از مداخله موسسات كنكور در امور روانشناختی تا دلالی با دانش آموزان!

گشت و گذاری در بازار عجیب و غریب انتخاب رشته

گشت و گذاری در بازار عجیب و غریب انتخاب رشته زارا: كنكور از سال ها قبل یكی از بحث برانگیزترین موضوعات جامعه ما بوده است، بعضی از این بحث ها به تحمیل بار روانی و تعیین سرنوشت دانش آموزان در یك جلسه چند ساعته اختصاص داشته اما این سال ها بیشتر انتقادات متوجه تعیین كنندگی پول و گردش چندهزار میلیاردی آن بوده است، گردش مالی كه از اولین سال های تحصیل تا آخرین مرحله كنكور یعنی انتخاب رشته را در بر گرفته است.


به گزارش زارا به نقل از ایسنا، حالا پرونده كنكور سراسری 98 با اختتام انتخاب رشته، بسته شده است، انتخاب رشته ای كه اگر استرس آن برای خانواده ها و دانش آموزان بیشتر از خود كنكور نباشد كمتر هم نیست، همین اهمیت سبب شده قسمتی از گردش چندهزار میلیاردی كنكور به مرحله انتخاب رشته هم رسوخ كند و خودرا در قراردادها و حق مشاوره های میلیونی نشان دهد، در این گزارش به این مساله پرداخته ایم.
از مداخله موسسات كنكور در امور روانشناختی تا دلالی با دانش آموزان!
گفتنی است برخی از این قراردادها یكسال پیش از مرحله كنكور امضا و مبلغ آن هم تمام و كمال در همان زمان دریافت می شود، در این بین برخی آموزشگاه ها تضمین های صد در صدی هم برای قبولی می دهند، ولی ماجرا در همین جا به انتها نمی رسد، تفاوت رقم دریافتی مشاوران خانم و آقا هم نكته قابل توجه ای است.
به عنوان نمونه با آموزشگاهی معروف كه مدعی دریافت جوایز بین المللی از كشورهای مختلف برای سبك نوین مشاوره و آموزش است گفت و گو كردیم، این آموزشگاه فقط برای انتخاب رشته كنكور ۹۸ مبلغ دو میلیون تومان را مشخص كرده است، آنقدر هم بازارشان داغ است كه وقتی درخواست گفت و گویی كوتاه با یكی از مشاوران آنها را داشتیم گفتند فعلاً امكان ارتباط مستقیم و تلفنی با شخص مورد نظر امكان ندارد.
مسئول پاسخگویی این آموزشگاه در ادامه عنوان نمود كه اگر همین لحظه مبلغ مشاوره را به شماره حساب مورد نظر واریز نماییم به ما تخفیف هم می دهند و می توانیم بجای دو میلیون تومان یك میلیون و۶۰۰ هزارتومان بابت مشاوره و انتخاب رشته كنكور پرداخت نماییم.
این آموزشگاه پروتكلی را برای دیدار با مشاور به اصطلاح بین الملی خود تعیین كرده كه از این مقرر است، بعد از پرداخت مبلغ انتخاب رشته در سه جلسه سه ساعته انجام می شود، دو جلسه اول یك مشاور معمولی كار انتخاب رشته را انجام می دهد و در جلسه سوم برای تأیید نهایی با مشاور بین المللی جلسه ای كوتاه خواهید داشت و با وی دیدار می كنید.
چون شهرت دارم پنج میلیون برای انتخاب رشته می گیرم
برای اینكه بیشتر از بازار داغ و در هم بر هم انتخاب رشته پولی سر در بیاوریم با فرد دیگری تماس گرفتیم، وی كه خودش را مشاور كنكور معرفی می كند در پاسخ به هزینه انتخاب رشته می گوید «چون من به دو روش دستی و نرم افزاری برایتان انتخاب رشته میكنم مبلغ پنج میلیون تومان دریافت می كنم كه البته با عنایت به شهرت و تجربه چند ساله مبلغ بالایی نیست» وی برای تأیید ادعای خود می گوید «می توانید اسمم را سرچ كنید تا موفقیت هایم را ببینید.»
