گزارش زارا

كمك به سوداگران با اجرای طرح مسكن مشاركتی، انبوه ساز مالك نشود

كمك به سوداگران با اجرای طرح مسكن مشاركتی، انبوه ساز مالك نشود به گزارش زارا در حالیكه رئیس جمهور در مراسم آغاز طرح ملی مسكن، سوداگری زمین را عامل گرانی مسكن اعلام كرد، كارشناسان معتقدند روش ساخت مسكن مشاركتی در این طرح، به سوداگری در زمین و مسكن دامن می زند.



به گزارش زارا به نقل از مهر، ۵ شهریور ماه رئیس جمهور در مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۱۰ هزار واحد مسكونی طرح اقدام ملی تولید مسكن ضمن بیان مهم ترین دلیلهای افزایش قیمت مسكن اظهار داشت: سوداگری با زمین از مهمترین عوامل گرانی مسكن می باشد و برنامه دولت، تأمین زمین بلاعوض برای انبوه سازی مسكن می باشد.
این اظهارات رئیس جمهور در حالی بیان می شود كه بازار مسكن در یك سال و نیم گذشته التهابات وسیعی را تجربه كرده است. بطوریكه برمبنای تازه ترین گزارش مركز آمار، متوسط قیمت فروش هر متر مربع زیربنای مسكونی در بهار امسال، نسبت به فصل بهار سال قبل با افزایش نجومی ۱۰۹.۶ درصدی روبه رو شده است.
تشابه اظهارات رئیس جمهور با اظهارات آخوندی در ماه های پایانی وزارت
این اظهارات رئیس جمهور درباب كوشش برای انتقال ذهنیت مردم و رسانه ها از سوداگری و سفته بازی مسكن به وجود سوداگری در زمین، می تواند به صورتی مشابه اظهارات عباس آخوندی وزیر مستعفی راه و شهرسازی در ماه های پایانی وزارت خود باشد.
آخوندی در نشست بررسی راهكارهای ۱۲ گانه ساماندهی بازار مسكن در ایام پایانی بهار سال قبل و همزمان با آغاز اوج گیری قیمت مسكن، بر امكان وضع پایه های مالیاتی جدید برای بخش مسكن صحه گذاشته بود؛ اما صرفاً با مالیات بر نقل و انتقال زمین موافقت شده بود و هر گونه سوداگری و سفته بازی در مسكن، نفی می شد.
پایان مالیات بر عایدی با نامه سال ۹۴ آخوندی به لاریجانی
این در حالی بود كه كارشناسان می گفتند بر فرض پذیرش ادعای وزیر راه و شهرسازی، چرا باز هم این وزارتخانه نه تنها كمكی برای تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه كه در زمان وزارت آخوندی در كمیسیون های اصلی و فرعی تصویب گردید و كلیات آن در صحن به تصویب رسید، نكرد؟ بنا بر اعلام اعضای كمیسیون اقتصادی مجلس، علت بازگردانده شدن این طرح به كمیسیون اقتصادی از طرف رئیس مجلس، نامه نگاری آخوندی با لاریجانی برای حذف این طرح از دستور كار صحن علنی مجلس در سال ۹۴ بود كه اگر این طرح در آن زمان به قانون تبدیل می شد، دیگر در ۱۸ ماه اخیر با مشكل جهش قیمت مسكن به سبب هجوم سوداگران به این بازار مواجه نبودیم.
تنها راه مهار سوداگران، وضع مالیات های تنظیمی مسكن است
یكی از رایج ترین ابزارهای مورد استفاده دولت ها در دنیا برای مقابله با سوداگری، استفاده از مالیات های تنظیمی است. اجرای سیاست مالیاتی های تنظیمی در بازار مسكن با عنایت به افزایش هزینه های سوداگری در این بازار، منجر به كنترل سوداگری و نیز كمك به افزایش تولید و عرضه پایدار واحد مسكونی خواهد شد. ستاندن این مالیات ها می تواند سرمایه و نقدینگی موجود در بازار را از سمت بازار غیر مولد، وارد بخش تولید مسكن كرده و در نهایت به صاحب خانه شدن مردم كمك نماید. لازم به ذكر است هدف اصلی این مالیات ها درآمدزایی برای دولت نبوده و در جهت تنظیم بازار وضع می شود.
