رئیس دانشگاه تهران در اجلاس گفتگوهای فرهنگی آسیایی:

هیچ تصمیمی پیش از مشورت و بررسی علمی گرفته نشود

هیچ تصمیمی پیش از مشورت و بررسی علمی گرفته نشود زارا: رئیس دانشگاه تهران در اجلاس گفتگوهای فرهنگی آسیایی بر لزوم اهمیت دادن به جایگاه نخبگان در تصمیم گیری و تصمیم سازی و هم مشورت و بررسی علمی مسائل تصریح كرد.


به گزارش زارا به نقل از ایسنا، دكتر محمود نیلی احمدآبادی در این اجلاس كه با حضور وزرای امور خارجه، علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم چنین دستیار ویژه رئیس جمهور اندونزی، ۲۳ دی ۱۳۹۶ برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به اینكه اگر ما خوب چالش ها را بشناسیم و اولویت بندی نماییم می توانیم با شناخت دقیق چالش ها بر اساس علم و دانش به حل و فصل آن ها بپردازیم، اضافه كرد: «امروز چالش ها را می توان به محلی، ملی، منطقه ای و بین المللی تقسیم بندی كرد. اما آنچه كه با آن مواجه هستیم مرز بسیار باریك بین چالش های منطقه ای، ملی و جهانیست. فضای مجازی و ارتباط گسترده كشورها و جهانی شدن سبب شده كه یك مشكل محلی – منطقه ای به سرعت تبدیل به یك مشكل جهانی شود».
وی با تاكید بر اینكه حتی توجه به كوچك ترین چالش ها هم باید در مبحث قرار داده شود، اظهار داشت: «. چالش هایی مانند تغییر اقلیم، گرم شدن زمین، محیط زیست، كمبود آب، اقدامات تروریستی، افراطی گری و ناآرامی های اجتماعی كه این ناآرامی ها ریشه در خیلی از مشكلات دارد را می توان بعنوان بخشی از چالش هایی كه امروزه بشر با آن مواجه می باشد، بیان كرد».
دكتر نیلی احمدآبادی با اظهار اینكه این چالش ها دارای مولفه هایی هستند، عنوان كرد: «این چالش ها چنان گسترده و عمیق شده اند كه حل آن ها نیازمند زمان طولانی، راه كارهای مبتكرانه و مبتنی بر علم ودانش است. تاكید می كنم راه حل ها باید مبتنی بر علم و دانش باشد تا خود این راه حل ها بعدها یك معضل جدید را تولید نكنند».
وی خاطرنشان كرد: «چالش ها در درون مرزهای جغرافیایی محدود نمی شوند، هرچند كه برخی از آن ها در داخل یك ناحیه و یا محدوده رخ می دهند اما تأثیراتآن ها جهانی است».
دكتر نیلی احمدآبادی اظهار داشت: «بسیاری از این چالش ها چندبعدی و چندلایه هستند كه دارای ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فنی هستند كه عملاً غلبه بر آن ها از عهده یك گروه و یا یك تخصص خارج است. برای دستیابی به راه حل مقابله با این چالش ها نیازمند تولید فضای گفت وگو هستیم، اما پیش از گفت وگو فضای آن باید فراهم گردد و نخستین اقدام مشترك برای گفت وگو، تفاهم است و تفاهم، بر مبنای برداشت مشترك از مشكل و راه حل های مشكلات است».
رئیس دانشگاه تهران تصریح كرد: «هر اقدامی برای آنكه منجر به ایجاد چالش جدید نشود، نیازمند اقدام بر پایه دانش و علم است. تجربه زیادی در سطوح مختلف داریم كه اقدامی به ظاهر مفید است ولی مقطعی صورت گرفته كه این اقدام بعدها خود به چالشی فراگیرتر و پیچیده تر تبدیل گشته است. اگر یكی از محورهای تعامل و گفت وگو نخبگان دانشگاهی و علمی باشند، از آنجایی كه مبنای گفت وگو بین آن ها چارچوب های علمی بوده است و بر پایه رقابت های تجاری و اقتصادی نیست، می تواند به نتایج منطقی تری منجر شود».
دكتر نیلی احمدآبادی اضافه كرد: «به دلیل چندبعدی بودن چالش ها نخبگان دانشگاهی می توانند از ظرفیت همه تخصص ها استفاده كنند و سبب جلوگیری از نگاه تك بعدی شوند. اما نكته مهم تر این است كه آیا نخبگان دانشگاهی و علمی خود به این رسالتشان واقفند؟ و نكته دوم اینكه آیا تصمیم گیران و تصمیم سازان جایگاهی برای این نخبگان در تصمیم های خود قائل هستند؟».
