، گزارش ایسنا از مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها و حاشیه های آن،

از درخواست رئیس جمهور تا اعلام آمادگی دانشگاه ها برای كمك در زمینه های دانشی و سیاسی

از درخواست رئیس جمهور تا اعلام آمادگی دانشگاه ها برای كمك در زمینه های دانشی و سیاسی زارا: مراسم شروع سال تحصیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی كه امروز با حضور رئیس جمهور پشت درهای بسته و دیوارهای پرده ای در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، با حاشیه هایی همراه بود.



به گزارش زارا به نقل از ایسنا، مراسم شروع سال تحصیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی امروز با حضور رئیس جمهور، وزرای علوم و بهداشت، روسای دانشگاه ها، مدیران آموزش عالی و برخی اساتید در حالی با تاخیر یك ماهه از شروع سال تحصیلی جدید در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار گردید كه فقط تعداد بسیار محدود و خاصی از دانشجویان كارت دعوت به همراه داشتند و موفق شدند در سالن برگزاری مراسم حاضر شوند و در جریان برگزاری مراسم قرار بگیرند.

محل برگزاری مراسم شروع سال تحصیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی كه رئیس جمهور در آن حضور داشت با دیوارهای پارچه ای پوشش داده شده بود و امكان حضور دانشجویان در محوطه برگزاری این مراسم هم وجود نداشت.



در واقع برخلاف سال های گذشته دانشجویانی كه موفق نشده بودند در سالن برگزاری مراسم شروع سال تحصیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی حضور پیدا كنند، امكان مشاهده مراسم و سخنرانی ها با استفاده از ویدئو پرژكتور در بیرون از سالن وجود نداشت و می توان گفت مراسم دو سال اخیر شروع سال تحصیلی دانشگاه ها در بی اطلاعی دانشجویان و فعالان دانشجویی از روند برگزاری مراسم و سخنان رئیس جمهور و همینطور سایر مسئولان آموزش عالی برگزار گردید.

همچنین دانشجویان معترض كه موفق به حضور در سالن برگزاری مراسم نشده بودند، حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران را بی اثر و نمایش تبلیغاتی عنوان كردند و تاكید نمودند كه برخلاف ادعای مسئولان و سیاستمداران امكان فضای آزاداندیشی، نقد و بیان دیدگاه ها و نظرات دانشجویان در دانشگاه ها وجود ندارد و مسئولان كشور همواره دانشجو را مقابل خود می بینند و از بیان دیدگاه ها، نظرات و مطالبات این قشر از جامعه همواره وحشت دارند.


همزمان با حضور رئیس جمهور به مناسبت شروع سال تحصیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در دانشگاه تهران، دانشجویان این دانشگاه با تجمع در مقابل تالار علامه امینی این دانشگاه كه محل سخنرانی رئیس جمهور می باشد با در دست گرفتن پلاكاردهایی و سر دادن شعارهای اعتراضی مطالبات خویش را بیان نمودند.
در این مراسم دانشجویان معترض به دو گروه مخالف سیاست های دولت و موافق سیاست های دولت تقسیم شدند و با سر دادن شعارهایی همچون «نه به حصر دانشگاه»، «قانون اساسی میثاق فراموش شده»، «نه به سهمیه ها»، «نه به بورسیه های غیرقانونی»، «نه به پولسازی و كالایی آموزش» و برخی شعارهای دیگر انتقادهای خویش را به سیاست های دولت بیان نمودند.


در مقابل گروهی دیگر از دانشجویان هم با سر دادن شعارهایی نظیر «اختلاس ها كم بشه مشكل ما حل می شه»، «وزیر سرمایه دار نمی خواهیم»، «مسئولین مرفه مایه ننگ ملت»، «رویكرد اقتصادی غلط، افزایش فاصله طبقاتی»، «رئیس جمهور به جای نگاه به دشمن به دست جوانان بنگرد»، «مرفهان بی درد مایه ننگ ملت»و برخی شعارهای سیاسی و صنفی دیگر خواهان پاسخ رئیس جمهور شدند.


