رئیس دانشكده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی عنوان كرد

خانواده ها احساس فشار روانی می كنند

خانواده ها احساس فشار روانی می كنند به گزارش زارا رئیس دانشكده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی با تاكید براینكه در شرایط كرونایی احساس غم و افسردگی شیوع پیدا می كند، اظهار داشت: كم حوصلگی های افراد در این شرایط یك هشدار است و باید بتوانیم تاب آوری خودرا در شرایط كنونی افزایش دهیم.


به گزارش زارا به نقل از ایسنا، دکتر برجعلی ضمن بیان این مطلب درباب اهمیت تاب آوری جامعه در شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا ویروس اشاره نمود و اظهار داشت: اگر نگوییم در شرایط بحرانی قرار داریم می توانیم بگوییم شرایطی سختی است. ما باید تاب آوریمان را بالا ببریم. بدین سبب والدین در این شرایط نقش بنیادی در حفظ سلامت روانی، تربیتی و حمایتی از فرزندان دارند.
وی اضافه کرد: ما امروزه نیازمند به داشتن روحیه تاب آوری هستیم، در واقع روحیه مانند ظرفیتی می ماند که اگر کسی در آن افت کند، حرکت نخواهد کرد. شما ماشینی را در نظر بگیرید استعداد دارد و می تواند ما را به مقصد برساند اما اگر بنزین نداشته باشد، حرکت نخواهد کرد. بدین سبب روحیه و تاب آوری ما نیازمند روحیه است. ضمن اینکه ما روحیه را از بعد وجودی والدین و اطرافیانمان می گیریم. مطالعات نشان می دهد خشم یا تنفر در انسان دیرتر رفع می شود اما شادی یک لحظه می آید و زود هم از دست می رود و پس حفظ ش بسیار مشکل است.
رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی اشاره کرد: از آنجایی که ما بیشتر در معرض اطلاعات و اخبار ناگوار هستیم بر این اساس احساسات روانی ما بیشتر ترک برمی دارد، لطمه پذیری اش بیشتر می شود. به همین خاطر لازم است ما عوامل تاب آوری را بیشتر بشناسیم که چگونه می شود که روحیه فرزندانمان را حفظ نماییم.
برجعلی اضافه کرد: یک مساله ای که وجود دارد خوش بینی فعال است. ما یک خوش بینی داریم که خوش خیالی است، یعنی با توهم زندگی کردن. همین طور یک خوش بینی فعال هم داریم. ضمن اینکه پشت آن یک نگرش مثبت است، عمل هم است. ما این خوش بینی فعال را بعنوان عامل بسیار مهم در خلق می دانیم. به این معنا که ضمن اینکه چشم انداز مناسبی برای فرزندانمان فراهم می نماییم، باید بتوانیم آنها را به شکلی به عمل دعوت نماییم. به عبارتی اگر بخواهیم امروز تاب آوری فرزندانمان را بالا ببریم نیازمند این هستیم آنها را به یک خوش بینی فعال دعوت نماییم.
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: مطالعات نشان می دهد وقتی شما عمل می کنید، در واقع رشد می کنید. اما وقتی نگرش افراد تغییر کند ولی عملکردشان رشد نکند، موفق نخواهندشد.
به گفته وی، خانواده های ما نیازمند شکوفا ساختن خوش بینی فعال در فرزندان هستند. یعنی باید چنین به آنها تلقین کنند که باید آینده را بسازند. آینده ساختنی است مانند اقتصاد، عمل خاصیت انسان سازی دارد و تسهیل کنندگی رفتارها است.
برجعلی اشاره کرد: بحران افسردگی در شرایط کرونایی برجعلی درباب بحران افسردگی در شرایط کرونایی اظهار داشت: امروز ما در یک شرایط کرونایی هستیم. کم حوصلگی های ما یک هشدار است. اگر ما هشدار درد را بشنویم و دقت کنیم، می توانیم روزمرگی های خودرا تغییر دهیم اما اگر به این هشدارها توجهی نکنیم این بی حوصلگی ها تمام وجود ما را فرا می گیرد و ممکنست ما را گرفتار افسردگی کند. بااینکه بی حوصلگی امر بدی نیست، یک نشانه است و نشانه این امر که من یک کار هدفمند انجام نمی دهم. پس باید تغییر رویه بدهم و زندگی روزمره را به شکلی تنظیم کنم که از آن لذت ببرم. بی حوصلگی آغاز افسردگی است.
