مدیركل فرهنگی وزارت بهداشت:

توزیع نامتقارن بودجه فرهنگی در دانشگاه ها از مشكلات این حوزه است

توزیع نامتقارن بودجه فرهنگی در دانشگاه ها از مشكلات این حوزه است زارا: مدیركل فرهنگی وزارت بهداشت در بخشی از دهمین اجلاس معاونان فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشكی ایران برگزار شد، توزیع نامتقارن بودجه فرهنگی در دانشگاه های علوم پزشكی را از مهم ترین مشكلات حوزه فرهنگی این دانشگاه ها خواند.


به گزارش زارا به نقل از ایسنا، امیر للگانی، در نوبت عصر اولین روز این اجلاس در جمع حاضران در نشست با بیان این مطلب اظهار داشت: مساله مهم دیگر در بحث بودجه فرهنگی، توزیع نامتقارن بودجه در اداره فرهنگی دانشگاه هاست.
وی با اشاره به بازدید دكتر فراهانی معاون وزیر بهداشت و هیات همراه از دانشگاه های علوم پزشكی مختلف طی سال قبل وامسال، اظهار داشت: مهم ترین دغدغه و نارضایتی دانشجویان و فعالان كانون های فرهنگی و انجمن های علمی و تشكل های دانشجویی، توزیع نامتقارن و ناعادلانه بودجه فرهنگی دانشگاه است و به عبارتی بودجه فرهنگی دانشگاه متناسب با فعالیت های كانون ها، تشكل ها و انجمن های علمی ونشریات توزیع نمی گردد و این ناعدالتی تا حدی است كه در بعضی از دانشگاه ها ممكن است به یك تشكل دانشجویی بابت فعالیت های فرهنگی اش بودجه ای بیشتراز حد انتظار در نظر گرفته شود و مثلا بابت فعالیت یك تشكل دانشجویی به واسطه برگزاری كارگاه های فرهنگی ممكن است بودجه صفر باشد.
للگانی، ورود شورای فرهنگی دانشگاه در اختصاص بودجه به فعالیت های فرهنگی را از دیگر مسائل موجود در بحث بودجه فرهنگی دانشگاه ها عنوان نمود و اظهار داشت: در بعضی دانشگاه ها، اختصاص بودجه به برنامه ها وفعالیت های فرهنگی را شورای فرهنگی مصوب می كند در حالیكه بر مبنای قوانین، بودجه فرهنگی باید در اختیار معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه های علوم پزشكی كشور باشد.
مدیركل فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به اینكه عدم تحقق سیاست های فرهنگی وزارت بهداشت در دانشگاه ها همچون مشكلات در بحث بودجه فرهنگی است، اظهار نمود: یكی از سیاستهایی كه دكتر فراهانی معاون وزیر بهداشت تعیین كرده این است كه در طول ۴ سال گذشته، تنوع كار فرهنگی دانشگاه ها بر مبنای تنوع كانون ها و تشكل های دانشجویی شكل گیرد
للگانی اظهار داشت: طی بازدیدهایی كه از دانشگاه ها صورت گرفته و برگزاری نشست هایی كه با دانشجویان فعال حوزه فرهنگی انجام می گردد به این نتیجه می رسیم كه در بعضی دانشگاه ها هیچ پولی برای فعالیت كانون های فرهنگی به خصوص فعالیت های هنری اختصاص داده نشده است و عملا كانون های فرهنگی در حد نام به ثبت رسیده اند و حتی فضای فیزیكی برای استقرار و فعالیت شان در دانشگاه ها ندارند.
وی اضافه كرد: همینطور یكی از مشكلاتی كه به نظرم در بحث بودجه با آن مواجه هستیم، این است كه توزیع عادلانه بودجه برای فعالیت های فرهنگی دانشگاه ها شكل نگرفته است.
