معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشكی مشهد مطرح كرد

تاثیر انقلاب اسلامی بر تحولات پژوهشی، پژوهش تا پیش از انقلاب وجود نداشته است

تاثیر انقلاب اسلامی بر تحولات پژوهشی، پژوهش تا پیش از انقلاب وجود نداشته است به گزارش زارا معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشكی مشهد اظهار داشت: در حوزه پژوهش در این ۴۰ سال اتفاقات بسیار زیادی در دانشگاه ها رخ داده است؛ پژوهش تا پیش از انقلاب اسلامی وجود نداشته و در خلال این سال ها به وجود آمده است.


دكتر محسن تفقدی در گفتگو با ایسنا، در مورد تحول ما در نگرش به پژوهش پس از انقلاب، اظهار نمود: سیری كه دانشگاه ها در كشور ما طی كردند بر همه عیان است؛ دانشگاه های پیش از انقلاب عمدتاً دانشگاه نسل یك بوده و بیشتر مبتنی بر آموزش و تربیت نیروی انسانی بودند.
وی ادامه داد: زمانی كه مبحث پژوهش در دانشگاه عنوان شد سیری كند و سخت داشت و با ابزارهای مختلفی كه برای مقوله پژوهش، مقالات و … گذاشته شد به تدریج این قضیه مطرح و پررنگ شد، انتقادی كه برخی به این مسئله دارند این است كه پژوهش در حد تولید علم پیش نرفته است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشكی مشهد افزود: چند سالی است كه به این قضیه بیشتر توجه می شود، اگر ما به سیر تولیدات علمی كشور پیش از انقلاب و اندك سال هایی پس از انقلاب نگاه نماییم تولیدات چیزی نزدیك به صفر بوده است و سیر نزولی پس از سال های ۶۸ هم به چشم می خورد اما از جایی به بعد شیب تولیدات علمی شدید می شود.
تفقدی بیان كرد: هم اكنون از نظر تولیدات علمی یا گذر از نسل اول به نسل دوم اتفاقات خوبی رخ داده است و یكی از مكان هایی كه پس از انقلاب می توان بعنوان یك سیاست گذاری موفق كه منجر به نتیجه شده است به آن اشاره نمود در این حوزه می باشد.
وی افزود: زمانی كه كشور تصمیم گرفت پژوهش را تقویت كند با تنظیم آئین نامه ها، تشویق افراد مربوطه و آماده سازی فضا این قضیه به بار نشست و هم اكنون ما نتیجه آنرا می بینیم.

در زمینه شاخص های تولید علم در منطقه اول هستیم
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشكی مشهد عنوان كرد: در زمینه شاخص های تولید علم با عنایت به بعضی از شاخص رتبه ۱۵ و برخی دیگر رتبه ۱۶ را داریم و همینطور در منطقه و بین كشورهای اسلامی اول هستیم.
تفقدی تصریح كرد: از یك مقطعی این نگرانی وجود داشت كه تمركز به صورت كامل روی شاخص های كمی نباشد بنابراین چند سالی است كه بر شاخص های كیفی تمركز شده است و در این زمینه سیر صعودی خوبی هم داشته ایم، بعنوان مثال زمانی كه در منطقه از نظر شاخص های كمی اول بودیم با استناد به تولیدات علمی در شاخص های كیفی سوم بودیم كه هم اكنون در این زمینه هم اول هستیم. در شاخص هایی كه در انتشارات مقالات و مجلات معتبر باید وجود داشته باشد سیر صعودی داشتیم و این امر هم اكنون حركتی رو به جلو دارد.
وی افزود: نقطه ای كه هم اكنون روی آن نقص داریم و بیشتر تمركز روی آن است، چرخه علم به ثروت است، در این زمینه مقاله زیاد داریم، اما خروجی كار و فناوری آن كجاست؟
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشكی مشهد افزود: در این حوزه وزارت علوم پیش گام تر بوده و اقدامات در این حوزه در وزارت بهداشت با تأخیر شروع شده است.