از سوی دیگر، یكی از مهم ترین پایه های مالیاتی تنظیمی، مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) است. مالیات بر عایدی سرمایه به منظور جلوگیری از افزایش ارزش زمین و مسكن غیر مصرفی و «مهار احتكار املاك به امید كسب سود در آینده»، طراحی می شود. استفاده از ابزار مالیات بر عایدی سرمایه، مرسوم ترین ابزار كنترل تقاضای سوداگرانه در بازار زمین و مسكن شمرده می شود و خلأ وجود آن در نظام مالیاتی كنونی كشور، بازار مسكن را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
طرح ملی مسكن، به سوداگری زمین دامن می زند
فارغ از اینكه هدف دولت از اصرار بر وجود سوداگری در زمین بجای تاكید بر وجود سوداگری در مسكن چیست و با پذیرش این مساله كه سوداگری زمین، كمر بازار مسكن را خم كرده، اما در هر صورت دولت نه تنها باز هم هیچ اقدام مثبتی در جهت مبارزه با سوداگری زمین و وضع مالیات تنظیمی در این عرصه انجام نداده، بلكه حتی روشی هم كه در طرح ملی مسكن مقرر است پیاده سازی شود (ساخت و ساز مشاركتی) كه زمین بعنوان آورده دولت و منابع مالی ساخت و ساز بعنوان آورده انبوه ساز مورد استفاده قرار گرفته و در زمان واگذاری و فروش، هر یك سهم خودرا برمی دارند، به سوداگری زمین دامن می زند.
در همین راستا، صدیف بدری، سخنگوی كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در واكنش به موضوعات مطرح شده درباره مخالفت هیأت دولت با سوژه مالیات بر عایدی سرمایه مسكن، اظهار نمود: طبق اخبار منتشرشده، هیئت دولت در نشست های اخیر خود و در جریان بررسی لایحه مالیات بر فعالیت های اختلال زا، بخش مسكن را از لایحه مالیات بر عایدی سرمایه مسكن حذف كرده است.
كارشناس ساخت و ساز: دولت زمین را در اختیار سوداگران قرار ندهد
محمد عنایتی جعفرآبادی كارشناس ساخت و ساز مسكن در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سوداگری در زمین باعث شده تا هزینه زمینه، بخش قابل توجهی از كل هزینه مسكن را در كلان شهرها در بر بگیرد. نكته قابل توجه اما این است كه چرا وزارت راه و شهرسازی با آگاهی نسبت به فعالیت های سوداگرانه در بازار، زمین های خود و سایر ارگان های رسمی دولت را در اختیار انبوه ساز قرار داده و زمینه سوداگری را فراهم می آورد.
وی اضافه كرد: در شیوه مشاركتی ساخت مسكن، دولت زمینی كه متعلق به مردم است را در اختیار انبوه ساز قرار می دهد، انبوه ساز نیز، وظیفه ساخت مسكن را به عهده می گیرد. بعد از تكمیل واحدهای مسكونی، دولت و انبوه ساز به نسبت آورده اولیه خود، مالك واحدهای مسكونی ساخته شده می شوند.
انبوه ساز چگونه با سوداگری به سودهای نجومی می رسد؟
عنایتی افزود: بنا بر گفته مدیركل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازی، در صورت برداشت هر یك از متشاركین (دولت و انبوه ساز) نسبت به آورده های خود، تا سهم ۷۵ درصد از واحدهای مسكونی ساخته شده به انبوه ساز می رسد. حال فرض كنید انبوه ساز در یك پروژه ۱۰۰۰ واحدی با دولت شریك شده و ساخت مسكن به شیوه مشاركتی شروع می شود. بعد از اتمام پروسه ساخت، حدود ۷۵۰ واحد در اختیار تنها یك شخص حقیقی یا حقوقی به نام انبوه ساز قرار می گیرد.
كارشناس مسكن اضافه كرد: این در شرایطی است كه او می تواند با عنایت به حجم بالای خانه ای كه در اختیار دارد، دست به قیمت سازی و ایجاد معاملات صوری بزند. در نتیجه این فعالیت، قیمت خانه بالا رفته و سودهای كلانی نصیب مالك خواهد شد.
به گفته این كارشناس بازار مسكن، مسكن مشاركتی به قدری برای سوداگری جذاب است كه شاید دلالان به طمع سود بالای فروش، در لباس انبوه ساز وارد پروژه شده و عرصه را بر سازندگان و پیمانكاران واقعی نیز ببندند. در حقیقت دولت با این روش ساخت دقیقاً بر خلاف گفته های روحانی عمل كرده و زمین را در اختیار سوداگران قرار می دهد تا مقدمات اختلال در بازار را فراهم آورند.
