رییس دانشگاه هنر تاكید كرد؛

عدم اطمینان از آزادی بیان علت پانگرفتن كرسی های آزاد اندیشی، ضرورت تقویت فضای چندصدایی در دانشگاه

عدم اطمینان از آزادی بیان علت پانگرفتن كرسی های آزاد اندیشی، ضرورت تقویت فضای چندصدایی در دانشگاه زارا: رییس دانشگاه هنر اظهار داشت: به صورت كلی علت اینكه كرسی های آزاداندیشی پا نگرفته است عدم اطمینان از این مساله است كه آیا آزادی برای بیان حرف مخالف وجود دارد یا خیر و اگر این فضا باز شود تعداد برگزاری این كرسی ها افزایش می یابد.



دكتر غلامرضا اكرمی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینكه تعریف دقیقی از فعالیت فرهنگی در دانشگاه ها وجود ندارد، اظهار نمود: هم اكنون یكی از مشكلات در حوزه فرهنگی دانشگاه ها این است كه بودجه كافی برای فعالیت های فرهنگی وجود ندارد و به صورت كلی به مسائل فرهنگی اهمیت لازم داده نمی گردد.

وی ادامه داد: متاسفانه به علت اینكه تعریف درستی از فعالیت فرهنگی در كشور و دانشگاه ها وجود ندارد، همان بودجه های تخصیصی هم به درستی و به جا استفاده نمی گردد.

رییس دانشگاه هنر با تاكید بر اینكه به صورت كلی در كشور بهای كمی به مسائل فرهنگی داده می شود، اضافه كرد: لازم است كه این فعالیت هادر دانشگاه ها گسترش داده شود و در تغییر اخلاق، رفتار و نگرش دانشجویان اثر گذار تر باشد.

فعالیت فرهنگی در دانشگاه ها هم اكنون معطوف به فعالیت های مذهبی است

وی با اشاره به اینكه بیشتر فعالیت های فرهنگی دانشگاه ها هم اكنون معطوف به فعالیت های دینی و مذهبی و همینطور سرگرمی است، اظهار نمود: انجام فعالیت های فرهنگی مذهبی و دینی در دانشگاه ها به طور گسترده بسیار عالی است، اما كافی نیست و باید در همه حوزه ها این فعالیت ها را مد نظر قرار داد.

اكرمی با اشاره به میزان موفقیت كرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه های كشور اظهار نمود: در دانشگاه های مختلف میزان توجه به برگزاری این كرسی ها متفاوت می باشد و دانشگاه های بزرگ همچون تهران، شهید بهشتی و علامه در این راستا فعالیت های بیشتری داشته اند همینطور در دانشگاه های جامع كه رشته های علوم انسانی در آن ها غالب هست جای بیشتری برای این فعالیت های وجود دارد.

رییس دانشگاه هنر بیان كرد: در دانشگاه هنر به علت اینكه بیشتر جنبه ی عملی غالب است، فعالیت های مربوط به كرسی های آزاد اندیشی كمتر بوده است چون كه هنرمندان بیشتر به زمینه های نظریه می پردازند اما در این راستا دانشكده علوم نظری از سال قبل در دانشگاه هنر با هدف فعالیت در حوزه علوم نظری به راه افتاده است.

رشته" حكمت هنر" در دانشگاه هنر راه اندازی می شود

وی با اشاره به اینكه در دانشكده علوم نظری دانشگاه هنر رشته هایی نظیر "فلسفه هنر"، "پژوهش هنر" و "علوم تلفیقی هنر" ایجادشده است، اظهار داشت: در صدد راه اندازی رشته "حكمت هنر" هم هستیم و در این زمینه ها اساتیدی را جذب كرده ایم و امیدواریم بتوانیم با این حركت نو بتوانیم باب كرسی های آزاد اندیشی را در دانشگاه هنر باز نماییم.

