در آئین افتتاحیه دوره های حكمرانی در دانشگاه تهران عنوان شد
نخستین دانشجویان حکمرانی از مهرماه سر کلاس می روند
به گزارش زارا، دوره های حکمرانی با عرضه گواهینامه معتبر از دانشگاه تهران که در چارچوب یک دوره یکساله مهارت محور و ۲۵۰ ساعت آموزشی طی همکاری مشترک دانشگاه تهران، مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری و اندیشکده سیاست پژوهی منابع انسانی برگزار می شود، راه اندازی شد.
به گزارش زارا به نقل از ایسنا، ثبت نام متقاضیان شرکت در این دوره آموزشی از خرداد ماه ۱۴۰۱ شروع شده بود که ۱۵۰۰ نفر در بازه زمانی تعیین شده نسبت به ثبت نام اقدام نمودند. بعد از بررسی سوابق ارسالی ثبت نام کنندگان، ۲۷۰ نفر از ۱۵۰۰ متقاضی شرکت در دوره های حکمرانی دانشگاه تهران واجد شرایط حضور در کانون های ارزیابی تشخیص داده شدند. در نهایت ۶۰ نفر از این ۲۷۰ متقاضی، واجد شرایط لازم جهت شرکت در این دوره آموزشی حکمرانی تشخیص داده شدند.
دکتر علی اصغر پورعزت، رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران در جمع دانش پذیران دوره حکمرانی و در تشریح هدف از آموزش حکمرانی، اظهار داشت: برایمان مهم می باشد که شما هر جا هستید، بهتر تصمیم بگیرید.
آغاز پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد دو رشته «آینده پژوهی» و «حکمرانی علم و فناوری» از مهر ماه
دکتر پورعزت از آغاز پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد دو رشته «آینده پژوهی» و «حکمرانی علم و فناوری» در دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران اطلاع داد و تصریح کرد: حکمرانی لزوم هر دانشی است و آنهایی که می دانند حکمرانی یک دانش و یادگرفتنی است، جلوتر از بقیه افرادی هستند که فکر می کنند همه پدیده ها را باید توسط خودشان تجربه کنند.
طراحی داشبورد مسائل عمومی کشور توسط محققان دانشگاه تهران
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، نظام مسائل عمومی کشور را نقطه شروع مناسبی برای ورود به حکمرانی دانست و اضافه کرد: طراحی داشبورد مسائل عمومی کشور توسط محققان دانشگاه تهران انجام گرفته است و امیدواریم این داشبورد تا آخر مهر ماه ۱۴۰۱ آماده انتشار شود.
آماده سازی کلاس های درس دانشکده حکمرانی برای حضور دانشجو از شروع سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱
دکتر رضا امیدی فر معاون دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران هم از آماده سازی کلاس های درس دانشکده حکمرانی به منظور حضور دانشجو از شروع سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ اطلاع داد و اظهار داشت: از مهر ماه ۱۴۰۱ از راه آزمون سراسری در دو رشته کارشناسی ارشد دانشکده حکمرانی نسبت به پذیرش دانشجو اقدام می شود و در مقطع دکتری هم پذیرش دانشجوی استعداد درخشان خواهیم داشت.
رسیدن به حکمرانی خوب با پیوند آرمان و واقعیت
وی ادامه داد: علاوه بر پذیرش دانشجو از راه آزمون سراسری، دوره های آموزشی برای دانش پذیران در چارچوب دوره های آموزشی ضمن خدمت و کوتاه مدت ویژه فارغ التحصیلان و مدیران کشور برگزار می گردد. همینطور یک دوره فشرده در شهریور ماه در چارچوب مدرسه تابستانه به منظور آموزش مفاهیم حکمرانی به متقاضیان برگزار می شود.
دکتر علی مبینی دهکردی، استاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران هم در ادامه آئین افتتاح اولین دوره آموزشی حکمرانی در دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه حکمرانی تدبیر انجام امور به بهترین نحو برای اداره سازمان و کشور است، عنوان کرد: حکمرانی یک حوزه حساس، دگرگون ساز و تحول آفرین است، موانع بزرگی مقابل آن قرار دارد و افرادی خستگی ناپذیر می خواهد. در حوزه حکمرانی، منافع خاص و عام و منافع ملی و سازمانی مطرح می شود و پیوند آرمان و حقیقت می تواند ما را به یک حکمرانی خوب هدایت کند.
