در میزگرد تخصصی PIVEX ۲۰۲۴ مطرح شد؛

در قسمت های مختلف رشد کردیم اما در برگزاری نمایشگاه ها عقب ماندیم

در قسمت های مختلف رشد کردیم اما در برگزاری نمایشگاه ها عقب ماندیم به گزارش زارا، میزگرد تخصصی نمایشگاه لوله اتصالات، شیرآلات بهداشتی، صنایع و خدمات وابسته (PIVEX ۲۰۲۴) باهدف بررسی فرصت ها و چالش های این نمایشگاه از دید ذینفعان آن برگزار گردید.



به گزارش زارا به نقل از مهر، این نشست سه شنبه ۸ آبان ماه با حضور حسین ناظم زاده رئیس اتحادیه لوازم بهداشتی و ساختمان، محمدرضا بهشتیان رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن، ناصر میرزایی دبیر انجمن تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی ایران، محمدرضا آبادی نایب رییس انجمن تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی، فرزانه خرمیان دبیر انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات و نیلوفر عطار زاده مدیر شرکت نمایشگاهی تهران مجری برگزاری این نمایشگاه اجرا شد.
در ابتدای این نشست نمایشگاه ساختمان مورد انتقاد انجمن ها و اتحادیه قرار گرفت و گلایه های بی شماری از نحوه برگزاری این نمایشگاه داشتند که از مهم ترین آنها می شود به عدم تخصیص عادلانه فضا به مشارکت کننده های حوزه ساختمان و همینطور مشکلات زیرساختی نمایشگاه بین المللی تهران همچون نبود امکانات رفاهی و سیستم های برودتی آن اشاره نمود سپس با بررسی ابعاد مختلف تخصصی کردن نمایشگاه شیرآلات بهداشتی، لوله اتصلات و حمام سونا آشپزخانه را مفید فایده دانسته و متفقاً از مجری برگزاری درخواست های گوناگونی در جهت برگزاری بی عیب و نقص آن داشتند.
باید انحصار فروش را از بخش دولتی خارج کنیم
محمدرضا بهشتیان رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن در این میزگرد اظهار داشت: ما در حدود ۳۰۰ تولیدکننده داریم که مشکل اصلی اغلب آنها تهیه مواد اولیه است. از طرف دیگر ما در زمینه نقدینگی و بازار فروش هم با چالش مواجه هستیم. بنا بر این آن چه برای ما در زمینه برگزاری نمایشگاه حائز اهمیت می باشد ایجاد بازار فروش برای خارج کردن انحصار فروش از بخش دولتی است. در شرایط کنونی شرکت ها شواف خوبی ندارند و بنا بر این به سمت قراردادهای دولتی سوق پیدا می کنند. وی افزود: بخش دولتی هم به سبب مشکلاتی که دارد سرمایه های در گردش کارخانه ها را درگیر می کند و بنا بر این تولیدکنندگان گرفتار چالش می شوند. در نتیجه ما می بایست در نمایشگاه آینده در زمینه صادرات اقدامات مؤثری انجام بدهیم تا شرایط برای افزایش صادرات شرکتهای مختلف به وجود بیاید. چالش دیگری که دراین زمینه وجود دارد عدم تمیز جنس مرغوب از نامرغوب است که البته در صنایع دیگر هم وجود دارد. بنا بر این یکی از رسالت های مهمی که ما داریم اینست که تولیدکنندگان خوب و بد را به مردم بشناسانیم. حمایت از تولید تنها به حرف نیست
دکتر آبادی نایب رییس انجمن تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی در این میزگرد اظهار داشت: نمایشگاه های هر کشوری ویترین حرفه ای در زمینه های تخصصی هستند. بنا بر این هر چه ما این ویترین را بیشتر تزئین نماییم به توسعه صنعت و اقتصاد کشور کمک کرده ایم. نکته مهم دراین زمینه اینست که ما در قسمت های دیگر رشد کرده ایم اما به صنعت نمایشگاهی توجه نشده و بنا بر این دراین زمینه با چالش های جدی مواجه هستیم. نکته دیگر این که در همه جای دنیا به فروش عمده تخفیف داده می شود در حالیکه در کشور ما پول بیشتری گرفته می شود که این مورد شامل انجمن ها و تشکل ها هم می شود. وی افزود: مبحث دیگری که حائز اهمیت می باشد اینست که مسؤلان جامعه مرتب از پشتیبانی از تولید و تولیدکننده داخلی سخن می گویند در حالیکه رشد تولید با حرف امکان پذیر نیست و نیازمند اراده جدی است. از طرف دیگر زمان نمایشگاه ها مناسب نمی باشد و ساعت ۹ بامداد که زمان آغاز نمایشگاه هاست بازدیدکننده نمی تواند بموقع در نمایشگاه حضور پیدا کند و بهتر است مانند شهرستان ها که این چالش را به خوبی تشخیص داده اند زمان نمایشگاه ها به بعدازظهر تا شب انتقال داده شود تا بازدیدکننده زمان بیشتر و مناسب تری برای بازدید از نمایشگاه در اختیار داشته باشد. همینطور نیاز است که مشاوران حرفه ای و مترجمان بخصوص مترجمان زبان انگلیسی و عربی در نمایشگاه ها حضور داشته باشند. برگزاری نمایشگاه ها هر سال بدتر از سال قبل بوده است ناصر میرزایی دبیر انجمن تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی ایران هم در این جلسه اظهار داشت: در ایران به سبب این که مدیران مربوطه از تخصص کافی برخوردار نیستند به صورت سلیقه ای با موضوعات مختلف برخورد می کنند و بنا بر این فضای نمایشگاه را تنها با هدف کسب درآمد در اختیار شرکتهای تولیدکننده قرار می دهند. در چنین شرایطی تولیدکنندگان داخلی که به صورت اختصاصی فعالیت می نمایند برای در اختیار گرفتن غرفه های نمایشگاه ها باید هزینه زیادی پرداخت کنند. وی با اشاره به چالش های برگزاری نمایشگاه در ایران خاطرنشان کرد: زمان و فضای نمایشگاه ها مناسب نمی باشد و بنا بر این اگر یک میهمان خارجی وارد نمایشگاه شود برای پذیرایی و بازدید مناسب از نمایشگاه با چالش های زیادی مواجه خواهد شد. شرایط بشکلی است که ما یک یا دو ماه پیش از نمایشگاه با مشکلات برگزاری نمایشگاه دست وپنجه نرم می نماییم اما تا هفت یا هشت ماه با سردرد پس از برگزاری نمایشگاه مواجه هستیم. متأسفانه وضعیت برگزاری نمایشگاه هم هر سال بدتر از سال قبل شده است. نکته دیگر این که برای دریافت سالن مناسب به ما عنوان می کنند شما در شرایطی می توانید سالن اختصاصی در اختیار داشته باشید که اسپانسر نمایشگاه شوید. سوال اینجاست که آیا میتوان به زور اسپانسر نمایشگاه شد؟ میرزایی اشاره کرد: در شرایط کنونی رستوران های نمایشگاه با مشکلات جدی مواجهند. از طرف دیگر زمان برگزاری نمایشگاه ها اغلب در اوج گرمای تابستان است که هنگامی که وارد نمایشگاه می شوید با گرمای زیاد و تهویه نامناسب مواجه می شوید. از طرف دیگر همهمه زیادی که در سالن برگزاری نمایشگاه ها وجود دارد اجازه نمی دهد بازدیدکننده و بخصوص بازدیدکننده خارجی در یک فضای مناسب و دلپذیر از نمایشگاه بازدید کند. این اتفاقات سبب می شود که ما به اهداف از پیش تعیین شده خود دست پیدا نکنیم. نمایشگاه ها در ایران به کارناوال و سرگرمی تبدیل گشته است حسین ناظم زاده رئیس اتحادیه لوازم بهداشتی و ساختمان هم در این میزگرد اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه ها در ایران به کارناوال و سرگرمی تبدیل گشته است. نکته دیگر اینست که نمایشگاه های ساختمان به خوبی مدیریت نمی گردد. شرایط بشکلی است که شرکتهای مختلف بر سر فضای نمایشگاه با هم رقابت دارند و در نهایت برخی شرکت ها که تولیدات باکیفیتی هم دارند به سبب نداشتن بودجه کافی قید حضور در نمایشگاه را می زنند. حقیقت اینست که برگزارکنندگان نمایشگاه به شرکت ها بعنوان یک کیسه پول نگاه می کنند. هدف برگزارکنندگان دریافت پول بیشتر است و بنا بر این همه تلاش خویش را انجام می دهند تا از شرکت ها پول بیشتری دریافت کند. وی افزود: در زمینه صادرات هم باید عنوان کنم شرکتهای خارجی که در نمایشگاه های ایران حضور پیدا می کنند بیشتر ویترین هستند و تأثیری در روند برگزاری نمایشگاه ها ندارند. اغلب نمایشگاه هایی که با عنوان بین المللی برگزار می گردد داخلی است و کسانی که بعنوان میهمان خارجی معرفی می گردند که اغلب هم از کشورهایی مانند ترکیه، عراق، ارمنستان و… است حالت صوری دارد و تأثیری در روند برگزاری نمایشگاه ها ندارند. در شرایط کنونی هزینه هر متر نمایشگاه برای شرکتهای خارجی در حدود ۳۵۲ یورو است که یک شرکت باکیفیت واردکننده توانایی