وزیر علوم در دیدار با نمایندگان شوراهای صنفی دانشجویی دانشگاه های كشور:

تامین رفاه دانشجویان، اولویت وزارت علوم در حوزه دانشجویی است

تامین رفاه دانشجویان، اولویت وزارت علوم در حوزه دانشجویی است زارا: دكتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز سه شنبه در دیدار با نمایندگان شوراهای صنفی دانشجویی دانشگاه های سراسر كشور خاطرنشان كرد: تامین رفاه دانشجویان در حین تحصیل، اولویت وزارت علوم در حوزه دانشجویی است.


به گزارش زارا به نقل از ایسنا، دكتر غلامی با اشاره به اینكه همیشه از نشست با دانشجویان خوشحال و خرسند می شوم، تصریح كرد: این نشست و گفت وگوها كمك شایانی به حل مسائل و مفاهمه درباره موضوعات مختلف صنفی، آموزشی و دانشجویی خواهد نمود.
وزیر علوم در پاسخ به درخواست یكی از دانشجویان حاضر در نشست در مورد برنامه ریزی در جهت ارتقای مهارت دانشجویان خاطرنشان كرد: طرح مهارت افزایی دانشجویان را در دانشگاه ها شروع كرده ایم.
وی اضافه كرد: برگزاری كارگاه های مهارت افزایی برای دانشجویان در حال تحصیل با دو هدف آشنایی با مشاغل موجود در جامعه متناسب با رشته هایی كه تحصیل می كنند و عرضه مهارت های در رابطه با مشاغل موجود در كنار دانش كسب شده در حین تحصیل در بخش های مختلف در دانشگاه ها شروع شده است.
دكتر غلامی به اجرای موفق طرح مهارت آموزی به دانشجویان در دانشگاه علامه طباطبایی بعنوان دانشگاه تخصصی علوم انسانی كشور اشاره نمود و اظهار داشت: برپایه ارزیابی های انجام شده برگزاری این كارگاه ها در دانشگاه علامه طباطبایی بازخوردهای مثبتی داشته و موفقیت آمیز بوده است كه در تلاش هستیم با برنامه ریزی هایی كه معاونت آموزشی وزارت علوم انجام داده است، این طرح در سایر دانشگاه ها هم به اجرا درآید.
به گفته وزیر علوم، بحث «كارآموزی در بخش های صنعت و كشاورزی» فعال گشته است و این امر سبب می گردد دانشجویان از فرصت كارآموزی نهایت بهره را ببرند.
دكتر غلامی درمورد فعالیت در مراكز رشد و پارك های علم و فناوری تصریح كرد: در این زمینه اولویت با بهره گیری از توان و استعداد دانشجویان است تا جذب نیرو از بیرون.
وی خاطرنشان كرد: بخش خدمات دانشجویی در درون دانشگاه ها می تواند با حفظ اتصال منطقی از بدنه مدیریت دانشگاه جدا شود؛ تا تحت تأثیر دیدگاه ها، سلایق، بودجه و ملاحظات مدیریتی قرار نگیرد.
وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم تولید انجمن های دانش آموختگان در دانشگاه ها تاكید و عنوان كرد: دانشجویان و دانشگاه ها باید همواره به دنبال حفظ انجمن فارغ التحصیلان و دانش آموختگان در دانشگاه ها جهت كمك به پیشبرد برنامه های دانشگاه باشند. البته نباید بگذاریم این تشكل درگیر مسائل سیاسی قرار گیرد و سیاست زده شود.
وی با اشاره به اینكه تحصیلات دانشگاهی اساساً در مدیریت كشور تأثیرگذار است، اضافه كرد: عموم افراد تأثیرگذار در بخش های مختلف اجرایی و قانونگذاری و دیگر ارگان ها و نهادها، محصول دانشگاه های كشور هستند.
در ادامه این نشست، دكتر مجتبی صدیقی، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به اینكه مقدمات و زیرساخت های احداث خوابگاه های جدید دانشجویی فراهم گشته است ابراز امیدواری كرد تا آخر برنامه ششم توسعه تعداد قابل توجهی خوابگاه دانشجویی در دانشگاه های كشور تولید شود.
