استاد دانشگاه شهیدبهشتی:
دانشگاه یک محیط علمی است و مقدس بشمار می رود
به گزارش زارا، استاد دانشگاه شهیدبهشتی اظهار داشت: گام برداشتن در جهت حل مشکلات جامعه، یکی از خصوصیت های دانشگاه ها بشمار می رود. اگر مقرر است دانشگاه ها در زمینه فرهنگ سازی، جامعه سازی و تمدن سازی پیشرو باشند، باید بتوانند مشکلات خویش را هم رفع کنند. اگر این استدلال را مدنظر قرار دهیم، دانشگاه می توانند از پس مسائل و مشکلات خود برآیند و نیازی به مداخله بیرونی ندارد.
رئیس جمهور هفته گذشته در نشست با وزیر علوم تحقیقات و فناوری و تعدادی از مسؤلان دانشگاه شریف به بررسی ابعاد حوادث هفته گذشته در دانشگاه شریف پرداخت و ضمن اشاره به حرمت دانشگاه و محیط علم و آرمانخواهی، خاطرنشان کرد: هیچ شخصی مجاز به شکستن حرمت این فضای مقدس نیست و همه از مسؤلان تا اساتید و دانشجویان مکلفند برای حفظ تقدس و حرمت این محیط تلاش کنند.
در این زمینه دکتر حسن رسولی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه دانشگاه یک محیط علمی به حساب می آید، خاطرنشان کرد: ذات علم و دانش پرارزش است و قداست دارد. دانشگاه یک محیط علمی است؛ به همین دلیل، مقدس بشمار می رود. جامعه دانشگاهیان به دو گروه اساتید و دانشجویان تقسیم می شوند؛ این دو گروه همواره مناسبات محترمانه ای با یکدیگر دارند. تمام این شرایط سبب می شود که محیط دانشگاه ها را مقدس بدانیم.
عضو هیئت ممیزه دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه دانشگاه باید جامعه ساز و مردم ساز باشد و فرهنگ جامعه را اعتلا ببخشد، خاطرنشان کرد: دانشگاه باید بتوانند فرهنگ فاخر را در جامعه ایجادکند. یک نظریه در سطح جهان مطرح شده است؛ برمبنای آن، اعضای هیئت دانشگاه ها می خواهند که مدیریت امور را در اختیار داشته باشند. اساتید دانشگاه ها با خطاب قرار دادن مدیران وزارت علوم می خواهند که مستقل باشند و مدیریت امور را خود در دست بگیرند. قطعا، انسان های فهمیده به کنترل شدن نیازی ندارند بلکه باید راهکار ها را به دیگران نشان دهند.
عضو کمیسیون تخصصی علوم انسانی هیئت ممیزهی دانشگاه شهید بهشتی توضیح داد: این پرسش "چرا بعضی از مسائل و مشکلات جامعه در دانشگاه بیان می شود؟" مطرح می شود؛ در پاسخ به این پرسش باید گفت، دانشگاه تحت تأثیر عوامل بیرونی قرار می گیرد. دانشگاه، مکانی برای علم، پژوهش، نقد، بحث و گفتگو است. اگر هرکدام از این مولفه ها در محیط دانشگاه وجود نداشته باشد، شاهد رشد علمی نخواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه این احتمال وجود دارد که نقد دانشگاه ها مشمول تمام حوزه ها شود، اظهار نمود: دانشگاه های ایران به صورت سنتی نسبت به حوادث اجتماعی حساس هستند. دانشجویان در بازه های زمانی مختلف کوشیده اند که حضور اجتماعی و سیاسی داشته باشند که این حضور مورد تایید است. در سالهای اخیر، به این نتیجه رسیده اند که دانشگاه باید همواره زنده باشد.
دکتر رسولی افزود: باآنکه علم اندوزی بعنوان وظیفه اصلی دانشجویان و اساتید بشمار می رود اما دانشگاهیان باید نقش اجتماعی هم ایفاکنند. دانشگاهیان برای ایفای نقش اجتماعی خود باید آگاهی اجتماعی هم داشته باشند. هنگامی یک دانشجو موفق است که از وضعیت روز جامعه آگاهی داشته باشد و سپس واکنش نشان دهد.