تفقدی ابراز كرد: زمانی كه سال ۹۰ مسئولیت را پذیرفتم بحثی به نام فناوری مطرح نبود؛ از آن به بعد مدیریت و حركت به سمت فناوری عنوان شد كه قدمت این طرح برای ما كمتر از ۱۰ سال است و در پنج سال اولیه كارهای زیرساختی و آماده سازی فكرها انجام می شده است كه در چند سال اخیر شیب خوبی گرفته و اگر این حركت خوب مدیریت شود نتایج خوبی در این حوزه شكل خواهد گرفت.
وی مطرح كرد: هم اكنون نزدیك به ۵۰ هسته فناوری و شركت داریم و بیشتر از ۲۰ محصول كه برخی از آنها به خارج صادر می شوند؛ من معتقدم كه تا بستر برای چنین اقداماتی فراهم است ما می توانیم در حوزه وزارت بهداشت و فناوری سلامت با برنامه ریزی و مدیریت خوب در ۱۰ سال آینده اتفاقات بزرگی را رقم بزنیم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشكی مشهد اظهار داشت: در بحث تكنولوژی اتفاق بزرگی رخ داده است، برای مثال عمده داروهای جدیدی كه وارد درمان می شوند مبتنی بر داروهای نو تركیب است، بعضی از شركت ها ابتدا فناوری را از كوبا و ایتالیا آوردند كه موفقیت آمیز نبود ولی هم اكنون شركت هایی داریم كه محصولات بیوتكنولوژیك را تولید می كنند، این مسئله پیچیدگی های خاص خویش را دارد و زمانی كه به صورت كامل راه اندازی شود شاهد موفقیت های بیشتری خواهیم بود.
تفقدی افزود: پس از مدتی در تولید داروهایی كه از خارج وارد می نماییم توانایی پیدا كرده و از لحاظ اقتصاد درمان و سلامت این قضیه بسیار تأثیرگذار خواهد بود البته در داروهای بیوتكنولوژی هم این قضیه وجود دارد.
وی افزود: به نظر من در ۱۰ سال آینده، یكی از درخشان ترین قسمت هایی كه در كل دانشگاه می تواند خودش را نشان دهد و نظر افراد را جلب نماید در همین حوزه دارو است.


آموزش و پرورش خلاقیت افراد را پیش از ورود به دانشگاه می كشد
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشكی مشهد در مورد روند تغییرات دانشگاه نسل اول به دوم و سیكل چرخه آموزش و پژوهش مطرح كرد: مشكل ما به آموزش و پرورش برمی گردد چون كه ما خلاقیت بچه ها را پیش از ورود به دانشگاه می كشیم، مشكل اینجا است كه ما خلاق ترین افراد را نداریم بلكه پرخوان ترین افراد به دانشگاه وارد می شوند كه این خود ضربه اول است.
تفقدی عنوان كرد: از زمانی كه مبحث فناوری و تولید پررنگ شده است؛ در این سال ها به این قضیه بیشتر توجه شده است چون كه در پژوهش ها با یادگیری الگوریتم هایی می توان تولید علم داشت و لزوماً خلاقیت حرف اول را نمی زند.
وی ادامه داد: ما در تلاشیم كه استارت آپ ها، بحث نوآوری و ایده پردازی را در دانشجوها فعال نماییم. این پتانسیل در دانشجوها وجود دارد اما پرورش پیدا نكرده است بنابراین كار در این قضیه با كندی و تأخیر جلو خواهد رفت.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشكی مشهد عنوان كرد: هم اكنون تمركز و انسجام روی تبدیل علم به ثروت زیاد است به خصوص به علت دغدغه مهم كشور در اشتغال به این نتیجه رسیده ایم كه راه نجات اقتصاد به معنای كل این است و در اشتغال، اس ان پی ها (small knowledge pace) در واقع شركت های دانش بنیان كوچك را نجات می دهند به همین خاطر زیاد تشویق می شوند و روی آنها تمركز زیاد است.
تفقدی بیان كرد: بزرگترین مسئله در این راه پس از هدایت افراد زمانی است كه می خواهند محصول را به فروش برسانند، مافیاها و فساد مالی است كه در خیلی از قسمت ها وجود دارد و سرعت را كم می كند، با این وجود من هنوز هم خوشبین هستم.