وی در پاسخ به سئوال یكی از دانشجویان در خصوص «افزایش تعداد سنوات دانشجویی» تصریح كرد: یك اصل و استاندارد طبیعی در ادامه تحصیل در دانشگاه ها حاكم است كه باید رعایت شود چون كه اگر دانشجویی بنا دارد در حین تحصیل به فعالیت های دیگری هم بپردازد و تحصیل دغدغه دوم او باشد، قاعدتاً بیت المال نباید هزینه اضافی برای درس خواندن دانشجو را بپردازد.
دكتر صدیقی خاطرنشان كرد: سال قبل افزایش سنوات دانشجویی در مقطع كارشناسی ارشد اعمال شد و در صورت صلاحدید با بازنگری در آیین نامه، این امر در مقطع كارشناسی و دكترا هم بررسی خواهد شد.
وی بر ضرورت تعامل و تفاهم شورای صنفی با اركان دانشگاه در جهت پیشبرد برنامه های مختلف تاكید كرد.
دكتر صدیقی با اشاره به اینكه "بر اساس سیاست جدید دولت، تأمین ارز دانشجویی در اولویت قرار گرفته است" اظهار داشت: دولت در بحث سیاست ارزی و تك نرخی شدن ارز، حوزه دانشجویی را جداگانه در نظر گرفته اند. دانشجویان ایرانی خارج از كشور در مقطع كارشناسی ارشد و دكترا هم از كمك هزینه تحصیلی و هم شهریه استفاده می نمایند.
سپس دكتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم به تشریح اقدامات چندماه اخیر حوزه معاونت فرهنگی پرداخت و اظهار داشت: تلاش می نماییم متناسب با نیازها و شرایط جدید، برخی آیین نامه های در رابطه با حوزه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و صنفی دانشجویان را بازنگری نماییم تا مشاركت دانشجویان در امور مختلف دانشجویی در محیط دانشگاه افزایش پیدا كند.
مهندس ذوالفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان هم با اشاره به اینكه دانشجویان در حوزه رفاهی، نظارت خوبی بر روند انجام فعالیت ها دارند، تصریح كرد: هدف این صندوق، عرضه خدمات توأم با رعایت كرامت انسانی است.
به گفته وی، افزایش دو برابری وام ودیعه مسكن، ارتقای كمی و كیفی خدمات خوابگاه ها، مقاوم سازی خوابگاه های دانشگاه های مناطق زلزله زده، پوشش ۱۰۰ درصدی وام ها و تولید صندوق های خیریه و قرض الحسنه در دانشگاه ها (بویژه مناطق محروم برای پشتیبانی از دانشجویان بی بضاعت)، همچون فعالیت های صندوق رفاه دانشجویان بوده است.
یزدان مهر تصریح كرد: در ساخت خوابگاه برای سال جاری، ۵۰۰ میلیارد تومان با كمك سازمان برنامه و بودجه اعتبار پیش بینی كرده ایم.
به گزارش اداره كل روابط عمومی وزارت علوم، مباحثی همچون «مقابله با روند كالایی شدن علم در دانشگاه ها»، «به كارگیری دانشجویان صنفی در ارگان های دولتی»، «تقویت هویت صنفی دانشجو در دانشگاه ها»، «تقویت ارتقای توانمندی های علمی دانشجویان و استادان»، «افزایش اختیارات شورای صنفی دانشجویان»، «افزایش سقف وام ها و كمك هزینه های دانشجویی»، «افزایش سنوات دانشجویی»، «افزایش ظرفیت خوابگاه های دانشجویی» و «ایجاد اداره رفاهی در دانشگاه ها» همچون محورهای مطرح شده از جانب نمایندگان حاضر در این نشست بود.



1397/01/29
23:02:59
5.0 / 5
4441
تگهای خبر: ارز , تولید , خدمات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است