دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

آئین نامه جذب در دو دانشگاه فرهنگیان و تربیت رجایی اصلاح گردد

آئین نامه جذب در دو دانشگاه فرهنگیان و تربیت رجایی اصلاح گردد به گزارش زارا دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی با تکیه بر این که آئین نامه جذب در دو دانشگاه فرهنگیان و تربیت رجایی اصلاح گردد، اظهار داشت: هر گونه تصمیم و ایجاد ظرفیت، نباید باعث تضعیف جایگاه این دو دانشگاه شود و این مراکز باید محور و مرجع حداکثری جذب و تربیت معلم باشند.


به گزارش زارا به نقل از ایسنا، دکتر سعیدرضا عاملی در پانزدهمین جلسه شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به آموزش و پرورش در صحبت ها و دیدگاه های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و این که اگر می خواهیم در پیشرفت کشور موفق شویم، حتما باید به آموزش و پرورش توجه جدی شود، اظهار نمود: باید در سواد، نه به مفهوم خواندن و نوشتن بلکه به مجموعه سوادهایی که امروز به آن نیاز داریم موفق عمل نماییم و بنابراین باید بر روی آموزش و پرورش تمرکز بیشتری شود. از سوی دیگر، به دنبال استقرار جامعه اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی هستیم و این حتما احتیاج به آموزش و پرورش سالم، صالح و پیشرفته دارد.
ایشان سپس اشاره کرد: انتظار می رود که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تمرکز بیشتری بر آموزش و پرورش بعنوان یک محور پویا و کارآمد برای خلق ارزش های بزرگ داشته باشند؛ آموزش و پرورش نه بعنوان یک وزارتخانه، بلکه بعنوان نهاد بزرگ تعلیم و تربیت از همه دستگاهها در قوه مجریه اهمیت بیشتری دارد.
دکتر عاملی اظهار داشت: در بحث کیفیت، باید به این مساله توجه گردد که چگونه بخشنامه جذب دانشجو در دو دانشگاه پذیرش معلم تقویت شود تا منجر به افزایش کیفیت کار دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی شود. از طرف دیگر، منزلت باکیفیت ارتباط دارد و باید به فکر بالا بردن منزلت معلمان بود.
وی ادامه داد: این بند که جذب در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی منحصراً از راه فارغ التحصیلان هنرستان ها باشد هم به اصلاح دارد و بهتر است یک درصدی را از این طرق جذب نماییم و از ظرفیت سایر فارغ التحصیلان هم استفاده گردد. همینطور لازم است در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی نسبتی منطقی بین استاد و دانشجو برقرار شود و لزوم استفاده از «استاد وابسته» وجود دارد و باید آنرا طرح و ایجاد نماییم. همینطور لازم است توجه به ظرفیت حوزه سلامت در دستور کار تدوین و تصویب نهایی بخشنامه قرار گیرد.
دکتر عاملی افزود: در مورد ماده ۲۸ هم هر گونه تصمیم و ایجاد ظرفیت، نباید باعث تضعیف دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی شود و این دو دانشگاه باید محور و مرجع حداکثری جذب و تربیت معلم باشند.
مچنین مبحث آموزش را نباید از تربیت جدا نماییم، یک جا فقط تربیت و یک جا فقط آموزش بی فایده است. ضمن آنکه در بخشنامه مساله مأموریت گرایی حرفه ای مطرح است، بر این اساس عنوان بخشنامه را نباید منفعل انتخاب نماییم و باید تصریح شود که دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی منحصراً در زمینه تربیت معلم فعالیت می نمایند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر استفاده از ظرفیت سایر دانشگاه ها در تأمین نیروی مورد نیاز اظهار داشت: این مساله لزوم دارد اما باید مشخص شود که سکاندار کدام مجموعه است. باید همکاری مشترک دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی دراین زمینه در بخشنامه قید شود.
