اعلام اولویت های پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۴
زارا: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اولویت های پژوهشی سال 1404 را در قالب شش محور کلان همچون اقتصاد فرهنگ و هنر، توسعه فضاهای فرهنگی و آینده نگری اعلام نمود.
به گزارش زارا به نقل از ایسنا و بنابر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، اولویت های پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در سال ۱۴۰۴ ذیل کلان برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین شده است.
«اقتصاد فرهنگ و هنر»، «توسعه فضاهای فرهنگی و هنری»، «نگاه به آینده»، «مردم گرایی»، «جریان های فرهنگی، هنری و رسانه ای» و «مقررات و رویه ها»، محورهای اولویت های پژوهشی پژوهشگاه در سال ۱۴۰۴ است.
این اولویت ها به شرح زیر اعلام شده است:
_ اقتصاد فرهنگ و هنر
_ الگوها، روش ها و سیاستهای استفاده از ظرفیتهای مردمی و پشتیبانی از ایجاد و افزایش مجامع تخصصی در تولید و عرضه فرهنگی و هنری
_ مطالعه ظرفیتهای مردمی در تولید و عرضهی فرهنگی
_ مدلسازی فناوریهای حامی مشارکت مردم در تولید و عرضه صنایع فرهنگی و هنری
_ پژوهش در باب اشتغال زایی، پشتیبانی از هنرمندان، چالش های اداری و مالی و الگوهای درآمدزایانه حمایت
_ مطالعهی تعاملات دولت و بخش خصوصی و مردمی در امور فرهنگی و مذهبی
_ الگوها، روشها و سیاستهای رونق بخشی به اقتصاد صنایع فرهنگی، هنری و خلاق و آینده نگاری آن
_ الگوهای سیاستگذاری و مقررات گذاری کسب وکار محصولات فرهنگی و هنری
_ روشهای بهبود فضای کسب وکار محصولات فرهنگی و هنری
_ مطالعه نحوهی افزایش سهم محصولات فرهنگی و هنری ایرانی در بازارهای جهانی
_ مطالعات در باب سهم بخش فرهنگ در اقتصاد ایران
_ نظام برنامه درسی رشته های قرآنی، موسسات قرآن و عترت، و الگوهای درآمدزایی
_ بررسی سهم محصولات اطلاعاتی، رسانه ای، فرهنگی و هنری از تولید ناخالص داخلی و بررسی بازارهای جهانی
توسعه فضاهای فرهنگی و هنری
_ توسعه ابزارهای فناورانه در باب فضاها، محل ها و محیط های فرهنگی و هنری
_ مطالعه چارچوبها، الگوها، ساختارها، الزامات و چگونگی تأسیس شهرکها و پارکهای محصولات فرهنگی و هنری
_ مطالعه در باب طراحی مناطق ویژه فرهنگی (اقلیمها، مناطق و گذرهای فرهنگی)
نگاه به آینده
_ مطالعه چارچوبها، الگوها، روشها و شیوه های تقویت آینده پژوهشی در حوزه تولید، توزیع و مصرف فرهنگی
_ الگوها، چارچوبها، سیاستها و نحوهی توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی و هنری
_ مطالعات و گزارشهای راهبردی درباره ی ظرفیتهای دیپلماسی فرهنگی و هنری
مردم گرایی
_ الگوهای کسب وکار و روشهای عمومی سازی دسترسی به محصولات و فرصتهای فرهنگی و هنری
_ الگوها، روش ها و سیاستهای اولویت بخشی به نیازهای مردم و اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در استانهای مختلف، خصوصاً شهرها و روستاهای مناطق کم برخوردار
_ بررسی الگوها، چارچوبها، سیاستها، برنامه ها و راهکارهای شفاف سازی امورات فرهنگی
_ الگوها، روشها و سیاستهای ایجاد دسترسی عادلانه به فرصتهای حضور بین المللی برای اهالی فرهنگ و هنر
_ الگوها، روشها و سیاستهای استفاده از ظرفیتهای مردمی در اعطای منصفانه امتیازات و مجوزها
_ بررسی الگوها، روشها، و شیوههای نظارت مردمی بر حقوق مالکیت فکری
_ نظارت مردمی بر موضوع مالکیت فکری و رویههای قضایی و حقوقی موجود
_ بررسی بستر فرهنگی، ساختارهای حاکمیتی، شیوهی تولید، و شفافیت فرهنگی
جریان های فرهنگی، هنری و رسانه ای
_ لطمه شناسی تولید محتوا (رسانه ای، هنری، فرهنگی) در کشور (با نظرداشت عمومی سازی این نوع محصولات)
_ جریان شناسی نشر، خبرگزاری، رسانه، و سایر محصولات صاحبان امتیازات و مجوزهای فرهنگی و هنری
_ مطالعه مصرف فرهنگی، مصرف رسانه ای و ذائقه فرهنگی و هنری مردم ایران
_ جریان شناسی و اقتصاد سیاسی ترجمه، تولید، تنظیم و عرضهی محتواهای فرهنگی و هنری
_ مطالعات تاریخ شفاهی در عرصه فرهنگ، هنر و ارتباطات
_ بررسی سلیقه موسیقیایی مردم ایران
_ تدوین سند آمایش فرهنگ و انجام مطالعات آمایش فرهنگ و هنر
_ مطالعه، نقد، بازاندیشی، شرح و پژوهش در باب آراء و افکار مرحوم دکتر عماد افروغ
_ مطالعه میزان استفاده از پیام رسانه ای داخلی و خارجی در کشور
_ تیپ شناسی مصرف رسانه ای نوجوانان ایران
_ میزان مشارکت مردم در برنامه های فرهنگی و هنری
مقررات و رویه ها
_ تنقیح قوانین، مقررات و رویه های فرهنگی در عرصه فرهنگ، هنر و ارتباطات
_ بررسی و تدوین نظام صنفی هنری
محققان مشتاق اجرای هر یک از این اولویت ها، باید کاربرگ پیشنهاد طرح پژوهشی را تکمیل و به امور پژوهشی پژوهشگاه ارائه نمایند.
این مطلب زارا را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط زارا
نظرات بینندگان در مورد این مطلب