طرح عصاره مخمر طعم دهنده برنده تامین مالی مسابقه شکوفا شد

طرح عصاره مخمر طعم دهنده برنده تامین مالی مسابقه شکوفا شد زارا: در چهارمین قسمت از مسابقه بزرگ تلویزیونی «شکوفا»، یکی از شرکت های دانش بنیان با طرح «عصاره مخمر طعم دهنده غذایی» با رأی داوران، از میان سه تیم شرکت کننده به عنوان تیم برگزیده برگزیده شد و این طرح جهت سرمایه گذاری عموم مردم روی سکوی تامین مالی جمعی هم آفرین قرار گرفت.


به گزارش زارا به نقل از ایسنا، چهارمین قسمت از مسابقه بزرگ تلویزیونی شکوفا (shookoofa.ir) با رقابت سه شرکت دانش بنیان؛ از استان همدان با طرح «عصاره مخمر طعم دهنده غذایی»، از استان یزد با طرح «سامانه ایستگاه پایه بومی رادیویی نسل چهارم» و از استان تهران با طرح «مرکز مخابرات ابری» دوشنبه، ۱۸ دی ماه ۱۴۰۲ از شبکه یک سیما پخش گردید.
داوران چهارمین قسمت مسابقه شکوفا دکتر سید محمدحسین سجادی نیری، مهندس مجید دهبیدی پور، دکتر سیاوش ملکی فر و دکتر میثم شفیعی بودند.
در این مسابقه، شرکت دانش بنیان با طرح «عصاره مخمر طعم دهنده غذایی» با رأی داوران، از میان سه تیم شرکت کننده به عنوان تیم برگزیده برگزیده شد و این طرح جهت سرمایه گذاری عموم مردم و سایر علاقه مندان، روی سکوی تامین مالی جمعی هم آفرین قرار گرفت.
این شرکت در حوزه تولید تشدیدکننده ها و طعم دهنده های طبیعی فعالیت می کند. اما شاید این سؤال مطرح شود که چرا باید از تشدیدکننده طعم در مواد غذایی مختلف استفاده کنیم؟ خیلی از افراد تمایل دارند غذایی که می خورند، در عین سالم بودن، طعم خوب و دلچسبی داشته باشد؛ بنا بر این استفاده از تشدیدکننده ها و طعم دهنده های مصنوعی افزایش پیدا کرد؛ اما این تشدیدکننده های طعم به مرور زمان موجب برخی لطمه ها به بدن همچون لطمه به نورون های مغز و سکته مغزی می شوند.
شاید بسیاری از مردم اطلاع نداشته باشند که علاوه بر چهار مزه اصلی شیرینی، شوری، ترشی، تلخی، مزه پنجمی داریم که از آن با عنوان اومامی (umami) یاد می شود که طعمی آب گوشت مانند دارد (اومامی یک واژه ژاپنی به مفهوم خوش طعم و خوشمزه است).
طعم اومامی در حقیقت، تقویت کننده حس چشایی افراد است. در صورتیکه سنسورهای ۴ مزه دیگر فقط در بخش کوچکی از زبان وجود دارند، سنسور مزه اومامی روی تمامی سطح زبان پخش شده است. طعم و مزه اومامی موجب می شود که افراد درک بهتری از طعم های مختلف داشته باشند.
ادویه ها و چاشنی ها از گذشته تا امروز، برای ایجاد یک مزه دلچسب در تهیه فرآورده های غذایی مورد استفاده قرار گرفته اند. امروزه در دستورالعمل های تولیدی خیلی از محصولات غذایی، از عصاره مخمر استفاده می شود.
افراد گاهی اوقات مخمر را با عصاره مخمر اشتباه می گیرند. مخمر یک موجود کاملا فعال است که بطور معمول برای تهیه خمیر نان، از آن استفاده می شود. اما عصاره مخمر یک ماده غیرفعال شده است که به عنوان طعم دهنده در صنایع غذایی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال، از عصاره مخمر در بیشتر سوپ های آماده و نیمه آماده برای ایجاد طعم گوشت مانند استفاده می شود.
عصاره مخمر، یک ماده طبیعی و طعم دهنده قوی استخراج شده از مخمر نان یا همان ساکارومایسس سرویزیه است که تداعی کننده طعم گوشت مانند است، در صورتیکه فاقد منبع جانوری بوده و از ین جهت، برای افرادی که بدنبال کاهش مصرف گوشت، در عین تجربه دلچسب طعم آن هستند، بسیار مناسب می باشد. دو دسته افراد گیاهخوار داریم: گیاهخواران و وگن ها.
