جایگاه طلای سرخ در اقتصاد ایران

بررسی وضعیت تجارت زعفران در سال ۹۸

بررسی وضعیت تجارت زعفران در سال ۹۸ به گزارش زارا عضر هیات مدیره گروه شركت های زعفران سحرخیز با اشاره به اینكه ایران بزرگترین تولید كننده زعفران در دنیا است، اظهار داشت: ارزش افزوده صادرات زعفران بسته بندی نزدیك به پنج برابر زعفران فله است.



به گزارش زارا به نقل از مهر، فرزاد سحرخیز با بیان این مطلب اظهار داشت: تولید زعفران در ایران در سال های مختلف بسته به وضعیت كشاورزی، آب و هوایی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن در سال است كه بیشتر از ۵۰ درصد این رقم به صورت فله به كشورهای اسپانیا و امارات صادر می شود.
وی با اشاره به اینكه زعفران صادر شده به این ۲ كشور بعد از بسته بندی در چارچوب های كوچك و متنوع به دیگر نقاط دنیا صادر می شود، اضافه كرد: با بررسی آمار صادرات زعفران به خارج از كشور، درمی یابیم كه تنها ۵ درصد از كل زعفران صادراتی ایران به بسته بندی های زیر ۱۰ گرم ویژه مصرف كنندگان نهایی و مراكز خرده فروشی اختصاص دارد و ۹۵ درصد در بسته های بالای ۱۰ گرم و عمدتاً نیم و یك كیلو صادر می شود.
عضو هیأت مدیره گروه شركت های زعفران سحرخیز درباره راهكارهای كاهش صادرات زعفران ایران به صورت فله، خاطرنشان كرد: معافیت از برگشت تعهد ارزی، پرداخت هزینه های نمایشگاهی و …، مواردی است كه دولت می تواند با استفاده از آنها ضمن پشتیبانی از صادركنندگانی كه زعفران را در بسته بندی های ریز مخصوص مصرف كننده نهایی و با نام ایران به كشورهای دیگر صادر می كنند، ایجاد ارزش افزوده برای اقتصاد كشور را افزایش دهد.
وی خاطرنشان كرد: الان در سحرخیز با عنایت به رعایت استاندارد بالا در تولید و بسته بندی زعفران، تنوع و انعطاف پذیری در بسته بندی، بسته بندی های لوكس و قابل رقابت با بسته بندی كالاهای خارجی و عرضه خدمات با كیفیت مطلوب و استانداردهای بازارهای بین المللی، توانسته است سهم خویش را در صادرات زعفران بسته بندی ایرانی افزایش دهد.
سحرخیز با اشاره به مقاصد صادراتی گروه شركت های زعفران سحرخیز، اظهار داشت: هم اكنون محصولات این شركت به اقصی نقاط دنیا همچون كشورهای عربی (امارات، عربستان، قطر، كویت، بحرین و عمان)، كشورهای آسیای شرقی (چین و ژاپن)، كشورهای اروپایی (اسپانیا، انگلستان، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، سوئد، سوئیس، دانمارك و …)، كشورهای قاره آمریكا (كانادا، آمریكا و برزیل) و همینطور استرالیا صادر می شود.
وی درباره برنامه های توسعه ای مجموعه سحرخیز، اظهار داشت: در سال های اخیر روی مبحث تنوع محصولات صادراتی و همینطور طراحی بسته بندی بر مبنای بازار هدف تمركز شده است. علاوه بر آن امسال در طرح توسعه صادراتی شركت چند بازار جدید شناسایی شده و راهبرد ورود به بازارهای مورد نظر در دستور كار قرار دارد.
عضو هیأت مدیره گروه شركت های زعفران سحرخیز در پاسخ به این سوال كه افزایش نرخ ارز تا چه میزان می تواند بر رونق صادرات زعفران تأثیر بگذارد، اظهار داشت: افزایش نرخ ارز به نسبت ۲ سال گذشته، باعث روی آوردن تجار ایرانی فراوانی به سمت این محصول با ارزش شده است. همچنن كاهش نرخ خرید دلاری هم اثر خویش را در كاهش قیمت جهانی آن گذاشته است؛ اما نكته مهم این است كه در چند ماه گذشته همزمان با افزایش نرخ ارز، قیمت ریالی زعفران هم افزایش یافته و این مورد باعث افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی شده است.
وی در انتها اضافه كرد: معرفی زعفران با نام و برند ایرانی به مصرف كننده نهایی، نیازمند یك حركت جمعی یا تعریف پروژه تحقیقاتی در سطح كلان است. هر كشور احتیاج به تحقیقات بازار خاص خود و طراحی راهبرد اختصاصی برای ورود به بازار برای كلیه صادركنندگان و حمایت سازمان توسعه تجارت دارد.
این مطلب، یك خبرآگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

1398/04/03
14:07:47
5.0 / 5
3000
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است