معاون آموزشی پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها:

كار استاد فقط تغذیه علمی نیست

كار استاد فقط تغذیه علمی نیست به گزارش زارا معاون آموزشی پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در مورد چشم انداز این معاونت در خصوص تربیت دینی در تراز انقلاب اسلامی عنوان كرد: دغدغه ما این است كه در كسوت مربی و استاد در تربیت نسل جوان ان شاءالله موفق باشیم.


به گزارش زارا به نقل از ایسنا، حجت الاسلام دكتر نیكزاد عیسی زاده، در نشست مدیران گروه های معارف اسلامی و معاونین آموزشی پژوهشی استان های شمال غرب كشور در زنجان، با عرضه بحث در ارتباط با تربیت دینی در تراز انقلاب اسلامی و هم در پاسخ به پرسش های مدیران گروه های معارف اسلامی اظهار داشت: دغدغه ما این است كه در كسوت مربی و استاد در تربیت نسل جوان ان شاءالله موفق و در دوره آخر فعالیت از عملكرد و تلاش های خود راضی باشیم.
وی ادامه داد: دو مأموریت تعلیم و تربیت بر عهده ماست. مأموریت ها سنگین است و بار مسئولیت گران، اگر كسانی در این میدان كوتاهی كنند، حق خدا است كه بهای آن علم را از آنها بگیرد.
عیسی زاده در ارتباط با اهمیت نقش انبیای الهی بیان كرد: نخستین نقش انبیای الهی مربی گری است و فرق است بین مربی و معلم. معلم اگر آدرس می دهد، مربی فرد را با خود می برد. ما چه بخواهیم و نخواهیم نقش انبیای الهی را داریم و باید در راه هدایت معنوی و سعادت دنیوی و اخروی مخاطب گام برداریم. ما باید خویش را مسلح نماییم و هرگاه یك قدم برای تعلیم بر می داریم باید دو قدم برای تهذیب خودمان برداریم. ارتباط ما در كلاس صرفا ارتباط آموزشی نیست، بلكه تربیتی و فرهنگی است، به این مفهوم كه استاد معارف سلسله ارتباطاتی را از آغاز ترم تا آخر ترم و از آغاز سال تا آخر سال و از آغاز خدمت تا آخر خدمت برای خود در نظر بگیرد.
وی در ارتباط با نیازمندی های یك استاد معارف برای تأثیر گذاری، تصریح كرد: یكی از چیزهای كه استاد معارف نیاز دارد مخاطب شناسی است. اینكه در این رابطه استاد چه پیامی را باید بگوید و با مخاطب به چه روشی ارتباط را برقرار كند، امری مهم می باشد و در یك نگاه توجه به اركان ارتباط، خود بحث مفصلی است كه عزیزان باید به آن توجه نمایند.
معاون آموزشی پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها درباره انتظار رهبری از استادان معارف اسلامی اظهار نمود: كار استاد فقط تغذیه علمی نیست، بلكه تقویت روحیه معنوی و شخصیت معنوی است. كلاس معارف باید متقن و به روز باشد و استاد باید با زبان دانشجو و ادبیاتی كه برای دانشجو قابل فهم است حرف بزند.
وی با عنایت به چشم انداز معاونت كه تربیت دینی در تراز انقلاب اسلامی است، افزود: استادان ما باید به مقوله تربیت دینی دانشجویان توجه داشته باشند كه سر از سكولاریسم در نیاورند و در تراز انقلاب و منشأ اثر باشند. اگر یك جوان خوب تربیت شود، منشأ تحول است. یكی از نقش های نهاد رهبری در دانشگاه ها، تربیت نیروی انسانی متعهد و كارآمد است كه دشوار، حساس و سرنوشت ساز خواهد بود. دستیابی به هدف والای تربیت نیروی متعهد و كارآمد به سه ضلع استاد، دانشجو و متون آموزشی بستگی دارد. تربیت معنوی و اخلاقی دانشجویان هدف نهایی است كه ما باید آنرا دنبال نماییم. در معاونت آموزشی پژوهشی باید اساتید عالم، دغدغه مند و آشنا به شیوه های نوین را جذب نماییم.
عیسی زاده اضافه كرد: سه گلوگاه مهم در معاونت داریم؛ گلوگاه اول جذب، گلوگاه دوم متون درسی و گلوگاه سوم حفظ و ارتقای اساتید است. حفظ و ارتقای گروه های معارف اسلامی یكی از دغدغه های جدی ماست. گروه های معارف، گروه های علمی و مستقل در دانشگاه ها هستند. گروه معارف می بایست در عین برخورداری از جایگاه ویژه، همت خویش را در تحقق برنامه های نهاد قرار دهد و تعامل دو طرفه بین گروه و دفتر نهاد برقرار باشد.
به گزارش مركز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، او در آخر با اشاره به حوزه محتوای دروس اظهار داشت: تغییر در محتوا و ادبیات دروس معارف و رعایت معیارهای مهم برنامه ریزی درسی در انتخاب محتوا لازم است. رعایت معیارهای مهم برنامه ریزی برای انتخاب محتوا شامل این موارد می شود: تناسب نیاز فراگیران، هماهنگی با اهداف، رویكرد میان رشته ای، اهمیت و اعتبار علمی.



1398/08/12
23:01:54
5.0 / 5
3205
تگهای خبر: آموزش , دانشگاه , مد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است