ماكائو، الگوی اجرای اصل یك كشور دو نظام

ماكائو، الگوی اجرای اصل یك كشور دو نظام زارا: امروز، 29 آذر ماكائو لحظات درخشان بیستمین سالگرد بازگشت به میهن را خواهد گذراند. شیء جین پینگ رئیس جمهوری چین پس از 5 سال بار دیگر به این جزیره زیبا و فرخنده سفر كرده است.


به گزارش زارا به نقل از رادیو بین المللی چین، امروز، جمعه ۲۹ آذر ماكائو لحظات درخشان بیستمین سالگرد بازگشت به میهن را خواهد گذراند. شیء جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین پس از ۵ سال بار دیگر به این جزیره زیبا و فرخنده سفر كرده است كه تشویق عظیمی برای دولت منطقه اداری ویژه و مردم ماكائو شمرده می شود. بیشتر ایرانیان شاید با ماكائو آشنایی چندانی نداشته باشند؛ شاید برخی در این حد می دانند كه ماكائو در گذشته مستعمره پرتغال بوده و حالا یكی از اماكن مطلوب برای گذراندن تعطیلات و همین طور صنعت قمار این جزیره نیز مشهور است. بله، ماكائو واقعاً یك محل گردشگری شمرده می شود. پیشبینی می شود امسال تعداد سفرهای ورودی به این جزیره به ۴۰ میلیون برسد. آمار جدید سازمان گردشگری جهانی وابسته به سازمان ملل نشان میدهد كه درآمد ماكائو از گردشگری در سال ۲۰۱۸ به ۴۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسید. این رقم در رتبه پنجم آسیا و اقیانوس آرام و رتبه یازدهم جهان قرار دارد.آشنایی برخی ایرانیان با ماكائو بیشتر به سبب ماجرای یك مربی ایرانی است. آقای محمد رضا رشیدنیا ۱۸ سال است كه مربیگری تیم كاراته ماكائو را برعهده داشته است. شاگردان وی در مسابقات مختلف بیشتر از ۲۰۰ مدال همچون مدال نقره و مدال برنز بازی های آسیایی را كسب كرده اند. در نتیجه زحمات آقای رشیدنیا، كاراته رشته ورزشی مطرح ماكائو شمرده می شود. خود او نیز در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بعنوان یكی از ده مربی نمونه ماكائو برگزیده شد. پیش از آن هم او چهار بار این افتخار را از آن خود كرده بود. كاراته كاران ایرانی و ماكائو چین با هماهنگی و كمك آقای رشیدنیا چندین بار اردوی تمرین مشترك برگزار كرده و سطح فنی و تاكتیكی خودرا ارتقا داده اند. با كمك او چند مربی ایرانی دیگر نیز به ماكائو آمده و به مبادلات انسانی بین دو طرف كمك كرده اند. ماكائو كه مساحت آن تنها ۳۰ كیلومتر مربع است، طی ۲۰ سال قبل با پشتیبانی دولت مركزی و مردم سراسر كشور با توسعه سریع اقتصادی، بهبود پیوسته معاش مردم و ثبات و انسجام اجتماعی همراه بوده و اجرای موفق اصل یك كشور دو نظام با خاصیت ماكائو را به جهانیان نشان داده است. ماكائو از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۸ وارد سریع ترین و بهترین دوره توسعه در تاریخ شده است. طی ۲۰ سال ارزش تولید داخلی ماكائو با افزایش ۸.۵ برابری به ۵۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید. میانگین سرانه جی دی پی آن به ۸۳ هزار دلار رسید كه این رقم حدود دو برابر هنگ كنگ است و در مقام دوم جهان قرار دارد.
میلیون دلار بود كه به ترتیب نسبت به سال ۱۹۹۹، ۱۹۳ برابر و ۶.۲ برابر افزایش داشت. وضعیت اشتغال ساكنان محلی مطلوب است و از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۱۸، نرخ بیكاری در ماكائو از ۶.۳ درصد به ۱.۸ درصد كم شد. با عنایت به جمعیت ۶۰۰ هزار نفری ماكائو، میانگین سرانه این داده ها بسیار اعجاب انگیز است! برای مثال وقتی تعداد مسافران ورودی به این منطقه به ۴۰ میلیون سفر می رسد، به این معنیست كه هر ماكائویی در سال از حدود ۶۶ مسافر پذیرایی می كند. بیشتر از ۶۰ میلیارد دلار مازاد دارایی دولت به مدلول میانگین سرانه بیشتر از ۱۰۰ هزار دلار است. بنا به گزارشها مبلغ قرض ملی آمریكا از سد ۲۳ هزار میلیارد دلار گذشته است كه سرانه آن به حدود ۷۰ هزار دلار بالغ می شود. آمریكا بارها الگوی مدیریت كشورهای دیگر و وضعیت اجرای اصل یك كشور دو نظام در هنگ كنگ و ماكائو را مورد انتقاد قرار داده، اما شاید سیاستبازان واشنگتن نسبت به دستاوردهای توسعه ماكائو غبطه می خورند و حسادت می ورزند. اما در حقیقت راه توسعه ماكائو در بیست سال قبل هموار نبوده است. جامعه ماكائو پیش از بازگشت به میهن ماكائو گرفتار هرج و مرج و بی نظمی بود. سرمایه گذاران علاقه ای به سرمایه گذاری در این منطقه نداشتند؛ اقتصاد كلان آن گرفتار ركود بود و چهار سال متوالی رشد منفی داشت. در اوایل تأسیس دولت منطقه اداری ویژه ماكائو، تأثیرات منفی بحران مالی آسیا هنوز از بین نرفته بود. در سال ۲۰۰۳ شیوع ناگهانی بیماری سارس به شدت بر توسعه اقتصاد ماكائو تأثیر گذاشت. در سال ۲۰۰۸ بحران مالی بین المللی بار دیگراین منطقه را در هم نوردید. دولت مركزی چین هر بار در این مقاطع كلیدی رشته تدابیر سیاسی به اجرا گذاشت تا به ماكائو برای مقابله با بحران، احیا كردن رشد اقتصاد و گام برداشتن در راه توسعه پایدار و سالم كمك نماید. تسویی شیء ان رئیس منطقه اداری ویژه ماكائو كه ده سال این مقام را بر عهده داشت و ماموریتش فردا به پایان می رسد، اظهار داشت: ما از مراقبت و پشتیبانی دولت مركزی از ماكائو در طولانی مدت و بموقع بسیار سپاسگزاریم. در چهارچوب «یك كشور دو نظام»، «یك كشور» محكم ترین سپر ما بوده است. ماكائو ظرف ۲۰ سال بعد از بازگشت به میهن با بهترین وضعیت توسعه تاریخی خود رسیده است. همانطور كه رئیس جمهور شیء جین پینگ گفته است: واقعیات به قدر كفایت ثابت می كند كه چهارچوب یك كشور دو نظام كاملاٌ اجرا شدنی، عملی و محبوب است.


1398/09/30
19:58:57
5.0 / 5
4039
تگهای خبر: ارز , اشتغال , اقتصاد , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است