دبیر مجموعه انجمن های علمی دانشگاه اعلام كرد

انتقاد از برخورد كمیته انضباطی دانشگاه علامه با پرونده یك دانشجو بعلاوه پاسخ مسئولان

انتقاد از برخورد كمیته انضباطی دانشگاه علامه با پرونده یك دانشجو بعلاوه پاسخ مسئولان به گزارش زارا دبیر مجموعه انجمن های علمی دانشگاه علامه طباطبایی از برخورد كمیته انضباطی دانشگاه در برخورد با پرونده یك دانشجو انتقاد نمود و اظهار داشت: این دانشجو برمبنای شیوه نامه انضباطی سابق تفهیم بهتان شد اما بر خلاق قانون كمیته انضباطی ادامه رسیدگی به پرونده را برمبنای شیوه نامه جدید اعمال كرد.


علیرضا چمن زار در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان این مطلب از رفتار كمیته انضباطی دانشگاه علامه طباطبایی در رسیدگی به پرونده كمیته انضباطی یكی از دانشجویان این دانشگاه انتقاد نمود و اظهار نمود: حدود 50 نفر از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی یكسال پیش در حاشیه همایش حقوق شهروندی این دانشگاه به شیوه نامه كمیته انضباطی و نقض حریم خصوصی دانشجویان در این شیوه نامه اعتراض كردند و خواهان شنیده شدن صدای اعتراضی خود شدند.
وی در ادامه اشاره كرد: سال قبل یكی از دانشجویان معترض در همایش فوق با بهتان كشف حجاب عمدی به كمیته انضباطی احراز شد كه در این زمینه باید عنوان نمود كه به هیچ عنوان دانشجویی قصد كشف حجاب عمدی را نداشته است بلكه در درگیری با نیروهای حراست به صورت غیر عمدی كمی از شال یكی از دانشجواین به كنار رفته و این نمی تواند دلیل بر بهتان كشف حجاب عمدی فردی باشد.
دبیر مجموعه انجمن های علمی دانشگاه علامه طباطبایی همین طور اشاره كرد: دانشجوی فوق برمبنای شیوه نامه سابق انضباطی در دانشگاه تفهیم بهتان شد ولی به دلیلهای برگزاری برخی برنامه ها جلسه دوم رسیدگی به پرونده این دانشجو بر طبق شیوه نامه جدید انضباطی امروز انجام شد.
به گفته وی، متاسفانه طبق شیوه نامه جدید دانشجو به هیچ عنوان اجازه داشتن همراه یا وكیل در جلسه رسیدگی به بهتان را ندارد و با عنایت به اینكه بهتان این فرد برمبنای شیوه نامه قبلی بوده است بدین سبب رسیدگی به بهتان نیز باید برمبنای همان شیوه نامه باشد به همین جهت دانشجو متهم و همین طور همراهان وی در جلسه امروز حاضر نشدند.
چمن زار همین طور اشاره كرد: تمامی دانشجویان شركت كننده در اعتراض همایش حقوق شهروندی سال قبل خوستار این شدند كه در جلسه روز گذشته حاضر شوند چونكه معتقدند اگر مقرر است اتهامی به سبب اعتراض به كسی وارد شود باید همه این دانشجویان متهم واقع شوند. ضمن اینكه باید رسیدگی به ادامه پرونده دانشجوی مذكور برمبنای همان شیوه نامه سابق باشد نه شیوه نامه جدید.
وی اشاره كرد: اقدام كمیته انضباطی در رسیدگی به پرونده دانشجوی فوق اقدامی كاملا برخلاف قانون است و ما در این زمینه نامه اعتراضی خودرا به رئیس دانشگاه ارسال كردیم و این دانشجو نیز تا زمانی كه نتواند همراهی در جلسه رسیدگی داشته باشد از حضور در جلسات خودداری خواهدنمود.
وحدت رویه و دیدگاه واحدی در سوژه اجرای احكام پرونده ها بر طبق شیوه نامه جدید یا سابق وجود ندارد