وی در مورد تمایل و تمركز بیشتر اعضای هیأت علمی بر تولیدات پژوهشی و چاپ آن در ژورنال های خارجی و استفاده از آن تولیدات توسط دیگر كشورها تصریح كرد: اگر بخواهیم به چرخه علم به ثروت نگاه نماییم، تولید علم یك پله است كه باید طی شود اما ما زیاد روی این پله وقت گذاشته ایم و خرج كرده ایم كه نقد به این مسئله وارد است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشكی مشهد افزود: شما تا پژوهش نكنید نمی توانید فناوری داشته باشید و آن فناوری محل تردید است؛ اگر بدون پژوهش ادعای فناوری و نوآوری داشته باشیم درست نیست. پس نمی توان پژوهش را نفی كرد و اظهار داشت كه رفتن به این سمت كار اشتباهی بوده است و باید گام به گام جلو رفت.
محسن تفقدی بیان كرد: تمام رتبه بندی بین المللی كه در دنیا وجود دارد و دانشگاه ها را ارزیابی می نماید مبتنی بر همین شاخص ها است و این واقعیتی است كه تمام دنیا آنرا قبول دارد و ا صل این كار كه ما بسازیم و دیگران استفاده كنند یك تبادل علمی است و اینكه خود ما نمی توانیم از آن استفاده نماییم به این مسئله بر می گردد كه حركتی به سمت پله سوم نداشته ایم.
وی ادامه داد: حالا كه می خواهیم به این سمت حركت نماییم من و همكاران زمانی كه به پژوهش های قبلی رجوع می نماییم و می خواهیم محصولی را تولید نماییم، می بینیم پژوهش های صورت گرفته كافی نیست و باید اصلاح گردد و مهم این است كه حركت به سمت پله سوم درست برداشته شود و اشتباهات خاصی نداشته باشیم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشكی مشهد تشریح كرد: زمانی صحبت این بود كه هیأت علمی ما باید یك شركت دانش بنیان تأسیس كند و هنوز هم عده ای طرفدار این قضیه هستند كه همه وارد میدان شوند اما هم اكنون این نظر وجود دارد كه هیأت علمی نباید از دانشگاه ها و از جایگاه كاری خود به عرصه تجارت، صنعت و … وارد شود.

باید دانش فنی را به فارغ التحصیلان منتقل نماییم تا كسب وكاری راه بیاندازند
تفقدی افزود: برنامه باید این باشد كه مانند سیلندر حركت رفت و برگشتی داشته باشیم و دانش فنی را به جایی برسانیم و به فارغ التحصیلان عرضه نماییم تا آنها كار كنند، سپس دوباره برگردیم و فن بعدی را شروع نماییم كه به نظر منطقی و عملی تر می آید كه بتوانیم در دانشگاه های كارآفرین دانشجویانی داشته باشیم كه تولید كنند و كسب وكاری داشته باشند.
وی در پاسخ به این سوال كه اگر وزارت علوم بخواهد به لحاظ ساختاری دانشگاه ها را به سمت كارآفرین شدن سوق دهد این حركت به صورت رسمی در سر فصل های دروس مدون شده است یا خیر؟ اظهار داشت: این اصلاحات در سرفصل های آموزشی انجام شده است اما كم، مثلاً جایی كه ما می توانیم روی آن انرژی بگذاریم در آئین نامه ارتقا، بحث های فناوری و ثبت اختراع پررنگ تر دیده شده است، اما در اجرای آن شرایطی گذاشته شده است كه در عمل نمی توان از آن بهره برد مانند اینكه شما مقاله ای می نویسید كه دانشگاه می تواند ۷ امتیاز به آن بدهد اما گفته شده فناوری باید به هیأت ممیزی مركزی بیاید تا ۵ امتیاز بگیرید. در هر صورت در مطرح شدن سر فصل های كارآفرینی بعنوان سر فصل های آموزشی كند هستیم و عمدتاً در چارچوب كارگاه ها این كار را انجام می دهیم و به شكل مدون شده كم اتفاق افتاده كه بعضاً مؤثر هم نبوده است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشكی مشهد در مورد نحوه ورود كشورهای پیشرفته به این حوزه عنوان كرد: بر مبنای اسنادی كه موجود است اطلاعاتی داریم، به هر حال مهد تكنولوژی های جدید و بحث «سیلیكون ولی» و دانشگاه «استنفورد» و فرایندهایی كه در آنجا اتفاق افتاد، می بینیم كه مبنای اول و مهم آن خلاقیت و حذف قالب های مزاحم است.
