رئیس دانشگاه شهید بهشتی:

هر نوع بی توجهی یا ابراز گله مندی در شرایط فعلی، باوجدان جامعه ی دانشگاهی سازگار نیست

هر نوع بی توجهی یا ابراز گله مندی در شرایط فعلی، باوجدان جامعه ی دانشگاهی سازگار نیست زارا: رئیس دانشگاه شهید بهشتیبا اشاره به جلسه ای كه به دعوت دكتر جهانگیری از رؤسای دانشگاه های سطح یك برگزارشده بود، اظهار داشت: در شرایط فعلی عمق حركتی كه از جانب دشمن ضد كشورمان شروع شده به واقع یك رویارویی خصمانه است. وظیفه‌ی ما سنگین است و هر نوع بی توجهی یا گله مندی، مخلّ شخصیتی است كه از ما توقع می رود و باوجدان جامعه‌ی دانشگاهی سازگار نیست.


به گزارش زارا به نقل از ایسنا، دكتر سیدحسن صدوق رئیس دانشگاه شهید بهشتی در یكصد و شصت و دومین جلسه‌ی شورای دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: بر ما دانشگاهیان است كه از شرایط حساس كنونی تحلیلی درست و واقع بینانه داشته باشیم. ایستادگی در مقابل سختی ها از وظایف و تكالیف دینی ملی و میهنی ماست.
وی با اشاره به اینكه اكنون شرایط جامعه و كشور به اینگونه است كه بدخواهان و بخصوص رئیس جمهور آمریكا و هم تیم همكار وی بیش از پیش برآنند كه با فشارهای اقتصادی و تشدید تحریم ها، مردم ما و خانواده ها را نگران حال و آینده‌ی خود نمایند و به خیال خام خود میان نظام و مردم این سرزمین گسستگی تولید نمایند، تصریح كرد: بر ما دانشگاهیان است كه از شرایط حساس كنونی تحلیلی درست و واقع بینانه داشته باشیم. ایستادگی در مقابل سختی ها از وظایف و تكالیف دینی ملی و میهنی ماست. تردیدی نداریم كه مقاومت در برابر دشواری ها از مردم پسندیده و برای دانشگاهیان بعنوان تصمیم سازان كه منزلت مرجعیت برای بخش های وسیعی از جامعه دارند یك تكلیف ملی است.
وی افزود: از جانب دیگر دانشجویان بعنوان فرزندان برومند این سرزمین چشم و دل به زبان اساتید خود دارند. پس بر ماست كه نه تنها هیچ گونه رخوتی به خود راه ندهیم تا بتوانیم برای فرزندان میهن امیدآفرین باشیم. زنهار كه ما به گونه ای در كلاس های درس صحبت نماییم كه یأس و ناامیدی نسبت به حال و آینده را برانگیزیم.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی اضافه كرد: قبول داریم كه كشور ما شرایط سختی را تجربه می كند كه با تدبیر و پایداری و عبور از این شرایط، اساساً افق روشنی در پیش رو قرار دارد. كشور ما در یك منطقه‌ی حساس قرارگرفته و كشورهای زیادی امید بسته اند به اینكه جمهوری اسلامی ایران چگونه در این شرایط در مقابل آمریكا ایستادگی خواهد نمود و عبور از این شرایط برای آن ها هم تولید امید خواهد نمود. ازاین رو تلاش ما در مواجهه با شرایط كنونی كشور، یك تلاش ملی، دینی و انسانی است كه لازمه‌ی آن این است كه بدون هیچ گونه سستی درصحنه‌ی جدید فعال و نقش آفرین باشیم.