وی اشاره کرد: در شرایط کرونایی چیزی که می تواند شیوع پیدا کند احساس غم و افسردگی است. به این علت که ارتباطات محدود است و بیشتر نوع ارتباطات مجازی شده است. ارتباط فیزیکی افراد محدود است و این امر ممکنست ما را به لایه های پنهان ببرد که سبب افسردگی است.
برجعلی سخنانش افزود: ما باید نگاه فرایندی به زندگی داشته باشیم و چنین نگاهی را در فرزندانمان تقویت نماییم. ما باید مانند اسکی بازی باشیم که وقتی در دامنه کوه قرار می گیرد چگونه با پستی و بلندی کوه کنار می آید. زندگی هم این گونه است. باید مثل اسکی باز بود و رفتارهای منعطف داشت. این رفتارها نیازمند تربیت است. پس خوش بینی فعال یعنی نگرش مثبت و عمل را باید کنار هم داشته باشیم.
وی تصریح کرد: ما باید به فرزندانمان جرات تصمیم گیری بدهیم تا آزمون و خطا کنند. چنین موردی به تاب آوری فرزندانمان بسیار کمک می نماید. جرات ورزی در ایجاد خلق مثبت و امیدواری بسیار نقش دارد. محافظه کاری، ترس، وحشت و نگرانی و… همه اعتماد به نفس را پایین آورده و تاب آوری را پایین می آورند. چشم انداز را می بندد. باید جرات ورزی را در فرزندان زیاد کرد و قدرت تصمیم گیری بدان ها داد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی اضافه کرد: خانواده های ما امروزه هم از درون و هم از بیرون احساس فشار می کنند. فشار درون از بابت فرزندان و آینده آنها و فشار از بیرون ناشی از فشار زندگی و اقتصادیست. همه این موارد تاب آوری خانواده را کم می کنند و خود پدر و مادر نیز نیازمند تاب آوری می شوند.
به گفته وی، نباید خانواده ها خسته و بی حوصله باشند و پس باید تاب آوری خودرا بالا ببرند. پس با عمل قاطع، جرات ورزی را بالا ببریم. همین طور تاب آوری نیازمند پشتکاری است. یعنی باید به فرزندان خود یاد دهیم خسته نشوند. ما عمری مقرر است زندگی نماییم پس باید کارهایی را در یک فرآیند بگذاریم. ایجاد خلق مثبت نیاز به استمرار دارد. پس یکی از کارهایی که می تواند خلق فرزندان را بهتر کند، یاددادن آنها به پشتکار است.
لزوم حمایت عاطفی و اجتماعی از فرزندان
برجعلی با تاکید بر ضرورت حمایت عاطفی و اجتماعی از فرزندان اظهار داشت: والدین باید برمبنای نیاز فرزندان رفتار کنند نه برمبنای توقعات آنها. عشق بدون قید و شرط همین است. یعنی نه برمبنای انتظارات خود بلکه برمبنای نیازهای فرزند باید رفتار کرد. والدین تعاملی کسانی هستند که احساسات، رفتارها و ادراکات فرزندان را از ظاهر فرزندان خود تشخیص می دهند. این والدین مساله مدار رفتار می کنند و خودرا جایگزین فرزندان خود می کنند تا شرایط را درک کنند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، او در آخر اظهار نمود: نگاه صفر و یک را از فرزندان بگیرید. نگاه صفر و یک یعنی نگاه آمیخته با افسردگی. یعنی به زندگی نگاه اعشاری داشته باشید. ما باید نگاه اعشاری به فرزندان خود منتقل کنیم؛نگاهی در خصوص اینکه زندگی ادامه دارد. نگاه به زندگی بعنوان فرایندی امیدواری و انعطاف پذیری و در نهایت تاب آوری به همراه می آورد.




منبع:

1399/04/28
13:14:21
5.0 / 5
1882
تگهای خبر: اقتصاد , برند , دانشگاه , مد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است