معاون سازمان راهداری :

كمبود كامیون برای حمل كالا نداریم

كمبود كامیون برای حمل كالا نداریم به گزارش زارا معاون حمل و نقل سازمان راهداری با تاکید بر این که نه فقط کمبود کامیون نداریم بلکه مازاد هم داریم، اظهار داشت: مجموع شرایط را به شکلی رقم زده اند که کامیون داران رغبتی به حمل کالا ندارند.



به گزارش زارا به نقل از مهر، مرتضی حنیفه زاده مشاور وزیر جهاد کشاورزی اخیراً درباره علت کمبود نهاده های دامی برای دامداران گفته است: هم اکنون نهاده به میزان کافی برای مصرف دامداران تامین شده است، ولی سو مدیریت و مدیریت سلیقه ای سبب شده نهاده های دامی که توسط شرکت پشتیبانی امور دام به گمرکات رسیده وارد کشور نشود و به دست دامداران نرسد.
به گفته مشاور وزیر جهاد کشاورزی، هم اکنون مشکل اصلی نهاده ها که موجب کمبود آن در دامداری ها شده، مسأله انتقال از گمرکات کشور به استانهای مختلف است؛ پس با توافقات صورت گرفته میان وزارت جهاد کشاورزی، گمرک و مسئولان حمل و نقل ریلی قرار شد این نهاده های دامی مانده در گمرکات کشور در اسرع وقت ترخیص و بوسیله حمل و نقل ریلی به تعاونی ها و اتحادیه های مربوطه و در نهایت به دست دامداران برسند.
اگرچه این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی، مستقیماً از کمبود ناوگان جاده ای سخنی نگفته، اما باتوجه به اظهارات گذشته مقامات وزارت جهاد درباب کمبود ناوگان جاده ای، کوشش برای حمل نهاده ها با ناوگان ریلی، به سبب ناتوانی در رفع اشکال انتقال ناوگان جاده ای به بنادر جنوبی خصوصاً بندر امام خمینی (ره) برای انتقال کالاهای اساسی به داخل کشور است.
در همین ارتباط، رییس هیئت مدیره کانون سراسری مرغ تخمگذار نیز امروز در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلان اینکه مشکلات حمل و نقل نهاده های دامی از بنادر جنوبی به مقصد استانها جدی است، گفته است: باوجود این که حواله های تحویل کنجاله سویا و ذرت طبق برنامه و سهمیه بندی از بازارگاه صادر و وجه آن با تمام مشکلات نقدینگی حتی دو هفته پیش از صدور حواله در سامانه مذکور واریز می شود اما مشکلات حمل و نقل از بنادر جنوبی به مقصد استانها بسیار جدی است. مرغداران به ناچار، درخواست غیر قانونی رانندگان کامیون ها که تا ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو حمل نهاده مطالبه می کنند را می پذیرند ولی کمبود کامیون و تریلر و یا عدم تمایل رانندگان به فعالیت در این عرصه به یک معضل تبدیل گشته است
معاون سازمان راهداری: کمبود کامیون نداریم؛ شرایط را برای رانندگان سخت کرده اند
در پیگیری این موضوع، بابک طالبی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره اظهار نظر وزارت جهاد کشاورزی درباب کمبود ناوگان جاده ای برای حمل کالاهای اساسی اظهار نمود: ما موارد و مستندات را ارایه داده ایم؛ شکی نیست که ناوگان جاده ای ما در کشور بیش از میزان نیاز است و کامیون داران به دنبال جذب بار هستند؛ بدین سبب کم لطفی است که بگوییم کامیون وجود ندارد.
وی افزود: وقتی رانندگان حمل و نقل جاده ای ما در گرمای بالای ۵۰ درجه به بندر امام خمینی (ره) می روند و ۱۰ تا ۱۴ ساعت در کامیونی که کولر ندارد، معطل می شوند حال آنکه کارمندان همان بندر حاضر نیستند ۵ دقیقه در آن گرما زیر آفتاب بمانند، با چه منطقی باید آنها را اجبار نماییم که برای جذب بار به بندر امام (ره) بروند؟
