پیشنهاد حذف سهمیه های كنكور از طرف رئیس سازمان سنجش

پیشنهاد حذف سهمیه های كنكور از طرف رئیس سازمان سنجش رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور باتاکید بر اینکه دراجرای موضوعات تصویب شده با موضوع کنکور تناقضاتی وجود دارد، اظهار داشت: در لایحه پیشنهادی فقط حفظ چهارگروه از سهمیه ها مطرح گردیده است و پیشنهاد ما این است که به جز چهار سهمیه، سایر سهمیه ها حذف شوند.


به گزارش زارا به نقل از ایسنا؛ دکتر ابراهیم خدایی در جلسه ۳۴۹ شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و مراکز آموزشی ضمن بیان این مطلب اشاره کرد: به جهت آنکه قسمتی از قوانین مربوط به موضوع کنکور در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و بخش دیگری از آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است، گاهی تناقض هایی در اجرای مصوبات مربوطه به وجود می آید.
وی ادامه داد: در لایحه پیشنهادی سهمیه ها که تدوین شده است، باتوجه به سیاست های کلی علم و فناوری مقام معظم رهبری و راهبردهای کلان نقشه جامع علمی کشور و دیگر اسناد مرتبط سعی شده تا مواردی چون تجمیع و بهینه سازی سهمیه ها، ایجاد توازن و تعادل در توان علمی ورودی آموزش عالی، ملاحظه مصالح علمی و جلب اعتماد عمومی جامعه، برقراری عدالت آموزشی، پشتیبانی از مناطق کم برخوردار، ایجاد رقابت سالم و مواردی از این قبیل مورد توجه باشد.
رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور افزود: در لایحه پیشنهادی سعی شده است تا ابتدا حذف بومی گزینی درکنکور روی داده و چنانچه بر طبق نیازهای اعلامی استانها سهمیه ای مصوب شد به شکل خاص آن سهمیه مدنظر قرار گیرد.
وی ادامه داد: یکی دیگر از پیشنهادات این لایحه این است که سهمیه های مصوبی چون سهمیه های ایثارگران بعنوان سهمیه های مازاد بر ظرفیت دانشگاه ها در نظر گرفته شود.
دکتر خدایی اضافه کرد: در لایحه پیشنهادی فقط حفظ چهارگروه از سهمیه ها شامل سهمیه مناطق، سهمیه ایثارگران، سهمیه استعدادهای درخشان و سهمیه منطبق با نیاز مناطق کم برخوردار مدنظر بوده و پیشنهاد ما این است که سایر سهمیه ها حذف شوند.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر فرزاد جهان بین سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست اظهار داشت: بنظر می رسد بخش زیادی از مشکلات مربوطه جز با تغییر بنیادین در نظام سنجش و پذیرش اتفاق نخواهد افتاد. باید با در نظر گرفتن حد نصاب مشخصی برای آزمون، پروسه گزینش را به دانشگاه ها واگذار کرد.
سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: بی توجهی به زبان های محلی و زبان ملی، عدم ارتباط نخبگان محلی با سایر نخبگان ملی و جهانی، توجه به ابعاد قومیتی در اجرای بومی گزینی، استفاده از ظرفیت خوابگاه ها از مواردی است که در اجرائی سازی بومی گزینی لازم است مورد توجه باشد.
در ادامه دکتر محمدعلی کی نژاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار نمود: سهمیه استعداد درخشان در قالب مرسوم سهمیه ها طبقه بندی نمی گردد و دلیل ایجاد سهمیه مذکور نیز همزمانی المپیادهای جهانی با زمان برگزاری کنکور بوده است، ضمن آنکه برندگان المپیادهای جهانی با کسب رتبه خود احراز صلاحیت علمی خودرا اثبات نموده اند.
وی ادامه داد: سیاست تقویت وحدت ملی از مسائل مهمی است که در زمینه بومی گزینی کنکور بایستی لحاظ شود و به مناطق مرزی سهمیه متناسبی ارائه شود.

دکتر ابراهیم سوزنچی معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه جلسه با اشاره به پروسه تدوین پیش نویس لایحه بومی گزینی کنکور اشاره کرد: در مجموع می توان دو رویکرد برای موضوع سهمیه ها در نظر داشت و آن اینکه یا به فراخور زمان، سیاست ها و مصوبات مرتبط برای اجرا تدوین شود (چنانکه در بحث سهمیه ها تا حالا چنین بوده است) و یا اینکه به صورت حساب شده ای پروسه سهمیه ها را به صورت یکپارچه مهندسی کرد.

همین طور دکتر حسین کچوئیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در بررسی سهمیه های بومی گزینی باید بتوانیم نوعی منطق کلی استخراج و تدوین نماییم تا بوسیله آن مشکلات به وجود آمده در اثر اجرا را رفع نماییم.
وی ادامه داد: اگر در کنار منطق علمی که میزان مشخصی از صلاحیت علمی را برای داوطلب در نظر می گیرد بتوانیم منطق مازادی نیز لحاظ نماییم که به دنبال آن نیازهای موجود را به صورتی برطرف کند، در حقیقت ضمن اختصاص هدفمند سهمیه به گروهی از افراد مشخص توانستیم روند پیشرفت علمی در دانشگاهها را تسریع و نسبت به رفع برخی معضلات شکل گرفته نیز اقدام نماییم.

دکتر روح الله متفکر آزاد نماینده مردم تبریز اسکور آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اشاره کرد: تا آنجا که از مفاد حقوقی قانون-گذاری در مجلس شورای اسلامی برمی آید، لغو قانون مصوب مجلس را فقط توسط خود مجلس می توان پیگیری کرد و این امکان برای دستگاه دیگری فراهم نیست.
وی ادامه داد: تعدد سهمیه ها موجب وهن موضوع شده و اصلی ترین ضربه آن نیز متوجه دارندگان سهمیه ها بوده است.
دکتر متفکرآزاد افزود: اگر بتوان جهت استفاده از سهمیه ها حدنصاب علمی مشخصی تعیین کرد، شاید بتوان مسئله صلاحیت علمی استفاده کنندگان از سهمیه ها را نیز مرتفع کرد.



1399/10/18
14:30:51
0.0 / 5
184
تگهای خبر: آموزش , برند , دانشگاه , زمینه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است