سرسنگی در اختتامیه جشنواره ایده پردازی هوایی و هوانوردی تاكید كرد؛

ضرورت استفاده از ظرفیت انجمن های علمی، بین ایده تا تولید محصول با یك حلقه مفقوده مواجهیم

ضرورت استفاده از ظرفیت انجمن های علمی، بین ایده تا تولید محصول با یك حلقه مفقوده مواجهیم زارا: معاون فرهنگی دانشگاه تهران در اختتامیه نخستین جشنواره ایده پردازی هوایی و هوانوردی، مهم ترین ظرفیت موجود در پیشرفت كشور را نیروی جوانان و دانشجویان دانست و اظهار داشت: این نیروی پرقدرت در تشكل های علمی جمع شده اند، ولی ما هنوز نتوانسته ایم از آنها كاملا استفاده نماییم.


به گزارش زارا به نقل از ایسنا، دكتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران در اختتامیه نخستین جشنواره ایده پردازی هوایی و هوانوردی كه با حضور مهندس احمد بیرانوند مشاور عالی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی ریاست جمهوری و جمع كثیری از دانشجویان و محققان جوان كشور در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن تسلیت ایام حضرت فاطمه (س) و حادثه دلخراش سقوط هواپیمای تهران- یاسوج، اظهار داشت: متاسفانه دو تن از دانشجویان دانشگاه تهران هم جزء مسافران این پرواز بودند و بنابراین غصه ما از این رخداد بیشتر شد. امیدواریم تدابیری اندیشیده شود تا كمتر شاهد این اتفاقات باشیم. حادثه در همه كشورها و همچون كشورهای توسعه یافته هم رخ می دهد؛ اما در بعضی از كشورها همچون كشور ما میزان این حوادث بالاست و دلایل آن هم دلایلی است كه به نظر می رسد با كمی تدبیر می توان آنها را برطرف كرد. هرچند كه متاسفانه در سال 96، شاهد رخدادهای تأثرباری برای كشور بودیم، اما آرزو می كنم سال جدید سالی خوش و با بركت برای همه مردم و بخصوص هم میهنان ما باشد.

وی با اشاره به اینكه برگزاری جشنواره ایده پردازی هوایی و هوانوردی كار بسیار دشواری بوده است، ضمن تشكر از دانشجویان برای مشاركت در برگزاری این جشنواره، اظهار داشت: امیدواریم كماكان حمایت های خوب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داشته باشد. ما در كشور مشكلات زیادی داریم و در این شكی نیست؛ كمبود امكانات در كشور، زیاد و امكانات به میزان نیازهای جامعه علمی كشور نیست. اما من به یك چیز اعتقاد دارم: درست است كه كاستی های زیادی داریم و نیازها و مشكلات زیادی هم داریم، اما در عین حال هنوز از ظرفیت های موجود تمام و كمال استفاده نكرده ایم.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران، مهم ترین ظرفیت موجود در پیشرفت كشور را نیروی جوانان و دانشجویان دانست و اظهار داشت: این نیروی پرقدرت در تشكل های علمی جمع شده اند، ولی ما هنوز نتوانسته ایم از آنها كاملا استفاده نماییم. در دانشگاه تهران 180 انجمن علمی فعالیت می نمایند، اما ما به این هم قانع نیستیم و اعتقاد داریم كه در طول برنامه سوم توسعه دانشگاه تهران این رقم می تواند به سه برابر افزایش پیدا كند.

دكتر سرسنگی با تاكید بر ضرورت استفاده از ظرفیت انجمن ها، اظهار نمود: من مطمئنم این جشنواره می تواند آثار مناسبی در سال های آینده هم برای كشور و هم برای جامعه علمی داشته باشد. این جشنواره و بسیاری دیگر از جشنواره ها توسط تعدادی جوان سخت كوش، با استعداد و متعهد در یك انجمن علمی برگزار شده است كه شاید سازمان های عریض و طویل نتوانند یك درصد آن را هم انجام دهند.

این استاد دانشگاه تهران، تصریح كرد: اگر سازمان های عریض و طویل اجرایی كشور بخشی از ماموریت های خویش را به دانشجویان بسپارند، هم بهتر و ارزان تر برگزار می شود و هم به فضای نشاط دانشجویان افزوده می گردد. امیدواریم مسئولان به این نكته توجه نمایند و با سرمایه گذاری اندك بتوانیم طیف وسیعی از دانشجویان را فعال نماییم.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران، در ادامه سخنان خود اظهار داشت: باید دانشجویان را برای انجام كارهای بزرگ آماده كنیم؛ هرچند كه آنها هم باید خود پا پیش بگذارند. خیلی از ایده ها می تواند تبدیل به ایده های بزرگی در این مملكت شود. خیلی از جوانان در زمان جنگ كارهایی كردند كه باورنكردنی است. این جوانان آن زمان پرارزش بودند و به آنها توجه می شد، اما متاسفانه امروزه قشری از مدیران اجرایی كشور با سن بالا حاضر نیستند بپذیرند كه همین جوانان كه توانستند در دهه 60 با تلاش خود این كشور را نجات دهند، می توانند امروز هم همین كار را بكنند.

