گزارش زارا

نوسازی كامیون ها به نام راننده به كام واردكننده؟

نوسازی كامیون ها به نام راننده به كام واردكننده؟ زارا: بااینكه نوسازی ناوگان باری به سبب جولان كامیون های فرسوده در جاده های كشور، یك لزوم است، اما طرحی كه امروز كلید خورد، پُر از ابهام و با انتقاد شدید كامیونداران روبه رو است.



به گزارش زارا به نقل از مهر، امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی از طرح نوسازی ناوگان باری جاده ای رونمایی گردید.
به گفته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، در این طرح، اجازه واردات کامیون های دست دوم با حداکثر عمر سه ساله اروپایی یا کره ای و ژاپنی به ۴ گروه «شرکت های خودروسازی داخلی»، «شرکت های حمل و نقل»، «شرکت های واردکننده کامیون» و همین طور «اشخاص حقیقی مالک کامیون های فرسوده تا سقف ۱۰ دستگاه» داده شده است.
هر کامیون نو؛ ۴۰ هزار یورو
همچنین بر طبق این طرح، کامیون های دست دوم (حداکثر ۳ سال ساخت) به قیمت ۴۰ هزار یورو (یا ۴۵ هزار دلار) به دارندگان کامیون های فرسوده با عمر بالای ۳۰ سال واگذار می شود.
این در حالی است که بگفته دبیر کانون سراسری کامیونداران، ۹۵ درصد مالکان کامیون های فرسوده توانایی تامین چنین رقمی را ندارند.
احتمال رانتی شدن طرح
با توجه به اینکه امکان واگذاری وکالتی مالکیت کامیون های فرسوده به دیگر افراد برای واردات کامیون های نوسازی و جایگزینی آنها با کامیون های فرسوده موجود در ناوگان داخلی وجود دارد، بنظر می رسد اجرای آن امکان ایجاد رانت گسترده برای افرادی خاص را فراهم می آورد.
یکی دیگر از ابهامات طرح نوسازی ناوگان جاده ای، عدم صدور برگه اسقاط برای کامیون های فرسوده است که در اجرای این طرح ابهاماتی به وجود آورده است؛ به خصوص که مقرر است برمبنای طرح نوسازی، یک دستگاه کامیون نوساز جایگزین کامیون فرسوده شود که اگر برای خودرو های فرسوده، گواهی اسقاط صادر نشود، احتمال بازگشت مجدد آنها به چرخه حمل و نقل جاده ای وجود دارد.
منبع تامین مالی اجرای طرح نوسازی ناوگان از کجاست؟
گفتنی است قبل از این، صدرالله بمانا مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در امور نوسازی ناوگان جاده ای، در گفت و گو با خبرنگار مهر از اختصاص ۱۰.۶ میلیارد دلار از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید که اجازه نوسازی ناوگان جاده ای با کاهش مصرف سوخت را می دهد، آگاهی داده بود.
با این حال در طرح جدید نوسازی ناوگان جاده ای، اعلام نشده که هزینه آن، آیا از محل این ماده قانونی می باشد یا خیر.
از دیگر موارد محل ایراد این طرح، عدم شفاف سازی آن درباب تخصیص تسهیلات به دارندگان کامیون های فرسوده است؛ مالکان کامیون های فرسوده نمی دانند که آیا به خرید کامیون های دست دوم اروپایی، تسهیلات تعلق می گیرد یا نه و در صورت اعطای تسهیلات، با چه نرخ سودی به وام گیرندگان پرداخت خواهد شد.
حدود ۲ میلیون کامیون در کشور فعال است
در حال حاضر ۱ میلیون و ۹۵۰ هزار دستگاه انواع خودروی باری سنگین شامل درون و برون شهری در کشور داریم که بیش از ۳۴۶ هزار و ۲۴۳ دستگاه از آن در جاده ها (ناوگان برون شهری تحت نظارت وزارت راه یا حاملان سوخت تحت نظارت وزارت نفت یا سازمان برنامه و بودجه) تردد دارند. مابقی بعنوان ناوگان باری درون شهری (تحت نظارت وزارت کشور) فعالیت می نمایند.
۵۷۶ هزار و ۵۵ دستگاه نیز معادل ۳۰ درصد این ۲ میلیون دستگاه، فرسوده می باشند.
همچنین کامیون های بالای ۲۲ سال که در جاده ها و تحت نظارت وزارت راه تردد می کنند، ۱۰۷ هزار و ۸۷۱ دستگاه هستند که معادل ۳۱ درصد کل ناوگان باری سنگین برون شهری محسوب می شوند.
امروز طرح نوسازی ۵۳ هزار دستگاه کامیون فرسوده برون شهری با عمر بالای ۴۰ سال کلید خورد که معادل ۱۵ درصد کامیون های فرسوده جاده ای است.
بر اساس برخی پژوهش ها، کامیون های فرسوده در کشور سالانه ۹۶۰ میلیون لیتر سوخت مازاد مصرف می کنند.
به گفته مسئولان سازمان راهداری، طی دو دهه گذشته تنها ۲۴ هزار دستگاه کامیون فرسوده و در دولت های یازدهم و دوازدهم تنها ۵ هزار و ۱۸۸ دستگاه کامیون فرسوده با کامیون های نوساز جایگزین شده است.
دبیر کانون کامیونداران: کامیون داران گرفتار طرح های لیزینگی با سودهای سرسام آور می شوند
احمد کریمی دبیر کانون کامیونداران در گفت و گو با خبرنگار مهر با اعلان اینکه در مراسم امروز رونمایی از طرح آغاز نوسازی ناوگان جاده ای، از هیچیک از تشکل های صنفی رانندگان یا مالکان کامیون ها دعوت نشده بود، اظهار داشت: در این طرح، ارز را باید مالک کامیون تامین کند که تهیه این میزان ارز در استطاعت بخش بزرگی از مالکان کامیون های فرسوده نیست.
وی افزود: رانندگان کامیون نمی توانند ۴۰ هزار یورو را تامین کنند؛ وقتی هم که به سازمان راهداری اعتراض کردیم، توجیهشان این بود که برخی رانندگان در خارج از کشور دوست یا آشنایی دارند که می توانند این ارز را تهیه کرده و در اختیار مالک کامیون های دست دوم اروپایی قرار دهند.
این فعال صنفی حمل و نقل جاده ای با اعلان اینکه اجرای این طرح اوج بی تدبیری سازمان راهداری را نشان می دهد، اظهار داشت: اینکه فقط ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر در سایتی که اعلام شده، ثبت نام کنند، دلیل بر موفق بودن آن نیست؛ چون اکثراً با کمک شرکت های خودروسازی داخلی، به شرکت های لیزینگ معرفی می گردند که اقساطی سرسام آور به خریدار کامیون نوساز تحمیل می کند؛ اگر این خودرو فقط چند روز خراب و غیر فعال شود، مالک کامیون های لیزینگی از عهده پرداخت اقساط آن برنمی آیند.
وی تصریح کرد: این طرح هیچ گونه تسهیلاتی در اختیار مالکان کامیون های فرسوده قرار نمی دهد و کامیوندار مجبور است با تسهیلات لیزینگی یا بانکیِ «خود مُعرِف» با نرخ سودهای سرسام آور، کامیون فرسوده را نوسازی کند.


منبع:

1399/03/06
14:15:58
5.0 / 5
2342
تگهای خبر: ارز , بانك , تسهیلات , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است