وگن ها از بدو تولد از گوشت استفاده نمی کنند، اما افراد گیاهخوار به مرور به این خانواده پیوسته اند و طعم گوشت برای آنها آشنا است و شاید تمایل داشته باشند که طعم آنرا در غذا داشته باشند. تمام محصولات گیاهی بر پایه سویا نوعی تلخی خاصی دارد، اما طعم اومامی، ضمن از بین بردن این تلخی، طعم گوشت مانند به غذا می دهد. همین طور عصاره مخمر در عین داشتن طعم گوشت مانند، حاوی اجزای تغذیه ای ارزشمندی است که رژیم های گیاهی، فاقد آنها هستند.
طعم اومامی، جایگزین سالمی برای نمک
از طرف دیگر، مصرف نمک خصوصاً در کودکان به سبب تمایل به مصرف اسنک ها و تنقلات و همین طور در افراد سالمند بسیار بالا است، مزیتی که استفاده از عصاره مخمر دارد، این است که موجب ایجاد طعم مطلوب شده و مانع از مصرف بیش از اندازه نمک می شود. استفاده از عصاره مخمر در محصولات غذایی به سبب قابلیت آن در تشدید طعم شوری، این امکان را به تولیدکنندگان انواع اسنک و سس و... می دهد تا محصولاتی سالم تر به مشتریان عرضه کنند.
قبل از این، تشدیدکننده طعم یا عصاره مخمر (طعم اومامی) وارداتی بودند و تولیدکننده ای در داخل کشور وجود نداشت؛ شرکت ما موفق شد عصاره مخمر (طعم اومامی) را برای اولین بار در کشور تولید نماید. یکی از مزیت های این کار، تولید محصول برمبنای ذائقه مردم ایرانی است، برای اینکه خیلی از این محصولات که توسط کشورهای اروپایی یا آسیایی تولید می شوند، بسیار شور یا تند هستند که شاید با ذائقه ایرانی سازگاری نداشته باشند. این توانایی را داریم که تشدیدکننده طعم مورد درخواست مشتریان را تولید نماییم.
عصاره مخمری که در داخل کشور تولید می شود، کاملا تازه بوده و سرشار از ویتامین های مختلف است و این مساله می تواند به فراسودمند بودن محصول غذایی که بوسیله این تشدیدکننده طعم تولید می شود نیز کمک نماید. در عین حال با تولید این محصول در داخل کشور توانسته ایم سالانه از خروج یک میلیون دلار ارز جلوگیری نماییم. این ظرفیت را داریم که جایگزین برندهای خارجی موجود در بازار داخلی شده و نیاز کشور را به این محصول تامین نماییم.
کارخانه ما در حوالی تویسرکان در استان همدان قرار دارد. در کنار متخصصان مجرب این حوزه، برای تامین نیروی انسانی شاغل در مجموعه، از افراد بومی همان منطقه استفاده کردیم و آموزش های لازم را به این افراد داده ایم و در حال حاضر به خوبی با بحث عصاره مخمر و نحوه تولید آشنایی دارند.
مسابقه شکوفا باتوجه به گستردگی مخاطبان آن (شبکه یک سیما) می تواند فرصت مناسبی برای نشان دادن توانمندی ها و دستاوردهای شرکت های دانش بنیان به عموم مردم جامعه باشد؛ فرصتی برای مطرح کردن مسائل نو و تازه که شاید قبل از این چندان مورد توجه و دقت قرار نگرفته بود.
به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، میزان سرمایه درخواستی این شرکت برای اجرای پروژه عصاره مخمر طعم دهنده غذایی، ۵ میلیارد تومان، مدت زمان سرمایه گذاری و اجرای پروژه ۱۲ ماه و میزان سود پیش بینی شده ۳۶ درصد سالیانه خواهد بود. اصل سرمایه مشارکت کنندگان در این طرح پس از یک سال بازپرداخت خواهد شد.
علاقه مندان به سرمایه گذاری در این طرح دانش بنیان می توانند بوسیله سکوی تامین مالی جمعی هم آفرین (hamafarin.ir) در این طرح مشارکت کنند.




منبع:

1402/10/23
12:23:32
0.0 / 5
263
تگهای خبر: آموزش , ارز , بازار , برند
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است