القای روحیه‌ی یأس و ناامیدی در دانشجویان خلاف اخلاق حرفه ای در حوزه‌ی دانشگاه است
دكتر صدوق در ادامه‌ی سخنان خود به مكاتبه‌ی بعضی از دانشجویان با مدیریت دانشگاه اشاره نمود و اظهار داشت: اینكه برخی از اساتید در كلاس به جای تشویق و تولید انگیزه و روحیه در دانشجویان، نوعی یأس و ناامیدی القا می كنند، خلاف اخلاق حرفه ای در حوزه‌ی دانشگاه است. وظیفه‌ی ما مدیران این است كه در جلساتی كه در دانشكده ها برگزار می نماییم این موارد را به همكاران یادآوری نماییم.
وی افزود: اگر خودمان دچار خودباختگی و گرفتار دغدغه شده باشیم دیگر چه انتظاری از ما می توان داشت؛ ذات نایافته از هستی بخش؛ كی تواند كه شود هستی بخش. رسالت ما در این شرایط این است كه به یكدیگر و به كل جامعه امید دهیم و این مسئله‌ی مهمی است. تكلیف كاملاً روشن است، همانطور كه رهبر عظیم الشأن انقلاب فرمودند، ما همچنان ایستاده ایم و از دولت دفاع می نماییم و با نقش آفرینی های خودمان در عرصه‌ی علم و فناوری، نمی گذاریم میدان به دست دشمن یا افراد ناباب و جاهل بیفتد.
دكتر صدوق با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری (مدظله) و نقل فرازی از بیانات اخیر ایشان "... آن ها كه می گویند دولت باید بركنار شود در نقشه‌ی دشمن نقش آفرین هستند. دولت باید سركار بماند و باقدرت، وظایف خویش را در حل مشكلات انجام دهد؛" اضافه كرد: مقام معظم رهبری (مدظله) با این جمله آب پاكی را روی دست كسانیكه امید واهی به بركناری دولت بسته اند ریخت.رئیس دانشگاه شهید بهشتی افزود: "تكلیف كاملاً روشن است؛ همانطور كه رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی فرمودند، ما از دولتمان حمایت می كنیم؛ ما همچنان ایستاده ایم و از دولت دفاع می نماییم و با نقش آفرینی های خودمان در عرصه‌ی علم و فناوری نمی گذاریم میدان به دست دشمن یا افراد ناباب و جاهل بیفتد."

گزارش دیدار رؤسای دانشگاه های سطح یك با وزیر امور خارجه
رئیس دانشگاه شهید بهشتی در ادامه‌ی سخنان خود با اشاره به دیدار رؤسای دانشگاه های سطح یك با دكتر ظریف وزیر امور خارجه اضافه كرد: "ازجمله مسائل مهمی كه در این جلسه عنوان شد لزوم گسترش روابط بین المللی دانشگاه ها بود. انتظار آن است كه نوع برخورد سفارتخانه های مقیم متناسب با شأن دانشگاهیان باشد، بطوریكه دانشجویان و همكاران ما برای سفرهای علمی و فرصت مطالعاتی از تسهیلات بیشتری برخوردار باشند."
دكتر صدوق اظهار داشت: "با توجه به برنامه‌ی بین المللی شدن دانشگاه‎ ها به خصوص دانشگاه های سطح یك، شایسته است سفارت خانه های جمهوری اسلامی در كشورها بایستی همكاری بیشتری داشته باشند. رئیس دانشگاه با اشاره به اظهارات دكتر ظریف در مورد ایستادگی اعضای برجام به جز ایالات متحده‌ی آمریكا بر مواضع برجامی خود، ابراز امیدواری نمود كه بتوانیم از تبعات و منافع آن كه دانشگاه ها تابحال از آن بی نصیب نبوده اند؛ همچنان برخوردار باشیم. اكنون زمینه ها و تمایل همكاری خوبی در انجام پروژه های مشترك و حتی برگزاری رشته ها و دوره های مشترك با دانشگاه های پیشرفته‌ی اروپا و روسیه وجود دارد."