پرداخت چنین هزینه ای را ندارد و بنا بر این در نمایشگاه حضور پیدا نمی کند و رقابت از بین می رود. ناظم زاده خاطرنشان کرد: بنا بر این ما در اوایل دیماه به دنبال برگزاری نمایشگاهی به صورت تخصصی در بوستان گفتگو هستیم که همه تولیدکنندگان بتوانند در آن حضور پیدا کنند و هدف اصلی دریافت پول از تولیدکنندگان نباشد. بنا بر این از شرکتهای مختلف که کارهای مؤثری دراین زمینه دارند دعوت کرده ایم که در این نمایشگاه حضور پیدا کنند. رشد قارچ گونه تولیدکنندگان زیر پله ای تیشه به ریشه این صنعت زده است فرزانه خرمیان دبیر انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی در نشست تخصصی «ایفنا» اظهار داشت: شرکتهای مختلف برای دیده شدن و شواف به فضای نمایشگاهی می آیند که در این دیده شدن نمی توان سره را از ناسره جدا کرد. چه بسا در چنین شرایطی تولیدکنندگان زیر پله ای هم با وجهه ای عامه پسند در این نمایشگاه ها حضور پیدا می کنند. در این شرایط نقش انجمن ها برای مساعدت با تولیدکنندگان و بازدیدکنندگان برای شناخت سره از ناسره پررنگ می شود. دراین زمینه هرچه انجمن ها بیشتر شناخته شوند به همان میزان از تأثیرگذاری بیشتری برخوردار خواهند بود. بنا بر این فرهنگ سازی دراین زمینه حائز اهمیت می باشد. وی افزود: هدف دیگر ما کمک انجمن به مصرف کننده برای تولیدکننده خوب از بد با عرضه مستندات است. یکی از اقداماتی که ما در انجمن انجام می دهیم ارزیابی، انطباق و نمونه برداری از بازار است. این رویکرد در دستور ما قرار دارد با این وجود نمی توان همه بازار را پوشش داد؛ بنا بر این نمایشگاه فضای مناسبی است که ما بتوانیم تولیدکنندگان محصولات باکیفیت را به مشتریان بشناسانیم. انجمن ها باید از سوی دولت حمایت شود و اعتبارات بیشتری در اختیار آنها قرار بگیرد. ما به دنبال این هستیم که رشد قارچ گونه تولیدکنندگان بی کیفیت تیشه به ریشه این صنعت نزند. اتفاقی که متأسفانه درحال رخ دادن است.
خرمیان خاطرنشان کرد: حقیقت اینست که برخی چالش های نمایشگاهی با مدیریت خاصی رخ می دهد و اتفاقی نیست. بی عدالتی و عدم شفافیت در بعضی نمایشگاه بروز ظهور بیرونی داشته که نمونه بارز آن نمایشگاه ساختمانی بود که در تابستان سال جاری اجرا شد. در واگذاری غرفه ها به شرکتهای مختلف در نمایشگاه ساختمان و ایران پلاست هیچ گونه شفافیتی وجود نداشت. در ادامه مجری برگزاری این نمایشگاه اظهار داشت: شرکت نمایشگاهی تهران ۲۲ سال سابقه برگزاری نمایشگاه های مختلف را داشته و در پایه گذاری و تخصصی کردن نمایشگاه هایی همچون درب و پنجره و تجهیزات حمام سونا آشپزخانه و همینطور نمایشگاه گردشگری بسیار موفق عمل کرده از همین رو سازمان توسعه تجارت این شرکت را برای برگزاری نمایشگاه تخصصی لوله اتصالات، شیرآلات بهداشتی و صنایع و خدمات وابسته انتخاب نموده است و طبیعتاً با جمع شدن این سه بخش مهم حوزه ساختمان در کنار یکدیگر که برای نخستین بار صورت می گیرد می تواند خیلی از نارضایتی ها را کاهش داده و سبب تقویت این بخش های صنفی شود. نیلوفر عطار زاده خاطرنشان کرد ما بعنوان مجری برگزاری بازوی اجرایی تشکل های ذینفع خواهیم بود و با یک ارتباط دو سویه و سازنده گامهای مثبت بر خواهیم داشت. لازم به ذکر است در انتها این میزگرد توافق شد اعضای حاضر در این میزگرد شورای سیاستگذاری برگزاری نمایشگاه لوله، اتصالات، شیرآلات بهداشتی، صنایع و خدمات وابسته که مقرر است در بهمن ماه سال جاری اجرا شود را تشکیل بدهند تا فرصت ها و چالش های برگزاری این نمایشگاه با همراهی متخصصان بخش های مختلف مورد ارزیابی و در نهایت نتیجه گیری برسد.
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.


منبع:

1402/08/12
18:33:39
0.0 / 5
460
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بهداشت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است