ثبت شركت و ثبت برند، هر آنچه باید درباره این موضوعات بدانید
به گزارش زارا برند و علامت تجاری چیزی است كه مشتری با شنیدن آن یك كالا و یا خدمات خاصی را در ذهن خود تصور می كند.
به گزارش زارا به نقل از مهر، موسسه كاردان ارقام با بیشتر از ۲۷ سال سابقه درخشان در زمینه تمامی امور ثبتی در ایران و بعنوان رئیس انجمن صنفی خدمات اداری استان تهران در این مقاله می خواهد تا توضیحات و نكات مهمی را در زمینه ثبت شركت و ثبت برند را به جهت آگاهی تمامی كارآفرینان و مدیران كسب و كارها ارائه نماید.
ثبت برند
برند درواقع یك واژه لاتین در لغت به مفهوم نشان و علامت بوده و در حوزه تجارت كالا و خدمات به مفهوم یك عبارت، نماد، نشانه، شكل، اسم و…. است كه در واقع معرف یك یا چند كالا و یا خدمات متخص به یك شخص و یا شركت و وجه تمایز آن نسبت به سایر خدمات و محصولات دیگر است. همینطور برند و علامت تجاری چیزی است كه مشتری با شنیدن آن یك كالا و یا خدمات خاصی را در ذهن خود تصور می كند. برای مثال برند تجاری پرنسلی یاد آور محصولات آرایشی بهداشتی و محصولات زیبایی میباشد (كه یكی از نمونه نشان های ثبت شده توسط موسسه كاردان ارقام است)
برند تجاری ثبت شده تا چه حدی قابل حمایت است
یكی از سوالاتی كه برای متقاضی ثبت برند بوجود می آید، این است كه این كار چه مزایایی را برای او می تواند به همراه داشته باشد؟ در پاسخ این سوال می توان اظهار داشت كه فرد دارنده برند تجاری از مزایای بسیاری برخوردار می شود كه یكی از آنها قانون پشتیبانی از علایم تجاری است كه در تمامی كشور های دنیا و همینطور ایران برندهای تجاری محافظت می شود و تمامی اطلاعات مربوط به ثبت برند تجاری در اداره ها و سازمان های مربوطه به صورت یكپارچه نگهداری می شوند. همینطور برای پیشگیری از ثبت جداگانه برند در هركشور نظام WIPO اجرا شده است كه توسط یك عهدنامه سراسری كه به موافقت كشور های عضو آن رسیده، اداره می شود.
عهدنامه مادرید متعلق به ثبت بین المللی علامت ها كه به وسیله اداره مالكیت معنوی جهانی تهیه و تنظیم شده است. سیستم مادرید متشكل ار تلفیق دو معاهده صورت گرفته است. به صورت خلاصه در سیستم مادرید برای در خواست بین المللی علایم تجاری، درخواست كننده پوشه مدارك خود را WIPO دفتر بین المللی در ژنو ارسال و در آن در خواست اعلام می كند كه برای نام نویسی به دنبال یك از كشورهایی كه عضو معاهدات ژنو هستند.
در WIPO محل كار ثبت بین المللی علامت را ثبت و آن گاه آنرا به كشور های تعیین شده ارسال می نماید. نام نویسی در دفتر ثبت بین المللی یك فرایند اداری است و به این معناست كه از آن علامت تجاری در خواست هایی را كه دریافت می كند. درصورتی كه یك كشور ثبت یك علامت تجاری را رد نماید. امتناع این كشور به WIPO بیان و تصمیم این كشور در ثبت در میان المللی را رد می شود. به عبارت دیگر نام نویسی بین المللی یك سیستم ایمن استو ولی ثبت یا این كه عدم ثبت آن در كشور رقم خورده معلوم می شود.
هدف از ثبت برند و ثبت علامت تجاری چیست؟
حفظ علامت تجاری به وسیله مراجع رسمی كه در بیشتر نظام ها اجازه متوقف كردن تخلف در اینباره را دارا هستند، تایید می شود. از نگرش وسیعتر، علایم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آنها در تراز جهانی سپرده گذاری كرده و این نوآوری را اشاعه می دهد.
حفاظت علایم تجاری همچنین بازدارنده تلاشهای رقبای غیر منصف، مثل متقلبان، برای به كارگیری از علایم مشخص و معلوم به منظور فروش تولیدات و عرضه خدمات نامرغوب یا این كه متفاوت میگردند از نگرش وسیع تر، علایم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آنان، در تراز جهانی سرمایه گذاری می كنند و این ابتكار عمل را رواج می دهند.
