دبیر انجمن قطعه سازان اعلام كرد؛

رانت ۵۰ هزار میلیاردی بین کارخانه و بازار خودرو

رانت ۵۰ هزار میلیاردی بین کارخانه و بازار خودرو دبیر انجمن قطعه سازان با اعلان اینکه هم اکنون رانت 50 هزار میلیاردی بین کارخانه و بازار خودرو وجود دارد، اظهار داشت: قیمت مواد اولیه سرسام آور شده و ما مجبور به خرید بالاتر از قیمت جهانی هستیم.



مازیار بیگلو در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: گرانی های بازار خودرو ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه و مشکلات عرضه خودروسازان بوده است.
دبیر انجمن قطعه سازان اضافه کرد: معین نیست برای افزایش قیمت مواد اولیه از چه قانونی تبعیت می کنند. هم اکنون قیمت فولاد ۱۰ تا ۱۲ درصد بالاتر از قیمت جهانی است. اگر فولاد را از روسیه بخریم ارزان تر می شود. درحال حاضر مس، پتروشیمی و فولاد انحصاری شده اند و ما مجبور به خرید بالاتر از قیمت جهانی هستیم.
وی افزود: دستمزد و هزینه های سربار ۵ درصد روی هزینه تمام شده تأثیر دارند و ۸۰ درصد قیمت خودرو مربوط به قطعه و مواد اولیه می شود. قطعه هم که به سبب افزایش قیمت مواد فولادی با گرانی افسارگسیخته مواجه گشته اند.
بیگلو اضافه کرد: از سویی دیگر نیز تعداد قطعات در میز پنجم خودکفایی کمتر از ۱۰ قطعه است در صورتیکه در میز اول خودکفایی ۸۰ قطعه را مدنظر داشتیم. هر چه جلوتر می رویم تعداد قطعاتی که خودکفا می شود وابستگی شان یا به تکنولوژی که نداریم و یا به مواد اولیه ای که نداریم، بیشتر می شود؛ بعنوان مثال ورق استیل و پلیمرها در ایران تولید نمی شوند بدین جهت هر چقدر هم به خودکفایی برسیم باز باید ورق استیل و پلیمرها را از خارج بخریم.
رانت ۵۰ هزار میلیاردی بین کارخانه و بازار
دبیر انجمن قطعه سازان اظهار داشت: همین طور هم اکنون رانت بین قیمت کارخانه و بازار ۵۰ هزار میلیارد تومان است؛ کسانی که این رانت را در دست دارند مسلماً اجازه نمی دهند قیمت خودرو کاهشی شود و یا بازار به ثبات برسد. شبکه هایی هستند که بازار را مدیریت می کنند. هر چقدر قیمت در کارخانه بالا می رود قیمت در بازار خارج از تصور بالا می رود. بنظر می رسد این شبکه ها برای خودشان حاشیه سودی را تعریف کرده اند که در هر صورت باید این حاشیه سود را حفظ کنند.
وی اشاره کرد: تا زمانی که قیمت گذاری خودرو ساماندهی نشود و سبب توزیع سود و رانت بی حساب و کتاب در دست عده ای خاص شود، همین اتفاقات در بازار می افتد.
بیگلو اشاره کرد: این که می گوئیم واردات خودرو همراه با قیمت گذاری آزاد شود به این علت است که این رانت و سوداگری از بین برود. این سود عاید سوداگر می شود و مالیاتی هم نمی دهد و مصرف کننده هم مجبور به خرید از بازار آزاد است. در صورتیکه در صورت توقف سیاست قیمت گذاری دستوری، سود خودروسازان بهتر می شود و از این محل می توانند مالیات به دولت بدهند و بساط رانت هم از بازار خودرو برچیده شود.
دبیر انجمن قطعه سازان گفت: نامه درخواست ما برای آزادسازی واردات و قیمت گذاری همچنان در مجلس است. در صورت استقرار دولت جدید مجدد این مساله را پیگیری می نماییم.
شرکت های قطعه سازی از برق ژنراتوری استفاده خواهند کرد
وی در مورد وضعیت فعالیت قطعه سازان در وضعیت قطعی برق نیز اظهار داشت: قطعی های برق دستگاه های الکترونیکی را به شدت مورد لطمه قرار داد و دستگاه های کامپیوتری سوخت که واحدها در این شرایط تحریمی مجبور به جایگزین شدند. البته هم اکنون وضعیت بهتر شده و در این هفته و هفته گذشته پایین ترین میزان قطعی برق را داشتیم.
بیگلو اضافه کرد: نکته مهم آنکه از ماه آتی هوا سرد می شود و این دفعه به خاطر کمبود گاز، برق را قطع می کنند تا از سوخت فسیلی استفاده گردد. همیشه این ماجرا را داریم و در تابستان به سبب گرما و در زمستان به سبب سرما با این مشکل قطعی برق مواجه هستیم و قطعه سازی در این شرایط تحریمی دیگر توان تعویض دائمی تجهیزات یدکی خودرا ندارد.
دبیر انجمن قطعه سازان افزود: تعدادی از شرکت های قطعه سازی از قبل ژنراتور داشتند که چند وقت پیش قرارداد سه جانبه ای بسته شد تا شرکت هایی که ژنراتورشان کفاف مصرفشان را می دهد کلاً از ژنراتور استفاده کنند. وزارت صمت سوخت را با سهمیه به این شرکتها بدهد و مازاد تولید برق ژنراتور را در شبکه توزیع کنند.
وی اظهار داشت: همین طور باتوجه به بهبود نسبی شرایط، خودرو های ناقص کف پارکینگ ها نسبت به بهار کاهش یافته است و قطعه سازان نیز توانستند حجم خوبی از قطعه را به خودروسازان رسانده اند.

1400/05/20
23:58:39
0.0 / 5
383
تگهای خبر: ارز , ارزان , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است