كارشناس مسكن: طرح ملی مسكن همان مسكن مهر است ولی با حذف خوبی های مسكن مهر
وحید عزیزی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره سوداگری زمین در برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسكن گفت: برخی افرادی كه برای رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی گزارش تهیه می كنند، سوداگری را در زمین بایر اعلام نموده اند این افراد، سوداگری زمین ساخته شده را نفی می كنند در صورتیكه این دو فرقی ندارد؛ چون برخی سوداگری مبادرت به سفته بازی بر روی زمین بایر می كنند و برخی هم زمینی كه روی آن سازه وجود دارد و به آن مسكن می گوئیم را مورد مطامع خود برای سفته بازی قرار می دهند درواقع نتیجه هر دو اقدام یكی است.
وی اضافه كرد: علت اینكه برخی تلاش دارند سوداگری را صرفاً در بخش زمین نشان دهند، این است كه خودشان در ساخت و ساز منافع دارند و می گویند فقط زمین خالی است كه باید از آن مالیات ستاندن شود.
كارشناس اقتصاد مسكن با اشاره به پروسه مشاركتی ساخت و ساز در برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسكن تصریح كرد: این روش (مشاركتی) بزرگترین مشكل این برنامه و طرح ملی مسكن می باشد چون هم اكنون مهم ترین سدی كه بر سر راه خانه دار شدن مردم وجود دارد، بالا بودن قیمت زمین نسبت به قیمت تمام شده ساخت و ساز است كه از ۶۰ تا ۸۰ درصد قیمت مسكن را به خود اختصاص می دهد.
به گفته عزیزی، در صورتیكه دولت می توانست با حذف هزینه زمین های دولتی در این طرح، مردم را خانه دار كند، اما در طرح ملی مسكن دولت مقرر است در هر صورت قیمت زمین را به نرخ زمان فروش از متقاضیان دریافت كند؛ به عبارت دیگر این روش هیچ تأثیری در كاهش قیمت مسكن برای متقاضیان و ثبت نام كنندگان در طرح ملی مسكن نخواهد داشت. اگر مردم هزینه خرید مسكن نوساز را داشتند كه نیازی به ثبت نام در طرح ملی مسكن نبود.
وی با تاكید بر اینكه هنر دولت، حذف هزینه زمین از قیمت تمام شده ساخت و ساز است، اظهار داشت: دولت می توانست مشابه همان كاری كه دولت گذشته در مسكن مهر انجام داد را پیاده سازی كند به این صورت كه زمین به صورت اجاره ۹۹ ساله در اختیار متقاضی قرار گیرد؛ به نظر من طرح ملی مسكن عملاً برنامه ای شبیه طرح مسكن مهر است ولی با حذف بزرگترین خوبی مسكن مهر كه همان حذف قیمت زمین از قیمت تمام شده مسكن بود.
كارشناس اقتصاد مسكن با اشاره به اظهارات آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی درباره سوداگری زمین، اظهار داشت: آخوندی هم در زمانی كه وزیر راه و شهرسازی بود، همواره با وجود هر گونه سوداگری و سفته بازی در بخش مسكن مخالف بود اما در ماه های پایانی وزارت خود، سوداگری در زمین را پذیرفته بود اما با سوداگری در مسكن مخالف بود؛ این در شرایطی است كه عمده قیمت ملك را زمین آن به خود اختصاص می دهد و سوداگری ای در سازه واحد مسكونی وجود ندارد چون قیمت مصالح ساختمانی مشخص است و می توان آنرا از قیمت تمام شده حذف كرد؛ آنچه عملاً مورد طمع سوداگران است و قیمت مشخصی ندارد، زمین ملك است. بدین سبب وقتی سوداگری در زمین را می پذیریم، درواقع سوداگری در مسكن را پذیرفته ایم.
عزیزی اشاره كرد: تا زمانی كه پایه های مالیاتی «عایدی سرمایه» و «خانه های خالی» اجرا نشود، این سوداگری ها حتی با وجود افزایش عرضه مسكن متوقف نخواهد شد.

1398/06/15
11:54:59
5.0 / 5
3623
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است