نخستین دانش آموخته گفتاردرمانی كشور كه استاد به اتمام رسید

نخستین دانش آموخته گفتاردرمانی كشور كه استاد به اتمام رسید به گزارش زارا عضو هیات علمی گفتاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی که اخیرا به مرتبه ˮاستاد تمامˮ نائل آمده، نخستین دانش آموخته گفتاردرمانی در کشور است که این مرتبه علمی را کسب کرده است.


به گزارش زارا به نقل از ایسنا، دکتر فریبا یادگاری که مسئولیت دبیری بورد تخصصی رشته گفتاردرمانی کشور را هم به عهده دارد، اظهار داشت: در سال ۱۳۹۰ که دوره دکترای تخصصی گفتاردرمانی را تکمیل و از تز خودم دفاع کردم، بعنوان مدیر گروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به انجام وظیفه پرداختم و حدود هفت سال و نیم مدیر این گروه آموزشی بودم.
وی ادامه داد: از اوایل دهه ۹۰، مسئولیت ریاست انجمن علمی گفتاردرمانی ایران، مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی دانشگاه و از اواخر سال قبل تابحال هم برای دومین دوره از مسئولیتم در سمت "مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات دانشگاه" مشغول به خدمت هستم.
وی درباره فعالیتهای پژوهشی و آموزشی خود اظهار نمود: علاقه اصلی پژوهشی و آموزشی ام در حوزه "اختلالات زبانی اکتسابی بخصوص آفازی" است و طی سالهای اخیر، تدریس دروس اختلالات اکتسابی زبان، آفازی، عصب روان شناسی زبان، مدلهای شناختی گفتار و زبان و روش های تحقیق در صدمه شناسی گفتار و زبان را به عهده داشتم.
دکتر یادگاری همینطور به یکی از تحقیقات خود که دو سال بطول انجامید، اظهار نمود: اجرای طرح تحقیقاتی "مداخلات خانواده – محور اختلالات ارتباط، زبان، گفتار و بلع کودکان از تولد تا ۵ سالگی"، به سفارش دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود.
وی ادامه داد: این طرح تحقیقاتی با مبنای نظری و مدل ICF سازمان جهانی بهداشت و به کمک تعدادی از همکاران متخصص اجرا شد و حاصل آن کتاب "مداخلات خانواده – محور " است که با زبانی ساده و کاربرپسند همراه با تصاویر گرافیکی، برای خانواده ها نوشته شد.
این استاد برجسته گفتاردرمانی، در پاسخ به سئوالی در مورد رشته گفتاردرمانی و مهم ترین مسایل در بکارگیری این تخصص در درمان مددجویان، اظهار داشت: "گفتاردرمانی"، رشته ای با کاربردهای بالینی است. کار با مراجعان برای بهبود بخشیدن به مشکلات ارتباط، زبان، گفتار و بلع چالش های خودش را دارد. آموزش و درمان زودهنگام این گونه اختلالات چه در مواردی که تکاملی هستند و چه برای موارد اکتسابی، می تواند نتایج پرارزش و معناداری به بار بیاورد.
وی ادامه داد: به لحاظ فشردگی درمان، لازم است که طول جلسات، تعداد کلی جلسات مورد نیاز، شروع درمان یا مشاوره و سایر عوامل اثرگذار تمهیدات بموقع اتخاذ شود. البته ارجاع بموقع از جانب متخصصان پزشکی می تواند به این مورد کمک نماید. کار بالینی در رشته گفتاردرمانی علاوه بر دانش فنی و تخصص، نیازمند حوصله و صبوری، انسان دوستی و اخلاق مداری است.
وی خاطرنشان کرد: عضو هیات علمی بودن، کاری تمام وقت است که علاوه بر تخصص و دانش، نیازمند موتور محرکه هیجان است که در نگرش فرد نسبت به خودش و وظایفش و انگیزه او منعکس می شود.