استاد دانشگاه تهران، حکمرانی را از این نظر که با مقوله تعیین جهت برای اداره یک سیستم یا کشور سر و کار دارد یک امر با ظرافت بالا دانست و تصریح کرد: وقتی از حکمرانی در سطح ملی صحبت می نماییم، لازم است به صورت فرابخشی به حکمرانی نگاه نماییم. در مدل حکمرانی بومی باید به دنبال ساختن آینده ای متناسب با هنجارها و توانمندی های خودمان باشیم.
استراتژی جریان رسانه ای مقابل انقلاب به روایت استاد دانشگاه تهران
دکتر مبینی دهکردی در بخش دیگر سخنان خود در رابطه با الزامات مدل حکمرانی، اظهار نمود: اگر مدل حکمرانی مبتنی بر چالش نباشد، انگیزش و ابتکاری پیدا نمی کنید. جریان رسانه ای که الآن مقابل انقلاب اسلامی است تلاش می کند ما را از توسعه بازدارد و به بقا مشغول کند و به انفعال بکشاند. هر سیستمی به بقا مشغول شد، باقی ماندن در بقا برایش خیلی مشکل است. ازاین رو در حکمرانی باید رویکرد مبتکرانه داشته باشیم، چالش محور بوده و بر مبنای کارآمدی عمل نماییم.
حکمرانی امری وارداتی نیست؛ الگوی بومی نیاز داریم
دکتر حسن جلیلی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران از دیگر سخنرانان این نشست بود که با طرح پرسشی در خصوص این که «آیا می شود حکمرانی را وارد کرد؟» اظهار داشت: اگر مقرر است یک نظام حکمرانی در کشور پیاده شود، لازم است خودمان آنرا به وجود آوریم. ازاین رو نمی توان به مدل توسعه حکمرانی بعنوان یک امر وارداتی نگاه کرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در یادآوری تعریف جامع حکمرانی از نظر کمیسیون جهانی حکمرانی، بیان نمود: حکمرانی مجموعه ای از روش های «فردی و نهادی» و «عمومی و خصوصی» است که از راه آن منافع متضاد یا متنوع را همساز نموده و اقدامی همکاری جویانه لحاظ شود. حکمرانی شامل نهادهای رسمی و نظام هایی است که برای تضمین رعایت قانون، قدرت پیدا کرده اند.
وی ادامه داد: یکی از خصوصیت ها و مؤلفه های حکمرانی، قراردادهای غیررسمی است که مردم قبول دارند و نهادها هم بر سر آن توافق کرده اند. نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام دینی است و مؤلفه های حکمرانی در این نظام باید منطبق با نظام دینی تطبیق داده شوند تا الگوی بومی حکمرانی به دست آید. ازاین رو لازم است تک تک مؤلفه های حکمرانی را بومی سازی نماییم و مدل حکمرانی را در جهت منافع کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک نظام دینی تعریف نماییم.
استاد دانشگاه تهران در انتها تصریح کرد: بهترین نظام حکمرانی، نظامی است که آینده را بسازد، نه این که منتظر آینده بنشیند.
دکتر محمدرضا مهدیار اسماعیلی، مدیر شبکه رادیویی اقتصاد هم بعنوان دیگر سخنران آئین افتتاحیه دوره های حمرانی دانشگاه تهران، یک حلقه مفقوده در حکمرانی کشور را نحوه به ثمر رساندن سیاست ها در نقطه اجرا دانست و در تبیین نقش رسانه ها در حکمرانی مطلوب به مواردی نظیر «رسانه بعنوان یک مسیر برای رساندن نیازهای جامعه به گوش مسئولان»، «انتقال خلاءهای تصمیمات مدیریتی و حکمرانی به مدیران» و «احصاء راهکارهای رفع مشکلات کشور در گفتگو با نخبگان» اشاره نمود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمدصادق خیاطیان رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری از سخنرانان ویژه این نشست بود که مشروح سخنان ایشان از لینک زیر قابل دسترسی است.
منبع: zarakala.ir
این مطلب زارا را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط زارا
نظرات بینندگان در مورد این مطلب