این استاد دانشگاه ضمن اشاره به جوان بودن بدنه دانشگاه ها اظهار داشت: جوانان دارای روحیات، اقتضائات و خصوصیت هایی هستند که باید به این موارد توجه گردد. آرمان خواهی و آرمان طلبی جزو طبیعت جوانان است؛ آنها خیر جامعه را می خواهند و نسبت به نابسامانی ها حساس هستند. جوانان بر اساس طبیعتی که دارند، نمی توانند نقصان ها را تحمل کنند. آنها نمی توانند بعضی از اشتباهات را بپذیرند.
وی افزود: بازهم تاکید می کنم، دانشگاه یک محیط جوان است و به صورت طبیعی صدای اعتراض در دانشگاه بلند می شود. گاهی شاهد ناهنجاری هایی در رفتارهای دانشجویان هستیم که این ناهنجاری ها ریشه در خارج از دانشگاه دارد. دانشجویان و اساتید نمی توانند نسبت به ناهنجاری ها بی توجه باشند؛ به همین دلیل، اعتراض می کنند. اگر بخواهیم اعتراض ها حاد نشود و فضای دانشگاه بیش از اندازه تحت تأثیر عوامل بیرونی قرار نگیرد و عرصه بر علم و دانش تنگ نشود باید مشکلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حل شود. مسؤلان باید بکوشند که میزان نقصان ها کمتر شود تا دانشجویان و اساتید کمتر به این مسائل بپردازند.
دکتر رسولی اظهار داشت: گروه یا عده ای همواره کوشیده اند که از دانشجویان به نفع خودشان استفاده نمایند. ما نباید افکار خویش را به دانشجویان القا نماییم بلکه باید آنها را آگاه نماییم. جریان های سیاسی، دانشجویان را آگاه کنند، آنها بلد هستند که چگونه تصمیم بگیرند. هنگامی که برخی گروه ها از ناآگاهی دانشجویان استفاده می نمایند، این احتمال وجود دارد که دانشجو دست به یک رفتار ناهنجار بزند. این روزها، بعضی از افرادی که تلاش می کنند فضای جامعه را متشنج و از دانشجو استفاده ابزاری کنند.
وی با اشاره به اینکه رسانه ها نقش پررنگی در زندگی دارند، خاطرنشان کرد: رسانه های خارجی با ایفای نقش تلاش می کنند مسیر اعتراض، تقد و انتقاد دانشجویی را منحرف کنند و به مسیری دلخواه خود ببرند. اگر دانشجو را رها کنند، دانشجو نقد و انقاد خویش را محترمانه بیان می کند. اگر رسانه های خارجی با برنامه ریزی و شیطنت بخواهند از فضای موجود استفاده نمایند و جهت ها را تغییر دهند؛ دانشجویان که افرادی جوانی هستند احساساتشان زود تحریک می شود.
مشاور رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه گاهی خبرهای اشتباه در فضای مجازی منتشر می شود، خاطرنشان کرد: این مورد هم می تواند منجر به ناهنجاری رفتاری در دانشگاه شود. دانشجویان خیلی خوب و پاک هستند اما افرادی که می خواهند از دانشجویان سو استفاده کنند، اخباری را منتشر می کنند و مقاصد خویش را پیگیری می کنند. اعتراضات دانشجویی غیر هنجارشکنانه با خیرخواهی صورت می گیرد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دانشگاه ها می توانند شرایط را مدیریت کنند، اظهار نمود: اگر پرسنل اجرایی دانشگاه ها آگاهانه کار کنند و با یکدیگر هماهنگ باشند، می توانند شرایط اعتراضات را مدیریت کنند. حراست دانشگاه می تواند در کنار دانشجویان قرار بگیرد، در این خصوص حراست دانشگاه شهید بهشتی هم مانع می شود که کسی، دانشجویان دانشگاه را اذیت کند و دانشجویان احساس می کنند که پشت و پناه دارند.
وی در انتها با تکیه بر ابنکه دانشجویان ایرانی تابع رسانه های خارجی نیستند و دلسوز کشور خود هستند، تصریح کرد: با این وجود این روزها، گاهی شاهد شعارهایی هستیم که از منظر فرهنگی مناسب نیست؛ واژگانی که از بیرون روی دانشگاه تأثیر می گذارد و سطح فرهنگ دانشگاه ها نباید کاهش پیدا کند.
منبع: زارا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب