قائم مقام معاونت تحقیقات وزارت بهداشت مطرح كرد

مهمترین عوامل بروز تخلف و تقلب علمی، لغو رتبه و اخراج 4 عضو هیات علمی

مهمترین عوامل بروز تخلف و تقلب علمی، لغو رتبه و اخراج 4 عضو هیات علمی به گزارش زارا قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اشاره به علل بروز خطا و تخلفات علمی و پژوهشی در دانشگاه های كشور، اظهار نمود: وزارت بهداشت به صورت جدی و قطعی با متخلفان حوزه پژوهش برخورد می كند.


دكتر شاهین آخوندزاده در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینكه توسعه سرطانی و بی رویه آموزش عالی یكی از عوامل افزایش آمار تخلفات علمی و پژوهشی در كشور است، عنوان كرد: توسعه كمی آموزش عالی بدون توجه به اصول كیفی بسیار صدمه زاست. بگونه ای كه طی ۱۵ سال قبل تعداد زیادی دانشگاه و مركز آموزش عالی بدون توجه به تامین زیرساخت های پژوهشی و جذب اعضای هیات علمی توانمند صورت گرفته است.

لغو رتبه و اخراج ۴ عضو هیات علمی
وی با اشاره به اینكه در ارتباط با مبحث ری تركت ۵۸ مقاله پژوهشگران ایرانی، شدیدترین برخورد از سمت وزارت بهداشت انجام شد، اظهار داشت: بعد از بررسی مبحث با متخلفان شدیدا برخورد شد، بگونه ای كه دو رتبه استادی اعضای هیات علمی لغو و دو عضو هیات علمی هم اخراج شدند.
وی با تاكید بر اینكه نبود زیرساخت باكیفیت، استاد توانمند و متبحر و جذب دانشجوی ضعیف به خروجی رساله ها و مقالات ضعیف و گاها همراه با تقلب و تخلف منجر می شود، اظهار نمود: هم اكنون تعداد دانشجویان PhD دانشگاه های ما با كشور امریكا برابری می كند، این در حالیست كه امكانات، زیرساخت ها و بودجه های علمی و پژوهشی این دو كشور باهم قابل قیاس نیست.

برخی علل بروز تخلف و خطای پژوهشی
وی افزود: بعنوان نمونه دانشجوی دكترا پروژه ای برای رساله خود طراحی می كند كه تحقق و اجرای آن نیازمند بودجه ای ۱۰۰ میلیون تومانی است در صورتی كه دانشگاه تنها ۱۰میلیون تومان حمایت مالی می­كند، ازاین رو زمانیكه می خواهید پروژه ۱۰۰ میلیونی را با ۱۰ میلیون اجرا كنید، بروز خطای علمی غیرقابل اجتناب است.

ممانعت از توسعه بی رویه آموزش عالی راهكار پیشگیری از تخلف
قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ممانعت از توسعه بی رویه آموزش عالی را راهكاری برای پیشگیری از بروز تخلف و خطای علمی عنوان نمود و اظهار داشت: كشور ما احتیاجی به جذب ۱۰۰ هزار دانشجوی دكترا ندارد كه ۹۸ هزار مورد آنها بعد از فارغ التحصیلی بیكار بمانند، اقدام معقولانه پذیرش ۱۰ هزار دانشجوی دكترا و همینطور جذب اساتید صاحب نظر و توانمند برای تربیت دانشجوی PhD است، چونكه در این صورت هم دانشجو با سواد و توانمند تربیت می شود و هم در نهایت مقالات و پژوهش های با كیفیتی بعنوان خروجی دانشگاه ها منتشر می شود.

پژوهش و كار علمی الزامی نیست
وی با تاكید بر اینكه پژوهش و كار علمی الزامی نیست، خاطرنشان كرد: شاخص اجبار عضو هیات علمی برای ارائه مقاله در آئین نامه ارتقا باید اصلاح گردد، چونكه همین اجبار گاهی عاملیست كه منجر به بروز خطا و تقلب علمی می شود. به عبارت دیگر باید مدلهای مختلفی مانند شاخص ها آموزشی، پژوهشی و تركیب آموزش و پژوهش برای ارتقای اعضای هیات علمی طراحی شود.
وی با اشاره به اینكه امكان ارتقای اعضای هیات علمی توانمند در حوزه تدریس و آموزش باید فراهم گردد، اظهار داشت: البته در آئین نامه جدید ارتقا، "سرآمدی آموزشی" بعنوان شاخصی برای ارتقا در نظر گرفته شده و در همین راستا نخستین عضو هیات علمی بر مبنای شاخص "سرآمدی آموزش"، بدون ارائه مقاله به مرتبه استاد تمامی ارتقا پیدا كرد.

برخی از خطاهای علمی از ناآگاهی افراد نشأت می گیرد
آخوندزاده با اشاره به لزوم برگزاری كارگاه و ارائه آموزش هایی در ارتباط با تولیدات علمی و انتشار مقالات، عنوان كرد: بعضی از تخلفات و تقلب های علمی از ناآگاهی افراد نسبت به اصول ارائه مقاله یا تولیدات علمی ناشی می شود كه همین مساله اهمیت برگزاری كارگاه های آموزشی توسط دانشگاه ها و مراكز آموزشی را دوچندان می كند. بعد از ارائه آموزش می توان با خطاها و تخلفات به صورت جدی و قاطع برخورد كرد.
وی افزود: به اعتقاد بنده اگر در جذب دانشجو و استاد و همینطور ایجاد بستر و محیط مناسب پژوهشی درست عمل نماییم، میزان خطاهای علمی كاسته می شود. ولی اگر در این سه مؤلفه نقص داشته باشیم هر كاری نماییم در آن خطا خواهد بود.

نحوه توزیع بودجه های پژوهشی وزارت بهداشت
آخوندزاده با اشاره به نحوه توزیع بودجه های پژوهشی وزارت بهداشت، عنوان كرد: حدود ۳ درصد بودجه پژوهش وزارت بهداشت صرف كوهورت و ۹۷ درصد باقیمانده صرف سایر حوزه ها و بخش ها می شود، این در حالیست كه هم اكنون بیشتر از ۳۰ دانشگاه با رصد جمعیتی ۲۰۰ هزار نفری در پروژه ملی كوهورت دخیل هستند.
قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به سهم علوم پایه از بودجه پژوهشی وزارت بهداشت، اظهار داشت: سهم علوم پایه از بودجه پژوهشی وزارت بهداشت حداقل ۵۰ درصد است. البته امروز دیگر در دنیا مرزی بین علوم پایه و علوم بالینی وجود ندارد.
وی با اشاره به نحوه تخصیص بودجه های پژوهشی به دانشگاه های علوم پزشكی كشور، عنوان كرد: این بودجه با عنایت به ظرفیت، وسعت، تعداد دانشجو و اعضای هیات علمی دانشگاه ها؛ خروجی ها؛ شاخص حركت در مرزهای دانش و همینطور بر مبنای مأموریت های واگذار شده از جانب معاونت فناوری وزارت بهداشت به دانشگاه، تخصیص داده می شود.
آخوندزاده در خاتمه با اشاره به اینكه نیروی انسانی و نیاز جامعه از مهم ترین مسایل در حوزه پژوهش است، تصریح كرد: مأموریت ها با عنایت به نیاز جامعه و بر مبنای پتانسیل و نیروی انسانی هر دانشگاه تفویض می شود، به عبارت دیگر مأموریت ها به دانشگاه هایی داده می شود كه پتانسیل، امكانات و نیروی انسانی در رابطه با آن مبحث را در اختیار داشته باشند، چونكه پژوهش انسان محور است.



1398/05/10
00:37:29
5.0 / 5
4452
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , تولید , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است