رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها:

فضای انتخاباتی دانشگاه ها باید پر نشاط باشد، دانشگاه ها به جولانگاه احزاب تبدیل نشوند

فضای انتخاباتی دانشگاه ها باید پر نشاط باشد، دانشگاه ها به جولانگاه احزاب تبدیل نشوند به گزارش زارا رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها در پیامی به مناسبت شروع سال تحصیلی دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی، با تاكید بر اینكه فضای انتخاباتی دانشگاه ها باید پر نشاط باشد، اظهار داشت: باید همه سلیقه ها در قالب نظام بتوانند در این فضا حرف بزنند ضمن اینكه هیچ انسان عاقل و دلسوز دانشگاهی نمی گوید كه دانشگاه باید به جولانگاه احزاب تبدیل گردد.


به گزارش زارا به نقل از ایسنا، در متن پیام حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی آمده است: "بهار دانشگاه ها فرا رسید و سال تحصیلی شروع شد. چه نیكوست هم زمانی این از نو رستن با ایام پر حماسه عزای حسینی. شایسته است همه ی دانشگاهیان با عزم و ایمان عاشورایی طرحی نو در اندازند و آموزش عالی كشور بتواند با رفع نقصها بیشتر از پیش به اهداف ملی و انقلابی خود برسد.
سال تحصیلی پیش رو طلیعه دهه پنجم انقلاب اسلامی است. ملت بزرگ ایران و جوانان مومن آن قله های بلندی چون رسیدن به تمدن نوین اسلامی را هدف گرفته اند. برای رسیدن به این اهداف، معبرهایی مانند دانش و پژوهش و معنویت و اخلاق و عدالت طلبی و آزادی خواهی باید در تراز دوران جدید انقلاب طی شود و رسیدن به این اهداف نیازمند ملزوماتی است كه دانشگاه بعنوان قلب تپنده پیشرفت و تعالی باید برای آن طراحی داشته باشد و برای نیل به آنها تلاش كند.
در قسمتی از این پیام آمده است: سال تحصیلی را در شرایطی آغاز می نماییم كه كشور عزیزمان در موقعیتی خاص قرار دارد. فشار حداكثری هیات حاكمه آمریكا آورده ای برایشان نداشته است. تهدید نظامی عملا كارایی خودرا از دست داده است و جمهوری اسلامی ایران در موقعیتی ممتاز در منطقه قرار دارد. زمینه ی شكل گیری نظم و هندسه جدید غرب آسیا با هدایت بزرگان نظام و عاملیت جوانان مومن و دلباخته به انقلاب و ایران بیشتر از هر زمان دیگری برقرار است و ابزار مطالبه حق برای ملت بزرگ ایران فراهم تر از همیشه است.
نقطه امید دشمن برای لطمه زدن به كشور هم چنان حوزه اقتصاد و معیشت است. هرچند با گذراندن موج حمله نظام سلطه، ثبات نسبی اقتصادی در كشور حاكم شده است اما محدودیت های اقتصادی با وجود همه سختی ها سبب نوعی رویش هم شده و فرصت بزرگی برای اصلاح روندها در اختیار قرار داده است. اینجاست كه انتظار از دانشگاه بالا و كاركرد دانشگاه جدی می شود. دانشگاه نقش اصلی و میدان داری درمان زخم كهنه اقتصاد وابسته و شكوفایی اقتصادی درون زا و مقاوم را باید برعهده گیرد. امید داریم در سال تحصیلی جدید مجموعه آموزش عالی كشور روندی را به دنبال بگیرد كه حضورش در این معماری جدید اثر بخش باشد.
دانشگاه باید به سرعت از دام هایی چون "علم برای علم" عبور كند و مدیران ارشد آموزش عالی سازوكاری را تبیین كنند تا با تقویت ایده "دانشگاه حل مسئله" ظرفیت بزرگ علمی كشور به كمك حل معضلات بیاید و این مسئله شدنی است. ظرفیت بزرگ كیفی و كمی آموزش عالی كشور در كنار استعداد های كم نظیر و امكانات قابل اتكا باید به نحوی سامان یابد كه كمترین هدر رفت ظرفیت اتفاق بیفتد. واقعیت این است كه با وجود همه تلاش ها هنوز ظرفیت بزرگ علمی و پژوهشی دانشگاه آنچنان كه در خور است به مدد جامعه نیامده است و این باید مسئله اصلی دانشگاه در سال جدید باشد.
