دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:
همه فناوری های بزرگ نیازمند ملاحظات پیوست نگارانه فرهنگی و اجتماعی هستند
به گزارش زارا دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی با تاكید بر ضرورت رعایت مؤلفه های بومی در فناوری های در رابطه با معماری شهری تصریح كرد: در طراحی معماری شهری باید به پیوستگی خصوصیت های تاریخی توجه جدی شود. همه فناوری های بزرگ نیازمند ملاحظات پیوست نگارانه فرهنگی و اجتماعی هستند.
به گزارش زارا به نقل از ایسنا، دكتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی در سخنانی با اشاره به چالش های موجود میان فناوری و فرهنگ در عرصه عمومی اظهار داشت: ما نیازمند نوعی تفكیك در عرصه فناوری ها هستیم كه بر مبنای آن بتوان میان آن وجه فناوری كه نیازمند بومی سازی بر مبنای بایسته های فرهنگی است و آن وجهی كه می تواند به صورت عمومی در سطح اجتماعی فعال باشد، تمایز قائل شد.
وی اضافه كرد: با نگاهی كه به نیازهای انسان در عرصه فناوری وجود دارد می توان فناوری را امری انسانی تلقی نمود كه دارای زیرساختی به نام معرفت است و این معرفت در یك مسیر تكاملی به دانش و الگو تبدیل گشته و به دنبال آن در عرصه صنعت تبدیل آن به ماشین و فناوری های جدید را شاهد می باشیم.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: ما فناوری هایی داریم كه با تسامح می توان آنرا فناوری جهانی تلقی نمود چون كه جنبه عام گرایانه ای دارند و می توان به آنها فناوری های سخت یا سخت افزارهای فناوری گفت.
وی اضافه كرد: این فناوری سخت در بین همه ملت ها و فرهنگ ها مصرف مشترك دارد حال آنكه برخی فناوریها به عرضه روش زندگی و سبك زندگی می پردازند كه از جنس فناوری سخت نبوده گاهی می تواند سبب شكاف نسلی شود چون كه این فناوریها با عنوان فنآوری های نرم مبتنی بر بنیان اجتماعی متفاوتی هستند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاكید بر ضرورت رعایت مؤلفه های بومی در فناوری های در رابطه با معماری شهری اشاره كرد: در طراحی معماری شهری باید به پیوستگی خصوصیت های تاریخی توجه جدی شود.
وی افزد: همه فناوری های بزرگ نیازمند ملاحظات پیوست نگارانه فرهنگی و اجتماعی هستند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: روابط عمومی جدید پیوند ناگسستنی با انواع نشر الكترونیك دارد و روابط عمومی در بستر رقومی(دیجیتال) توانایی خلق انواع تنوع های محتوایی (از قبیل توانایی خلق الگوریتم های پیوند یكی به یكی، یكی به همه و همه به همه) را داراست.
وی اضافه كرد: ما با دو فضایی شدن نشر مواجه شده ایم و این نكته حائز اهمیت می باشد كه با ایجاد نشردیجیتال در مقابل نشر فیزیكی قدیم، نشر قدیم به صورت كامل از بین نخواهد رفت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: با افزوده شدن نشر الكترونیك به نشر چاپی دو فضایی شدن نشر رقم خورده است و نشر دیجیتال عرصه ای برای ورود به همه انواع نشر رسانه ای است.
عاملی با عرضه تعریفی از ویژگی های نشر آنالوگ (فیزیكی) و نشر الكترونیك اشاره كرد: نشر الكترونیك را می توان شیوه نوین یا انتشار مطالب دانست كه در تمامی مراحل خلق، ویرایش، نقد، نشر، توزیع و خوانش تحث تأثیر ماهیت دیجیتال است.
وی اضافه كرد: اگر در گذشته كتابخانه منبع نشر بود امروز پایگاه داده ها چنین نقشی را پیدا كرده است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران اضافه كرد: رابطه بین نویسنده ناشر فروشنده كتابدار و خواننده در نشر دیجیتال عملكرد پیچیده تری نسبت به مدل های آنالوگ دارد.
عاملی با عرضه تعریفی از بستر تحولات عرصه دیجیتال تاكید كرد: در بستر تحولات وب پیوستاری از تحول وب یك به وب پنج را شاهد بوده ایم.
وی اضافه كرد: وب یك وب اطلاع رسانی بود كه در آن فرق چندانی با عرضه یكسویه در چرخه نشر كتاب وجود نداشت حال آنكه وب دو عرصه نشر تعامل الكترونیك است كه امكان بازخورد و مشاركت را برای خواننده فراهم می كند.