تفقدی اضافه كرد: در مصاحبه ای كه با كارآفرینان موفق ایرانی در شركت های خارجی به عمل آمده بود مشاهده شد یكی از فضاهای حاكم بر دانشگاه استنفورد این بوده است، افرادی كه در این دانشگاه درس می خوانده اند اگر جایی ایده ای به ذهنشان می رسیده درس را رها می كردند یا آنقدر پیگیر آن ایده خاص بوده اند كه از دانشگاه اخراج می شدند؛ حتی اخراج شدن از دانشگاه در یك دوره ای برند بوده است.


انعطاف پذیری در چارچوب ها رمز موفقیت در رسیدن به هدف است
وی افزود: قالبی كردن سیستم، محدود كردن كارهای بین رشته ای و جدا كردن دانشگاه ها مدت ها است كه در خارج از كشور از بین رفته است و رشته ها باهم تركیب شده اند، افراد چند فوق لیسانس دارند و … این ها فضا را آماده می كند كه در واقع لابه لای این ها به هدف اصلی برسیم، به همین خاطر انعطاف پذیری در چارچوب ها یكی از رمزهای این موفقیت است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشكی مشهد ابراز كرد: پس از انعطاف پذیری قالب ها، فرهنگ ریسك پذیری و ورود بخش خصوصی سبب پیشرفت این اتمسفرها بوده است؛ اما در كشور ما سرمایه گذاری در بخش شتاب دهنده ها كم كم در حال شكل گیری است ولی این مراحل در خارج از كشور طی شده است.
تفقدی در پاسخ به این سوال كه دانشجویان چه میزان آمادگی ذهنی برای ورود به عرصه جدید را دارند، مطرح كرد: هر كسی آدم این عرصه نیست و این اشتباه است كه بخواهیم همه را وارد میدان نماییم، اما با آماده كردن فضا و معرفی نمونه های موفق كم كم ذهن افراد آماده می شود این در صورتی است كه یك عده چنین ذهنیتی ندارند و اشتباه بزرگی است كه بخواهیم این افراد را تشویق نماییم كار را به صورت كامل دنبال كنند چون كه سبب شكست می شود، بنابراین بهتر است كه این افراد در پروژه های مختلف تا دانش فنی پیش روند اما هدفمند و با تمركز كامل.
وی تصریح كرد: آماده كردن بستر قانونی، بستر تكنولوژیك، بستر مالی و… یك مسئله است و نشان دادن الگوهای موفق دومین، اما مهم ترین قدم در این راستا است. ما در دانشگاه علوم پزشكی مطرح كردیم كه حق فكری دانشگاه صفر است، یعنی شما اگر چیزی را در دانشگاه تولید كردید و در بیرون تجاری كردید همه درآمدهای حاصل از آن متعلق به خود شما است و دانشگاه چیزی طلب نمی كند كه هم اكنون این سهم به پنج درصد از صفر درصد افزایش پیدا كرده است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشكی مشهد افزود: در بحث ذهنیت و آمادگی فكر، معرفی یك الگوی موفق مهم می باشد چون كه هم باید به جوانی كه می خواهد وارد این فضا شود و هم به هیأت علمی كه مقرر است با شركت در این طرح چیزهایی را از دست بدهد نشان داد می توان حداقل ها را بدست آورد و این بسیار مهم می باشد.