وی پای تست هوش و استعدادیابی را هم به انتخاب رشته باز كرده و می گوید كه برای انتخاب رشته بهتر و اطمیان از قبولی تست هوش و استعدادیابی هم می گیرد.
ما روابط خاص داریم
مشاور دیگری هم مبلغ انتخاب رشته را یك میلیون تومان اعلام می كند و می گوید این مبلغ را با تضمین صد در صدی از شما می گیرم كه در هر دانشگاه و هر رشته ای بخواهید قبول شوید.
این مشاور در ادامه ادعا می كند: همانطور كه می دانستم رتبه های كنكور یك روز پیش از موعد اعلام شده بر روی سایت قرار می گیرد از بسیاری مسائل دیگر هم با خبرم مثلاً نرم افزاری كه قرار بود چند روز پس از اعلام رتبه بر روی سایت سنجش قرار بگیرد را من از قبل داشتم.
مجموعه دیگری كه از ابتدایی تا كنكور دانش آموزان را پوشش می دهد و خودرا مجموعه اول در آموزش كشور و تنها آموزشگاه رسمی برای انتخاب رشته كشور می داند هم اعلام می كند: هركدام از شعبه های ما بنا بر محلی كه قرار گرفته اند مبلغ متفاوتی دریافت می كنند، یكی از شعبه های این آموزشگاه كه در مركز شهر قرار دارد دو نوع مشاوره را برای انتخاب رشته كنكور معرفی می كند و می گوید كه تفاوت این دو كاملاً مشخص است، مشاور اول خانمی ست كه برای مشاوره و انتخاب رشته ای كه شخصا انجام می دهد از هر دانش آموز ۴۰۰ تومان دریافت می كند، البته این مبلغ برای یك جلسه نهایتاً سه ساعته است كه به دو روش دستی و نرم افزاری انجام می شود، مشاور دیگری كه این آموزشگاه معرفی می كند آقای دكتری ست كه می گویند اگر نامش را در اینترنت جست وجو نماییم اكثریت رتبه های تك رقمی از مشاوره و انتخاب رشته آقای دكتر بهره مند شده اند. هزینه انتخاب رشته این مشاوره كمتر از ۸۵۰ هزار تومان نیست و در دو یا سه جلسه انتخاب رشته را با تست استعدادیابی و انتخاب رشته دستی و نرم افزاری انجام می دهد.
در این میان اساتید تدریس دروس كنكوری هم با شرایطی ویژه و خاص انتخاب رشته می كنند، یكی از این اساتید می گوید من فقط برای دانش آموزان خودم انتخاب رشته می كنم و اگر دانش آموز من نیستید باید مبلغ ۲۰۰ هزار تومان اضافه تر پرداخت كنید و نهایتاً باید ۵۰۰ هزار تومان بدهید.
من در انتخاب رشته صاحب سبك هستم!
با وجود چنین هزینه هایی، به نظر می آید بازار انتخاب رشته رونق زیادی دارد طوری كه برخی آموزشگاه ها حرف از محدودیت ظرفیت به میان می آورند.
برای مثال مشاوری كه خودرا صاحب سبك می داند به ما می گوید: سبك من سبك خاصی ست و روشی برای انتخاب رشته دارم كه هیچ كس نمی داند ولی تضمین كیفیت كارم رتبه های تك رقمی هستند كه اكثراً با من همكاری داشته اند، بنابراین امسال بیشتر از ۲۰ نفر برای انتخاب رشته قبول نمی كنم كه كیفیت كارم حفظ شود، تا این لحظه هم حدود ۱۲ نفر ثبت نام كرده اند و ظرفیت محدودی باقی مانده است.
نهار هم میهمان ما باشید
آموزشگاه صاحب نام و معروف دیگری مبلغ انتخاب رشته را ۶۰۰ هزار تومان بعلاوه هزینه رفت وآمد، پذیرایی و نهار در مجموعه خود اعلام می كند و می گوید بعد از واریز مبلغ، ماشینی می فرستیم تا شما را از درب منزل به اینجا بیاورد و انتخاب رشته صورت گیرد، بعد از آن هم نهار میهمان ما هستید و پذیرایی مخصوصی هم از شما صورت خواهد گرفت.
