سخنگوی صمت اعلام كرد؛
تغییر فرمول قیمت گذاری مونتاژی ها
به گزارش زارا، سخنگوی وزارت صمت ضمن اشاره به ثابت بودن حقوق گمرکی خودرو های وارداتی روی عدد 4 درصد، اظهار داشت: فرمول قیمتی برای کنترل قیمت خودرو های مونتاژی به زودی ارائه می شود.
به گزارش زارا به نقل از مهر، امید قالیباف در یک گفت وگویی تلویزیونی، درباره ی نحوه کشف قیمت خودرو های وارداتی و محاسبه تعرفه ها، اظهار داشت: همانطور که بارها اعلام شده، خودرو های وارداتی در بورس کالا عرضه خواهند شد. این خودرو ها در چند رده قیمتی مقرر است وارد شوند که کمترین تعرفه از حقوق ورودی مربوط به خودرو های در رده قیمتی زیر ۱۰ هزار یورو است.
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: حقوق گمرکی برای همه خودرو ها چهار درصد ثابت است (چه خودرو های زیر ۱۰ هزار یورو و چه خودروهایی که سقف قیمتی ۲۰ هزار یورو را دارد). اما سود تجاری متغیر است؛ پایین ترین میزان را خودرو های زیر ۱۰ هزار یورو خواهند داشت؛ بطور مثال برای یک خودروی ۸۰۰۰ یورویی، ۱۰ درصد حقوق ورودی است، ۱۰ تا ۱۵ درصد سود سوداگر است که وارد می کنند و باقی بسته به این است که چقدر رقابت روی تابلو بخورد تا کشف قیمت شود.
ورود خودرو ها بعد از سال ها، هیجانی به وجود آورده که احیانا بر قیمتِ رقابتی دامن خواهد زد
وی در پاسخ به این پرسش که با این اعداد و خصوصاً این که می گوئید «چقدر رقابت روی تابلوی بورس کالا اتفاق بیفتد»، خودرو های وارداتی، قابل دسترس برای عموم مردم خواهد بود؟ اشاره کرد: این سوال سختی است؛ شرایط عموم مردم از چند جهت متفاوت شده است. متأسفانه طی یک دهه اخیر، قدرت خرید مردم به واقع لطمه دیده است. این نکته را هم بایستی در نظر گرفت که به مدت چهار سال هیچ خودرویی به کشور وارد نشد، فلذا وجود یک هیجان که بخواهد بر این رقابت تا حدودی دامن بزند و قیمت را بالا ببرد، طبیعی است.
این مقام مسئول در وزارت صمت افزود: اما اگر خودرو های با قیمت ۸۰۰۰ یورویی، قیمت بالایی پیدا کند، بطور قطع بر روی کل بازار اثر کاهنده خواهد داشت؛ بدین معنا که ممکنست این خودرو (البته این پیش بینی بنده است که ممکنست نادرست هم باشد؛ چونکه عرضه ها زیاد است، ) خودروی ۸۰۰۰ یورویی را به هر شکلی حساب نماییم، بایستی حدود ۵۰۰ میلیون تومان در بیاید، اما چنانچه بیشتر هم به دلایلی که اشاره شد، شود، این بر روی قیمت سایر خودرو ها اثر کاهنده خودش را خواهد گذاشت. با فرض وضع موجود؛ بدین سبب فضای بازار خودرو خیلی آرام و کاهنده چه برای خودرو های وارداتی و چه برای خودرو های ساخت داخل خواهد شد و بازار را به سمت پایین سوق می دهد.
قالیباف اشاره کرد: به هر حال زمانی که چهار سال محصولی عرضه نشود، واکنش متقاضیان را بایستی در انواع حالت ها پیش بینی نمود. بخشی این است که رقابت بسیاری شکل گیرد و یک بخش هم این است که در حقیقت این اتفاق نیفتد؛ بطور مثال زمانی که خودرویی داخلی همچون ۲۰۷ وقتی عرضه می شود، گاهی تا ۱۲۰ درصد هم دیده می شود که رقابت بر سر آن صورت می گیرد؛ بالعکس هایما که عرضه می شود، ۹ درصد نسبت به قیمت پایه که وارد تابلو می شود رقابت می خورد. هر دو خودرو هم متعلق به ایران خودروست. بدین سبب باید شرایط را بررسی کرد تا دقیق تر بتوان پیرامون آن صحبت کرد. این مساله برای خودرو های وارداتی هم صدق می کند.
خودروساز هیچ نفعی در ایجاد هیجان برای قیمت های تابلو بورس ندارد
سخنگوی وزارت صمت در ادامه اشاره کرد: خودروساز هیچ نفعی در رقابت، ایجاد هیجان بر روی تابلو و افزایش رقابت و افزایش قیمت ندارد. در مورد عرضه خودرو در بورس کالا بایستی دو مقطع را از هم تفکیک کنیم؛ در مقطع اول وزارت صمت حدودا هیچ نظارتی نداشت و شرایطی را اعمال نمی کرد که نتیجه این شد که خودروی شاسی بلندی که قیمت آن یک میلیارد تومان بود، یک دفعه از دو میلیارد تومان هم فراتر رفت. بدنبال این موضوع، وزارت صمت دستور کاری با هماهنگی بورس کالا ارائه کرد که یک کف عرضه وجود داشته باشد تا همگنی در عرضه وجود داشته باشد؛ بطور مثال اگر ۲۰۷ عرضه می شود، همگی سفید باشند یا خاصیت فنی همه مشابه باشد که قیمت های مختلف کشف نشود.