در این میان هم عده ای دیگر از دانشجویان بی طرف با سر دادن شعارهایی خواهان توجه مسئولان آموزش عالی به مشكلات و كمبودهای آموزشی و صنفی خود بودند.


حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در مراسم شروع سال تحصیلی دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی در دانشگاه تهران طی سخنانی با بیان این كه «این مراسم بعنوان احترام و كرنش در برابر علم، دانش، پژوهش و فناوری است و مخاطب این كرنش اساتید و دانشجویان عزیز ما هستند» در بخشی از سخنان خود اظهار نمود: علت موفقیت ها در دولت یازدهم از امید به آینده آغاز شد و دیدگاه مردم نسبت به آینده بود كه جامعه را در راه قرار داد. در سال 92 كه بنده انتخاب شده بودم و دو ماه بعد دولت تشكیل می شد به محض انتخاب دلار كاهش پیدا كرد. بازار آرام گرفت و امیدها بالا در حالیكه ما هنوز كاری نكرده بودیم.
رئیس جمهور همینطور بیان كرد: از سال 92 دانشگاهها می توانستند مراسم 16 آذر داشته باشند. نقد كنند و حرف بزنند. البته برای یك انسان امكان دارد از نظر عاطفی پذیرش انتقاد زیاد سخت باشد. هم نقد بیش از اندازه می تواند مفید نباشد و هم این كه به حد بودن نقد مفیدو لازم است.
وی تصریح كرد: گاهی اوقات نقد به اندازه بسیار مفید می باشد و نقد بیش از اندازه همان مثال نمك است كه اگر به اندازه باشد لازم و اگر به اندازه نباشد بی مزه و زیاد هم باشد نمی توان آنرا خورد.

دانشگاهها باید نقاد و پرسشگر باشند
رئیس جمهور با تاكید بر اینكه دانشگاه می تواند مبدا تحولات و مظهر اقتدار باشد، اظهارداشت: دانشگاه نقش مهمی در علم، فرهنگ، جامعه پذیری نسل جوان، انضباط، قانون مداری و مهارت آموزی دارد.
وی از دانشگاه تهران بعنوان یك دانشگاه كهن، قدیمی و برتر نام برد و بااشاره به جلسه اخیر دادگاه لاهه برای رسیدگی به شكایت ایران از آمریكا اضافه كرد: در همین دادگاه اخیر لاهه برخی چهره ها، از همین دانشگاه تهران بودند و یكی از افرادی كه به وكالت از ایران در آن جلسه سخن می گفت جزو همكلاسی های ما در دوران دانشجویی در دانشكده حقوق بود.
وی خاطرنشان كرد: دانشگاه همانطور كه امام(ره) فرمود می تواند مبدأ تحولات باشد و دانشگاه می تواند مظهر اقتدار باشد همانگونه كه مقام معظم رهبری بر آن تاكید كرد.
روحانی با اشاره به حضور و نقش آفرینی فارغ التحصیلان دانشگاه ها در عمده مدیریت های جامعه، نقش دانشگاه را برای آینده جامعه و مدیریت آینده كشور بسیار مهم برشمرد و اظهار داشت: اگر امروز نقصی از مدیران گرفته می گردد و نقد واردی مطرح می شود، باید بپذیریم به شكلی نقد بر دانشگاه هم هست؛ چراكه این ها در همین مركز تربیت شده اند و دانش آموخته اند.
روحانی واژگان دانشجو و استاد را دو واژه بسیار قشنگ، زیبا و غرور آفرین در دانشگاه ذكر كرد و با تاكید بر اهمیت نقش امید در موفقیت و توسعه روزافزون كشور اظهارداشت: علت موفقیت هایمان در دولت یازدهم، كجا بود؟ از امید به آینده آغاز شد و دیدگاه مردم نسبت به آینده بود كه جامعه ما را در راه جدیدی قرار داد.
وی اضافه كرد: در سال 92 انتخاب شده بودم و 2 ماه بعد بنا بود دولت تشكیل دهیم به محض انتخاب قیمت دلار كاهش پیدا كرد، بازار آرام شد و امیدها افزایش پیدا كرد. در آن دوره ما هنوز كاری نكرده بودیم و دولت فعالیت خویش را آغاز نكرده بود اما مردم به آینده بهتر، به تعامل بیشتر با جهان، آرامش بیشتر و فضای امن تر و نه امنیتی تر، امیدوار شده بودند.
وی اضافه كرد: هنرپیشه سینما، كارگردان و نویسنده كتاب همه امیدوار شده بودند و می دانستند كه برای گرفتن مجوز خیلی معطل نمی شوند. دانشجو هم امیدوار شده بود چون می دانست از سال 92، دیگر در 16 آذر آزاد است و همه دانشگاه ها می توانند مراسم 16 آذر داشته باشندو می توانند حرف بزنند و نقد كنند.
رییس جمهور تصریح كرد: گاهی وقت ها امكان دارد از لحاظ عاطفی پذیرش انتقاد برای انسان، زیاد سخت باشد. من هم وقتی در روزنامه ها و فضای مجازی، 10 الی 15 انتقاد می خوانم می گویم امروز بس است، كنار می گذارم. چون هم وقت بیشتر ندارم و هم نقد بیش از اندازه می تواند مفید نباشد اما نقد به اندازه، هم مفید و هم لازم است.
وی اظهار داشت: یك مطلبی در بیان روایی داریم كه امكان دارد برای جامعه بزرگ به نوع دیگری معنا نماییم و آن اینكه « اگر كسی برادر مؤمنش را در فضای دوستانه دو نفری نصیحت بكند، به او زینت داده، و مشكلش را حل كرده است اما اگر همین نقد را در یك جمع عمومی بگوید، نگران، ناراحت و شرمسارش كرده است».در زندگی جمعی، خانوادگی، اجتماعی هم اینچنین است. در زمینه دولت و حكومت هم می تواند تا حدودی صادق باشد.