تعیین اولویت در پژوهش ها یكی از اشكالات این حوزه است

جمود فكری در دانشگاه ها
تفقدی در پاسخ به این سوال كه اولویت ها چگونه تعیین می شوند و در چه حوزه هایی نیاز به پژوهش داریم، مدعی شد: به عقیده من یكی از مهم ترین مشكلات ما در پژوهش تعیین اولویت ها است كه روی آن خوب كار نكرده ایم به این علت كه تا شما نتوانید اولویتی كه به آن ایمان دارید را بگذارید نمی توانید افراد را به آن سمت سوق دهید؛ در بخش اولویت ها اختلاف نظر زیاد است و برخی با سیستم فعلی كه اولویت گذاری شود و افراد روی آن متمركز شوند مخالف هستند چون كه معتقدند ما نمی توانیم درست افراد را راهنمایی نماییم و نمی توانیم آنرا به هدف برسانیم و از كار اولیه شان هم می اندازیمشان؛ اما در سال های اخیر در دانشگاه بر روی اولویت ها بسیار كار كردیم.
وی ادامه داد: برای شروع اولویت ها را از بالا به پایین آغاز كردیم و هیچ چیز دستمان را نگرفت و انرژی های صرف شده به هدر رفت، چهار سال پیش با مدل دلفی اولویت ها را از بالا به پایین شروع كردیم و هم اكنون با مشاركت معاونت دارو و غذا، بهداشت و درمان و با عنایت به بار بیماری ها و نیازهای ملی و منطقه ای، ۱۲ اولویت را تعیین كردیم و با تشویق روی این قضیه كار می نماییم و سالانه روی هر كدام گرنت های تشویقی می دهیم اما نمی دانم چرا در دانشگاه ها یك حالت جمود فكری دیده می شود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشكی مشهد افزود: بخشی از این قضیه هم به تربیت ما كه خلاقانه و انعطاف پذیر نیست برمی گردد و افراد به اولویت ها و نیازهای كشور توجه نمی كنند و كاری كه خودشان دوست دارند را انجام می دهند و تا زمانی كه بحث اولویت ها حل نشود سرعت بسیار پایین خواهد بود؛ اول باید اولویت ها مشخص شوند و پس از آن هزینه ها بهینه شود تا بتوانیم روی نقاط اصلی تمركز نماییم.
تفقدی در مورد نقش وزارت بهداشت در این حوزه عنوان كرد: من به شخصه حركت خاصی از بدنه وزارت بهداشت راجع به اولویت ها نمی بینم جز در محور تشویقی. اولویت هایی گذاشته شد و صندوق نیماد (صندوق پشتیبانی از سرمایه گذاران) اولویت های خاصی را برگزیده و از آنها حمایت می كند اما حركت و تمركز روی یك محور خاص در حوزه پژوهش از وزارت به چشم نمی خورد.
وی در جواب این سوال كه چه میزان از این پژوهش ها متكی به منابع دولتی است، ابراز كرد: تا پله سوم طی نشود و كارآفرینی و پژوهش به فناوری را نداشته باشیم، به این علت كه پژوهش ها خوب نیستند كسی هم حمایت نخواهد كرد، به این علت كه پژوهش های ما پژوهش های خوبی از نظر عملیاتی نبوده اند مبالغ مورد نظر هم به آنها تعلق نمی گیرد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشكی مشهد افزود: نكته بعدی این است كه همه‎ بار مالی پشتیبانی از فعالیت های پژوهشی در كشورهای توسعه یافته به عهده دولت نیست بلكه بخش خصوصی در این زمینه نقش مهمی دارد، برای مثال در حوزه علوم پزشكی وارد بحث دفاتر ارتباط با صنعت شدیم و نزدیك به شش ماه است با شركت ها تعامل می نماییم و می بینیم با استفاده از امكانات موجود می توانیم به صنعت كمك نماییم و متقابلاً از صنعت كمك بگیریم و در صورت ادامه این راه افق های پیش رو گسترده می شود و با كمك منابع و پشتیبانی اجتماعی كار به شكل فزاینده ای جلو می رود.