وی در ادامه و در پاسخ به سوال های مطرح شده اظهار داشت: «به نظر من گرچه این سیاه و سفید و صفر و یك نیست ولی از موضوعات چالشی در جوامع كشورها بخصوص در آسیاست. نخست باید جایگاه لازم به نخبگان در تصمیم گیری و تصمیم سازی داده شود. به عبارت دیگر، هیچ تصمیمی پیش از مشورت و بررسی علمی گرفته نشود. دوم اینكه نخبگان هم خود این مسئولیت را بپذیرند و قبول كنند كه صرف علم آموزی كافی نیست، بلكه مسئولیت اجتماعی هم یكی از وظایف نخبگان است».
رئیس دانشگاه تهران آموزش، پژوهش و مسئولیت اجتماعی را سه مسئولیت دانشگاه ها توصیف كرد و اضافه كرد: «نخبگان علمی و دانشگاهی باید متوجه آنچه در اطرافشان می گذرد، باشند. هر علمی و دانشی را كه مطالعه می كنند و انجام می دهند حتماً در جهت گیری برای حل مسئله و چالش های آن هم همراهی كنند. بنابراین امروز دو شیوه برای تولید دانش مطرح می كنند: یكی اینكه تولید دانش فقط بر پایه علمی باشد و دوم این پژوهش ها با نگاه به حل مسئله و مسئولیت های اجتماعی قرار داده شوند. این مسائل باید در دستور كار باشند و دانشگاه تهران بعنوان بزرگ ترین دانشگاه كشور تلاش كرده یكی از سه محور برنامه پنج ساله خویش را اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی قرار دهد».
دكتر نیلی احمدآبادی با مطرح كردن بحث بین المللی شدن خاطرنشان كرد: «تفاهم و گفت وگو بدون نگاه به مسائل بین المللی و مشاركت شدنی نیست. نگاه محلی و منطقه ای صرف می تواند مانع گفت وگو و مفاهمه با بقیه ملت ها شود. فضای بین المللی به خاطر تبادلی كه صورت می گیرد سبب می گردد كه به صورت طبیعی مردم كشورها با هم آشنا و از فرهنگ یكدیگر آگاه شوند و این یكی از مهم ترین پایه های صلح و دوستی است. بخصوص كه این مبادلات و مراودات اگر بین نخبگان و دانشجویان و محققین صورت بگیرد».
وی با اشاره به توجه دادن نخبگان به مسئولیت اجتماعی واهمیت آن در آموزش و پژوهش اظهار داشت: «تاكید من بر این است كه در كنار تفاهم و گفت وگویی كه بین كشورهای آسیایی صورت می گیرد یكی از موضوعاتی كه باید روی آن متمركز شویم، مبادلات و همكاری دانشگاهی بین تمام كشورهای آسیایی است. ما باید بر تبادل دانشجو، استاد، كارهای پژوهشی و هم چنین تولید مؤسسات مشترك و همكاری ها و دوره های مشترك تمركز داشته باشیم و این یك بستر بسیار مناسب می باشد كه گفت وگوهای فرهنگی و علمی عمیق را همراه خود خواهد داشت».
دكتر نیلی احمدآبادی ادامه داد: «دانشگاه تهران با بیش از ۵۰ هزار دانشجو و دو هزار و ۱۰۰ هیأت علمی بعنوان یك دانشگاه جامع بستر بسیار خوبی است برای بخشی از فرآیند گفت وگوهای فرهنگی ما دوره های آموزشی و پژوهشی متعددی را در دانشگاه تهران انجام می دهیم كه می تواند در جهت گفت وگوهای فرهنگی و تعامل بین ملت ها بخصوص در منطقه آسیا قرار بگیرد».
رئیس دانشگاه تهران یكی از دانشكده های فعال در زمینه گفت وگوهای فرهنگی آسیایی را دانشكده مطالعات جهان برشمرد و اظهار داشت: «هدف این دانشكده انجام فعالیت های بین رشته ای و هم چنین آموزش و پژوهش های بین رشته ای است كه در حوزه های كشورهای مختلف آسیا فعالیت می نمایند. نكته مهم این است كه در دانشكده مطالعات جهان تلاش شده تا این دوره ها به زبان اصلی برگزار شود، چون زبان مهم ترین محمل و محور فرهنگ و انتقال فرهنگ ها است. بنابراین اگر از این ظرفیت زبان هرچه بیشتر استفاده نماییم می توانیم به این گفت وگوهای فرهنگی شكل عمیق تر و دقیق تری بدهیم».
نخستین اجلاس گفت وگوی فرهنگی آسیا با حضور ۷۰ نفر از شخصیت های فرهنگی و علمی از ایران و ۲۱ كشور آسیایی در حسینیه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همكاری مراكز مختلف علمی و دانشگاهی همچون دانشگاه تهران، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه مازندران، مؤسسهفرهنگی اكو، مجمع بین المجالس آسیایی و مركز گفت وگوی همكاری آسیایی برگزارمی شود.



1396/10/23
23:07:53
5.0 / 5
4559
تگهای خبر: اقتصاد , تولید , دانشگاه , مد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است