عاملی افزود: در وب سه، نشر معنایی الكترونیك است كه همان وب معناگراست و در آن قابلیت تحلیل انواع داده و مقرون به صرفه بودن، كنترل بیشتر و سرعت بیشتر را شاهدیم حال آنكه در وب چهار با عرصه وب هوشمند مواجهیم كه در آن قدرت مدیریت محتوا، هوشمند بودن و تشخیص مخاطب از راه ریزدوربین ها فراهم گشته است.
وی اضافه كرد: در وب 5 نشر یكپارچه الكترونیك داریم كه در آن فاصله میان «این» و «آن» از بین می رود و این عرصه الان در حال نهادینه شدن و تكامل است.
عاملی اشاره كرد: نشر الكترونیك با تبدیل صدا به نوشتار و نوشتار به صدا و همینطور با عرضه اینفوگرافی تغییرات گسترده ای را در عرصه نشر در سطح ناشر، مخاطب، دسترسی پذیری محتوا و همینطور توسعه فهم داده ها و اطلاعات در چارچوب محتواهای گرافیكی فراهم نموده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دسته بندی محتوای نشر به چهار دسته محتوای ایستا، محتوای پویا، محتوای تعاملی و همینطور نشر الكترونیك هوشمند بیان كرد: محتوای ایستا محتوای ثابتی است كه دارای نقاط قوتی چون ساده بودن تولید و هزینه پایین است، مثل اینفوگرافی ها كه برپایه آمار آپلود هر یك اینفوگراف به صورت میانگین 12 درصد افزایش بازدید به همراه دارد.
وی اضافه كرد: كتاب دیجیتال نوشتاری و صوتی جزو داده های ایستاست و در سال 2016 میلادی در حدود 61 درصد از ناشران كانادا كتابهای صوتی دیجیتال را معرفی كردند ضمن آنكه در سال 2107 میلادی 36 درصد از جمعیت آمریكا به كتب صوتی گوش داده اند و درآمد كتابهای صوتی در حدود 2.5 میلیارد دلار است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: در دسته بندی دوم، محتوای الكترونیك پویا قرار دارد كه به صورت مرتب برپایه جدیدترین اتفاقات و اطلاعات در دسترس درحال به روز رسانی است و نمونه آن پایگاه اطلاعات داده سیویلیكا (Civilica) است.
وی اضافه كرد: در فرایند داده گذاری اگر بنا باشد خود سازمان عهده دار داده گذاری شود، فرایند عرضه كرده مبتلا به اختلال می شود، اما اگر خود كاربران در راه تولید محتوا قرار گیرند، عملكرد گسترده تری به دست خواهد آمد كه تحت عنوان (Crowd Sourcing) از آن یاد می شود و با ایجاد زنجیره بلاكچین می توان اعتبار تولید محتوا توسط مخاطبان را اعتباربخشی داد.
عاملی افزود: نشر الكترونیك تعاملی مثل ویكیپدیا برپایه درگیری مشاركت و تعامل درون داد كاربر تعریف می شود كه عموماً توسط یك فرد یا سازمان تولید نمی شود و نقطه قوت آن مشاركت و درگیری كاربران و همینطور هزینه پایین و سهولت استفاده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاكید كرد: نشر الكترونیك هوشمند ظرفیت چهارم در نشر الكترونیك است كه در آن محتوا برپایه خواننده تغییر میكند و بر محتوای شخصی شدن تاكید دارد.
وی اضافه كرد: نشر هوشمند ادامه نشر واقعیت مجازی است كه امروزه در مفهوم واقعیت گستردهExtended Reality از آن تعبیر می شود.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: نشر هوشمند تلاش می كند خصیصه های طبیعی و انسانی را خوب فهم كند و نمونه آن پایگاه CIRCA است كه یك نرم افزار خبررسان هوشمند است كه به كاربران اجازه می دهد اخبار را در هر دستگاه هوشمندی ببینند.
وی اضافه كرد: روابط عمومی باید نقش عمق بخشی به فهم و اندیشه و تأمین فرصت تنوع نشر الكترونیك را برای جامعه ذینفعان فراهم آورد تا هم تنوع و تكثر را فراهم نموده باشیم و هم استفاده مؤثر و كیفی را فراهم شده باشد.
بر اساس گزارش مركز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در انتها عاملی جمع بندی كرد كه روابط عمومی ها ضمن تامین تنوع نشر الكترونیك لازم است به جای نگاهی سطحی و طوطی وار به محتوا شرایط تامین و تعمیق فهم را دنبال كند و صرفا به زیبا سازی نشر اكتفاء نكند و زیبا بینی و لایه های نادیده متن را تقویت كند.
این مطلب زارا را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط زارا
نظرات بینندگان در مورد این مطلب