تعدد و تشتت بخشنامه ها و حوزه های تصمیم ساز مشکل اصلی پذیرش دانشجوی بین المللی
به گزارش زارا معاون همکاریهای علمی مرکز همکاریهای علمی بین المللی وزارت علوم مشکل حال حاضر پذیرش دانشجوی بین المللی را، تعدد و تشتت بخشنامه ها و حوزه های تصمیم ساز دانست و اظهار داشت: برای حل این مشکل، ابتدا باید بخش های مختلف ساماندهی شوند و مراکز سیاست گذار و تصمیم ساز نیز باید دراین زمینه وحدت رویه داشته باشند و به یک عهد ملی برسند.
به گزارش زارا به نقل از ایسنا، دکتر عبدالحمید علیزاده در بیست و ششمین رویداد سیاستی پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف (برنامه آفاق) که با همکاری انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با عنوان «سازگاری فرهنگی- اجتماعی دانشجویان بین المللی در ایران» برگزار شد، در مورد سیاست های آموزش عالی و مسائل فرهنگی و اجتماعی دانشجویان بین المللی اظهار داشت: در ۱۰ سال گذشته، یکی از اتفاقاتی که افتاد این بود که در شورای عالی انقلاب فرهنگی، نگاه ویژه به دانشجویان بین المللی به وجود آمد و مصوبه ها و بخش نامه هایی دراین زمینه تدوین و تصویب گردید.
معاون همکاریهای علمی مرکز همکاریهای علمی بین المللی وزارت علوم در ادامه بیان روند سیاستگذاری ها در حوزه پذیرش دانشجوی بین المللی اظهار داشت: در سال ۹۴ با تدوین بخشنامه ای، موضوع جذب دانشجوی بین المللی رسمیت یافت و ابن بخشنامه به دانشگاه های سراسر کشور ابلاغ گردید. متاسفانه مخاطب این بخشنامه، کلیه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بودند و بدین سان همه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مبادرت به پذیرش دانشجوی بین المللی کردند و بدون تعیین سنجه و شاخص مناسب این مسیر شروع شد.
دکتر علیزاده با معرفی قطب های بین المللی سازی آموزش عالی در دنیا اظهار داشت: نخستین قطب آموزش عالی غرب بوده و کشورهای آمریکا، انگلستان، کانادا و... بعنوان قطب پیشرو وارد مسیر بین المللی سازی شدند. در این کشورها عمدتا کشورهایی وارد مسیر بین المللی سازی شدند که جایگاه قابل توجهی در رنکینگ جهانی داشتند و به همین خاطر توانستند در جذب دانشجویان خارجی موفق عمل کنند.
وی با اشاره به قطب های شکل گرفته در اروپای شرقی و آسیای شرقی قطب های دیگر آموزش بین المللی معرفی نمود و اظهار داشت: قطب دیگری نیز متشکل از کشورهای عربستان، قطر، امارات، ترکیه و... در سالهای اخیر شکل گرفته است.
معاون همکاریهای علمی مرکز همکاریهای علمی بین المللی وزارت علوم درباب مسائل فرهنگی اجتماعی دانشجویان بین المللی اظهار داشت: امروز در مقایسه با دهه گذشته، اتفاقات فرهنگی اجتماعی زیادی برای دانشجویان بین المللی اتفاق افتاده است. یکی از این اتفاقات، پذیرش نسبی اجتماعی این دانشجویان است. در اوایل دهه ۹۰ شاید به تعداد انگشتان دو دست، دانشجوی بین المللی نداشتیم و دانشجوی خارجی اجازه تحصیل، تردد، اشتغال و... را نداشت. ولی حالا در تمامی استانهای کشور، حداقل در مراکز استانها دانشجوی خارجی پذیرفته شده اند.
وی افزود: همین طور در سایر ارگان ها و دستگاهها هم موضوع دانشجوی بین الملل تعریف و سازمان دهی شد. امروز پلیس گذرنامه و بخش امنیتی و مراکز خصوصی دست اندر کار، حضور دانشجوی خارجی را به رسمیت می شناسند و می دانند که باید بطور مرتب و منظم به ارائه خدمات بپردازند.
علیزاده با اشاره به اینکه امروز آمار دانشجویان بین المللی ما به چند ۱۰ هزار نفر رسیده است، اظهار داشت: این افزایش بی رویه را باید از منظر فرصت و تهدید (از نظر کاهش کیفیت آموزش) بررسی کرد.
معاون همکاریهای علمی مرکز همکاریهای علمی بین المللی وزارت علوم مشکل پذیرش دانشجوی بین المللی در ایران را تعدد و تشتت بخشنامه ها و حوزه های تصمیم ساز دانست و اظهار داشت: من نیاز امروز را هنوز این نمی دانم که ما در جامعه مشکلات فرهنگی و اجتماعی برای پذیرش دانشجوی بین الملل داریم.
وی مشکل حال حاضر را قوانین، مقررات و سیاست گذاران، مجریان و سازمان های دست اندرکار در زمینه دانشجوی بین المللی عنوان نمود و خاطر نشان ساخت: معتقدم که این بخش ها ابتدا باید ساماندهی شوند و مراکز سیاست گذار و تصمیم ساز باید دراین زمینه وحدت رویه داشته باشند و به یک عهد ملی برسند.
علیزاده در ادامه، با تاکید بر اینکه اسناد ملی زیادی دراین زمینه وجود دارد، اظهار داشت: اسناد دراین زمینه زیاد است؛ ولی هنوز آن هماهنگی و وفاق ملی که موجب شود همه یک حرف را بزنند و از یک سیاست واحد پیروی کنند، وجود ندارد.
وی در آخر این جلسه گفت: من اخیراً شنیده ام که در نظر است تمامی بخشنامه ها و بخش نامه هایی که در حدود ۱۰ سال قبل در مورد دانشجویان بین المللی بوده و مورد استفاده قرار می گرفته، ملغی شود و مجدد دراین زمینه بخشنامه بنویسند و ما همچنان درحال اختراع چرخ هستیم!
منبع: zarakala.ir
این مطلب زارا را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط زارا
نظرات بینندگان در مورد این مطلب