سفارش های یك مشاور درباره بهداشت روانی ایام امتحانات

سفارش های یك مشاور درباره بهداشت روانی ایام امتحانات زارا: رییس مركز بهداشت، درمان و مشاوره دانشگاه یزد همزمان با آغاز امتحانات آخر ترم با ذكر چند نكته برای كم كردن فشارهای روحی و روانی امتحانات، اظهار داشت: دانشجویان از قانون 80 درصدی موفقیت پیروی كنند، هیچ گاه در شروع دروس روی 100 درصد اتمام كار تمركز نكنید و به جای آن، یك رویكرد واقع بینانه را با تعیین یك هدف برای تكمیل حداقل 80 درصد از كار برگزینید.


به گزارش زارا به نقل از ایسنا، دكتر «مریم زارع» با تشریح این كه اغلب قریب به اتفاق دانشجویان پیش از امتحان یا وقایع مهم دیگر درجاتی از نگرانی را تجربه می كنند، تصریح كرد: امتحانات یا مسائل مختلف زندگی نگرانی كم ما را برمی انگیزد اما نگرانی بیش از اندازه می تواند مشكل ساز باشد. مخصوصاً اگر در جریان آماده سازی و امتحان دادن مزاحمت تولید كند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: اضطراب مسری است، دانشجویان از عوامل واگیردار نظیر دانشجویان مضطرب دوری كنند، همه مطالعه را در یك یا دو جلسه فرسایشی پیش از امتحان، روی هم تلنبار نكنند، زمان مرورشان را توزیع كنند.
وی خاطرنشان كرد: ما نیاز نداریم از جانب همه افراد تأیید شویم بلكه ما می توانیم بدون تأیید هر كسی زنده بمانیم و زندگی نماییم و به خودتان بقبولانید كه همه پاسخ ها را نخواهید دانست.
زارع اضافه كرد: سخت ترین تكالیف را در بهترین زمان تمركزتان انجام دهید، یك بازه زمانی برای مطالعه در نظر بگیرید تا خسته، بی حوصله و اشباع نشوید، پشت میز درس بخوانید نه این كه دراز بكشید و پس از مطالعه حداقل شش ساعت بخوابید، همینطور مراقب رفتارهای خوردن(خوردن وعده های غذایی سالم و مناسب) و خوابیدن خود باشید.
سوال های دروس امتحانی خویش را حدس بزنید
رییس مركز مشاوره دانشگاه یزد در ادامه با توضیح این كه پیش از امتحان دانشجویان باید حدس بزنند امتحان چه مطالبی را پوشش خواهد داد، بیان كرد: درباره نوع امتحان فكر كنید این كه تستی، تشریحی یا تركیبی از هر دو است و در حین امتحان بر كل امتحان نظری بیندازید، زیر تمام كلمات مهم در دستور عمل ها خط بكشید، سؤال ها را به همان ترتیبی كه برایتان جذاب است پاسخ دهید.
او همینطور ادامه داد: نمره هر سؤال و زمان مجاز برای پاسخگویی به آن را در ذهنتان داشته باشید و چنانچه پاسخ دادن روشمندانه مورد نیاز است خودتان را مجبور به این كار كنید و برگه خویش را چك كنید و ببینید سؤالی را جا نینداخته اید یا این كه دستور عمل امتحان را به خوبی رعایت كرده اید.
زارع اضافه كرد: پس از امتحان وقتی امتحان به آخر رسید به سراغ سؤال ها بروید و نه تنها ببینید كدام پرسشها را غلط جواب دادید بلكه چرا غلط پاسخ دادید را بررسی كنید، بدین سان دفعه بعد كه امتحان داشتید، هوشیارانه مراقب نقاط ضعف خود خواهید بود، به آنچه درست انجام داده اید هم توجه كنید چون كه این كار نگرانی شما برای امتحان بعدی را می كاهد.
مطالعه دقیق تر و هوشمندانه تر بجای مطالعه سخت تر
زارع با تشریح این كه با استفاده از روش sq 3 r دانشجویان می توانند به جای مطالعه سخت تر و بیشتر از مطالعه دقیق تر و هوشمندانه تر استفاده كنند، اظهار داشت: مراحل این روش شامل پیشخوانی، سؤال كردن، دقیق خوانی، از بر گفتن و مرور است.