وی خاطرنشان کرد: تدریس، تحقیق، منتشر کردن نتایج تحقیق، هدایت رساله های دانشجویی، سوپروایزری فعالیتهای بالینی دانشجویان، داوری پروپوزال، رساله و مقاله، کمک در بازبینی یا تدوین برنامه های درسی، ارزشیابی دانشجویان، انجام فعالیتهای بالینی و درمان مراجعان و کارهای اجرایی محوله، فعالیتهایی هستند که اگر با عشق و علاقه صورت گیرد و صرفا بعنوان انجام وظیفه و رفع تکلیف اجرا نشود، هم برای خود فرد و هم برای دانشجویان، لذت بخش و مثمرثمر خواهد بود.
دبیر بورد تخصصی رشته گفتاردرمانی کشور اظهار نمود: زندگی موفق در گرو هدفمندی و تلاش است. تصمیم گیری و هدف گذاری کوتاه مدت و بلندمدت، لازمه دستیابی به توفیق در زندگی است. هر هدف بلندمدتی که داریم، مثلاً اینکه بخواهیم به کارشناس بالینی خبره تبدیل شویم، نیازمند دریافت راهکارهایی برای نیل به این هدف است. مهم این است که زندگی هدفمند داشته باشیم و برای خودمان جهت مشخص نماییم. در غیر این صورت رفتارهای تصادفی و باری به هر جهت بروز خواهد نمود و نهایتاً عدم رضایتمندی از زندگی را به بار می آورد.
وی ادامه داد: دانشجویانی که هدفشان رسیدن به مدارج عالی تخصصی است و تلاش، مطالعه و تحقیق را سرلوحه زندگی خود قرار دهند. مشاهده و استفاده از الگوهای رفتاری موفق هم می تواند بسیار مؤثر باشد. در کتاب "موفقیت ها و شکست ها در درمان لکنت "، درمانگری جمله جالبی دارد که مضمون آن چنین است: "در زندگی با خودم تصمیم گرفتم از خستگی از پا درآیم تا آن که از بیکاری فرسوده شوم ". در نهایت باید تاکید کنم، کسانی که خسته شدن از کار را بر فرسودگی ناشی از بیکاری ترجیح می دهند، اساسا آینده سازان این مرز و بوم خواهند بود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در ادامه درباره نقش دانشگاه علوم توانبخشی در موفقیتش اظهار داشت: این دانشگاه مانند یک خانواده‌ی صمیمی و حمایتگر است. مسلماً قرار گرفتن در بستر چنین دانشگاهی و محشور شدن با اساتید بزرگ و برجسته و افتخار همکاری با آنان در پیشرفت من تاثیر بسزایی داشته است. دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دارای رسالت و مأموریت های ویژه ای است که خوشبختانه همواره مسؤلان و مدیران، اعضای هیات علمی و اعضای غیر هیات علمی دانشگاه در فضایی همدلانه و با حمایت کامل، سبب ایجاد بستری برای رشد و تعالی همکاران و دانشجویان هستند. بخصوص دانشجویان این دانشگاه در مقاطع مختلف تحصیلی در چنین فضای حمایت کننده ای، فرصت بهترین پیشرفت ها و دستیابی به مدارج عالی تخصصی را دارند.
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، وی خاطرنشان کرد: مطالعه منظم، کار و پشتکار، اهتمام در انجام پژوهش، نگارش مطالب، دستیاری کردن در امور آموزشی و بالینی و پژوهشی سبب می شود که دانشجویان همواره در محیط یادگیری و در حال تجربه کردن و آموختن و تعمیق مطالب آموخته شده باشند. آنچه از دانشجویان، متخصصان حرفه ای و شایسته می سازد، کار و فعالیت مداوم در محیطی است که این بستر را برای آنان فراهم می آورد.




منبع:

1400/02/27
22:26:10
0.0 / 5
190
تگهای خبر: آموزش , ارز , بهداشت , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است