اعلام اولویت های پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۴

اعلام اولویت های پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۴ زارا: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اولویت های پژوهشی سال 1404 را در قالب شش محور کلان همچون اقتصاد فرهنگ و هنر، توسعه فضاهای فرهنگی و آینده نگری اعلام نمود.


به گزارش زارا به نقل از ایسنا و بنابر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، اولویت‎ های پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در سال ۱۴۰۴ ذیل کلان برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین شده است.
«اقتصاد فرهنگ و هنر»، «توسعه فضاهای فرهنگی و هنری»، «نگاه به آینده»، «مردم گرایی»، «جریان های فرهنگی، هنری و رسانه ای» و «مقررات و رویه ها»، محورهای اولویت های پژوهشی پژوهشگاه در سال ۱۴۰۴ است.
این اولویت ها به شرح زیر اعلام شده است:
_ اقتصاد فرهنگ و هنر
_ الگوها، روش ‎ها و سیاستهای استفاده از ظرفیتهای مردمی و پشتیبانی از ایجاد و افزایش مجامع تخصصی در تولید و عرضه فرهنگی و هنری
_ مطالعه ظرفیت‎های مردمی در تولید و عرضه‌ی فرهنگی
_ مدل‎سازی فناوری‎های حامی مشارکت مردم در تولید و عرضه صنایع فرهنگی و هنری
_ پژوهش در باب اشتغال زایی، پشتیبانی از هنرمندان، چالش های اداری و مالی و الگوهای درآمدزایانه حمایت
_ مطالعه‌ی تعاملات دولت و بخش خصوصی و مردمی در امور فرهنگی و مذهبی
_ الگوها، روش‎ها و سیاست‎های رونق بخشی به اقتصاد صنایع فرهنگی، هنری و خلاق و آینده ‎نگاری آن
_ الگوهای سیاست‎گذاری و مقررات گذاری کسب وکار محصولات فرهنگی و هنری
_ روش‎های بهبود فضای کسب ‎وکار محصولات فرهنگی و هنری
_ مطالعه نحوه‌ی افزایش سهم محصولات فرهنگی و هنری ایرانی در بازارهای جهانی
_ مطالعات در باب سهم بخش فرهنگ در اقتصاد ایران
_ نظام برنامه درسی رشته های قرآنی، موسسات قرآن و عترت، و الگوهای درآمدزایی
_ بررسی سهم محصولات اطلاعاتی، رسانه ای، فرهنگی و هنری از تولید ناخالص داخلی و بررسی بازارهای جهانی

توسعه فضاهای فرهنگی و هنری

_ توسعه ابزارهای فناورانه در باب فضاها، محل ها و محیط های فرهنگی و هنری
_ مطالعه چارچوب‎ها، الگوها، ساختارها، الزامات و چگونگی تأسیس شهرک‎ها و پارک‎های محصولات فرهنگی و هنری
_ مطالعه در باب طراحی مناطق ویژه فرهنگی (اقلیم‎ها، مناطق و گذرهای فرهنگی)

نگاه به آینده

_ مطالعه چارچوب‎ها، الگوها، روش‎ها و شیوه های تقویت آینده پژوهشی در حوزه‎ تولید، توزیع و مصرف فرهنگی
_ الگوها، چارچوب‎ها، سیاست‎ها و نحوه‌ی توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی و هنری
_ مطالعات و گزارش‎های راهبردی درباره ی ظرفیتهای دیپلماسی فرهنگی و هنری

مردم گرایی

_ الگوهای کسب ‎وکار و روش‎های عمومی سازی دسترسی به محصولات و فرصت‎های فرهنگی و هنری
_ الگوها، روش ها و سیاستهای اولویت بخشی به نیازهای مردم و اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در استان‎های مختلف، خصوصاً شهرها و روستاهای مناطق کم برخوردار
_ بررسی الگوها، چارچوب‎ها، سیاست‎ها، برنامه ها و راهکارهای شفاف سازی امورات فرهنگی
_ الگوها، روش‎ها و سیاست‎های ایجاد دسترسی عادلانه به فرصت‎های حضور بین المللی برای اهالی فرهنگ و هنر
_ الگوها، روش‎ها و سیاست‎های استفاده از ظرفیت‎های مردمی در اعطای منصفانه امتیازات و مجوزها
_ بررسی الگوها، روش‎ها، و شیوه‎های نظارت مردمی بر حقوق مالکیت فکری
_ نظارت مردمی بر موضوع مالکیت فکری و رویه‎های قضایی و حقوقی موجود
_ بررسی بستر فرهنگی، ساختارهای حاکمیتی، شیوه‌ی تولید، و شفافیت فرهنگی

جریان های فرهنگی، هنری و رسانه ای

_ لطمه شناسی تولید محتوا (رسانه ای، هنری، فرهنگی) در کشور (با نظرداشت عمومی سازی این نوع محصولات)
_ جریان شناسی نشر، خبرگزاری، رسانه، و سایر محصولات صاحبان امتیازات و مجوزهای فرهنگی و هنری
_ مطالعه مصرف فرهنگی، مصرف رسانه ای و ذائقه فرهنگی و هنری مردم ایران
_ جریان شناسی و اقتصاد سیاسی ترجمه، تولید، تنظیم و عرضه‌ی محتواهای فرهنگی و هنری
_ مطالعات تاریخ شفاهی در عرصه فرهنگ، هنر و ارتباطات
_ بررسی سلیقه موسیقیایی مردم ایران
_ تدوین سند آمایش فرهنگ و انجام مطالعات آمایش فرهنگ و هنر
_ مطالعه، نقد، بازاندیشی، شرح و پژوهش در باب آراء و افکار مرحوم دکتر عماد افروغ
_ مطالعه میزان استفاده از پیام رسان‎ه ای داخلی و خارجی در کشور
_ تیپ شناسی مصرف رسانه ای نوجوانان ایران
_ میزان مشارکت مردم در برنامه های فرهنگی و هنری

مقررات و رویه ها

_ تنقیح قوانین، مقررات و رویه های فرهنگی در عرصه فرهنگ، هنر و ارتباطات
_ بررسی و تدوین نظام صنفی هنری
محققان مشتاق اجرای هر یک از این اولویت ها، باید کاربرگ پیشنهاد طرح پژوهشی را تکمیل و به امور پژوهشی پژوهشگاه ارائه نمایند.



0.0 / 5
75
1404/02/03
11:57:11
تگهای خبر: اشتغال , اقتصاد , بازار , تولید
این مطلب زارا را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط زارا
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
زارا ZARA
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

زارا

فروش برند زارا
شیک پوشان همیشه انتخابشان زارا است. زارا کالا، برند جهانی در دستان شما

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است (2017-2025)