محسن تفقدی در مورد موانع اداری در این حوزه تصریح كرد: اگر از بعد رسمی و قانونی نگاه نماییم قوانینی گذاشته شده است، معافیت مالیاتی شركت های دانش بنیان مطرح گردیده است و در مراكز رشد مزایایی وجود دارد و در سطوح مختلف كشور گفته می شود كه تولید و خرید داخل صورت گیرد اما زمان اجرا ذهنیت ها، رانت ها و فساد سبب پیشگیری از استفاده این قوانین می شود. بعنوان مثال هیچ كجا كار ساده تر از وزارت بهداشت نیست چون كه ما دانشجوی خویش را تربیت می نماییم، مجوزها را سازمان دارو و غذا می دهد و ۷۰ درصد بازار مصرف در حوزه پزشكی را در اختیار داریم و این قوانین غیررسمی و وجود فساد مانع مهمی در پیش برد كار است.


۹۵ درصد داروهای مصرفی تولید داخل است
وی افزود: در حوزه دارو بیشتر از ۹۵ درصد داروهای مصرفی تولید داخل است اما در بحث مواد اولیه توانایی تولید حداكثر ۱۰ درصد را داریم، این در صورتی است كه توانایی تولید را داریم اما بعضاً توجیه اقتصادی برای تولید وجود ندارد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشكی مشهد اظهار داشت: در سال های ۹۲-۹۳ كه احتمال این وجود داشت كه دارو تحریم شود تشویق شدیم كه مواد اولیه دارویی را تولید نماییم، اما زمانی كه یك كمپانی می تواند مواد اولیه را تولید نماید و باقی كشورها از آن استفاده كنند تولید همان مواد اولیه در كشور توجیه ندارد. در بحث شكل دارویی (فرمولاسیون) توانایی تولید خیلی از داروها را در كشور داریم ولی در مواد اولیه ۹۰ درصد وابسته هستیم.
تفقدی عنوان كرد: در قسمت تكنولوژی و تجهیزات پزشكی بسیار عقب هستیم؛ در تولیدات داخل از یك حجم تكنولوژی به بالاتر كه محورهای خاصی جزیره وار انجام شده است را نداریم، در بحث تجهیزات پزشكی اعتماد كمتر به تولیدات داخلی و ضعف تكنولوژیك عامل مهمی است و در گام بعدی هم خیلی كار سیستماتیك انجام نداده ایم. ما رشته تجهیزات پزشكی را در مشهد در دو دانشگاه بیشتر نداریم.
وی افزود: در علوم پزشكی، مركزی به نام كاتد (كانون احیای تجهیزات درمانی) تأسیس شده است كه یك بعد آن این است كه با مصوبه ای كه از هیأت امنا گرفته و در فضایی كه برای این كار ساخته شده است، دستگاه های اسقاطی در اختیار مهندسان قرار می گیرد تا روی دستگاه ها كار كنند و از راه مهندسی معكوس هم بتوانند كار را فرا گیرند و دستگاه را تعمیر كنند و به فروش برسانند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشكی مشهد مدعی شد: به عقیده من زمانی كه فشار، مداومت، پیگیری و بازخواست صورت گیرد رویكرد به خرید محصول داخلی بیشتر می شود، البته دانشگاه در این زمینه تلاش می كند اما این قضایا بسیار پیچیده است كه چرا همه می خواهند و نمی شود؟ برای مثال دستگاهی ساختیم كه در بحث سوختگی بسیار كاربردی بود، من و مسئول مركز رشد برای خرید این دستگاه با مسئول بیمارستان صحبت كردیم اما در گوش جراح می گویند كه این دستگاه خراب است و خوب كار نمی كند و به علت پزشك سالاری كه در علوم پزشكی وجود دارد اگر پزشك دستگاه را تأیید نكند بیمارستان مجبور به تعویض دستگاه می شود و با این روش مانع از فروش دستگاه های داخلی می شوند.
تفقدی بیان كرد: كار تجاری سازی و بازاریابی دو كار حرفه ای است و كننده خودش را می خواهد، پس به این نتیجه رسیده ایم كه باید شركت هایمان را تشویق نماییم و پس از تولید محصول كار را به تجاری ساز و بازاریاب حرفه ای بسپارند كه بخشی از آن در شتاب دهنده ها مطرح می شود. بازاریاب و تجاری‎ساز حرفه ای بر مكانیزم های بازار مسلط است و می داند در این بازار محصول را چگونه به فروش برساند و چاره این قضیه این است كه كار را به كاردان بسپاریم.