دكتر سرسنگی با اشاره به اینكه ما در كشورمان بین ایده تا تولید محصول با یك حلقه مفقوده روبه رو هستیم، اضافه كرد: ایده های خوبی وجود دارد، اما جریان و زیرساختی كه بخواهد این ایده ها را به محصول تبدیل كند، نداریم كه این یك ضعف است. مطمئنا اگر این حلقه مفقوده یافت نشود، برگزاری هزار جشنواره هم فایده ندارد و نهایتا جوانان دانشجو عاصی می شوند و فرار مغزها پیش می آید.
معاون فرهنگی دانشگاه تهران بر استفاده از ظرفیت پارك علم و فناوری این دانشگاه بعنوان یكی از جامع ترین پارك های كشور برای پشتیبانی از دانشجویان تصریح كرد و در ادامه اظهار داشت: پارك علم و فناوری دانشگاه تهران می تواند از ابتدای برگزاری جشنواره ها و ایده پردازی جوانان و دانشجویان در كنار آنها باشد تا یك ایده خوب به محصول تبدیل گردد. ما باید فرآیند تكامل را در دانشگاه تهران تولید نماییم و راه آن ارتباط دانشجویان با پارك علم و فناوری است.
برگزاری جشنواره بزرگ كارآفرینی دانشگاه تهران در آینده نزدیك

وی به حوزه كارآفرینی هم اشاره و اظهار نمود: كارآفرینی یكی از محورهای برنامه سوم توسعه دانشگاه تهران است. الان دیگر دنیا، دنیایی نیست كه دانشگاه به كارآفرینی توجه نداشته باشد. ما باید برای آینده دانشجویان و مسئولیت پذیری اجتماعی آنها برنامه ریزی نماییم. نباید این طور باشد كه دانشجویان بیایند سر كلاس ها مطلبی یاد بگیرند و یك مدركی به آنها داده شود و فارغ التحصیل شوند. ما باید درباره حضور اجتماعی دانشجویان فكر نماییم.

دكتر سرسنگی مسئولیت دانشگاه را ساختن انسان هایی دانست كه به درد جامعه بخورند و در آن مشاركت داشته باشند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران از برگزاری جشنواره بزرگ كارآفرینی این دانشگاه در آینده نزدیك اطلاع داد و اظهار داشت: صنعت هوافضا امروز یكی از مباحث مهم جهان است كه سبب شده تا برخی از كشورها با داشتن آن برتری خویش را به رخ بكشند. ازاین رو ما هم باید به این حوزه كاملا توجه نماییم.
برگزاری 3 كارگاه خلاقیت، طراحی و تدوین كسب و كار و ایده پردازی در صنعت هوانوردی
در ادامه این مراسم مهدی تاج پور، دبیر این جشنواره در مراسم اختتامیه با اشاره به اینكه جشنواره ایده پردازی هوایی و هوانوردی از اردیبهشت امسال شروع به كار كرده است، اظهار داشت: در این جشنواره 3 كارگاه خلاقیت و نوآوری، طراحی و تدوین كسب و كار و ایده پردازی در صنعت هوانوردی برگزار گردید.

تاج پور با بیان محورهای این جشنواره شامل بهینه سازی مصرف سوخت، كاربردهای نوین وسایل پرنده، ایمنی پرنده های بدون سرنشین و كاربرد فناوری های نوین در طراحی هواپیما، تصریح كرد: این جشنواره با مشاركت همه كانون های علمی دانشگاه های سراسر كشور بخصوص انجمن های هوا و فضا برگزار شده است.


بر اساس این گزارش، در انتها مراسم اختتامیه جشنواره ایده پردازی هوایی و هوانوردی، از برگزیدگان این جشنواره توسط دكتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران و مهندس احمد بیرانوند، مشاورعالی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تقدیر به عمل آمد.



تیم پیشگامان موتور-ژنداتور (PEG) رتبه اول، مهدی عزیزی و حمیدرضا مرادزاده رتبه دوم و آرش جعفری رتبه سوم این جشنواره را از آن خود كردند و فواد مسلم، امیر سپهری و علیرضا سپهری شایسته تقدیر شناخته شدند.




1396/12/04
11:29:19
5.0 / 5
4396
تگهای خبر: ارز , تولید , جشنواره , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است