وی همین طور با تاکید بر کمرنگ بودن نقش حوزه های علمیه در تدوین و تصویب بخشنامه اظهار داشت: باتوجه به نقش کمرنگ این بخش در بخشنامه، بهتر است که بندهایی جهت استفاده از ظرفیت حوزه علمیه در بخشنامه در نظر گرفته شود.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه دکتر محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش هم در این جلسه در سخنانی با تاکید بر این که مقید هستیم در چارچوبی که شورا برای ما تعیین کرده حرکت نماییم، اظهار نمود: ورود نیرو به آموزش و پرورش منحصراً از راه دانشگاه های تربیت دبیر شهید رجایی و فرهنگیان است، اما آیا امکان استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها وجود دارد؟ این که دانشگاه فرهنگیان شایستگی لازم را دارد یا خیر، حرف دیگری است.
وی با اشاره به مبحث جذب نیرو در آموزش و پرورش، افزود: دانشگاه فرهنگیان هر چقدر هم در تربیت نیروی مورد نیاز ما ظرفیت را افزایش دهد، قادر نیست مانند رشته های تخصصی در سایر دانشگاه ها نیرو تربیت کند. خوب است فارغ التحصیلان این رشته ها در سایر دانشگاه ها، در دوره های دو ساله تحت آموزش قرار بگیرند.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر شاخصه های رتبه بندی اساتید، اظهار داشت: متأسفانه دو دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی که بنا بوده مأموریت گرا باشند، به تبعیت از سایر دانشگاه ها از مأموریت اصلی خود بازمانده اند.
آنچه که به این دانشگاه های مأموریت گرا می تواند وزن بدهد، مساله ارتقای رتبه اساتید است. آنچه مدنظر ما قرار دارد این است که وقتی معلمی وارد دانشگاه فرهنگیان می شود، روزی که بازنشسته می شود از این دانشگاه خارج بشود. این ها در شاخصهای وزن دهی به دانشگاه جایگاهی ندارد و می بینیم که پس از مدتی از ورود، افراد از این دانشگاه می روند.
حاجی میرزایی اظهار نمود: در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی قبلاً با قید فنی همراه بوده است و الان از مأموریت اصلی خود دور شده و این قید حذف گردیده است. همینطور در بند الف ماده چهار این بخشنامه برگزاری دوره های چند ساله کارشناسی ارشد و دکتری تعبیه شده که توجیهی برای آن وجود ندارد. این دانشگاه ها برای تربیت دوره دکتری برنامه ای ندارند. از طرف دیگر، دانشگاه تربیت دبیر فنی شهید رجایی صرفا از میان فارغ التحصیلان هنرستان ها دانشجو پذیرش می کند، در صورتیکه در این فرآیند جذب حداکثری استعدادها را نداریم و به جذب انحصاری اکتفا کرده ایم. بهتر آن است که این کار بر حسب یک درصد انجام پذیرد. در بحث ترفیع و ارتقای هیئت علمی این دانشگاه ها هم باید بخشنامه های خاص تعریف شود تا این که این اعضا از مسیر تکلیفی تربیت معلم خارج نشوند.
دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در این جلسه با پیشنهاد حذف یکی از بندهای مربوط به عرضه تسهیلات در مبحث ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه های تربیت معلم، اظهار داشت: در این بخشنامه هیچ نشانی از وزارت بهداشت نیست، در صورتیکه خیلی از افرادی که وارد بازار کار در حوزه سلامت می شوند از این مجموعه هستند. در بحث ارتقا هم اگر دانشگاه فرهنگیان مقرر است، ارتقا پیدا کند با علم و فناوری و دانش های پیشرفته این امر امکان پذیر است. باید به دنبال نوشتن بخشنامه ای باشیم که توانمندی ها را تقویت کند. ضوابط این دانشگاه ها در این حیطه بهتر است مانند سایر دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور باشد. این مساله نیازمند بازبینی داخل سازمانی است.