وی با بیان این كه دانشجویان برای موفقیت در دانشگاه به مهارت های مطالعه نیاز دارند، اظهار داشت: دانشجویان ابتدا باید این مهارت ها را یاد بگیرند، آنها را تمرین كنند و مهارت های مطالعه را ارتقا دهند تا موفق شوند.
به قول وی، عادت ها و روش های مطالعه دبیرستان غالباً برای مطالعه دروس دانشگاهی مناسب نمی باشد بلكه به محض این كه عادت مطالعه موثر را ارتقا دهید، مطالعه و یادگیری آسان تر خواهد شد و انگیزه شما افزایش می یابد و عملكرد تحصیلی شما بهبود خواهد یافت.
وی اضافه كرد: هدف از خواندن اجمالی، دستیابی به نكات و مطالب مهم كتاب و كشف ساختار متن و مطالب در زمان كوتاه و با سرعت زیاد است. روش مطالعه اجمالی، مبتنی بر نمونه گیری سریع از نكات اساسی و صرف نظر كردن از جزئیات است.
آشنایی با بخش های مختلف كتاب درسی
رییس مركز مشاوره دانشگاه یزد خاطرنشان كرد: با بخش های مختلف كتاب درسی آشنا شوید، از اول تا آخر كتاب را یك نگاه اجمالی بیندازید، مقدمه را بخوانید، فهرست محتوا را به صورت اجمالی بررسی كنید، به فصل آخر و صفحات پایانی كتاب نظری بیندازید و به هر فصل یك نگاه اجمالی بیندازید.
ایشان در ادامه اظهار نمود: هدف از پرسش، افزایش دامنه تمركز حواس و درك عمیق تر معانی است، این روش مستلزم سوال كردن به صورت جدی و پیگیری برای فهم عمیق مطالب است كه كنجكاوی و هدف خواننده را از خواندن مطلب ارضا می كند.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: وقتی كتابی را می خوانید، تصور كنید كه دارید با نویسنده بحث می كنید. در مورد بیانات اظهار شده و ایده های عرضه شده پرسش هایی بپرسید. از خودتان بپرسید «چه»، «چگونه»، «چرا»، «چه كسی» و «كی». ببینید آیا نویسنده پاسخ هایی كه شما را قانع كند عرضه كرده است یا نه، در خودتان سؤال بپرسید، سؤال پرسیدن، شما را خواننده‌ی فعال می سازد و از یك خواننده‌ی منفعل دور خواهید شد.
هدف از مطالعه درك كامل مطالب است
دكتر «مریم زارع» در بخش دیگری از سخنان خود هدف از دقیق خوانی را درك كامل مطالب خوانده شده و نگهداری آنها به طرزی منظم و منطقی درحافظه دانست و اظهار داشت: دانشجویان به طریقی كه یادآوری آنها جهت استفاده های بعدی میسر باشد، ایده اصلی نویسنده را در هر فصل شناسایی كنند و از رابطه مطالب آگاه شوند، بر آنچه می خوانند تمركز كنند، از علامت گذاری و حاشیه نویسی استفاده نمایند، هم تصاویر، جدول ها و نمودارها را مطالعه كنند و آنچه خوانده اند را با جملات و كلمات خودشان بنویسند و خلاصه كنند.
وی تصریح كرد: هدف از بر گفتن، این است كه آنچه را خوانده اید، به خود پس دهید و از خود امتحان بگیرید درباره آنچه خوانده اید از خودتان سؤالاتی بپرسید، تلاش عامدانه ای برای به یادآوردن نكات مهم صورت دهید.
این مقام دانشگاه یزد در انتها اظهار نمود: مرور كردن یك مهارت مطالعه مهم می باشد و باید در هر فعالیت یادگیری لحاظ شود، وقتی تكالیف كتاب درسی خویش را به اتمام رساندید، پیش از این كه كتاب را ببندید به صورت خلاصه یادداشت ها را برداشته و مطالبی كه خط كشیده اید و علامت گذاری كرده اید را مرور كنید، پیش از آغاز یك تكلیف خواندن جدید، آنچه قبلاً خوانده اید را مرور كنید، كتاب شناسی كتاب ها، ضمیمه ها، راهنماهای مطالعه، رئوس كلی مطالب و كتاب های كار از خواندن شما حمایت می كنند، همینطور مرور امتحانی تان را با دقت برنامه ریزی كنید.



1397/03/23
17:34:50
5.0 / 5
4659
تگهای خبر: دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است