وی اضافه کرد: برای خودرو های پرتیراژ این کف عرضه ۲۰۰۰ دستگاه و برای خودرو های کم تیراژ ۵۰۰ دستگاه تعریف شده است. بورس کالا به عنوان یک مرحله گذر از عدم تعادل عرضه و تقاضا به مرحله تعادل عرضه و تقاضا انتخاب کردیم تا رانت نصیب عده ای خاص نشود.
تلاطم ارزی، تقاضاها در بازار خودرو را «سرمایه ای» کرد
مشاور وزیر صمت در ادامه ضمن تاکید بر این که طی سال جاری در زمینه افزایش تولید اتفاقات خوبی افتاده است، اظهار داشت: بارزترین آن در آذرماه امسال رخ داد که آمار تولید از ۱۲۷ هزار دستگاه خودرو (خودروسازان بزرگ دولتی و خودروسازهای خصوصی) فراتر رفت و رکورد تولید ماهانه خودرو ها طی پنج ساله گذشته را شکست. این روند ادامه دار خواهد بود و پیش بینی ما این است که ظرف شش ماه آتی، حدود ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید و ۲۰۰ هزار دستگاه هم وارد شود. بر این اساس در مجموع یک میلیون خودرو عرضه و وارد بازار خواهد شد. این حجم از عرضه خودرو، بطور قطع بازار را اشباع خواهدنمود و می تواند تأثیر مثبتی بر نرخها داشته باشد.
قالیباف پیرامون التهابات اخیر بازار خودرو نیز اظهار داشت: بازار خودرو امسال برای حدود شش ماه دارای قیمت های ثابت و حتی کاهنده بود؛ اما زمانی که عوامل بیرون از صنعت خودرو و وزارت صمت مثل رها شدن نرخ ارز، نرخها و بازار هم متلاطم شد. در خودرو متأسفانه، بمحض تلاطم ارزی، تقاضاهای سرمایه ای شکل می گیرد. حتی اگر تقاضای مصرفی هم باشد، شخص اگر برای سه ماه آتی برنامه ریزی کرده بود که خودرو بخرد، در این شرایط، خرید خودرا جلو می اندازد. در حقیقت فشار تقاضا برای مقطعی کوتاه افزایش پیدا می کند؛ مجموعه این تقاضاهای ناخواسته در بازار موجب می شود که قیمت تغییر کند و همانطور که دیده شد، با پایین آمدن نرخ ارز، قیمت خودرو هم پایین آمد.
ارائه فرمول قیمتی برای کنترل قیمت خودرو های مونتاژی به زودی
سخنگوی وزارت صمت با اعلان اینکه تنها راه حل این است که آنقدر عرضه را افزایش دهیم تا آن خاصیت تقاضاهای سرمایه ای در مورد خودرو شکل نگیرد، اظهار داشت: کاری که از ما برمی آید افزایش تولید است و واقعاً هیچ ابزار دیگری جز افزایش تولید و عرضه نداریم. اما از طرف دیگر ابزارهایی برای کنترل بازار وجود دارد؛ این ابزار در یک بستر ثبات اقتصادی طبعاً بهتر جواب می دهد. بطور مثال قیمت یک خودروی چینی خودروسازهای خصوصی در کشور همسایه بطور مثال ۵۰۰ میلیون تومان ارزان تر از قیمت آن در کشور ما است؛ در این عرصه در آینده نزدیک اقدامی صورت خواهد گرفت تا فرمول تعیین قیمت خودروهایی با این شرایط، کنترل شود تا این ها دیگر نتوانند از یک سطحی، قیمت را بالا برند.
مشاور وزیر صمت در ادامه در ارتباط با فاصله قیمتی کارخانه تا بازار خودرو ها، اشاره کرد: قیمت کارخانه ای محصولات ایران خودرو و سایپا طی یکسال گذشته هیچ تغییری نکرده است.
عرضه یک میلیون خودرو طی ۶ ماه آینده
وی در پاسخ به این که برنامه وزارت صمت برای کاهش قیمت کارخانه تا بازار چیست و متولی کم کردن این فاصله چه نهادی است؟ اشاره کرد: متولی حفظ ارزش پول که بانک مرکزی است. بر اساس گزارش مرکز آمار از تورم تولید، برای صنعت خودروسازی در فصل تابستان ۲ درصد بوده است؛ یعنی ما توانسته ایم زنجیره تامین خودرو را با فرض دو درصد تورم ماهانه کنترل نماییم. این ها مواردی است که وزارت صمت بایستی روی آن تمرکز کند. موضوع در رابطه با سیاست های کلان و متغیرهای کلان اقتصادیست و قابل انکار هم نیست و همه نیز می دانند این ها به دست وزارت صمت نیست.
قالیباف در پاسخ به تحقق وعده مهر ماه سال قبل وزیر صمت در خصوص کنترل بازار خودرو طی یک سال، اظهار داشت: دولت در کوشش برای کنترل تورم است. پیش بینی بنده این است که حدوداً در اواخر بهار سال آینده و اوایل تابستان عرضه در بازار خودرو افزایش پیدا خواهدنمود. همانطور که گفته شد، یک میلیون دستگاه خودرو بطور قطع بازار را اشباع خواهد کرد، چونکه با توجه به این که نیاز کشور به لحاظ خودرو یک و نیم میلیون دستگاه است، و یک میلیون رقمی است که طی یک سال باید عرضه شود؛ بدین سبب با عرضه طی شش ماه، به کنترل بازار کمک خواهدنمود.
این مطلب زارا را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط زارا
نظرات بینندگان در مورد این مطلب