، راهكار دانشگاهیان برای حمایت از تولید داخلی،

كاهش سفرهای خارجی دانشگاه امیركبیر به علت محدودیت های ارزی، طرح جدید عمرانی نداریم

كاهش سفرهای خارجی دانشگاه امیركبیر به علت محدودیت های ارزی، طرح جدید عمرانی نداریم زارا: رییس دانشگاه امیركبیر از كاهش تعداد سفرهای خارجی این دانشگاه به علت محدودیت های بودجه ای و ارزی اطلاع داد و اظهار داشت: ما به هیچ عنوان موافق قطع یا كاهش این نوع سفرها در مراكز دانشگاهی نیستیم و معتقدیم باید این بخش از برنامه دانشگاه ها تقویت شود.



دكتر سیداحمد معتمدی در گفت وگو با ایسنا، ضمن اعلام این مطلب پشتیبانی از تاسیس شركت های دانش بنیان و تولید قراردادهایی پژوهشی در دانشگاه ها یكی از مهم ترین راهكارهای پشتیبانی از تولید داخل و كمك به رفع مشكلات فعلی كشور و همینطور تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد و اضافه كرد: خوشبختانه رشد خوبی در زمینه ی تعداد قراردادهای پژوهشی دانشگاه امیركبیر اتفاق افتاده است و ما طی چند سال قبل با رشد ۲.۵ برابری در زمینه انعقاد قراردادهای پژوهشی با صنایع مواجه بودیم، ضمن این كه تعداد مراكز نوآوری و رشد این دانشگاه از ۲۰ مركز به ۱۲۰ مركز افزایش یافته است كه البته درخواست های زیادی هم در این زمینه به دانشگاه ارسال شده است.

وی همینطور خاطرنشان كرد: اصولا توسعه قراردادهای پژوهشی و تقویت ارتباط با صنعت یكی از اهداف دانشگاه نسل سوم است كه دانشگاه امیركبیر هم تعداد قراردادهای پژوهشی خویش را افزایش داده و فعالیت های این دانشگاه كاملا در جهت رفع نیازهای كشور و حل معضلات جامعه شكل گرفته است.

دكتر معتمدی در ادامه به نقش دانشگاهیان در رفع محدودیت ها و بحران فعلی ارز در كشور اشاره نمود و اظهار داشت: طی چند سال قبل خرید چندانی در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی و آموزشی از خارج كشور برای دانشگاه امیركبیر صورت نگرفته و ما همواره در این زمینه با مشكل بودجه ای و ارزی مواجه بوده ایم.

وی با اشاره به كاهش سفرهای خارجی دانشگاه امیركبیر به علت محدودیت های ارزی تصریح كرد: سفرهای علمی به خارج از كشور بر دو نوع است كه در نوع اول اعضای هیات علمی دانشگاه به منظور حضور در كنفرانس ها و همایش های علمی و استفاده از فرصت های مطالعاتی به خارج از كشور اعزام می شوند كه البته تعداد این سفرها طی سال های اخیر افزایش نیافته است.

كاهش سفرهای خارجی در دانشگاه ها پدیده خوبی نیست

معتمدی همینطور خاطرنشان كرد: كاهش تعداد سفرهای خارجی به هیچ عنوان در دانشگاه ها پدیده خوبی به نظر نمی رسد و باید تلاش های خویش را برای افزایش این سفرها و جبران كاهش سفرهای قبلی افزایش دهیم. به همین منظور ما تلاش خواهیم كرد تا حد ممكن تعداد این سفرها كاهش چندانی نداشته باشد. طرحی با عنوان طرح تابستانی فرصت مطالعاتی اساتید را در دانشگاه طراحی نموده ایم.


رییس دانشگاه صنعتی امیركبیر در مورد سفرهای نوع دوم كه شامل سفرهای علمی، اداری، دانشگاه می گردد هم اظهار داشت: معتقد هستیم سفرهای علمی اعضای هیات علمی و دانشجویان به هیچ عنوان نباید قطع شود بلكه باید این سفرها را تقویت نماییم، اما در مورد سفرهای اداری تلاش خواهیم كرد این نوع سفرها كاهش پیدا كند تا مصرف ارز خارج از عرفی در این زمینه نداشته باشیم.

دكتر معتمدی تصریح كرد: میزان ارز مصرفی دانشگاه ها بسیار ناچیز و كمتر از دستگاه های دیگر موجود در كشور است. در واقع به صورت طبیعی این صرفه جویی از قبل در دانشگاه ها اتفاق افتاده است، اما در عین حال برپایه بخشنامه جدید وزیر علوم تلاش خواهیم كرد در این زمینه صرفه جویی های خویش را داشته باشیم.

طرح جدید عمرانی نداریم

وی همینطور با تاكید بر این كه پروژه های عمرانی جدیدی در دانشگاه امیركبیر نخواهیم داشت، تصریح كرد: طبیعتا سازمان برنامه و بودجه هم از تاسیس طرح جدید عمرانی در دانشگاه ها حمایت نخواهد كرد و ما هم اكنون سه طرح بالای ۵۰ درصد در دانشگاه داریم كه بنا داریم این طرح ها تا آخر سال جاری به بهره برداری برسد.

دكتر معتمدی در مورد برون سپاری خدمات رفاهی و پشتیبانی دانشگاه امیركبیر، اظهار داشت: این اتفاق از سال های قبل در دانشگاه اتفاق افتاده است و بخش عمده قراردادهای شركتی در دانشگاه به مفهوم برون سپاری خیلی از خدمات رفاهی و دانشجویی نظیر تغذیه به مراكز خصوصی خارج از دانشگاه است.

برنامه ای جهت راه اندازی رشته های جدید نداریم

وی خاطرنشان كرد: به هیچ عنوان برنامه ای جهت راه اندازی رشته های جدید در دانشگاه امیركبیر نداریم، چون كه اغلب رشته های فنی – مهندسی در این دانشگاه دایر است و اگر هم رشته های بین رشته ای كه جزو برنامه های راهبردی دانشگاه می باشد راه اندازی شود، تلاش می نماییم از پتانسیل دانشگاه در حوزه اساتید و غیره استفاده كنیم و بار زیادی از نظر هزینه ای برای دانشگاه نخواهیم داشت.

تحصیل بیش از ۲۴۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه امیركبیر

رییس دانشگاه صنعتی امیركبیر در انتها افزایش تعداد دانشجویان خارجی را یكی دیگر از برنامه های راهبردی این دانشگاه توصیف و تصریح كرد: هم اكنون بیش از ۲۴۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه امیركبیر مشغول تحصیل هستند كه امیدواریم این آمار برای سال جاری و همینطور سال آینده افزایش چشمگیری داشته باشد.






1397/05/15
14:47:44
5.0 / 5
4258
تگهای خبر: ارز , تولید , خدمات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است