انتخاب رشته در آپارتمان شخصی
مشاور دیگری هم ۴۰۰ هزار تومان را مبلغ مصوب می داند و می گوید من هم همین مبلغ را دریافت می كنم اما شما برای انتخاب رشته باید به همراه والدین خود به آپارتمان شخصی من بیایید چون آموزشگاه فضای كافی برای انتخاب رشته ندارد و در ضمن فضای منزل آرامش بخش تر است و شما می توانید به دور از استرس انتخاب رشته كنید.
پس از گشت و گذار در این بازار عجیب و غریب به سراغ چند دانش آموز رفتیم كه اخیرا كنكور را پشت سر گذاشته اند، صحبت های دانش آموزان كنكوری هم در نوع خود جالب و البته متفاوت می باشد.
سوگند كه كنكور را اخیرا پشت سر گذاشته است می گوید: از نظر من صرف هزینه برای انتخاب رشته دور ریختن پول است چون هیچ اعتمادی به آموزشگاه های كنكور و مشاورها ندارم و برای انتخاب رشته خودم را بهترین معیار می دانم.
زهرا هم به مورد جالبی اشاره می كند و می گوید: مشاوری را میشناسم كه به صورت گروهی به دوستانش مشاوره داده و بعد از دریافت پول، برای ثبت نهایی انتخاب رشته گفته قرار نهایی را در پارك یا كافی شاپ می گذارد تا آنها را به صرف قهوه میهمان كند اما این گروه بعد از مراجعه به كافی شاپ، فرد مورد نظر را پیدا نكرده اند و تلفن همراه مشاور هم خاموش بوده است.
رضا دانش آموز كنكوری دیگری است كه رتبه خوبی در كنكور آورده است، او میگوید: به دنبال مشاور خوبی هستم كه با این همه تلاش به حق خودم از این كنكور برسم پس باید با حساسیت بیشتری انتخاب رشته كنم و فردی خبره و با تجربه كمك نماید، خانواده هم پشتیبان من هستند و گفته اند حاضر به پرداخت هر مبلغی برای انتخاب رشته هستند.
مریم دانش آموزی است كه به اعتقاد خودش بسیار منظم و با برنامه است، او می گوید: قبل از شروع كنكور مشاور انتخاب رشته خودرا برگزیده است و در انتخاب او خود و خانواده اش بسیار حساس بوده اند چون امكان دارد با اشتباهی كوچك زندگی آینده خودرا به خطر بیندازد و برایش مهم بوده كه مشاوری با تجربه و با رزومه ای قوی انتخاب نماید.
ستاره هم مشاور را مهم می داند اما می گوید: تاثیر مشاور بسیار بالاست چون از مسائلی آگاهی دارند كه در هیچ دفترچه ای نوشته نشده، اما مایل نیستم هزینه چندانی برای انتخاب رشته پرداخت كنم چون دستمزدهای آنها برای من بالاست.
علی هم كه كنكور را پشت سرگذاشته است، می گوید: من برای فرار از سربازی كنكور داده ام و می دانم دانشگاه دولتی قبول نمی شوم و بطور كلی رشته برایم تفاوت چندانی ندارد و فقط به دنبال دریافت مدرك و به تاخیر افتادن سربازی هستم.
بلوف زنی روش كار بعضی از موسسات كنكور
در این میان با یكی از مسئولان آموزش و پرورش هم گفت و گو كردیم، فرزاد رستمی رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش البرز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا درباب هزینه و دستمزد مشاورین برای انتخاب رشته می گوید: در استان برای هر منطقه آموزشی یك پایگاه انتخاب رشته و یك مركز كلی و عام تر در مركز استان قرار دارد كه هزینه منصفانه تری نسبت به مراكز غیر دولتی برای انتخاب رشته می گیرند.
رستمی در ادامه می افزاید: مراكز دولتی مبلغی حدود ۱۵۰ هزار تومان برای انتخاب رشته می گرند در صورتیكه مراكز غیر دولتی بعضاً تا ۱۰ برابر این مبلغ را هم از دانش آموزان می گیرند.
