رییس دانشگاه صنعتی اصفهان تاكید كرد

ضرورت توجه به تفاوت های فرهنگی در دانشگاه

ضرورت توجه به تفاوت های فرهنگی در دانشگاه به گزارش زارا رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اهمیت حوزه فرهنگ در تدوین طرح تحول راهبردی این دانشگاه به ضرورت میدان دادن به تفاوت های فرهنگی و همینطور تغییر نگرش تاكید نمود.


به گزارش خبرنگار ایسنا، سید محمود مدرس هاشمی، بامداد امروز (سه شنبه) در شصت و هفتمین گردهمایی سراسری مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی در تالار شهید فتوحی دانشگاه صنعتی اصفهان، اظهار نمود: با اینكه دانشگاه صنعتی اصفهان یك سال پیش از پیروزی انقلاب كار خویش را آغاز كرد، اما تقریباً تمام رشد و پیشرفت این دانشگاه در سال های بعد از انقلاب بوده است و در واقع می توان این دانشگاه را مولود انقلاب اسلامی قلمداد كرد.
وی با اشاره به اینكه جایگاه خوب این دانشگاه به پایه گذاری اولیه اش بازمی گردد، اضافه كرد: این دانشگاه در دهه ۷۰ به صورت جدی وارد بحث پژوهش شد و توانستیم در پیشبرد مرزهای دانش جایگاه ویژه ای كسب نماییم. تابحال ۲ هزار و ۵۰۰ طرح صنعتی با همكاری دانشگاه صنعتی اجرا شده كه بعضی از آنها گره گشای كشور و استان بوده است. امروز بزرگترین پارك فناوری كشور به نام شهرك علمی تحقیقاتی را در كنار خود داریم. البته فعالیت این دانشگاه در حوزه صنعت و مهندسی شاید برای افراد ذهنیتی تولید كند كه دانشگاه صنعتی توجهی به مسائل فرهنگی ندارد.
مدرس هاشمی افزود: در طول سال های گذشته فعالیت های فرهنگی این دانشگاه در بعضی قسمت ها زبانزد بوده است و هم دانشجویان و هم اساتید فعالیت های خوبی را در این زمینه داشته اند. در این میان باید به برنامه راهبردی جامع و منسجم دانشگاه صنعتی اشاره كنم كه با عنوان طرح تحول راهبردی دانشگاه صنعتی تدوین شد كه در ابتدای چشم انداز آن به دنبال تولید فضایی علمی و فرهنگی پویا بوده ایم. در طول تدوین این طرح جامع نگاه ما در مورد مسائل فرهنگی به این شكل بوده كه در همه شئون دانشگاه این نگاه فرهنگی دیده شود.
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینكه در خیلی از حوزه ها دانشگاه ها بدون توجه به نگرش فرهنگی آئین نامه هایی را تدوین كرده اند، خاطرنشان كرد: متأسفانه اساس تدوین آئین نامه ها عدم اعتماد به دانشجو و است و فرض اولیه به این شكل است همه افراد یا دزد هستند یا دروغگو. البته علیرغم داشتن چنین آئین نامه هایی برخی افراد اهداف خاص خویش را دنبال كردند و این آئین نامه ها تنها دست و پاگیر افرادی بود كه واقعاً به دنبال كار خیر بوده اند. چنین دیدگاهی در طرح تحول راهبری در دانشگاه صنعتی دنبال می شود كه مدیران فرهنگی اعتقاد به پیوست فرهنگی نداشته باشند و روح آئین نامه ها مبتنی بر فرهنگ باشد. حدود یك سال است كه در تغییر آئین نامه ها به دنبال جا انداختن چنین نگرشی بوده ایم كه البته اعتقاد داریم تغییر نگرش سخت ترین كار در دانشگاه است.
وی با اشاره به اینكه دانشگاه محل شكوفایی استعدادهای انسان است، افزود: باید زمینه شكوفایی استعداد دانشجویان فراهم گردد. شعاری كه در چهل سال پیش با عنوان استقلال آزادی جمهوری اسلامی بیان شد شاید در ابتدا بسیار ساده بود، اما متوجه شدیم كه به این راحتی ها هم نیست و سوالاتی از قبیل اینكه چه قدر بین آزادی و امنیت تعارض وجود دارد؟ یا اینكه بین استقلال و رفاه اجتماعی توازن را رعایت كرده ایم؟ مساله با بسیار پیچیده تر كرده است. باید تمدن ایرانی اسلامی را به مفهوم واقعی تحقق ببخشیم و وظیفه ما این است كه به تفاوت های فرهنگی میدان بدهیم. البته موانع درونی و بیرونی اسلامی و همینطور داخل و خارج از دانشگاه وجود دارد، اما باید ایستادگی كرد.



1397/11/10
01:36:54
5.0 / 5
4418
تگهای خبر: آموزش , تولید , دانشگاه , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است