رییس دانشكده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی:

باید ارتباطی ویژه میان دانشگاه و ورزش حرفه ای برقرار شود

باید ارتباطی ویژه میان دانشگاه و ورزش حرفه ای برقرار شود زارا: رییس دانشكده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد معتقد می باشد ارتباط میان دانشگاه و فضای ورزش در كل كشور مناسب نمی باشد اما در مشهد این مورد حادتر است.


مهدی سهرابی در گفت وگو با ایسنا، در خصوص ارتباط میان دانشكده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد با تیم های حرفه ای مشهد و خراسان رضوی اظهار داشت: متاسفانه ارتباط مطلوب و مناسبی برقرار نیست و اتفاقا این مهم یكی از خلاهای موجود است. به هیچ عنوان علم را از عمل نمی توان جدا كرد، انسان را بایستی یك موجود چند وجهی دید و نمی توان گفت برخی فقط روی جسم كار كنند و برخی فقط روی موضوعات علمی آن كار كنند، اینها در كنار هم است كه معنا پیدا می كند.
وی خاطرنشان كرد: در دنیا متخصصین مختلف در كنار تیم های بزرگ هستند و به كادر فنی تیم كمك می كنند تا بتوانند عملكرد تیمی را بهبود دهند، اما در ایران استاد و یا مربی هر كدام جداگانه فعالیت می نمایند و تصور می كنند فرد دیگری اطلاعاتی در زمینه های مختلف ندارد. در سطح دنیا اساتید دانشگاه در كنار تیم های ملی كار می كنند اما چقدر تیم های ورزشی ما قبول دارند كه اساتید دانشگاه در كنار آنها باشند؟ این یك معضل فرهنگی است.
رئیس دانشكده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد با تاكید بر اینكه ما در كار تیمی ضعیف عمل كرده ایم، اضافه كرد: خیلی از مربیان خویش را روانشناس و یا فیزیولوژیست می دانند و احساس می كنند كه صرفا با مطالعه یك كتاب، می توانند تیم خویش را مدیریت كنند. بطور قطع اگر چند متخصص در كنار كادرفنی هر باشگاه ورزشی حضور داشته باشند و تقسیم كار صورت گیرد، می توان به خروجی بهتری دست یافت.
سهرابی در پاسخ به اینكه دانشگاه در برقراری ارتباط هرچه بیشتر اساتید و مربیان چه فعالیت هایی كرده، تصریح كرد: اگر طرف مقابل كمكی نخواهد، كاری از دست ما ساخته نیست. زمانی از سوی انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران شاخه خراسان نامه ای به هیئت فوتبال خراسان رضوی نوشته شد و اعلام گردید كه می توانیم در بحث روانشناسی ورزشی كمك نماییم، اما متاسفانه استقبالی ندیدیم.
وی با تاكید بر اینكه حاضر بودیم این خدمات را به خاطر كمك به تیم های هم استانی خود با افتخار در اختیار قرار دهیم، اضافه كرد: جلسه ای هم با مسئولین مرتبط گذاشتیم اما هیچ خبری نشد. در جلسات زیادی هیئت های مختلف را دعوت كردیم تا بتوانیم این تعاملات را برقرار نماییم و از ظرفیت ها و پتانسیل های هم استفاده نماییم اما متاسفانه اگر هیئت یا تیمی سراغ دانشكده علوم ورزشی می آید، صرفا جهت استفاده از امكانات سخت افزاری این مجموعه است و تمایل دارند از بخش هایی مثل سالن، زمین چمن و... استفاده كنند. تابحال سابقه نداشته تیم و مجموعه ای درخواست استفاده از امكانات نرم افزاری مجموعه دانشكده علوم ورزشی را داده باشند و بخواهند از اطلاعات علمی اساتید استفاده كنند.
رئیس دانشكده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی خاطرنشان كرد: كدام یك از تیم های ورزشی ما با این حال همه مشكل به ما اعلام نمودند مشكل و افت عملكرد داریم و از اساتید دانشگاه و محققین علوم ورزشی خواستند این معضل را بررسی كند؟ حتی گاهی جلوی ما را می گیرند و اجازه ورود دانشجو را به حریم خود نمی دهند. دانشجویانی داشته ایم كه برای كار بر روی رساله خود در تمرینات تیم های ورزشی استان حضور یافته اند اما برخورد خوبی صورت نگرفته است.