وی در مورد توجه به علوم پایه در رشته پزشكی تصریح كرد: در دانشگاه علوم پزشكی مشهد عمده پژوهش ها در حوزه پایه انجام می شود و در حوزه بالین كه به شكلی همین فضا وجود دارد كمتر در سوق دادن افراد به سمت پژوهش موفق هستیم و برای این كار نیاز به الگوهای موفق داریم.



دانشگاه علوم پزشكی مشهد رتبه ۶۰۰ تا ۸۰۰ جهانی را دارد
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشكی مشهد در مورد جایگاه بین المللی دانشگاه در حوزه پژوهش، تشریح كرد: جایگاه خوب بوده است و خود ما هم انتظار نداشتیم، در بحث پژوهش رتبه بندی های جهانی وجود دارد مانند دانشگاه شانگهای، كی یو اس و …، برنامه ریزی كرده بودیم كه تا چند سال آینده وارد رتبه بندی شویم اما امسال وارد شدیم و رتبه خوبی هم داریم، دانشگاه علوم پزشكی رتبه ۶۰۰ تا ۸۰۰ دارد.
تفقدی اضافه كرد: در حوزه علوم پزشكی، علوم پزشكی مشهد و تهران به رتبه ۸۰۰ تا هزار «تایمز» وارد شدند به همین خاطر در رتبه بندی شانگهای كه سخت هم است به خاطر فضای دانشگاه های ما در رتبه بندی های بین المللی جایگاهی كه داریم بهتر از این جایگاه است اما ضعف در بعضی از شاخص ها رتبه ما را پایین آورده است چون كه در رتبه بندی ها، شاخص های بین المللی مانند تعداد استاد و دانشجوی خارجی، تعداد پژوهش های مشترك بین دانشگاهی با دانشگاه های خارجی و … مهم می باشد.
وی افزود: دانشگاه داروسازی ما در رتبه بندی شانگهای قرار گرفته است و از جایگاه خوبی هم برخورداریم و همین طور توانسته ایم در رتبه بندی «لایدن» هم وارد شویم كه فراتر از انتظار ما بوده است؛ اما هم اكنون همه به این نكته توجه دارند كه شاخص بندی ها مبتنی بر فناوری است و ما در چند سال قبل از رتبه از ۱۰۰ به ۶۰ ارتقا پیدا كردیم كه بسیار امید بخش است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشكی مشهد در مورد پشتیبانی از استعداهای كشور اظهار داشت: باید این قسمت ها را تقویت كنیم؛ ما به نتیجه رسیده ایم كه از اول بچه ها را تربیت نماییم و این خلاقیت ها را در آنها به وجود بیاوریم، برای مثال برای دانشجوها استارت آپ هایی برگزار می نماییم كه آنها را جذب نماییم و من چاره این مورد را در بحث ترغیب «اس ان پی» ها می بینم و در این صورت ما می توانیم با تولید تولید، اشتغال و بازار مناسب مشكلات و بحران های مختلفی كه هم اكنون با آن مواجه هستیم همچون مهاجرت نخبگان به آن فائق بیاییم.
تفقدی در پاسخ به این سوال كه آینده پژوهش و فناوری در دانشگاه ها را چگونه می بینید، عنوان كرد: آینده پژوهش و فناوری در دانشگاه ها را خوب می بینم، چون كه كشور در تنگناهایی قرار دارد كه به شكل فزاینده ای به نیروهای خود نگاه می كند، زمانی كه به پتانسیل های خود نگاه كند و روی آنها سرمایه گذاری كند به نظر من به شكل انفجاری اتفاقات خوبی در كشور خواهد افتاد.




1397/11/14
14:49:34
5.0 / 5
3788
تگهای خبر: آموزش , ارز , اشتغال , اقتصاد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است