دیدار رؤسای دانشگاه های سطح یك با معاون اول رئیس جمهور
رئیس دانشگاه شهید بهشتی در ادامه به جلسه‌ی رؤسای دانشگاه های سطح یك با معاون اول رئیس جمهور به دعوت ایشان و با حضور بعضی از معاونان وزارت علوم اشاره نمود و اضافه كرد: ازجمله مسائلی كه در این جلسه عنوان شد وضع عمومی كشور و تلاش دشمن برای تضعیف روحیه‌ی مرم بود.
دكتر صدوق به نقل از دكتر جهانگیری اظهار داشت: "همه‌ی اقلام معیشتی مردم آماده است؛ به لحاظ تأمین ارز، صدور و منابع اعتباری مشكلی وجود ندارد. دغدغه ای كه در جامعه ایجادشده نتیجه‌ی تلاش دشمن با استفاده از شبكه های مجازی و رسانه های دیگر است و باید قبول نماییم كه دشمن در تحریك جو روانی در جامعه بسیار جدی است."
وی افزود: وظیفه‌ی ما دانشگاهیان بعنوان بخش نخبه‌ی جامعه این است كه در حوزه‌ی شخصی و مدیریتی خودمان به این نكات توجه داشته باشیم و تلاش های لازم را در كارآفرینی و مهارت آموزی به دانشجویان به كار بگیریم." دكتر صدوق به نقل از دكتر جهانگیری اضافه كرد: "دانشگاه ها در تقویت سرمایه های اجتماعی بعنوان پشتوانه‌ی اصلی نظام می تواند بیشتر نقش آفرین باشد.

مكاتبه‌ی رؤسای دانشگاه های سطح یك با معاون اول رئیس جمهور
رئیس دانشگاه شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: رؤسای دانشگاه های سطح یك، دو مكاتبه با معاون اول رئیس جمهور داشتند؛ یكی از مكاتبه ها در مورد مسائل ارزی بود و درخواست دانشگاه ها برای تأمین ارز موردنیاز با عنایت به اهمیت فوق العاده‌ی مسئله‌ی ارز برای تأمین تجهیزات در دانشگاه ها، فرصت مطالعاتی، سفرهای علمی و غیره.
دكتر صدوق افزود: "پاسخ دكتر جهانگیری در مورد این درخواست، قول مساعدت در مورد تأمین ارز موردنیاز حتی بیش از درخواست دانشگاه ها بود البته در تأمین منابع ریالی لازم است دانشگاه ها و وزارت عتف كوشا باشند. مكاتبه‌ی دیگر در مورد بودجه‌ی تخصیص داده شده به دانشگاه ها است. بودجه ای كه تابحال به دانشگاه تخصیص داده شده حدود 5/38 درصد است كه قرار شد در تخصیص های آتی جبران شود.

سپردن كامل امور به دانشگاه های سطح یك در مورد پذیرش دانشجو، در دستور كار وزارت عتف
دكتر صدوق در مورد برنامه‌ی وزارت علوم برای سپردن هرچه بیشتر امور دانشگاه های سطح یك به خود این دانشگاه ها اظهار داشت: " اگر این مورد در وزارت علوم نهادینه شود و در صورت موافقت معاونت آموزشی وزارت متبوع، دانشگاه می تواند در سه مقطع كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری در پردیس دانشجو بپذیرد." رئیس دانشگاه با اطلاع رسانی در مورد تصویب تأسیس پردیس بین المللی دانشگاه در هیئت امنای مورخ 27/4/97 ابراز امیدواری كرد كه مراحل اجرایی این فرایند هرچه زودتر طی شود تا بتوانیم در سه مقطع تحصیلی در پردیس دانشگاهی پذیرش دانشجو داشته باشیم.