نقد بیش از اندازه مثالش همان نمك است
وی تصریح كرد: الان اساتیدی در كشور داریم كه از لحاظ اقتصادی، مقاله می نویسند، مصاحبه و نقد می كنند، عده ای از اساتید هم داریم كه اصلا ً ندیدم مصاحبه كنند و در روزنامه حرف بزنند ولی مرتب برای من نامه می نویسند. این تأثیرگذارتر است. استادی كه در بحث اقتصادی نقد دارد، برای من مستقیم نامه می نویسد من هم به دقت می خوانم و پیام تشكر برایش می فرستم. می گویم نامه شما رسید، خواندم، متشكرم. یكی هم مصاحبه می كند آنرا هم می شنوم، گاهی وقت ها نقد به اندازه بسیار مفید می باشد، نقد بیش از اندازه مثالش همان نمك است. نمك طعام به اندازه باشد لازم است، و اگرزیاد باشد، نمی گردد غذا را خورد.
روحانی با بیان این كه «دانشگاه ها باید نقاد و پرسشگر باشند و باید دولت را نقد كنند»، خاطرنشان كرد: هیچ تردیدی در این بحث وجود ندارد. البته خواهش من این است كه این نقادی و پرسشگری با اطلاعات كافی باشد. فردا عده ای از اساتید اقتصادی را دعوت كردم رو در رو با آنها بنشینم و صحبت كنم. بعضی از آنها به صورت نامه سرگشاده و بعضی ها به صورت نامه خصوصی برای من نامه نوشتند. حرف هایی دارم با آنها مستقیم مطرح می كنم.