دکتر محمد علی کی نژاد رئیس هیأت عالی جذب هیأت علمی دانشگاه ها و مراکز آموزشی هم در این جلسه اظهار نمود: در مورد جذب در دانشگاه فرهنگیان نکته ای وجود دارد و آن این که فرصتی را که برای این دانشگاه در زمینه بورسیه در نظر گرفته شده بود، از دست دادیم و حتی جلسه ای در این زمینه در این دانشگاه تشکیل نشد.
وی ادامه داد: بهترین و قوی ترین هیئت اجرایی را دانشگاه فرهنگیان دارد. همه اعضای آن تاکید دارند که جلسه ای درباره بورسیه نداشته ایم. درباره جذب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی کافی است. از طرفی این دانشگاه برای مأموریت خاصی تأسیس شده است و از ابتدا این بحث ها وجود داشته است.
دکتر جمیله علم الهدی، دبیر شورای تحول و نوسازی آموزش و پرورش هم در این نشست طی سخنانی با تاکید بر این که باید دقت کنیم که سیاست های تصویب شده در برنامه هفتم هم لحاظ شود، اظهار داشت: اگر چنین نباشد گرفتار مشکلات زیادی می شویم. بین مرجعیت علمی که دانشگاه می تواند داشته باشد و بر مبنای آن کسانی و یا نهادهایی را به همکاری فرا بخواند با فضای بروکراتیک تفاوت وجود دارد.
دانشگاه های تربیت معلم باید به مقام مرجعیت علمی برسند در این صورت سایر دانشگاه ها خواهان برقراری ارتباط با آنها خواهند بود.
وی ادامه داد: اگر به وسیله بروکراسی یک حاشیه امنی ایجاد شود آغاز مشکل خواهد بود. اگر این رانت و انحصار ایجاد شود نه دانشجو و نه استاد خوبی تربیت نمی گردد. در دوران بعد از کرونا، مردم و خانواده ها وارد فرآیند تعلیم و تربیت شده اند و در دنیای رقابتی عجیبی قرار گرفته ایم که امکان ایجاد فضای امن و حاشیه امن برای دانشجو و استاد را نداریم.

دکتر محمود امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش هم در ادامه با اعلان اینکه در شورای عالی آموزش و پرورش اهتمام به مساله جذب معلم و ترسیم فرآیند آن از صفر تا صد داشته ایم، اظهار داشت: نسخه پیش نویس آن آماده شده است. پیشبینی کرده ایم دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی علاوه بر جذب دانشجو معلم و هنرآموز می توانند از ظرفیت علمی سایر دانشگاه ها و مؤسسات علمی و حوزه های علمیه برای تربیت نیروهای مورد نیاز استفاده کنند، به این منظور بخشنامه ای با همین عنوان و مشارکت همه مؤسسات و دانشگاه ها تدوین گردید.
وی ادامه داد: سیاست اصلی در این بخشنامه این است که دانشگاه های مادر دراین زمینه، مرجع اصلی امر تربیت معلم بعنوان یک مأموریت ملی باشند؛ در عین حال از مشارکت همه دانشگاه ها و مجموعه ها در کمک به این دو دانشگاه استفاده خواهیم کرد.
امانی اضافه کرد: بر این اساس زمینه های مشارکت در این بخشنامه در ماده سه آن وجود دارد. ماده سه عبارت است از اجرای مشترک دروس مورد نیاز دانشگاه های وابسته حسب درخواست، اجرای رشته های مصوب تربیت معلم، اجرای مصوب رشته های تربیت معلم برای تربیت متقاضیان اشتغال در مدارس و مراکز غیردولتی. برای اولین بار است که در یک سند مبحث معلمان غیردولتی و غیرانتفاعی مورد توجه قرار گرفته است. ایجاد استفاده از امکانات فیزیکی و منابع یادگیری و استفاده از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها برای تدریس در دانشگاه های تربیت معلم و فعال کردن توان علمی برای پشتیبانی از جامعه دانشگاهی تربیت معلم هم از دیگر موارد این ماده است.