ساماندهی حق التدریس ها و حق التحقیق ها در دستور كار وزارت عتف
رئیس دانشگاه شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه كرد: طرح دیگری كه در دستور كار وزارت علوم است طرح ساماندهی حق التدریس ها و حق التحقیق هاست. البته هدفمندسازی و بهینه سازی حق التدریس ها را ما در دانشگاه آغاز كرده بودیم و ساماندهی وضعیت حق التدریس ها در ترم های اخیر منتج به 2000 ساعت صرفه جویی شد كه معادل ریالی آن 2 میلیارد تومان صرفه جویی برای دانشگاه همراه داشته است. این طرح در دانشگاه تهران هم از مدت ها پیش شروع شده و به نتایج مطلوبی منجر گردیده است.
وی افزود: در جلسه‌ی مشتركی كه با وزارت عتف برگزار شد، با اصل مبحث و طرح پیشنهادی به این مفهوم كه حق التدریس حذف و رساله های دكتری كاهش پیدا كند و در عوض اعطای پایه های تشویقی از صرفه جویی هایی كه حاصل می شود، مخالفتی وجود نداشت؛ اما در مورد روش و جدول امتیازی كه به جای آن قرار می گیرد، دانشگاه ها خواهان سپردن تصمیم گیری به خود هستند." رئیس دانشگاه در ادامه تاكید كرد كه این صرفا یك طرح پیشنهادی است و نبایستی دغدغه ای در شرایط كنونی تولید كند.
دكتر صدوق اصلاحیه‌ی آیین نامه‌ی ارتقای اعضای هیئت علمی، محور دیگری بود كه توسط رئیس دانشگاه تشریح شد.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: "در این اصلاحیه بر طرح های برون سازمانی تاكید بیشتری شده است و برای افرادی كه نتوانند در این زمینه اقدام نمایند جایگزین هایی پیش بینی شده كه اعضا در فرایند ارتقا با مشكل روبرو نشوند."
وی تصریح كرد: عضو هیئت علمی باید در درون خودش مسئولیت شناس باشد، مدیران در دانشكده و پژوهشكده ها باید نظارت كامل بر عملكرد اعضا داشته باشند و برگزاری كامل كلاس ها یا كلاس های جبرانی، شركت در شورای گروه و دانشكده همه باید تحت مدیریت مدیر و مسئول مربوط باشد تا از این طریق بهره وری در دانشگاه بیشتر شود. ضمنا باید به این نكته توجه داشته باشیم كه درصورتی كه همه‌ی ما وظایف خویش را به درستی انجام دهیم، مسئولیت شناس باشیم و حق التدریس ها هم در حد لزوم باشد خود به خود طرح یاد شده اجرایی شده است. به عبارت دیگر ساماندهی حق التدریس و حق التحقیق مسئله ای است كه به نفع و صلاح كیفیت و اعتبار و هم به سود همكاران عزیز است
رئیس دانشگاه شهید بهشتی با تاكید بر این نكته كه این طرح نباید باعث دغدغه و تولید نگرانی در همكاران شود در جمع بندی سخنان خود در این بخش اضافه كرد: باید اصل این طرح را قبول كرد. طرح تمام وقت وجود دارد ولی با عنایت به عدم رعایت مفاد موجود در طرح تمام وقت و اشتغال داشتن و مسئولیت بعضی از اعضای هیئت علمی در بیرون دانشگاه، عواملی از این قبیل باعث می گردد طرح هایی به این صورت از بالادست پیشنهاد می گردد.
دكتر صدوق اظهار داشت: عضو هیئت علمی باید در درون خودش مسئولیت شناس باشد. مدیران در دانشكده و یا پژوهشكده ها باید نظارت كامل بر عملكرد اعضا داشته باشند. برگزاری كامل كلاس ها یا كلاس های جبرانی، شركت در شورای گروه و دانشكده همه باید تحت مدیریت مدیر و مسئول مربوط باشد تا از این طریق بهره وری در دانشگاه بیشتر شود.
وی افزود: آنچه در این طرح پیشنهادشده، یك بخش، اساساً وظایفی اصلی یك عضو دانشگاه است و بخش دیگر كیفیت كار عضو هیئت علمی است كه در آیین نامه‌ی ارتقا هم ذكرشده. پس باید به این نكته توجه داشته باشیم كه درصورتی كه همه‌ی ما وظایف خویش را به درستی انجام دهیم، مسئولیت شناس باشیم و حق التدریس ها هم در حد لزوم باشد، خود به خود طرح یاد شده اجرایی شده است.
رییس دانشگاه شهید بهشتی در ادامه تصریح كرد: به عبارت دیگر ساماندهی حق التدریس و حق التحقیق مسئله ای است كه به نفع و صلاح كیفیت و اعتبار و هم به سود همكاران است. باید سامان دهی در مورد تدریس و تحقیقات اعضای هیئت علمی درون دانشگاهی داشته باشیم.
دكتر صدوق در انتها ابراز امیدواری كرد كه با همكاری دانشكده ها و پژوهشكده ها با معاونت آموزشی دانشگاه، صرفه جویی در مورد مبحث حق التدریس ها بیشتر از سال قبل اتفاق بیفتد.



1397/06/07
13:51:49
5.0 / 5
4254
تگهای خبر: ارز , تولید , دانشگاه , مد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است