وی اضافه كرد: وقتی موضوعی را نقد می نماییم، باید شرایط كشور را دقیقاً بدانیم. وقتی دستور ورزش به فردی می دهید، به سلامت و سن طرف هم نگاه می كنید، در چه سنی و شرایطی است به همه نمی گردد یك نسخه ورزش یكسانی داد. شرایط كشور، شرایط یكسانی نیست. ما باید در این شرایط ببینیم چه كار باید بكنیم و چاره چیست؟ نه در یك شرایط ایده آل.
وی با طرح این سوال كه چه چیزی سبب شد در دولت یازدهم پیشرفت كردیم و امید مردم به آینده افزایش یافت؟اظهارداشت: به نظر من كلید اصلی موفقیت دولت یازدهم امید مردم بود. مردم فضا را روشن می دیدند و شاهد بودند كه هر روز گره ای گشوده می گردد. افضل اعمال امت، انتظار الفرج است و پیامبر فرمود بهترین عمل، امید به گشایش هاست. مفهوم عام انتظار فرج یعنی بدانیم گره ها باز می گردد و بن بست ها از بین می رود. این انتظار فرج است. یعنی ما مرتب نسبت به آینده خودمان، امیدوار باشیم. اگر انتظار یُسر باشد، خود این انتظار آسانی و یُسر را می آفریند و اگر انتظار عُسر باشد، خودش عُسر می آفریند.
رییس جمهور تصریح كرد: اگر یك پزشكی به مریض كه می رسد به او بگوید، خیلی دیر آمدی، اوضاعت خیلی بد است و دعا كن. این مریض كه كارش تمام است اما اگر دكتر به همان مریض بگوید چرا ناراحت هستی چیزی نیست، خیلی ها از این بیماری داشتند و نجات پیدا كردند، كمی دشوار می باشد اما بهتر می شوی و نگران نباش، من در كنارت هستم. حال این مریض اصلاً پیش از نسخه، دارو و درمان 20 درصد خوب می گردد. بعضی ها می گویند گفتار درمانی نكنید، ولی امید درمانی درست است. گفتار درمانی خیلی مؤثر نیست اما امید درمانی به طرف می گوید تو مشكلی نداری، تو زنده هستی و مشكلت حل می گردد.
وی با بیان این كه «امروز در جامعه مان نیاز به تقویت امید به فردا داریم»، اظهار نمود: نمی خواهم بگویم امروز مردم ما مشكل ندارند، شما امكان دارد، قیمت اجناس را هر زمانی كه به فروشگاه می روید چك كنید اما من بعنوان رئیس جمهور هر روز لیست قیمت اجناس را می بینم و می دانم وضع زندگی مردم چگونه است مخصوصاً آنهایی كه حقوق ثابت دارند. اما آیا ما باید در برابر مشكلات و شرایط جدید تسلیم بشویم و یا باید به همدیگر امید بدهیم و به یكدیگر كمك نماییم.