طالبی اظهار داشت: البته ما مشوق هایی برای رانندگان در نظر گرفته ایم؛ تعدادی از رانندگان هم چون شغلشان فقط رانندگی است، هر شرایطی را تحمل می کنند و به بندر امام (ره) می روند اما این که بگویند کامیون ها نمی آیند، کم لطفی است؛ دستگاه های مسئول در آن منطقه، خودشان با شرایطی که در آنجا تعریف کرده اند، نمی گذارند کامیون ها به بندر امام (ره) بروند.
روزی ۲ هزار دستگاه کامیون به بندر امام (ره) می رود
معاون حمل و نقل سازمان راهداری تصریح کرد: همین الان روزی ۲ هزار دستگاه کامیون به بندر امام (ره) می روند؛ هم برای شرکت پشتیبانی امور دام و هم برای کالاهای شرکت GTC (شرکت تجاری دولتی ایران) فعالیت حمل کالا داریم.
وی تاکید کرد: حتی تمهیداتی اندیشیده ایم که «اعلام بار» کالاهای اساسی این دو شرکت (بازرگانی دولتی و پشتیبانی امور دام) به ویژه نهاده های دامی را در اولویت قرار دهیم و انحصارا دو نوبت از اعلام بار در سالن های اعلام بار را به کالاهای اساسی دولتی اختصاص داده ایم و هیچ اعلام بار بخش خصوصی نداریم؛ البته می پذیریم که این تمهیدات، اجحاف در حق بخش خصوصی است.
شرکت های حمل و نقل خصوصی را مکلف به اعزام کامیون برای حمل کالاهای اساسی کرده ایم
طالبی بیان کرد: ما حتی به شرکت های حمل و نقل خصوصی تکلیف کرده ایم که برخی از ناوگان ملکی خودرا به بندر امام (ره) اعزام کنند و آنها هم با سازمان راهداری همکاری می کنند؛ در صورتیکه می توانند بگویند ما نمی پذیریم ولی به دعوت سازمان راهداری، پاسخ مثبت داده اند؛ با چنین اقداماتی توانسته ایم قسمتی از کار را جمع و روزی ۲ هزار دستگاه کامیون را به بنادر جنوبی ارسال نماییم.
وی با تاکید بر این که رانندگان به شدت از شرایط حاکم بر بندر و انبارها ناراضی اند، گفت: رانندگان بابت معطلی ها اذیت شده اند؛ البته قسمتی از نارضایتی ها درباب کم بودن کرایه حمل را شرکت های دولتیِ صاحب کالا، جبران کرده اند ولی کماکان مشکل کمبود گیت خروج، کمبود انبارهایی که می توان از آنها بار دریافت کرد و بسیاری مشکلات دیگر باقی است که با وجود تذکرات زیاد، اتفاق خاصی درباب رفع آنها رخ نداده است.
از حمل ریلی کالاهای اساسی استقبال می نماییم ولی صاحب کالا رغبتی نشان نمی دهد
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره استفاده از حمل و نقل ریلی برای جابه جایی کالاهای اساسی از بنادر به داخل کشور، تصریح کرد: ما بعنوان متولی بخش جاده ای، از افزایش سهم ریل از حمل بار نسبت به جاده استقبال می نماییم اما سهم بخش ریلی از حمل بار، بسیار ناچیز است.
وی افزود: به خاطر انعطافی که بخش جاده ای دارد طبیعتاً صاحبان کالا هم به سمت استفاده از حمل جاده ای رغبت بیشتری دارند تا حمل ریلی؛ برخی بارها واقعاً ریل پسندند و فقط باید با قطار حمل شوند؛ راه آهن هم تسهیلات خوبی در این خصوص در اختیار صاحبان کالا قرار داده است ولی صاحبت کالا به خاطر انعطافی که در حمل و نقل «درب به درب» در بخش جاده ای وجود دارد، حمل جاده ای را می پسندد؛ اما اگر در حمل و نقل ریلی، نیازی به ترانشیپ یا حمل و نقل ترکیبی در مقصد نباشد، حمل ریلی بهترین گزینه بوده و ایمن تر و ارزان تر است.


منبع:

1400/04/10
22:54:57
0.0 / 5
374
تگهای خبر: ارز , ارزان , بازار , تسهیلات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است