وی با اشاره به روش هایی که برای تأمین نیروی مورد نیاز در این بخشنامه پیشبینی شده است، اظهار داشت: نخستین منبع تأمین معلم بواسطه برگزاری دروه های چهار ساله تربیت معلم است که توسط دانشگاه های وابسته برای متعهدین خدمت برگزار می گردد برای سایر متقاضیان هم در تمام بدنه آموزش وپرورش این توانایی وجود دارد و از ظرفیت سایر دانشگاه ها برای تربیت معلم هم استفاده می شود. علاوه بر این نحوه دیگر تأمین معلم، برگزاری دوره های یکساله است که شامل دو گروه است: اگر دانشجوی مستعد و علاقه مندی در دانشگاهی وجود دارد که تناسب بین رشته تحصیلی او با رشته مورد نیاز در معلمی تشخیص داده شود، مشابه ماده ۲۸ مورد شناسایی قرار می گیرد و در دوره های جذب دانشگاه فرهنگیان آموزش می بیند. گروه دوم فارغ التحصیلانی هستند که اکنون توسط ماده ۲۸ از آنها آزمون گرفته می شود و در دانشگاه فرهنگیان یکسال دوره می بینند. سومین راه جذب از بین کسانی است که فارغ التحصیل کارشناسی هستند و برای مقطع کارشناسی ارشد تحت تعلیم در دانشگاه فرهنگیان قرار می گیرند. تمام این معلمان در حین کار گواهی صلاحیت معلمی شان از جانب آموزش و پرورش بررسی می شود. صلاحیت مراکز آموزشی در این که کدام رشته را بتوانند در پذیرش دانشجو اجرا کنند، در کمیسیون منابع انسانی آموزش و پرورش مورد بررسی قرار می گیرد.
امانی افزود: ماده ششم بخشنامه بحث هیئت علمی است که مراکز آموزشی حسب درخواست دانشگاه های تربیت معلم می توانند به تأمین هیئت علمی این دانشگاه ها کمک کنند. لزوم دارد مراکز آموزشی یک سری بخشنامه برای ارتقای هیئت علمی داشته باشند. در عین حال زمینه هایی به وجود آمده تا به فرآیند تولید علم کمک نماید، همچون ایجاد کرسی های نظریه پردازی، توسعه فرصت های مطالعاتی و هم از راه هدایت پایان نامه های دوره های عالی این مهم پیگیری می شود.
وی با اشاره به نکاتی درباره الزامات اجرایی بخشنامه هم اظهار داشت: دانشگاه های وابسته به وزارت علوم و حوزه علمیه سازوکارهای پشتیبانی از بخشنامه را در دستور کار قرار خواهند داد. پیشنهاد اعضای شورای عالی آموزش و پرورش این بود که اساسا در بودجه دانشگاه های وابسته این مساله لحاظ شود تا به مرحله عملیاتی شدن برسد. بند دوم اذعان دارد دانشگاه های وابسته موظف اند در تعامل با آموزش و پرورش بعد از شش ماه با تصویب بخشنامه شاخصهای ارزیابی مأموریت خویش را در همه مراحل طراحی و عملیاتی کنند و دیگر این که پذیرش دانشجو در مراکز آموزشی مطابق استانداردهای مورد تأیید آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد. ماده نهم تاکید بر مبحث نظارت دارد که آموزش و پرورش موظف است گزارش های متوالی از روش اجرای این بخشنامه به شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی عرضه کند.
دکتر نامداری، شورای تحول و نوسازی آموزش و پرورش هم در این جلسه طی سخنانی اظهار داشت: در بحث بخشنامه ارتقا با چالش هایی مواجه هستیم، همچون آنکه در ماده سه بحث هدایت پایان نامه ها مطرح است که در دانشگاه فرهنگیان خیلی موضوعیت ندارد. بر مبنای سند استراتژیک دانشگاه در افق ۱۴۰۴، اگر نهایت تلاش مان را هم از راه جذب انجام دهیم، همچنان با استانداردها فاصله داریم. بهتر است شرایطی فراهم گردد که اساتید سایر دانشگاه ها بتوانند به دانشگاه فرهنگیان منتقل شوند و سهمیه ای به دانشگاه فرهنگیان تعلق گیرد و از راه سازوکارهای جذب استادان دیگر دانشگاه ها به هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان راه پیدا کنند.