ما از این دوره عبور خواهیم كرد
وی با تاكید بر این كه «ما از این دوره عبور خواهیم كرد»، اظهار داشت: اما باید از این مسیر و برای رسیدن به آینده و روزهای بهتر، امیدوارانه و از ساده ترین و كم هزینه ترین راه عبور نماییم. ناامیدی و ناامید كردن مشكلات را حل نمی نماید. یك وقتی ما می خواهیم انكار نماییم و بگوییم مشكلی نیست، این بد است و نباید مشكل را انكار نماییم. مشكل وجود دارد اما اینكه بگوییم مشكل حل نمی گردد، این درست نیست. می خواهیم بگوییم آینده بدتر می شود، امكان دارد آینده كوتاه مدت بدتر شود، ولی آینده بلندمدت حتماً بهتر می َشود، چرا بهتر نشود. چرا نتوانیم از مشكلات عبور كنیم؟
روحانی با طرح این پرسش كه «دلایل امیدوار كننده برای وضعیتی بهتر در آینده چیست؟»، اظهار داشت: در تاریخ آمریكا طی 40 سال گذشته، كینه توزتر از تیم فعلی دولت آمریكا نسبت به ایران، ایرانی، نظام جمهوری اسلامی شكل نگرفته بود.دشمنی ها بوده اما یك نفر بوده و بقیه در دشمنی متوسط بودند اما الان در كاخ سفید بدترین ها دور هم جمع شده اند.
وی با تشریح اهداف گردانندگان كاخ سفید ضد ایران اسلامی اظهار نمود: آن ها كار خویش را با یك جنگ روانی شروع كردند و جنگ اقتصادی بعنوان هدف میان مدت آن هاست. جنگ برای مبحث كارآمدی نظام، هدف سوم و مشروعیت زدایی از نظام هدف نهایی آنها است. آن تغییر رژیمی را كه سخن می گویند با مشروعیت زدایی دنبال می كنند كه این مشروعیت زدایی را با جنگ روانی، اقتصادی و مبحث كارآمدی پی می گیرند.
وی با تاكید بر این كه «ایران اسلامی و ملت بزرگ ایران از همه این توطئه ها با وحدت، اتحاد و یكپارچگی عبور خواهد كرد»، اظهار داشت: در خیلی از جاها می توانیم آمریكا را شكست دهیم. یك كسی امكان دارد بگوید چرا شعار می دهید و شما بعنوان یك كشور در حال رشد و توسعه چگونه می خواهید آمریكای ابرقدرت را با این همه نفوذ اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیتی در دنیا، شكست دهید؟
رییس جمهور با طرح این پرسش كه «آیا آمریكا به لحاظ سیاسی در برابر جمهوری اسلامی ایران در این چند ماه و طبق قضاوت های جهانی، شكست خورده یا پیروز بوده است؟»، اضافه كرد: هیچ كس در دنیا به جز چند كشور معدود نیست كه بگوید تصمیم آمریكا برای خروج از برجام، درست بوده است. حتی آنهایی كه خیلی احتیاط می كنند اظهار تأسف می كنند، آن هایی كه صریح تر حرف می زنند می گویند آمریكا اشتباه كرده و آن هایی كه صریح تر حرف می زنند می گویند كار مغایر قانون انجام داده و برخلاف مقررات حركت كرده است.
وی اضافه كرد: جلسه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل و نطق ها و سخنرانی ها را دیدید و شنیدید. آقای ترامپ حتی برای ضربه زدن به ایران و تایید سیاست هایش، جلسه شورای امنیت را به ریاست خود برگزار كرد اما چه پاسخی دریافت كرد. همه 14 عضو دیگر در شورای امنیت سازمان ملل از برجام تعریف كردند.
وی افزود: آقایی كه به اصطلاح و به ظاهر میزبان سازمان ملل است و به همه سرانی كه می خواهند وارد نیویورك بشوند، ویزا می دهد و رئیس دوره ای شورای امنیت هم است، اما دست خالی از شورای امنیت بیرون می آید و نتوانست به نتیجه برسد. چرا؟ حقانیت ما در این مسأله و تدبیر ما در این مسأله ما را پیروز كرده است.
روحانی اظهار داشت: روزی كه آمریكا از برجام خارج شده بود، توقع آمریكایی ها این بود كه یك ساعت بعد یا حداكثر فردا بامداد به وقت خودمان ما هم اعلام نماییم كه از برجام خارج می شویم. نتیجه چه می شد؟ بلافاصله پرونده به شورای امنیت برمی گشت. تحریم بین المللی ضد ما شروع می شد، همه قطعنامه ها ضد ایران سر جای اول خودش برمی گشت و ما در دنیا تنها می شدیم و همه طرفدار آمریكا می شدند.اما نظام جمهوری اسلامی ایران تدبیر كرد و عجله نكرد. بدون عجله و بدون دستپاچگی گفت من مهلت چند هفته ای می دهم ببینم بقیه چه می كنند آن چند هفته تا حالا هنوز ادامه دارد. ضرر كردیم؟ هر وقت بخواهیم از برجام خارج شویم، خارج می شویم. این مشكلی ندارد. خارج شدن مثل خراب كردن یك دیوار است به راحتی می گردد خرابش كرد، ساختن دشوار می باشد. خراب كردن مشكل ندارد.
وی تصریح كرد: می گویند چرا از برجام خارج نشدید در حالیكه برای خروج مشكلی وجود ندارد هر وقت می توان از آن خارج شد اما اینكه منفعت شما و منفعت كشور در كدام است مهم می باشد. ماندن یا نماندن برجام مهم نیست منافع ملی، امنیت ملی و مصالح ملی مهم می باشد.