حفاظت علایم تجاری همچنین بازدارنده تلاش های رقبای غیرمنصف، مانند متقلبان، برای به كارگیری از علایم مشخص و معلوم به منظور فروش تولیدات و عرضه خدمات نامرغوب یا مختلف می شوند. این نظام، دوراندیشی و قابلیت و امكان سرمایه گذاری جهت ساخت و فروش كالاها و خدمات را در منصفانه ترین حالت ممكن به مردمان می دهد و از این شیوه تجارت بین المللی را تسهیل می كند.
در صورتی كه برندی ثبت نشود، رقبا می توانند از همان برند یا برندی كه شباهت آن با علامت مزبور تا اندازه ایست كه برای مشتریان فریب دهنده باشد، برای همان محصول یا كالاهای شبیه استفاده كنند و در نتیجه سرمایه گذاری صاحب و مالك اثر یا برند در مورد بازاریابی یك كالا احتمال دارد بی نتیجه باشد چون مصرف كنندگان تصور می كند كه آن كالا وابسته به همان شركتی است كه تبلیغات و بازاریابی نموده و كالای خود را معرفی نموده است و متعاقبا به نادرست كالای حریف را خریداری كند.
ثبت شركت
قطعا شما هم تا كنون بار ها و بار ها نام شركت یا كمپانی را شنیده اید و همواره این سوال در ذهن شما وجود داشته كه چگونه می توان یك شركت تاسیس كرد؟ آیا تاسیس شركت نیازمند سرمایه و هزینه های زیادی است؟ چگونه می توان نسبت به ثبت شركت اقدام كرد؟
در پاسخ به این سوال می توان اظهار داشت كه در واقع شركت یا همان كمپانی به مجموعه ای افراد گفته می شود كه بعنوان شریك با یكدیگر فعالیت داشته و كسب و كار آنها در تجارت جنبه حقوقی پیدا كرده است و تنها متعلق به یك فرد نیست.
درواقع بر مبنای قانون های تجارت شركت تنها یك قرارداد است كه بر طبق آن اعضا یا شریك ها سود حاصل از تجارت و كسب و كار خویش را تقسیم خواهند كرد. در قوانینی كه برای تجارت تنظیم شده است، شركت ها دارای شخصیت حقوقی هستند و زمانی كه شما تصمیم به تاسیس شركت خواهید گرفت باید نوع شركت و زمینه فعالیت آنرا مشخص نمایید.
ثبت تغییرات شركت
یك شركت شاید پس از ثبت شركت تحت شرایطی ناچار به اعمال ثبت تغییرات شركت در اساسنامه و موقعیت اولیه ثبتی خویش گردد و یا این كه به دلایلی تصمیم به اعمال تغییرات داشته باشد. برای اعمال تغییرات شركها، واجب است صورتجلسه ای برپایه مدل تغییر به صورت تخصصی و در دو نسخه تدوین گردد و امضای همگی اعضای هیات مدیره در پایین صفحه های صورتجلسه الزامی است.
در مرحله بعد صورتجلسه تهیه و تنظیم شده شركت به همراه بقیه مدارك لازم به سازمان ثبت شركتها ارجاع می شود. موسسین شركت بعداز تشكیل مجامع عمومی و فوق العاده جهت تصمیم گیری دررابطه با اعمال تغییرات یك ماه فرصت دارند تا نسبت به تدوین كردن صورتجلسه و تحویل آن به مرجع ثبت شركتها و موسسات غیر تجاری مبادرت كنند.
ثبت شركت با مسئولیت محدود
این نوع شركت كه امروزه بسیار متداول شده است معمولا بین دو یا چند نفر برای انجام امور تجاری ثبت خواهد شد و سرمایه های شركت به صورت سهام تقسیم بندی نخواهند شد. در ثبت شركت با مسئولیت محدود این نكته قید خواهد شد كه بعد از ورشكستگی تنها سرمایه شركت به طلبكاران داده خواهد شد و به علت عدم سهام بندی طلبكاران نمی توانند مطالبات خویش را از اموال مالكان شركت دریافت كند.
ثبت شركت سهامی خاص
شركت های سهامی خاص هم یك نوع شركت بازرگانی هستند كه تمامی سرمایه های شركت به صورت كامل در میان موسسین آن تقسیم شده است و البته در این مورد هم سرمایه به صورت سهام تقسیم بندی خواهد شد اما با این تفاوت كه تنها به موسسین آن فروخته خواهد شد و مسئولین صاحب هر سهم مطابق میزان سهامی كه در اختیار دارد مشخص خواهد شد.
