معاون آموزشی وزیر علوم:
دانشگاه ها در وضعیت كرونا نمره قبولی گرفتند
به گزارش زارا معاون آموزشی وزیر علوم با تاکید بر اینکه دانشگاه ها در وضعیت کرونا نمره قبولی می گیرند، اظهار داشت: با توجه به اینکه برخی دانشگاه ها به دانش آموختگان کم لطفی دارند اما در کل دانشگاه ها مسئولیت پذیری خودرا در امور مختلف نشان داده اند.
به گزارش زارا به نقل از ایسنا؛ دکتر علی خاکی صدیق در اولین کنگره ملی دانشگاه و کووید ۱۹ که امروز در دانشگاه صنعتی شریف انجام شد با تاکید بر اینکه دانشگاه های کشور مسئولیت پذیر هستند و اگر کار خودرا درست انجام نمی دادند الان وضعیت کشور این طور نبود، گفـت: برمبنای شواهد، در تمام امور اداری کشور همچون صنعت، دفاعی و بهداشت خودکفایی داریم.
وی با اعلان اینکه دانشگاه های کشورهای همسایه با حقوق های چشمگیری، اعضای هیأت علمی را جذب می کنند، اضافه کرد: کارهایی که در کشور انجام می شود به دست مهندسان ایرانی صورت می گیرد و دانش آموختگان همین دانشگاه ها امور را انجام می دهند. با توجه به این که برخی دانشگاه ها به دانش آموختگان کم لطفی دارند اما در کل دانشگاه ها مسئولیت پذیری خودرا در امور مختلف نشان دادند.
معاون آموزشی وزیر علوم اشاره کرد: در سیستم دفاعی کشور اگر دانش آموختگان نبودند، این پروژه ها محقق نمی شد. البته در بحران هایی نظیر سیل و کرونا اوج پاسخگویی های دانشگاه ها به معرض نمایش گذاشته شد. بااینکه این مراکز در پاندمی کرونا و حتی بحران سیل ۹۸ نقش بزرگی ایفا کردند اما عملکرد آنها کمتر دیده شد.
خاکی صدیق اقدامات دانشگاه ها در پاندمی کرونا را به چهار محور تقسیم کرد وگفت: دانشگاه ها در محور نخست یعنی آموزش، موفق نمایان شدند. اگر به اسفند ۹۸ برگردیم، دانشگاه ها و اعضای هیأت علمی آماده پذیرش این حجم از آموزش الکترونیکی نبودند. برخی ساده ترین چاره یعنی تعطیلی ترم را مطرح و تاکید نمودند اگر امکان برگزاری کلاس نداریم، ترم را تعطیل نماییم.
وی با اعلان اینکه دانشگاه ها مسووولیت اجتماعی خودرا در حوزه آموزش انجام دادند، اشاره کرد: در نوروز ۹۹ استادان تعطیلات نداشتندو بالای ۹۸ درصد اموزش ها به صورت الکترونیکی انجام شد؛ در فروردین و اردیبهشت ۹۹ شاهد بودم چطور در تمام تعطیلات تلاش کردند که اموزش را برسانند.
معاون آموزشی وزیر علوم درباره محور دوم اضافه کرد: سوگیری پژوهش های دانشگاهی به سمت کرونا در طول این مدت کوتاه، صورت گرفت و استادان و پژوهشگران پژوهش های کاربردی و نظری داشتند و مقالات زیادی درباره کووید ۱۹ چاپ شده است. البته سومین محور نیز این است در دوران کرونا، گزارش های ترویجی و آموزشی بسیاری منتشر و صدها گزارش در مورد کووید از دانشگاه ها چاپ شده است.
معاون وزیر علوم محور چهارم را خدمت رسانی و کمک های حضوری دانشگاه ها و دانشجویان در قالب NGO اعلام نمود.
بگفته وی؛ به دانشگاه ها باید نمره قبولی بدهیم. البته مشکلی در کشور داریم، به سبب گسترشی که دانشگاه ها داشتند طیف وسیعی از دانشگا ه ها جلوی چشم افراد می آیند و اگر این گستردگی را نداشتیم، دانشگاه ها متمرکز بودند و توسعه کمی، کمتر بود، فعالیت دانشگا ها نمود بیشتری داشت. طبق گزارش ها، برخی اعضای هیأت علمی با واتساپ درس دادند در حالی که آمار این مساله بسیار کم است. در حالی که دانشگاه ها در تولید محتوا بسیار موفق عمل کردند.
او در آخر اشاره کرد: البته مشکل اینترنت و شبکه ارتباطی برای انتقال دیتا داریم اما دانشگاهیان توانستند وظیفه آکادمیک وحرفه ای را ایفا کنند.
منبع: zarakala.ir
این مطلب زارا را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط زارا
نظرات بینندگان در مورد این مطلب