از لحاظ سیاسی ما پیروزیم یا آمریكا؟
وی با بیان این كه «در شرایط كنونی از لحاظ سیاسی ما پیروزیم یا آمریكا؟»، اظهار نمود: از لحاظ سیاست خارجی اساساً ایران پیروز این ماجرا و آمریكا شكست خورده این ماجراست و فكر نمی كنم هیچ كس در این مسأله تردید داشته باشد. همه می دانند آمریكا از لحاظ حقوقی، سیاسی و زیرپاگذاشتن تعهدات بین المللی، حتماً دچار شكست شده است و ما موفقیت و پیروزی به دست آوردیم.
رییس جمهور با اشاره به این كه «از لحاظ حقوقی چه كسی در این ماجرا پیروز است؟»، اظهار داشت: ما همیشه افتخار می كردیم كه در دوران مرحوم دكتر مصدق، انگلیس از ما در لاهه شكایت نمود و تیم دكتر مصدق رفتند آنجا بگویند این دادگاه برای رسیدگی به این مورد صلاحیت ندارد و دادگاه در نهایت در مسأله صلاحیت به نفع ایران رأی داد و گفت من صلاحیت ندارم چونكه یك طرف دولت می باشد و یك طرف شركت است و من نمی توانم وارد این مورد شوم. البته سفارش های اجرایی كرد كه به ضرر ما بود.
وی اضافه كرد: اما امروز ایران شكایت نمود و ما شاكی بودیم و ما وارد شدیم نه اینكه آمریكا شكایت كرده باشد. ما شكایت كردیم و در نهایت، هم در صلاحیت پیروز شدیم و هم در اجرای موقت، موفق شدیم. دو موفقیت بزرگ در دادگاه لاهه به دست آوریدم به دست چه كسی؟ به دست تحصیلكرده های همین دانشگاه تهران. به دست حقوق دانان و دیپلمات های خودمان.
وی تصریح كرد: البته یك موفقیت دیگر هم در دادگاه عالی رم برای اموالمان به دست آوردیم. امیدواریم موفقیت های دیگر هم در دادگاه های بین المللی دیگر داشته باشیم. حالا ما موفقیم یا آمریكا؟ البته ما موفق هستیم اما آیا در عین حال ما مشكل نداریم؟ چرا مشكل داریم. مشكل ما از اینجا ناشی می گردد كه آمریكا بر خلاف توافق و برخلاف معاهده اش و برخلاف مصوبات شورای امنیت سازمان ملل از یك توافق چندجانبه، بی جهت خارج شده است. در اینجا حكم كیست؟ حكم، دبیرخانه سازمان ملل است و از آن بالاتر آژانس بین المللی انرژی اتمی است. این دو حكم هر دو می گویند حق با ایران است و آمریكا اشتباه كرده است.
رییس جمهور تصریح كرد: پس ما از لحاظ سیاسی، از لحاظ نهادهای بین المللی، از لحاظ حقوقی و افكار عمومی موفق شدیم، حتی در خود آمریكا هم برای دولت آمریكا این یك پیروزی نیست اما از لحاظ روانی و اقتصادی آمریكا وارد عمل شده است.