مدیركل فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به اینكه دانشجویان و فعالان فرهنگی تمایل دارند عددی كه بعنوان بودجه به فعالیت های فرهنگی دانشگاه شان اختصاص داده می گردد را خودشان مدیریت كنند، اظهار داشت: قرار دادن اختیارات به دانشجویان در بحث تصمیم گیری تقسیم بودجه به فعالیت های فرهنگی دانشگاه خود، مزایای زیادی دارد و دانشجویان می توانند در فضای دانشگاهی كسب تجربه كنند ومدیریت مالی و برنامه ریزی مالی یاد بگیرند.
این مقام مسئول با اشاره به اینكه در بحث جداسازی بودجه فرهنگی دانشگاه ها به نتیجه قابل قبولی نرسیدیم، اظهار داشت: اگر بتوانیم اعداد بودجه ای كه برای فعالیت های كانون های فرهنگی و تشكل های دانشجویی وانجمن های علمی و.. در نظر گرفته می گردد را مصوب هیات امنای دانشگاه نماییم كه این اعداد در جای دیگری هزینه نشود و دانشگاه ها موظف شوند بر مبنای جدول تعیین شده نسبت به تخصیص بودجه فرهنگی اقدام نمایند، بطور قطع می توانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم و چند گام به جلو حركت نماییم.
للگانی با ارائه پیشنهاداتی درمورد تخصیص سرانه فرهنگی دانشگاه ها متناسب با جمعیت دانشجویی اظهار داشت: در جلساتی كه با حضور معاونان فرهنگی ودانشجویی برخی دانشگاه ها و مدیران فرهنگی و مدیران مالی برگزار كردیم به این نتیجه رسیدیم كه مثلا به دانشگاه های تا سه هزار نفر جمعیت، سالانه برای فعالیت های فرهنگی برای هر دانشجو ۵۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم و به ترتیب برای دانشگاه های با جمعیت( سه تا ۵ هزار دانشجو) ۴۰۰ هزار تومان و دانشگاه های بالای ۵ هزار دانشجو ۳۰۰ هزار تومان اختصاص داده شود كه اگر بتوانیم با جمع بندی به عدد معقولی برسیم و آن را در هیات امنا به تصویب برسانیم می توانیم به نتایج قابل قبولی برسیم و حتی این نحوه تخصیص سرانه فرهنگی به نظرم از جداسازی بحث بودجه فرهنگی از سایر فعالیت ها بهتر است.
وی با ارائه جدول پیشنهادی در خصوص تخصیص بودجه فرهنگی به فعالیت های متنوع دانشگاه ها اظهار داشت: بر مبنای این جدول و در صورت تصویب، از صد درصد بودجه اختصاص داده شده به فعالیت های فرهنگی دانشگاه ها، ۱۰درصد به تشكل های اسلامی، ۱۵ درصد به فعالیت كانن های فرهنگی و ۱۰درصد به فعالیت های انجمن های علمی در نظر گرفته می گردد. همینطور برای فعالیت نشریات دانشجویی و اردوهای سیاحتی و( راهیان نور، بازدیدها و فعالیتهای جهادی) به ترتیب ۱۰، ۵و ۱۵درصد اختصاص داده شود.
وی اظهار داشت: بر مبنای این جدول پیشنهادی برای فعالیت دانشگاه ها در بحث جشنواره ها ۱۰درصد و فعالیت های قرآنی ۱۰درصد و فعالیت های سایر ۱۵ اختصاص داده شود.
به گزارش مفدا، للگانی اظهار داشت: مفهوم این جدول پیشنهادی به این معنا نیست كه به دانشگاه هایی كه هیچ فعالیتی در حوزه تشكل ها و كانون های فرهنگی ندارند، پول بدهیم.
مدیركل فرهنگی وزارت بهداشت تصریح كرد: یكی از دلایلی كه یكسری ابهامات در ریزبودجه ها وجود دارد، این است كه در دانشگاه ها به بحث توزیع عادلانه ومتوازن بودجه فرهنگی متناسب با فعالیت های فرهنگی، توجه نمی گردد.



1397/02/11
14:33:28
5.0 / 5
4525
تگهای خبر: دانشگاه , مد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است