رئیس انجمن شركت های ریلی:

قیمت واگن مسافری تولید داخل ۱۷ و لوکوموتیو ۱۰۰ میلیارد تومان شد

قیمت واگن مسافری تولید داخل ۱۷ و لوکوموتیو ۱۰۰ میلیارد تومان شد به گزارش زارا رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی مسافری از افزایش قیمت هر دستگاه واگن مسافری تولید داخل به ۱۷ و لوکوموتیو به ۱۰۰ میلیارد تومان اطلاع داد.



محمد رجبی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره افزایش قیمت بلیت قطار اظهار نمود: این افزایش ۲۰ درصدی که به تصویب ستاد تنظیم بازار و تأیید سازمان پشتیبانی از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان رسیده، هنوز به شرکتهای حمل و نقل ریلی ابلاغ نشده است.
وی اضافه کرد: متأسفانه روند قیمت گذاری نرخ بلیت قطارهای مسافری بسیار پیچیده است و معلوم نیست کدام دستگاه باید نرخ های جدید را ابلاغ کند؛ یا باید سازمان حمایت آنرا به شرکتهای ریلی ابلاغ کند یا معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی؛ هم اکنون شورایعالی ترابری از روند قیمت گذاری بلیت قطار حذف و سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار نرخ های پیشنهادی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی را بررسی و تصویب می کنند.
تا آخر اردیبهشت قیمت بلیت قطار افزایش نمی یابد
رئیس انجمن شرکتهای حمل و نقل ریلی مسافری افزود: آنچه قطعی است، تا آخر اردیبهشت قیمت های فعلی بلیت قطار افزایش نمی یابد؛ بر مبنای مصوبه ستاد تنظیم بازار، مقرر است قیمت بلیت قطار مسافری ۲۰ درصد نسبت به نرخ های سال ۱۴۰۰ افزایش یابد این در شرایطی است که آخرین مصوبه افزایش قیمت بلیت قطار، در سال ۱۳۹۸ از شورایعالی ترابری دریافت شد ولی بخشی از آن در سال ۱۳۹۸ اجرا شد و بخش دیگر از قیمت ها در سال ۱۳۹۹ اجازه افزایش یافت؛ ازاین رو هم اکنون شرکتهای ریلی مسافری نمی دانند که مقرر است نرخ ها بر مبنای آنچه در سال ۹۸ ابلاغ گردید، افزایش یابد یا بر مبنای آنچه در سال ۹۹ اعمال شد.
وی تصریح کرد: ۲۰ ماه است که هیچ افزایش قیمت بلیت قطار نداشته ایم؛ از طرفی دستمزدها، قیمت قطعات، قیمت فولاد و سایر ملزومات سفرهای ریلی هر ساله افزایش داشته اند؛ این گرانی ها شرکتهای ریلی مسافری را گرفتار بحران کرده است؛ بخصوص افزایش ۵۷ درصدی دستمزدها امسال یکی از اصلی ترین مشکلات شرکتهای ریلی خصوصاً مسافری است.
بیشتر قطعات قطار مسافری وارداتی است / ‬ ترمز قطار شوخی نیست که ریسک حذف واردات آنرا قبول کنیم
رجبی از دیگر مشکلات شرکتهای ریلی مسافری را وابستگی به ارز و افزایش نرخ آن عنوان و خاطرنشان کرد: صنعت ریلی مسافری به شدت به خارج از کشور وابسته است و حتی برخی قطعات انحصاری یک یا دو کشور هستند؛ موتور و گیربکس واگن های خودکشش (ترنست ها) را از آلمان وارد می نماییم. سیستم چرخ و ترمز قطار مسافری که با ایمنی مسافران در ارتباط می باشد و از حساسیت بالایی برخوردار است، ۱۰۰ درصد وارداتی است؛ نمی توانیم امنیت جانی مسافران را به خطر بیندازیم و ریسک جایگزینی سیستم ترمز آلمانی را با سایر کشورها بپذیریم.
هزینه ها ۲۶۰ درصد رشد داشته؛ قیمت بلیت را ۲۰ درصد افزایش داده اند
وی ضمن اشاره به افزایش ۲۶۰ درصدی هزینه های شرکتهای حمل و نقل ریلی در دو سال گذشته خاطرنشان کرد: این میزان افزایش هزینه را می خواهند با افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت جبران کنند. این در شرایطی است که شرکتهای حمل و نقل ریلی مسافری برای امرار معاش روزانه و تأمین هزینه های جاری خود هم به مشکل خورده اند.
یک قطار مسافری که به مشهد می رود ۲۷۰ میلیارد تومان ارزش دارد ولی بلیت آن ۱۷۰ هزار تومان است
رئیس انجمن شرکتهای حمل و نقل ریلی مسافری ضمن اشاره به فشاری که دوره کرونا بر شرکتهای ریلی وارد کرد، اظهار داشت: شرکتهای ریلی مسافری برای خرید ناوگان مشکل دارند هم اکنون قیمت هر دستگاه واگن مسافری به ۱۶ تا ۱۷ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. یک رام قطار مسافری شامل ۱۰ واگن است که ارزش به ۱۷۰ میلیارد تومان می رسد؛ قیمت هر دستگاه لوکوموتیو هم به ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده؛ یعنی ارزش یک قطار مسافری که از تهران به مشهد می رود، ۲۷۰ میلیارد تومان است؛ آن وقت هر بلیت قطار ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان قیمت گذاری و از مسافر گرفته می شود.
وی ضمن اشاره به تأکیدات همه مقامات ارشد نظام به توسعه حمل و نقل ریلی بیان نمود: رهبر معظم انقلاب در دیدار نوروزی با کارگزاران نظام در فروردین سال جاری تاکید کردند که اگر مقرر است پول جدیدی وارد کشور به توسعه زیرساخت ها خصوصاً حمل و نقل ریلی اختصاص پیدا کند.
هیچ ردیف بودجه ای برای تسهیل خرید ناوگان وجود ندارد
رجبی افزود: در سالهای گذشته یکی از منابع خرید ناوگان، «وجوه اداره شده» بود؛ اما هم اکنون برای خرید ناوگان صرفا دو منبع یکی تسهیلات تبصره ۱۸ قوانین بودجه سنواتی و دیگری ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید است که تأثیرگذاری چندانی برای تأمین منابع خرید ناوگان ندارند.
نظر شرکتهای ریلی افزایش ۶۰ درصدی قیمت بلیت قطار بود
وی درباره افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت قطار اظهار داشت: پیشنهاد ما در انجمن شرکتهای ریلی مسافری، افزایش ۶۰ درصدی قیمت بلیت قطار بود؛ مدیرعامل راه آهن با افزایش ۵۰ درصدی موافقت ضمنی کرد ولی نهایتا سازمان حمایت با افزایش ۲۰ درصدی موافقت نمود.

1401/02/07
17:34:25
0.0 / 5
418
تگهای خبر: ارز , بازار , تسهیلات , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است