یك جامعه شناس تأكید كرد

دانشگاه ها با ایدئولوژی رسمی پیش نمی روند

دانشگاه ها با ایدئولوژی رسمی پیش نمی روند به گزارش زارا عضو هیأت علمی پژوهشكده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاكید بر اینكه دانشگاه ها فقط با ایدئولوژی پیش نمی روند، اظهار داشت: سال ها است كه تاكید می نماییم دانشگاه در ایران به توده بحرانی جامعه تبدیل گشته است و عملكردی موثر ندارد، درحالی كه باید توجه داشت كه این مراكز پویا هستند و با ایدئولوژی رسمی پیش نمی روند.


به گزارش زارا به نقل از ایسنا، دكتر مقصود فراستخواه در نشست دفاع از دانشگاه كه در همایش ملی مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی برگزار شد، با تاكید بر اینكه جامعه گلایه جدی از دانشگاه و آموزش عالی دارد، اظهار نمود: حتی خود دانشگاه ها هم به منتقدان این حوزه پیوستند، اما باید گفت دانشگاه در پشت این نگونبختی سوی دیگری دارد كه آن عملكرد و اجرای خاص خود است كه همچون آن می توان تغییر گروه های مرجع، وضع ذهنی جامعه، عرضه نظام نوین دانایی و نظام جدید معرفتی دانست.
ایشان در ادامه خاطرنشان كرد: دانشگاه در بین نیروهای اجتماعی و سیاسی، سبك زندگی، منابع مشروعیت و گروه های منزلت تغییر ایجاد كرده، بگونه ای كه بر اثر آن طبقه متوسط را فعال می كند.
این جامعه شناس خاطرنشان كرد: دانشگاه بر مبنای خصوصیت هایی كه دارد، به جنبش های اجتماعی دامن می زند و در ساخت یابی مجدد ایران تأثیرگذار است، بگونه ای كه تغییراتی را در فرماسیون قدرت ایجاد می كند؛ اما به علت اینكه دانشگاه قلمرو مستعمره شده است، بنابراین در ایران شكست خورده، اما آخر نیافته است.
به قول این عضو هیأت علمی دانشگاه، ما سال ها تاكید می نماییم كه دانشگاه در ایران به توده بحرانی تبدیل گشته است و عملكرد دانشگاه كاركردی غیر از كاركردی كه وزارت علوم و نخبگان ایدئولوژی رسمی می خواهند، دارد؛ اما باید توجه داشت كه دانشگاه ها پرفورمنس (اجرا) خاص خویش را دارند و فقط با ایدئولوژی پیش نمی روند.
در ادامه این همایش دكتر وحید احمدی، استاد دانشگاه تربیت مدرس هم تصریح كرد: ما در نظام حكمرانی دانشگاه پارادوكس هایی داریم و همینطور می خواهیم دانشگاه را به نقش آفرینی و پذیرش مسؤولیت اجتماعی سوق دهیم.
وی با تاكید بر اینكه دانشگاه كارآفرین و جامعه محور نگاه بنگاهی به دانشگاه است، اظهار داشت: در جوامع پیشرفته، در حال توسعه و توسعه نیافته، نگاه ها و نقش آفرینی دانشگاه ها متفاوت می باشد، همینطور سطوح پایداری و مسائل زیست محیطی هر جامعه انتظار از دانشگاه ها را متفاوت كرده است.
این استاد دانشگاه تصریح كرد: در جامعه ای كه رسانه ها قوی هستند، نقش دانشگاه متفاوت خواهد بود و در جامعه ای كه برندینگ یكی از معیارها است، دانشگاه با نگرش برندینگ، برای خود جایگاه قائل می شود و با این تفكر در جامعه نقش آفرینی های خاص را تعریف می كند.



1398/08/16
20:37:15
5.0 / 5
4234
تگهای خبر: آموزش , برند , دانشگاه , مد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است