معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان:

اعتماد و اطمینان به دانشجو سبب بهبود عملكرد و پرورش اعتماد به نفس می گردد

اعتماد و اطمینان به دانشجو سبب بهبود عملكرد و پرورش اعتماد به نفس می گردد زارا: معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان اظهار داشت: دانشجو باید به سمت آزادی در نقد و مطالبات و بیان همراه با حفظ كرامت انسانی و بدون اهانت برود. همینطور داشتن اعتماد و اطمینان به دانشجو سبب بهبود عملكرد و پرورش اعتماد و اتكا به نفس می گردد.


حجت الاسلام و المسلمین جعفر شاه نظری در گفت وگو با ایسنا، در مورد مؤلفه های یك دانشجوی سیاسی و سیاسی بودن دانشجو، اظهار نمود: دانشجوی سیاسی با شناخت هویت و فرهنگ كهن ایرانی و اسلامی یك هویت ارزشی و متعالی را می سازد و می تواند با آگاهی و بصیرت رسالت خویش را در فضای مدیریت انجام دهد، اما دانشجوی بی تفاوت و بی خبر توانایی تبدیل شدن به سرمایه بزرگ و خلاق و كارآمد در آینده را ندارد.
معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان، اضافه كرد: دانشجوی سیاسی به معنای سیاست زدگی و تزویر و فریب و مخالف با فرهنگ انقلابی و دینی نیست بلكه به معنای داشتن بصیرت و مهارت لازم برای مدیریت زندگی در جامعه كنونی است.

شاه نظری ادامه داد: دانشجوی فعال سیاسی با الگو قرار دادن اشخاصی مانند رهبر معظم انقلاب و شخصیت های بزرگ سیاسی در دوران قبل و پس از انقلاب مهارت های گوناگون خویش را توأم با هویت و بصیرت لازم به منصه ظهور رساند و در نقش خلاق و كارآمد خود جامعه را هم سو با توسعه علمی و اقتصادی و سیاسی به پیش می برد.

وی با اشاره به فراهم بودن بستر لازم همچون فضا، امكانات و اساتید برای پرورش دانشجو توأم با مؤلفه های سیاسی اضافه كرد: برای تأمین امكانات بیشتر و ترویج فرهنگ گفت وگو و بردباری در برابر اختلاف نظرها خلأهایی وجود دارد.

معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان اضافه كرد: افراد ناخواسته تنها افكار و گرایش سیاسی خویش را صحیح و سخن و گرایش دیگری را اشتباه می پندارند. همینطور نگاه سیاه و سفید و مطلق انگاری مشكلات جدی را در حوزه دانش، دین و سیاست در جامعه به وجود می آورد.

شاه نظری ادامه داد: دانشجوی سیاسی، با انگیزه و مسئولیت پذیر و مسلط بر ادبیات گفت وگو است و با تغییر نوع نگرش به استعداد و فهم و شناخت هر فرد توجه می كند.

وی ادامه داد: در ابتدا باید زمینه حضور و فعالیت دانشجویان در كانون و تشكل و انجمن های علمی فراهم گردد. مثلاً طی سال های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ به صورت متوسط حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ برنامه در قالب تشكل و انجمن ها برگزار گردید كه توانستیم این تعداد را در سال ۱۳۹۵ به ۱۵۰۰ برنامه در سال برسانیم. این به معنای حضور فعال و پرشور و علاقه مند دانشجویان در این عرصه است.

معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان اضافه كرد: انجمن های علمی در سطح دانشكده ها با برگزاری سمینار، سخنرانی، میزگرد و مراسم و بحث های گوناگون و همینطور كلاس های آموزشی مانند خبرنگاری و نوشتن نشریات، برنامه های متنوع فرهنگی را برای افزایش انگیزه و حضور پرشور دانشجویان رقم می زنند كه البته از شورای سیاست گذاری كلان فرهنگی دانشگاه درخواست فضای بهتر برای برنامه و كلاس های مورد نظر را داریم.

شاه نظری بابیان اینكه رسالت معاونت فرهنگی آماده سازی بستری برای آشنایی بیشتر با هویت ملی و مهارت ها است، اضافه كرد: به همین سبب یك سند فرهنگی بر مبنای اسناد بالادستی اسلامی و فرهنگی دانشگاه ها در 14 محور تعریف و برنامه ریزی كردیم، ولی باز هم در این جهت باید بیشتر فعالیت نماییم.

وی بابیان اینكه تلاش ما در جهت فعال كردن كرسی های آزاد اندیشی در سطح دانشگاه و دانشكده هاست اضافه كرد: یك الی دو ترم در حدود 10 الی 12 كرسی برگزار كردیم، اما گاهی بر مبنای تبلیغات بیش از اندازه و برخی سوِء مدیریت ها در برخورد با دانشجو به ذهن دانشجو القا شد كه نمی تواند افكار و ایده هایش را آزادانه در این كرسی ها مطرح كند. البته باید این اطمینان خاطر را به دانشجو بدهیم و همینطور دانشجو هم بداند كه او بعنوان دانش پژوه باید گوهر دانش، كرامت، حرمت و جایگاه دانشگاه را هم حفظ كند.

معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان ادامه داد: دانشجو الزاماً و ضرورتاً باید به معنای صحیح مؤلفه ها و خصوصیات یك دانشجو، سیاسی باشد، در غیر این صورت بعنوان نیروی كارآمد آینده نمی توانند در مواجه با مشكلات و موانع دیدگاه ها و فضاهای مختلف جامعه، مدیریت صحیحی داشته باشد.

شاه نظری اضافه كرد: علاوه بر برنامه تشكل ها و دعوت از شخصیت های گوناگون و طرح بحث، پرسش و پاسخ ها، برگزاری اردوهای فرهنگی، تفریحی و یك روزه در استان لازم است. همینطور بهره مندی از تجربیات اساتید و بسته های فرهنگی سبب جذب و آشنایی بیشتر با واقعیت های اجتماعی و سیاسی در دنیای امروز و مانع از سقوط آنان در دام و عرصه های منحرف و خطرناك اجتماعی می گردد.

وی بابیان اینكه طبق ارزیابی دانشجویان، بالاترین امتیاز در فعالیت ها مربوط به اردوها است، خاطرنشان كرد: اردو حركت جمعی است و خواسته و ناخواسته زندگی جمعی را به انسان یاد می دهد، همینطور فعالیت هایی مانند غذا خوردن و هم صحبت شدن جزء امور مورد علاقه دانشجویان است و سبب كسب مهارت و دانش می گردد.

معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان ادامه داد: انجمن های علمی عرصه ای برای حضور دانشجویان بدون نگاه حزبی و گرایش خاص سیاسی است و دارای برنامه هایی در جهت تولید انگیزه، علاقه و فعالیت پویا در صحنه های اجتماعی و سیاسی است. باید متذكر بود كه دلسردی و بی تفاوتی و بی انگیزگی سبب نوعی مرگ تدریجی در روح آدمی می گردد.

شاه نظری اضافه كرد: رهبر معظم انقلاب و دولت به گفتمان و فضای باز سیاسی نگاه مثبتی دارند و برای اظهار نظر دانشجو نسبت به مسائل سیاسی و آرمان گرایی و مطالبه گری محدودیتی قائل نیستند، اما با توجه مسائل سیاسی گذشته و جریان های مرموز دشمنان در فضای جامعه، محدودیت هایی برای دانشگاه و دانشجویان تولید می گردد. البته آنان هم ضمن دغدغه مدیریت صحیح، نباید در محیط های دانشجویی از نقدهای دانشجو نسبت به اساتید و شخصیت و دولت خائف و نگران باشند و به دانشجویان باید ضمن رعایت ادبیات و فرهنگ گفتمان بها داده شود.

وی خاطرنشان كرد: طرفدار آزادی هستیم، آزادی كه در قاموس انسانِ مسئولیت پذیر و خردمند تفسیر می گردد و معنای بی بند و باری و به هر صورت بودن از آن ساطع نشود.

معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان خاطرنشان كرد: آزادی بیان در ایران وجود دارد است و افراد دیدگاه ها و سخنانشان را بیان می كنند، ولی آزادی بیان در فضای كلان و عمومی، بخصوص فرهنگ سازی آن در رسانه ملی در حد انتظار نیست و باید طبق گفته امام راحل، صداوسیما بعنوان دانشگاه و با دیدگاه دانشگاهی از اقشار و اندیشمندان و گرایش های گوناگون سیاسی دعوت كند در غیر این صورت این محدودیت در رسانه ملی سبب تولید القای عدم آزادی بیان در كشور می گردد.

شاه نظری اضافه كرد: آزادی بعد از بیان هم باید باشد، مثلاً فردی كه نظام و دولت را نقد می كند باید با او مستند صحبت كرد.

وی اضافه كرد: امروز با ظهور اندیشه در قلم و بیان، نمی توان آزادی بیان را محصور و محدود كرد، زیرا آزادی در گفتار سبب رشد و مانع از فساد می گردد. شفافیت و آزادی بیان و شنیدن حرف مردم تضمین كننده بقا و فرصت تثبیت یك نظام است و تهدید كننده نیست. البته برخی آزادی بیان را تهدید می بینند و یكی از مشكلات فعالیت كرسی های آزاد اندیشی، نگاه بعد از آزادی بیان و عدم اطمینان پس از صحبت است، كه ذهنیت مناسبی نیست.

شاه نظری اضافه كرد: مدیریت كلان و دانشگاه باید به نقدهای وارده و سازنده رسیدگی كنند اگر دستخوش نقد قرار نگیرند نا خواسته تمام كارهای خویش را درست می پندارند و ممكن است به استبداد تبدیل شوند. ازاین رو نگاه و رویكرد مدیران باید متوجه نقد سازنده باشد و با رسیدگی و رفع كاستی ها، ثبات مدیریت خویش را تضمین كنند. همان گونه كه امام صادق (ع) می فرماید: "بهترین برادر من كسی است، كه عیب های مرا به من هدیه دهد"

وی اضافه كرد: تولید فضای دو قطبی در جامعه و حزب و نگاه سیاه و سفیدی و حذفی نسبت به هم و بی توجهی به ادبیات گفتمان در میان مدیران كشور، سبب سلب اعتماد در میان مردم و سرایت این تنازع به دیگر اقشار می گردد.





1397/01/15
16:24:21
5.0 / 5
4387
تگهای خبر: ارز , تولید , دانشگاه , مد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است