طرح صنعتی چیست و چگونه باید به ثبت برسد؟
به زبان ساده تركیب اشكال، خطوط، رنگبندی، طرح به طوری ایجاد كننده یك محصول صنعتی متمایز از سایز فراورده ها باشد طرح صنعتی نام دارد.
درواقع نخستین و مهمترین قانون و اصل در ثبت یك طرح صنعتی جدید بودن آن طرح و پایه و اساس آن فراورده خلاقیت ذهنی شخص یا اشخاص است.
طرح های صنعتی شامل محصولات زیادی است كه دسته بندی های زیادی را میتوان از این محصولات مثال زد. ماشین آلات، ماشین های صنعتی، لوازم یدكی خودرو و موتور سیكلت، انواع ظرف ها، قوطی و بسته بندی ها، لوازم اداری و خانگی، زیورآلات و لوازم لوكس، صنایع پلاستیكی، فلزی و چوبی، انواع پوشاك كودكان و تمام سنین دیگر، صندلی، میز، پایه، دستگیره، بسته بندی و طرح ظرف لوازم آرایشی و بهداشتی، گیره، جا لباسی و…..
نكات مهم در ثبت طرح های صنعتی
* مدت اعتبار طرح های صنعتی ۵ سال بوده و مالك می تواند آن را به مدت ۲ دوره ۵ ساله تمدید نماید بعد از اتمام این زمان مالك طرح صنعتی ۶ ماه فرصت تمدید طرح خویش را دارد و درصورت عدم تمدید ابطال شده و همینطور دیركرد در تمدید شامل جریمه و به هزینه تمدید اضافه می شود.
* توجه كنید ثبت طرح صنعتی مدنظر خویش را به هیچ عنوان افشا نكنید خصوصا بین رقبا و همكارانتان گاها دیده شده كه شخصی ظرفی خلاقانه و جدیدی را طراحی و یا وارد نموده ولی به دلیل عدم دقت كافی شخص دیگری آنرا به نام خود به ثبت رسانده است.
* درصورتی كه قصد ثبت طرح صنعتی خود توسط یك موسسه ثبتی را دارید به شدت دقت كنید كه موسسه انتخابی شما دارای گواهی نامه و مجوز های معتبر و سابقه قابل قبول باشد.
اخذ كارت بازرگانی (كارت بازرگانی چیست و چه كاربردی دارد؟)
كارت بازرگانی برای صادرات و واردات محصول برای تاجر الزامی بوده و تاجر همچون شخص حقیقی یا حقوقی می تواند با بهره گیری از آن برای امور تجاری شامل گشایش اعتبار در بانك استفاده نماید. طبق ماده ۳ ضابطه صادرات و واردات اشخاص مختلفی از قبیل افراد حقیقی و حقوقی جهت صادرات و واردات خویش مستلزم اند تا كارت بازرگانی داشته باشند كه كارت نام برده از راه اتاق بازرگانی با شرایط ویژه ای دریافت خواهد شد.
اخذ كارت بازرگانی و شرایط صدور كارت بازرگانی ؟
بعضی از نكات درباره دریافت كارت بازرگانی را به همراه یكدیگر مرور می كنیم:
حداقل سن افراد حقیقی و مدیرعامل شركت ها در جهت دریافت كارت بازرگانی ۲۳ سال مقرر شده است.
مدت اعتبار كارت بازرگانی ۱ سال است.
پس از اتمام بازه زمانی اعتبار كارت بازرگانی می توان درخواست تمدید آنرا به مرجع صادر كننده تسلیم كرد.
تا دو مرتبه ی یك ساله، تمدید كارت صورت می پذیرد و پس از آن كارت بازرگانی با اعتبار ۳ سال و ۵ ساله صادر می شود.
در صورت تخلف از قوانین در رابطه با حوزه ی بازرگانی و اثبات نقص در مدارك در رابطه با كارت بازرگانی، مرجع صادر كننده مبادرت به ابطال كارت بازرگانی می كند.
در آخر سفارش می نماییم برای آشنایی بیشتر با امور ثبتی و حقوقی و یا استفاده از این خدمات به وب سایت موسسه معتبر كاردان ارقام kardanargham.com رجوع كنید و یا با شماره تلفن این مجموعه؛ ۰۲۱۶۶۷۴۸۲۰۵ تماس بگیرید. این مطلب، یك خبرآگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.
این مطلب زارا را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط زارا
نظرات بینندگان در مورد این مطلب