مقدمه ضروری این مهم وجود فضای واقع بینانه است. نگاه واقع بین كاستی ها را می بیند اما تیره گی كمبودها جلوی نگاه و توجه به آرمان و امیدش را نمی گیرد. دستاوردها و پیشرفت های شگفت انگیز دانشمندان كشور در نانو، ژنتیك، هسته ای، موشكی و... نشان داد كه می شود علم نافع را به كار گرفت و تا ثریای اقتصاد كه امروز پاشنه آشیل كشور است هم رفت. می شود همین نگاه امیدوار و فعال را در حوزه های دانش بنیان ناظر به دیگر مسائل اصلی هم تكثیر كرد.
امید واقعی در دانشگاه هم با همین رویكرد محقق می شود."دانشگاه مسئله محور"دانشگاهی مولد خواهد بود. تولید، رونق به وجود می آورد و رونق، امید را بازتولید می كند. باید برای این امیدبخشی واقعی برنامه داشته باشیم. بزنگاه امید و نشاط واقعی جایگزینی نشئگی كاذب و دستمایه كردن تخدیر و غفلت با زرورق فرهنگ و تزریق آن به اسم امید و نشاط در دانشگاه یكی از مهمترین بازدارنده های دانشگاه از رسالت اصلی ست.
نكته مهم دیگر این است كه در تكانه های مالی معمولا آنچه ذبح می شود سهم پژوهش و فرهنگ است و این اتفاق خطرناكی است كه مسئولان ارشد آموزش عالی باید از آن پرهیز كنند. مبادا سفره پژوهش و فرهنگ در دانشگاه ها كوچك شود. البته از دیگرسو باید شفافیت درباب مسائل مالی حوزه پژوهش و دفع شبهه بهره مندی خواص از این بودجه محدود جدی گرفته شود. راه اندازی یا تكمیل سامانه شفافیت درآمدی و هزینه ای دانشگاه در حوزه های مختلف همچون پژوهش می تواند برای جامعه دانشگاهی بیشتر از پیش اطمینان بخش باشد.
سالی كه پیش روست از جنبه ای دیگر هم اهمیت دارد. اولین انتخابات بعد از اعمال فشار اقتصادی حداكثری آمریكا در اسفند امسال انجام می شود. یكی از راهبرد های اصلی دشمن مقابل جامعه مردمسالار ما خصوصاً در انتخابات اخیر، كاهش حضور مردم است. در درون دانشگاه هر ایدهای كه به این خواست دشمن كمك نماید باطل است. فضای انتخاباتی دانشگاه ها باید پر نشاط باشد و همه سلیقه ها در قالب نظام بتوانند در آن حرف بزنند. البته هیچ انسان عاقل و دلسوز دانشگاهی نمی گوید كه دانشگاه باید به جولانگاه احزاب تبدیل گردد. بار اصلی نشاط سیاسی و بصیرت افزایی بر دوش تشكل های دانشگاه هاست و صیانت از دانشگاه و پرهیز از خانه احزاب شدن دانشگاه با مدیران دانشگاهی است.
به گزارش مركز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، در بخش پایانی پیام حجت الاسلام رستمی آمده است: سال تحصیلی پیش رو سالی پر از فرصت هایی است كه می توان هوشمندانه آنها را به موفقیت های بزرگ تبدیل كرد. موفقیت هایی كه می توانند موتور پیش ران حركت امید بخش دانشگاه و جامعه باشد و اختتام كلام اینكه سال تحصیلی نو را به عموم دانشگاهیان شامل دانشجویان خصوصا عزیزان جدیدالورود، استادان گرانقدر و كارمندان دانشگاه ها تبریك عرض می كنم.




منبع:

1398/07/02
20:47:26
5.0 / 5
4080
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , تولید , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است