وی با تاكید بر اینكه یكی از معضلات ما این است كه همدیگر را باور نكرده ایم، خاطرنشان كرد: آنها باور ندارند، استاد دانشگاه بعنوان یك فرد بی طرف، به خاطر تعصبی كه به شهر و استانش دارد و با عنایت به اینكه در این مجموعه كار علمی و پژوهشی می كند، خواستار بررسی و حل مشكلات باشگاه های استان است.
سهرابی اظهار داشت: بایستی یكدیگر را باور نماییم، اگر عملی در كار است اگر بر پایه اطلاعات علمی نباشد چندین برابر اتلاف وقت خواهیم داشت. والیبال كشورمان از زمانی كه به صورت مشخص كار علمی را شروع كرد، نتایجش متحول شد. هر كجا كار علمی را شروع نماییم نتایجش را خواهیم دید.
وی تصریح كرد: اگر من بعنوان عضو هیئت علمی صرفا آموزش را برای آموزش دادن انجام دهم آینده خوبی رقم نخواهدخورد. اینكه عده ای دانشجو آموزش ببینند كه آنها هم عده دیگری را آموزش بدهند، علم خویش را در برای استفاده از زندگی روزمره به كار نبرده اند. بنابراین دانشجو به دنبال مدرك است، در صورتی كه باید آموزش داده شود به عده ای كه در بازار كار فعالیت كنند و ابزاری را در اختیار آنها قرار داد تا بهتر بتوانند از آن در جامعه استفاده نمایند
سهرابی با اشاره به اینكه عدم استفاده از علم برای حضور در بازار كار، سبب شده تا یاس و ناامیدی در میان جوانان رسوخ كند، عنوان كرد: ما باید ظرفیت های یكدیگر را بشناسیم و به یكدیگر معرفی نماییم و برای مربیانی كه با ورزشكار كار می كنند دوره و كارگاه هم افزایی بگذاریم؛ اداره كل ورزش و جوانان و هیئت ها بایستی این مهم را مورد تاكید قرار دهند. آنها برای تمدید مجوز باشگاه های ورزشی علاوه بر بررسی سابقه فعالیت آنها، تلاش در جهت كسب اطلاعات علمی مربوط به رشته ورزشی خویش را در نظر داشته باشند. همه نیاز دارند به روز باشند.
رئیس دانشكده علوم وررشی دانشگاه فردوسی با تاكید بر اینكه فاصله میان دانشگاه و جامعه ورزش، یك معضل كشوری است، اما در استان خراسان پررنگ تر است، اضافه كرد: تیم های بزرگ برای جذب یك بازیكن خارجی، تست های مختلفی از وی به عمل می آورند. بعضی از این تست ها باید توسط ابزارهای خاص آزمایشگاهی و متخصصین مربوطه به عمل آید. این امكانات را ما در دانشكده علوم ورزشی هم داریم اما كمتر مورد استقبال مربیان قرار می گیرد. شاید یكی از دلایل آن عدم اطلاع از این ظرفیت و پتانسیل باشد..
سهرابی ادامه داد: نیمرخ عملكرد ورزشكار شامل مولفه هایی مثل مهارت های فنی همچون تكنیك و تاكتیك، وضعیت جسمانی، وضعیت روانی و تعاملات اجتماعی فرد است. باید دید ورزشكار در چه مولفه ای مشكل دارد؟ این مهم با تست های تخصصی ممكن می گردد. در خیلی از موارد مربیان نمی دانند كه مشكل چیست و اصرار دارند با عرضه تمرینات عام مشكل ورزشكار خویش را حل نمایند، در صورتی كه ورزشكار در بعضی از این مولفه ها اصلاً مشكلی ندارد و مشكل جای دیگری است، بنابراین است كه ورزشكار پس از مدتی با عدم پیشرفت روبرو می گردد و حوصله اش سر میرود و تمایلی به ادامه كار ندارد.
وی اظهار نمود: ما در دانشگاه فردوسی مشهد پیشنهاد تأسیس باشگاه ورزشی مطرح كرده ایم و اگر شرایط آن مهیا گردد و مسؤلین محترم دانشگاه موافقت نمایند در این باشگاه فعالیت های ورزشی در رشته های مختلف كه درحال حاضر فقط در تابستان برای نونهالان عرضه می گردد در طول سال ادامه یابد. همینطور عموم افراد جامعه با رعایت ضوابط خاص می توانند فرزندان خویش را در این باشگاه ثبت نام نمایند و از امكانات آموزشی، ورزشی و تخصصی آن بهره مند گردند.




1397/01/06
13:42:17
5.0 / 5
4324
تگهای خبر: بازار , دانشگاه , مد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است