مداخله موسسات كنكور در حوزه روانشناسی
وی درباب صحت وسقم اظهارات موسسات و مشاوران آموزشی می گوید: قسمتی از این موسسات فقط بلوف زنی می كنند و هیچ اعتبار و تجربه ای ورای صحبت هایشان نیست. بخش دیگری از این موسسات هم موسسات سود جو هستند كه به بهانه انتخاب رشته كنكور در مسائل و حوزه های روانشناسی دخالت می كنند و قصد آنها چیزی جز سود و بهره مالی نیست و معمولا با تیپ و ظاهری نوجوان پسند اهتمام در جذب دانش آموز دارند.
رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش البرز درباب اطلاع برخی مراكز آموزشی از انتشار نتایج كنكور قبل از موعد مقرر می گوید: این مسئله امكان دارد اتفاق افتاده باشد اما چیز مهمی نیست كه معیار انتخاب مشاور قرار بگیرد، امكان دارد تصادفاً و یا بر طبق تجربه سالیان گذشته این مسئله را بدانند و بطور كلی دانستن این نكته چه تاثیری دارد؟ یا برای مثال دریافت نرم افزار چند ساعت زودتر چه تغییری در كیفیت انتخاب رشته ایجاد می كند؟
رستمی در ادامه اظهار می كند: ما خود منبع یا بطور مستقیم وصل به منبع اخبار موثق هستیم چطور امكان دارد از افرادی كه با واسطه اخبار را دریافت می كنند دیر تر باخبر شویم ویا كیفیت اخبار و اطلاعات آنها بهتر باشد؟
گردش مالی میلیونی حول و حوش رتبه های تك رقمی
وی درباب دریافت وجه توسط رتبه های برتر كنكور برای تبلیغ موسسات آموزشی می گوید: این مسئله نه قابل انكار است نه قابل تكذیب، امكان دارد دانش آموز برتری یك جلسه آموزشی را در موسسه گذرانده باشد اما آموزشگاه بعد از اعلام نتایج، رتبه برتر را متعلق به خود می داند و حتی امكان دارد دانش آموز یك ساعت جهت بررسی كیفیت موسسه در آن محل حضور پیدا كند اما پس از كنكور موسسه حاضر است حتی تا ۱۰۰ میلیون تومان هم پرداخت كند و وی را بعنوان دانش آموز خود معرفی نماید چون می داند با پرداخت این مقدار در سال آینده میلیاردها تومان درآمد خواهد داشت البته این ارقام فرضی هستند.
رستمی در ادامه اظهار می كند: دو قشر در كنكور تكلیفشان مشخص است و نیازی ب مشاور برای انتخاب رشته ندارند یكی افراد تك رقمی و دیگری افراد چند هزار رقمی، افراد چند هزار رقمی كه برای انتخاب رشته مجاز نیستند و افراد تك رقمی هم كه با آسایش خیال هر رشته ای كه بخواهند قبول می شوند، پس انتخاب رشته برای رتبه های تك رقمی افتخاری ندارد بلكه انتخاب رشته خوب و مناسب برای رنج متوسط است كه نشان از كیفیت مشاور دارد.
مشاورانی كه با دانش آموزان دلالی می كنند!
رستمی در ادامه می افزاید: منبع ارزان و صحیحی به نام مشاور تحصیلی در مدارس وجود دارد كه پاسخگوی تمامی سوالات دانش آموزان هستند اما بعضی از افراد سودجو موجب ایجاد فاصله میان منبع ارزان و صحیح با دانش آموزان می شوند به این صورت كه موسسه ای به مشاور پیشنهاد می دهد كه به ازای هر دانش آموزی كه به موسسه خصوصی ما بازگشت كند مبلغی را به شما و مدرسه پرداخت می نماییم.
نكته مهم و قابل توجه پس از شنیدن صحبت تمامی افراد این است كه بعد از پشت سر گذاشتن این مشقت و اختتام دوران تحصیلی در دانشگاه چه چیزی در انتظارشان است ؟ آیا شغل مناسب و مرتبطی با رشته خود دارند یا فقط مقرر است مدرك خودرا قاب كرده و به شغل دیگری بپردازند؟
گزارش از: یاسمین كندجی، خبرنگار ایسنا، منطقه البرز





منبع:

1398/05/28
15:09:25
5.0 / 5
4307
تگهای خبر: آموزش , ارز , ارزان , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است