معاون مركز پژوهش های مجلس :

۵ عامل باعث تضعیف صنعت خودرو شده است

۵ عامل باعث تضعیف صنعت خودرو شده است به گزارش زارا معاون مرکز پژوهش های مجلس اظهار داشت: پنج عامل نقش اصلی را در تضعیف صنعت خودروی کشور داشته اند.



به گزارش زارا به نقل از مهر، امیررضا شاهانی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره چالش های صنعت خودرو عنوان کرد: این روزها از سوی دولت صحبت می شود که مشکل صنعت خودرو تحریم است، حال آنکه همچون مهم ترین چالش هایی که این صنعت با آن مواجه می باشد را میتوان در سوءمدیریت، بهره وری پایین، مدل مالکیت و مدیریت دولت، فقدان راهبرد توسعه صنعتی و هم عدم تناسب نیرو انسانی با مأموریت های اصلی در این صنعت خلاصه کرد.
معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش های مجلس اضافه کرد: نکته نخست این که صنعت خودرو یک صنعت بزرگ و باسابقه در کشور است و ۱۴ درصد از کل آورده صنعت و ۲ درصد کل تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارد منتهی حقیقت این است که تا آخر سال ۹۷ یعنی در زمانی که تحریم ها هنوز شدت زیادی نیافته بود، این صنعت ۲۴ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته است؛ ازاین رو تا پیش از تشدید تحریم ها خودروسازان ۲۴ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشتند.
۵ مشکل عمده صنعت خودرو / راهکارهایی برای دولت سیزدهم
وی ضمن اشاره به عوامل چالش زا در صنعت خودرو، اظهار داشت: یکی از اصلی ترین عوامل مشکل زا در صنعت خودرو سوءمدیریت است. همینطور مورد دوم در ارتباط با مالکیت صنعت خودرو می شود؛ یعنی این که دولت در صنعت خودروی ما تأثیرگذار است و خلاف گفته متولیان این صنعت آنچنان خصوصی نشده است. هم وزارت صمت در این صنعت سهم دارد و هم اعمال سلیقه و مدیریت می کند و اجازه نمی دهد با روال بازار عرضه و تقاضا فعالیت کنند. تعارض منافع در این صنعت کاملاً محرز است. وزارت صمت از طرفی مالک و دارای منافع است و از سویی دیگر می خواهد کار تنظیم گری، نظارت و سیاست گذاری را در صنعت خودرو اعمال نماید. جمع این دو مورد قابل توجیه نیست.
شاهانی اضافه کرد: مشکل سوم بهره وری پایین صنعت خودرو است. باید بهره وری در این صنعت افزایش یابد به این مفهوم که به مقدار مشخصی که هزینه می نماییم تولید بیشتری داشته باشیم. مشکل چهارم نیروهای استخدام شده نامتناسب با مأموریت هاست. حجم خودروسازهای ما بسیار بزرگ است و از لحاظ زمین و امکانات و نیرو بسیار گسترده بوده و اغلب نیروها هم متخصص نیستند.
معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش های مجلس اظهار داشت: چالش پنجم فقدان «استراتژی توسعه» مصوب در صنعت خودرو است. در همین زمینه ایدرو موظف شده طرح جامع صنعت خودرو را مدون کند. حسن داشتن طرح جامع هدفمند این است که هم شاخصهای مهم و محل تأمین مالی تعیین خواهد شد، هم مأموریت صنایع در وضعیت و میزان تولید مشخص می شود.
وی اضافه کرد: در این طرح باید مقاوم سازی زنجیره تأمین قطعات خودرو هم شفاف سازی شود؛ یعنی قطعات باکیفیت بالا در داخل تولید شوند تا از شوک های تحریم و سیاسی گرفتار زیان نشوند.
شاهانی خاطرنشان کرد: طی چند سال گذشته به علت بی مهری ها بعضی از قطعه سازان داخلی ورشکست شده اند. یکی از مباحثی که قطعه سازان عنوان می کنند این است که هم اکنون خودروسازان مشکل دارند و می گویند شما برای ما کار کنید اما اگر باردیگر پای خارجی ها باز شود، تکلیف ما چیست. اگر در این طرح جامع شاخصی برای داخلی سازی قطعات در نظر بگیریم و به صنایع قطعه سازی و زنجیره تأمین قطعات بها دهیم هم مشکل خودروسازان حل می شود و هم صنعت قطعه سازی احیا و توسعه می یابد و تبدیل به پیشران اقتصاد کشور می شود.
وی خاطرنشان کرد: در صنعت قطعه سازی رشد خوبی کرده و حتی به جایی رسیده بودیم که به کشورهای اروپایی صادر هم می کردیم اما هم اکنون عقب گرد داشته ایم.
باید تیراژ تولید افزایش یابد
معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش های مجلس تصریح کرد: ما خودرو با کیفیت و با قیمت مناسب نمی توانیم تولید نماییم مگر این که تیراژ تولید را بالا ببریم. هم اکنون مجموع تولید دو خودروساز بزرگ کشور ۹۰۰ هزار دستگاه است در حالیکه هدف گذاری افق ۱۴۰۴ تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو بود.
شاهانی اظهار داشت: اگر زیرساخت های لازم را در خودروسازی ایجاد نماییم و با استراتژی طرح جامع هدفمند، تولید خودرو را افزایش دهیم هم کیفیت ارتقا می یابد و هم قیمت کاهشی می شود.


منبع:

1400/05/06
09:34:12
0.0 / 5
763
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تولید , زمینه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است