مدیركل فرهنگی دانشگاه ارومیه:

همكاری دانشگاه ها می تواند حقوق شهروندی را به گفتمان رایج كشور تبدیل كند

همكاری دانشگاه ها می تواند حقوق شهروندی را به گفتمان رایج كشور تبدیل كند زارا: مدیركل فرهنگی دانشگاه ارومیه اظهار داشت: برگزاری سومین دوره همایش ملی حقوق شهروندی، اندیشه های متفكران را بیش از پیش بر حقوق شهروندی متمركز می سازد.


حجت الاسلام جباری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، برگزاری همایش های علمی حقوق شهروندی توسط جهاد دانشگاهی استان را اتفاق مباركی دانست كه می تواند اذهان و اندیشه های محققان و متفكران را بیش از پیش بر حقوق شهروندی متمركز سازد و یادآورشد: نقش دانشگاهها در این خصوص می تواند بسیار چشمگیرتر از آنچه هست باشد؛ بخصوص همكاری دانشگاه های مهم كشور در استانها با دانشگاه های تهران و تقویت ابعاد رسانه ای این تلاشها یك حركت جهادی فرهنگی است كه می تواند حقوق شهروندی را به گفتمان رایج كشور تبدیل كند.
وی با اشاره به اینكه مهمترین مسأله مرتبط با حقوق شهروندی تقویت فرهنگ عمومی مردم نسبت به آگاهی های حقوقی است خاطرنشان كرد: غالبا مردم تنها به هنگام بروز منازعات مالی و اجتماعی، به فكر احقاق حقوق و دادگاه و... می افتند، در حالیكه افزایش آگاهی های حقوقی بخصوص مرتبط با حقوق شهروندی می تواند خیلی از خلأهای حقوقی پیش نیاز قضا و قضاوت را پركند و اتفاقا نقش زیادی در پیشگیری از منازعات و كاهش پرونده های قضایی داشته باشد.
حجت الاسلام جباری با اشاره به اینكه مهمترین چالش مرتبط با حقوق شهروندی ناتوانی مرتبط با روشهای درست طرح و پی گیری مطالبات قانونی و فرهنگ سازی برای آنها در مردم ومسئولان است اظهار نمود: نحوه برخورد با مطالبات حقوق شهروندی مردم هم گاهی با نگرش حاد احساسی و هیجانی و تمایلات سیاسی آمیخته می گردد و گاه برخورد مسؤولان با این مطالبات طبیعی و قانونی شكل غیر متعارف و احساسی پیدا می كند، در حالیكه باید مسئولان خود بیش از مردم خواستار تحقق حقوق شهروندی باشند و پیش شرط ها و ساختارهای لازم را بدین منظور فراهم نمایند.
مدیركل فرهنگی دانشگاه ارومیه با تاكید براینكه باید علاوه بر افزایش آگاهی مردم نسبت به حقوق طبیعی و اولیه و اجتماعی، تولید حساسیت نسبت به مطالبات حقوقی به روش قانونمند مطرح است اضافه كرد: تقویت دغدغه احقاق حق و مطالبه حقوق در عموم مردم امر بسیار مباركی است.
وی ادامه داد: حق جویی و حق پذیری و قانع شدن به اندازه واقعی حقوق خویشتن البته نیازمند فرهنگ سازی و تربیت شایسته فردی و اجتماعی دارد و ما متاسفانه در حوزه اخلاق و آداب اجتماعی و آستانه تحمل مردم مرتبط با اختلافات بسیار ساده شخصی و اجتماعی با حفره های بسیار بزرگی مواجهیم، چون كه افزایش چشمگیر مشاجرات و منازعات و پرونده های قضایی در سالهای اخیر شاهد صادق این ماجراست.
حجت الاسلام جباری با اشاره به اینكه اهمیت طرح حقوق شهروندی زمانی بیشتر قابل لمس است كه به حجم گسترده اختلافات حقوقی و پرونده های قضایی توجه كافی شود اظهار داشت: با عنایت به این كه دادگستری و قوه قضاییه هم رسالت مهمی در پیشگیری از جرایم و كوشش برای كاهش آنها دارد، طرح حقوق شهروندی می تواند پروژه چند منظوره نهادهای علمی پژوهشی و قضایی كشور باشد و همكاری رسانه ها و صدا و سیما هم می تواند مكمل اساسی این تلاشهای عظیم باشد.




1397/01/14
16:30:33
5.0 / 5
4582
تگهای خبر: دانشگاه , مد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است