دكتر اكرمی با اشاره به اینكه ذات و فلسفه دانشگاه این است كه با اندیشه و تفكر و نوآوری سروكار دارد، اضافه كرد: لازمه اشاعه توسعه تفكر و نو اندیشی این است كه باید دانشگاه آزاد باشد و اساتید و دانشجویان به بتوانند به راحتی صحبت كنند و مواضع خویش را مطرح و فضای بحث و جدل و مباحثه تولید شود.

وی ادامه داد: در حوزه های علمیه هم این مباحثه ها وجود دارد و در آن جا هم اگر مباحث دینی مطرح شود و كسی پیدا نشود كه ایراد و صحبت خلافی را مطرح كند طبیعتا نمی توان در مورد آن موضوعات بحث كرد و پاسخ داد.

رییس دانشگاه هنر با اشاره به اینكه دانشگاه باید این جو آزاد را داشته باشد تا مسائل مطرح شود و بتوان به دغدغه ها و پرسش های مختلف پاسخ داد و در این زمینه برگزاری كرسی های آزاد اندیشی می تواند این جو را فراهم می كند، تصریح كرد: به صورت كلی یكی از علت هایی كه كرسی های آزاداندیشی پا نگرفته است عدم اطمینان از این مساله است كه آیا آزادی برای بیان حرف مخالف وجود دارد یا خیر و اگر این فضا باز شود و این اطمینان حاصل شود، برگزاری این كرسی ها افزایش می یابد.

لزوم تقویت فضای چند صدایی در دانشگاه

اكرمی اظهار داشت: نظام ما، نظام فرهنگی است و اسلام همیشه با گفتگو، ابراز عقیده و مباحثه مسائل را مطرح كرده است و لازمه دنبال كردن این راه، چند صدایی شدن فضای دانشگاه ها است و اینكه صداهای مختلف در دانشگاه شنیده شود چراكه تا نسبت به یك مساله تشكیك نشود و یا مخالفتی صورت نگیرد بطور قطع پاسخی هم داده نمی گردد.

وی تصریح كرد: در مباحثه علمی و اندیشه ای باید تمرین صورت بگیرد و دانشمندان آمادگی پیدا كنند برای پاسخگویی به سئوالاتی كه نظرات مخالفی را مطرح می كنند چراكه هم اكنون در سطح دنیا به واسطه تولید شبكه های مجازی همه اطلاعات به سرعت منتشر می گردد ازاین رو باید افرادی باشند كه بتوانند به این موضوعات جواب بدهند و اگر این مسائل بی جواب بماند نظرات دیگر حاكم می شوند و ذهن ها را اشغال می كنند.

رییس دانشگاه هنر اضافه كرد: به نظر می رسد مقام معظم رهبری وقتی كرسی های آزاد اندیشی را مطرح نمودند یك دلیل این بود كه عقاید مختلف مطرح شود و دانشجویان به مجادله بپردازند و در زمینه پاسخگویی به انتقادات تمرین صورت بگیرد.

اهتمام به ایجاد نشاط در جامعه و دانشگاه ها

اكرمی با اشاره به اینكه در مسائل فرهنگی جای هنر خالی است و بهای كمی به این مساله داده می شود، اضافه كرد: اساس و پایه مسائل فرهنگی، هنر است و هنر می تواند مایه ای باشد كه خیلی مسائل را به هم پیوند دهد و تلطیف كند ازاین رو در این حوزه ها باید به جایگاه هنر اهمیت دهیم و توجه داشته باشیم.

رییس دانشگاه هنر در انتها با اشاره به ناآرامی های اخیر كشور كه در حوزه دانشگاه ها هم وجود داشت اظهار داشت: در اغتشاشات اخیر جدای از نقش بیگانه ها در بروز مسائل، باید به این مساله هم توجه داشته باشیم كه به مردم شادی بدهیم چراكه شادی لازمه زندگی است و وقتی نیست همه مسائل به درگیری و ناراحتی كشیده می گردد و یكی از جنبه های فرهنگی این است كه به شادی و نشاط جامعه و دانشگاه ها اهتمام داشته باشیم.




1396/10/20
22:48:11
5.0 / 5
4384
تگهای خبر: تولید , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است