دکتر جواد محمدی دبیر هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مراکز آموزشی با هم در این جلسه طی سخنانی اظهار نمود: ماده چهارم بخشنامه که مربوط به روش های تعلیم و تربیت است، بین بندهای یک و دو اولویت با دورهای چهار ساله تربیت معلم باید باشد و اعلام گردد که اولویت هم با این دوره است. در این بخشنامه باتوجه به لزوم تحول در موضوعات دینی و قرآنی، لازم است که نقش حوزه های علمیه در این باب تقویت شود. نکته دیگر این که استانداردهای دانشگاه فرهنگیان را در تقویت سطح علمی افراد به صورت ویژه در نظر بگیریم.
دکتر علیرضا علی احمدی عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت هم در ارتباط با کمبود ظرفیت بالفعل دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی و کیفیت آموزش و فرآیند تربیت دانشجو بعنوان یک چالش، اظهار داشت: اگر دانشگاه رجایی به سمت دانشگاه متعارف رفته است، علت آن اشکال در بخشنامه ارتقاست. اگر بخشنامه ارتقا تغییر کند، مسیر تربیت معلم مطلوب تر خواهد شد.
دکتر اسماعیل زارعی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی هم اظهار داشت: بخشنامه و قانون مستند آن شاید به صورت ظاهری می خواهد به دانشگاه فرهنگیان کمک نماید اما عملا این دانشگاه را به محاق می کشاند و این دانشگاه از مأموریت خود باز می ماند.
دکتر عباس صدری مدیر دفتر منطقه ای آیسسکو هم در این نشست با تاکید بر این که مشارکت حداکثری سایر دانشگاه ها معنا ندارد، اظهار داشت: به صورت ویژه در دروس تخصصی زمینه های مشارکت و همکاری خوب است. کاری که در کوتاه مدت باید صورت گیرد این است که استانداردها و ضوابط دانشگاه مأموریت گرای حرفه ای باید مورد توجه قرار گیرد. همکاری دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با سایر دانشگاه ها بسیار گسترده است اما مطلوب آن است که حسب لزوم بخصوص در زمینه دروس CKاز ظرفیت سایر دانشگاه ها استفاده بیشتری صورت گیرد.
در بخشی از این جلسه همینطور حجت الاسلام دکتر صادق زاده، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اعلان اینکه دانشگاه فرهنگیان در دو ساحت آموزش بدو خدمت و آموزش ضمن خدمت و توسعه صلاحیت های حرفه ای فعالیت می کند، اظهار نمود: نظام کلی دانشگاهی ما می تواند در زمینه توسعه ضمن خدمت به کمک بیاید. ضمن آنکه دانشگاه های تربیت دبیر شهید رجایی و فرهنگیان، علیرغم دارا بودن دانشکده های متعدد، ظرفیت کافی برای تربیت نیروی حرفه ای ندارند. بهتر آن است که این دو دانشگاه تلفیق شوند و به یک دانشگاه در ذیل وزارت آموزش و پرورش تبدیل شوند. دانشکده های تربیت معلم در گذشته امکانات زیادی داشت که حالا دیگر این امکانات در دسترس نیست و خوب است از امکانات سایر دانشگاه ها در حیطه تربیت معلم به کار گرفته شود.
وی افزود: حوزه تربیت معلم در کشور، نیازمند یک شورای سیاستگذاری است و این که هر ماه جلسه ای هم اجرا شود. سیاستگذاری هم فقط تبیین نیست، ارزیابی را هم شامل می شود. از سوی دیگر برخی مراکز و مؤسسات هم در سطح شهر تهران و سایر مراکز در چارچوب مؤسسات غیردولتی به امر تربیت معلم می پردازند و بهتر آن است که از ظرفیت این ها استفاده گردد.




منبع:

1400/03/13
15:54:35
0.0 / 5
340
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است