اتحادیه اروپا در برابر آمریكا ایستاده است
وی اظهار نمود: امروز بر اثر قوانین ظالمانه آمریكا سرنوشت شركت های اروپایی این است كه آنهایی كه با ما كار می كنند اگر ادامه كار را قطع كنند، توسط دادگاه اروپا جریمه می شوند و اگر بر مبنای توافق ادامه همكاری دهند، توسط آمریكا جریمه می شوند و چنین مقوله ای در تاریخ روابط اتحادیه اروپا و آمریكا نبوده است.
وی با اشاره به دیدارهای خود با اغلب رهبران اروپا در سفر نیویورك، اظهار داشت: یك نخست وزیر كشور مهم اروپایی به من گفت اگر 5 سال پیش به من می گفتند روزی پیش می آید كه در دعوا بین ایران و آمریكا، اتحادیه اروپا به طرف ایران می آید، می گفتم از محالات تاریخ است چراكه ما متحد آمریكا هستیم و امنیت و اقتصاد ما با آمریكا گره خورده و امكان ندارد اگر روزی ایران و آمریكا رو در روی هم قرار بگیرند پشت سر ایران برویم.
روحانی افزود: این مسأله ای كه به ذهن غیرممكن می آمد، امروز ممكن شده و اتحادیه اروپا در برابر آمریكا ایستاده است و درست روز قبل اینكه ترامپ می خواهد ضد ایران جلسه شورای امنیت را برگزار كند، اتحادیه اروپا، چین و روسیه ضد آمریكا جلسه تشكیل می دهند و این حادثه، حادثه كمی نیست.
وی با بیان این كه «صدا و سیما و دانشگاهیان كشور باید این موفقیت ها را برای مردم توضیح دهند»، اظهار نمود: حادثه بزرگی از لحاظ سیاسی در دنیا اتفاق افتاده است؛ امكان دارد بگویید اروپایی ها نمی توانند شركت های خودشان را راضی كنند. این امكان دارد، اما دولت ها همه پشت سر ایران هستند. گاهی هم ما حریف شركت های خودمان نمی شویم. نه شركت های خصوصی، گاهی حریف شركت های دولتی هم نمی شویم.
وی افزود: در دنیای امروز آن هم در اروپا كه اكثریت قریب به اتفاق شركت ها و بانك های آنان خصوصی بوده و خیلی از آمریكایی ها در آن سهام دارند، اینطور نیست اگر دولت یك تصمیمی گرفت به راحتی بتوانند بروند پشت سر آمریكا؛ شركت سود و زیان و منافع خودش را حساب می كند.


رییس جمهور با بیان این كه «ما در خیلی از قدم ها موفق بودیم و چرا نباید نسبت به آینده امیدوار باشیم؟ » اظهار داشت: این اشكال روزنامه ها و یا فضای مجازی یا صدا و سیمای ما است كه وقتی شركتی پس از برجام به ایران می آید می گویند اصلاً خبری نیست و كسی نیامده است. در صورتیكه 9 شركت آمده است اما حالا كه دارند خارج می شوند هر روز می شمارند.
وی با بیان این كه «امروز مشكلاتی برای ما از لحاظ اقتصادی خواهد بود»، تصریح كرد: باوجود این كه مشكلات فشار به مردم وارد می كند، می توانیم بهترین چاره را برایش پیدا نماییم و این دولت نیست كه بهترین چاره را پیدا كند؛ این همه ما هستیم كه باید بهترین چاره را پیدا نماییم.
وی اضافه كرد: من تابحال چندین نامه اساتید دانشگاه را خواندم. خیلی نتوانستم استفاده كنم آن چه كه آن ها می گویند و با آنچه ما داریم انجام می دهیم چه جور می گردد. یك بار هم در ماه رمضان رو در رو با آنها نشستیم و با هم صحبت كردیم. ما از دانشگاه انتظار بیشتر و بالاتر داریم. دانشگاه باید دولت را برای خودش بداند چراكه دولت برای مردم است و این مردم و دانشگاهیان به آن رأی دادند. همه ما پای صندوق رفتیم و شما دانشگاهیان در همه انتخابات نقش بسیار پرارزش و والایی داشتید. مهم نیست طرفدار كدام نامزد بودید. اصل حضور مردم و تشویق شما است.

