معاون آموزشی وزیر بهداشت:

باید نقشه آمایش سرزمینی را جدی بگیریم

باید نقشه آمایش سرزمینی را جدی بگیریم به گزارش زارا معاون آموزشی وزیر بهداشت اظهار داشت: ما باید نقشه آمایش سرزمین را جدی بگیریم و نقشه راه اختصاصی را تدوین نماییم


به گزارش زارا به نقل از ایسنا، دکتر علی اکبر حق دوست در اختتامیه سیزدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری و بیست و یکمین همایش آموزش پزشکی که امروز در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار گردید با تاکید براینکه آموزش علوم پزشکی در این روزها همراه با نوآوری و تحقیق و به روز ترین فرآیندها است، تصریح کرد: این روزها باهوش ترین جوانان کشور با کنکور وارد دانشگاه های علوم پزشکی می شوند و همین آموزش موثر بوده که در شرایط کرونا اقتدار آفرین بوده است و جزو موفق ترین حیطه های آموزشی کشور است به صورتی که این آموزش تا حدی موثر است که خیلی از ایرانی ها از خارج از کشور برای دریافت خدمات سلامت به ایران رجوع می کنند.
ایشان در ادامه خاطره ای از زندگی تلخ دانشجوی کرمانی که پس از اعتیاد در رشته پزشکی پذیرفته شد، خاطرنشان کرد: اگر معلمی، استاد دانشگاهی و دانشجویی این سختی ها را درک نکند و نداند چه وظیفه ای دارد نمی تواند به مردم کمک نماید.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: هیات علمی واقعی کسی است که معنای پاسخگوی اجتماعی را درک کند. پاسخگویی اجتماعی را باید بعنوان رکن اول آموزش پزشکی قرار دهیم. مبادا استادی ببیند که که دانشجویش افت تحصیلی پیدا کرده و یا سیگاری شده یا افسرده شده و بی تفاوت باشد. این وظیفه ما استادان است که به این موضوعات دقت کنیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به نقش دانشگاه های علوم پزشکی در تربیت دانشجویان اشاره نمود و اظهار داشت: نباید کور و بدون نقشه راه حرکت نماییم. فکر نکنیم با افزایش تعداد مقالات و رشته ها و دانشکده ها وظیفه خودمان را انجام داده ایم بلکه باید بدانیم که به کجا می خواهیم برسیم. حتی اگر همه دانشگاه ها هم وجود نداشته باشند باید بدانیم که حرکت علمی کشور ادامه دارد. اما خیلی زود امکان دارد به جایی برسیم که دانشجویی نباشد که بیاید سر کلاس.
حق دوست اضافه کرد: نباید خودمان را به خواب بزنیم. در خیلی از رشته های غیر علوم پزشکی، در بسیاری از رشته های علوم پزشکی و حتی در بعضی رشته های دستیاری کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت پر می شود ازاین رو هر دانشگاه علوم پزشکی باید نقشه راه خویش را ترسیم کند.
او تصریح کرد: ما باید نقشه آمایش سرزمین را جدی بگیریم و نقشه راه اختصاصی را تدوین نماییم. اگر توانستیم مشخص نماییم که هر دانشکده و دانشگاهی به کجا می خواهد برسد آن وقت زمان مناسبی برای توسعه است. ضمن اینکه عینک توسعه کمی را باید از چشم برداریم. تا کی می توانیم مرکز تحقیقاتی چهار نفره و گروه آموزشی سه نفره ایجاد کنیم؟
معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: زمانی می توانیم بگوییم همگرایی بوجود آمده که در یک گروه آموزشی و یک مرکز تحقیقاتی چندین نفر همکاری کنند.
وی با اشاره به اینکه بحث جدایی وزارت علوم و وزارت بهداشت مطرح نیست، اظهار داشت: در یک دانشگاه علوم پزشکی هم که از نظر فیزیکی دانشکده ها در یک مکان قرار دارند علوم پایه ای ها و بالینی ها با همدیگر گفتمان عملی ندارند، پس نشان داده است که درد جای دیگری است. همینطور باید دنبال توسعه هدفمند باشیم. دیگر توسعه کمی مطرح نیست و زمانی می توانیم مطمئن باشیم که برای چه و در چه جهتی گام بر می داریم که آموزش و دانشگاه ما هدفمند و دغدغه مند باشد.




منبع:

5.0 / 5
2265
1399/04/23
20:29:07
این مطلب زارا را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط زارا
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است