دانشگاه فنی و حرفه ای پیشقراول اجرای طرح آمایش و ساماندهی آموزشی دانشگاه های كشور

دانشگاه فنی و حرفه ای پیشقراول اجرای طرح آمایش و ساماندهی آموزشی دانشگاه های كشور به گزارش زارا ایسنا/همدان معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای كشور از پیشقراولی این دانشگاه در اجرای سیاست های كلان مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی آگاهی داد و اظهار داشت: همدان نهمین استان كشور است كه در امتداد سیاست های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، طرح آمایش و ساماندهی آموزش عالی را در دانشگاه فنی و حرفه ای اجرا می كند.


دكتر غلامرضا كیانی در گفتگو با ایسنا، هدف از سفر خود به استان همدان و بازدید از دانشگاه فنی و حرفه ای مركز مفتح را اینگونه بیان كرد: همدان نهمین استان كشور است كه در جهت سیاست های مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان آمایش و ساماندهی آموزش عالی جلسه كارشناسی و بررسی وضع موجود را برگزار كرده است.

وی دانشگاه فنی و حرفه ای را بعنوان پیشقراول دانشگاه های كشور در اجرای سیاست های كلان مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی اعلام نمود و اظهار داشت: دانشگاه فنی و حرفه ای با حدود ۱۸۰ آموزشكده در كل كشور و افزون بر ۱۴۰ هزار دانشجو كه در رشته های مختلف در حال تحصیل هستند، می خواهد این مأموریت را از سالجاری اجرایی كند.

وی مأموریت آمایش و ساماندهی آموزش در دانشگاه فنی و حرفه ای را شامل دو فاز اجرایی دانست و اضافه كرد: برپایه مصوبه برنامه ششم توسعه مقرر است تعداد دانشجویان مهارتی كشور ۳۰ درصد ظرفیت آموزش عالی كشور را تشكیل دهند، گسترش آموزش عالی فنی و حرفه ای، بعنوان یكی از دانشگاه های مهم كشور در كنار دانشگاه جامع علمی-كاربردی وظیفه آموزشی مهارتی و تمركز بر تكنسین ها در جهت نیل به اهداف ارتقاء سطح بهره وری آموزش عالی و مهارت محوری، هدف اصلی این مأموریت مهم می باشد.

كیانی در ادامه اظهار نمود: متناسب با نیاز مهارتی بازاركار و اشتغال كه تكنسین های این دانشگاه آنرا تامین می كند و ارتباط موثر با ورودی های ما كه دانش آموزان هنرستان های آموزش و پرورش هستند، می طلبد كه همزمان اقدامات لازم در جهت گسترش را در كنار عملیات ساماندهی انجام دهیم.

وی به وظیفه دانشگاه فنی و حرفه ای اشاره نمود و اظهار داشت: ما موظف هستیم كه در تمام استان ها برپایه چهار متغیر بسیارمهم همچون خروجی آموزش پرورش، وضعیت اساتید موجود در دانشگاه فنی و حرفه ای به لحاظ كمیت و كیفیت تخصص های آنان، میزان تجهیزات موجود و فاصله بین مراكز استان ها، امر ساماندهی و گسترش را برپایه برنامه عملیاتی دانشگاه انجام دهیم.

وی دانشگاه فنی و حرفه ای را بعنوان یك مركز آموزشی مهارتی معرفی نمود و اضافه كرد: حدود ۷۰ درصد دروس این دانشگاه به صورت عملی عرضه می شود و بر همین مبنا احتیاج به كارگاه های مختلف برای سایر رشته ها وجود دارد.

معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای كشور افزود: در تمام استانها با مطالعه دقیقی كه در اداره كل سنجش دانشگاه فنی و حرفه ای كشور و سایر استانها صورت گرفته، جلسات كارشناسی و تصمیم گیری با حضور روسا، معاونان، كارشناسان آموزشكده ها، مدیركل سازمان سنجش و بنده تشكیل می شود.

كیانی تصمیم سازی در زمینه جمع آوری و تجمیع برخی رشته ها در آموزشكده های نزدیك به هم و افزایش تعداد رشته های جدید و متناسب با نیاز بازار كار را ازجمله دستور جلسات تشكیل شده در استان ها برشمرد و اظهار داشت: مصوبات خروجی این جلسات در شورای گسترش دانشگاه فنی و حرفه ای مورد بررسی قرار می گیرد و در شورای گسترش وزارت علوم تصمیم گیری نهایی در مورد وجود رشته های متناسب با اهداف فنی و حرفه ای و شاخصهای برنامه ششم توسعه اتخاذ می شود.

وی اضافه كرد: قبل از استان همدان، جلسات تصمیم گیری در استانهای مازندران، گلستان، گیلان، سمنان، تهران، مركزی، لرستان و آذربایجان شرقی برگزارشده و در هفته های آینده به دو استان كرمان و سیستان و بلوچستان خواهیم رفت.

وی در ادامه ابراز امیدواری كرد كه در مسافرت به استان همدان هدف مطلوب دانشگاه فنی و حرفه ای حاصل شود و تصریح كرد: از مدیران دانشگاه فنی و حرفه ای كشور و دانشگاه فنی و حرفه ای استان همدان قدردانی می كنم.

وی از خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، خواست بعنوان یكی از رسانه های مهم جمعی و دانشجویی كشور در اطلاع رسانی و انجام این مأموریت مهم تلاش كند و اظهار داشت: رسیدن تعداد دانش آموزان در حوزه مهارتی به ۵۰ درصد و افزایش تعداد دانشجویان دانشگاههای كشور به ۳۰ درصد در رشته های مهارت محور تا سال ۱۴۰۴ هدف اصلی این اقدام است و با عنایت به شرایط ویژه ای كه كشور در آن قرار گرفته و با تعداد زیادی از افراد تحصیلكرده بیكار مواجه هستیم، باید با فرهنگسازی علاقه به تحصیل در رشته های مهارتی را افزایش دهیم و در رفع مشكلات موجود در زمینه اشتغال قدم مثبتی برداریم.

وی شعار این مأموریت پارسال را "با هم" عنوان نمود و خاطرنشان كرد: این عنوان مخفف واژه های بهره وری، آمایش، همت ورزی، مأموریت گرایی بوده و امسال هم با شعار"سامان" كه مخفف واژه های ساماندهی، اقتصاد آموزش، مأموریت، ارزیابی و نظارت كیفی است به ادامه مأموریت آموزش عالی می پردازیم.

وی همینطور وضعیت مراكز آموزش عالی فنی حرفه ای استان همدان را مورد ارزیابی قرار داد و اظهار داشت: استان همدان گرفتار افت و خیزهایی است و مراكز فنی و حرفه ای احتیاج به تجهیزات و امكاناتی دارند كه ما نمی توانیم حقی از جوانان مان ضایع نماییم و از سویی كشور یك دفعه توانایی تامین كلیه نیازهای تجهیزاتی و اساتید و... را ندارد پس با حركت به سمت تجمیع بیشتر، می توانیم نیازهای موجود را در حد امكان تامین نماییم.





منبع:

1398/09/14
21:11:24
5.0 / 5
4027
تگهای خبر: آموزش , ارز , اشتغال , اقتصاد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است