به گزارش زارا به نقل از ایسنا، دكتر غلامرضا لطیفی رئیس كمیته انضباطی و معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به انتقاد دانشجویان از رسیدگی به پرونده انضباطی یكی از دانشجویان این دانشگاه بر طبق شیوه نامه جدید به ایسنا اظهار داشت: شیوه نامه جدید كمیته انضباطی دانشجویان در مردادماه جاری با امضای دو وزیر بهداشت و علوم به دانشگاه ها ابلاغ گردید و دانشگاه ها موظف شدند از تاریخ ۱۷ شهریور ۹۷ این شیوه نامه را اجرایی كنند.
وی افزود: در زمینه اینكه ما می توانیم پرونده های قبلی دانشجویان در كمیته انضباطی را بر طبق شیوه نامه جدید مورد بررسی قرار بدهیم از نظر حقوق دانان و كارشناسان دو دیدگاه مطرح است. عده ای از آنها معتقد هستند با عنایت به اینكه این شیوه نامه بعنوان یك شیوه نامه لازم الاجرا به دانشگاه ها ابلاغ گردیده است بدین سبب باید رسیدگی به پرونده های قبل نیز بر طبق موارد آن صورت بگیرد. برخی نیز بر این باورند پرونده های دانشجویانی كه بر طبق شیوه نامه سابق تشكیل شده باید در ادامه نیز برمبنای آن شیوه نامه پیگیری شود.
رئیس كمیته انضباطی دانشگاه علامه طباطبایی تاكید كرد: هم اكنون وحدت رویه و دیدگاه واحدی در سوژه اجرای احكام پرونده ها بر طبق شیوه نامه جدید یا سابق وجود ندارد به همین جهت اعضای كمیته انضباطی دانشگاه تصمیم بر رسیدگی به پرونده ها بر طبق شیوه نامه جدید گرفتند. در واقع دانشگاه ها نقشی در تدوین شیوه نامه جدید ندارند اما ملزم به اجرای آن هستند.
معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی اشاره كرد: ما در رسیدگی به پرونده های كمیته انضباطی معمولا تلاش داریم قانونی را اعمال نماییم كه به نفع متهم است و این نگاه در شیوه نامه جدید نیز به خوبی مورد تاكید قرار گرفته است. ضمن اینكه پرونده دانشجوی اخیر به شكلی بود كه این دانشجو در گذشته دفاعیات شخصی خودرا عرضه كرده بود اما روز گذشته از ایشان برای دفاع حضوری دعوت كردیم.
به گفته وی، با عنایت به اینكه بر طبق شیوه نامه فعلی انضباطی دانشجویان، دانشجو برای حضور در جلسه اجازه آوردن همراه ندارد در نتیجه این دانشجو نیز روز گذشته باوجود اینكه سه بار در كمیته دعوت شده بود از حضور در جلسه خودداری كرد كه البته این كمیته درباب آن دانشجو حكم خودرا صادر كرده كه بزودی ابلاغ می نماییم.
دكتر لطیفی اشاره كرد: موارد تاكید شده در شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویان بیشتر به نفع آنها است. فقط در مواردی میزان مجازات مقداری افزایش یافته كه البته با عنایت به اینكه مقرر است این شیوه نامه اصلاح گردد امیدواریم این موارد نیز به نفع دانشجو شود اما هنوز متن اصلاحیه این شیوه نامه به دانشگاه ها ابلاغ نشده است.
وی درانتها با تاكید بر اینكه رأی ابلاغی به پرونده های دانشجویان در كمیته انضباطی قابل اعتراض از طرف دانشجو است، اظهار داشت: دانشجو حق دارد تقاضای تجدید نظر به حكم صادره داشته باشد و رئیس كمیته در جلسه تجدید نظر اجازه حضور دارد اما حق رأی ندارد.




منبع:

1398/08/14
23:02:39
5.0 / 5
3769
تگهای خبر: بهداشت , دانشگاه , زمینه , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است