دانشگاه در انتخابات نیاید اصلاً انتخابات گرم نمی شود
روحانی تصریح كرد: اگر دانشگاه در انتخابات نیاید اصلاً انتخابات گرم نمی گردد. دانشجو و دانشگاهیان هستند كه حضور پیدا می كنند و نقش خودشان را ایفا می كنند.
وی با تشكر و قدردانی از همه دانشگاهیان برای همه انتخابات هایی كه تا امروز برگزار شده بخصوص در اردیبهشت 96 كه كار بسیار مهم و بزرگی را انجام دادند، اظهارداشت: دولت برای شما است. همه باید به هم كمك نماییم. چگونه می توانیم راه بهتری برای حل مشكلات پیدا كنیم؟ در این راستا بعنوان دولت گفتیم تمام كالاهای اساسی مورد نیاز و ضروری مردم كه یك مقدار بازتر هم در نظر گرفتیم و 25 قلم كالا را شامل شد، به حد نیاز جامعه با ارز ثابت 4200 تومانی در اختیار مردم قرار می دهیم. این اراده دولت می باشد و اجرا كرده است و عمل می كند.
وی تصریح كرد: تقریباً حدود 14 تا 15 میلیارد دلار تا آخر سال احتمالاً در این زمینه هزینه خواهیم كرد. ما این را تعهد كردیم و خواهیم داد. حالا در اینكه چگونه این ارز می آید و چگونه تبدیل به كالا می گردد و چگونه توزیع و دست مصرف كننده می رسد. همه باید به هم كمك نماییم، دولت به تنهایی قادر نیست در این راه همه گره ها را باز كند و همه باید دست به دست هم دهیم.

چیزی به نام 13 آبانی نیست كه مردم را نگران بكند و همه اش تبلیغات است
روحانی اضافه كرد: اگر بنا باشد با یك شایعه در فضای مجازی كه بگویند فلان جنس كم شده است. جنسی كه آماده كردیم تا به صورت طبیعی مردم در یك ماه آن را بخرند اگر آن جنس را در دو روز خریدند خوب 28 روز آن قفسه خالی می ماند. دائم دوربین عكس می گیرد و می گوید قفسه خالی است. خوب این برای یك ماه بوده كه سه روزه خالی شده است كه باید دوباره تولید و توزیع شود. چه كسی این كار را كرده است؟ مشكل از دولت است؟ مشكل از مردم است؟ یا مشكل از توطئه بیگانه است؟ در اینجا نمی خواهم بگویم چه كسانی چه درصدی در مشكلات نقش دارند. ما باید این مشكل را حل نماییم و باید دست به دست هم بدهیم و شما دانشگاهیان باید در خط مقدم باشید.
وی اظهار داشت: دولت اعلام نموده برای نیازهای ضروری جامعه غیر از كالاهای اساسی در سامانه ای به نام نیما كه در آن خرید و فروش و عرضه و تقاضا انجام می شود، ارز را حدود 7 هزار 500 تومان تأمین می كند و این كار را انجام می دهیم. البته نیازمندی های دیگری هم امكان دارد به حق یا ناحق وجود داشته باشد، مانند ارز مسافر یا درمان بیمار در خارج از كشور و یا اصلا خرید آپارتمان در فلان كشور، اما تشخیص اینكه نیت طرف مقابل چیست و درخواست اش چقدر به حق و بجا می باشد آسان نیست اما در شرایط كنونی كشور چاره مشكلات كمك به همدیگر است راهش این است كه در كنار هم قرار بگیریم و به هم كمك نماییم و در رأس این مورد دانشجویان عزیز، دانشگاه ها و اساتید هستند.
وی رفع مشكلات اقتصادی را اولویت نخست كشور دانست و اظهار داشت: باید این مشكلات را با آرامش و امید بیشتر حل نماییم. اگر در ذهن كسی این باشد كه دولت كه می گوید كالاهای اساسی را تأمین می كنم از كجا معلوم كه دقیق بگوید و 3 ماه الی 5 ماه بعد چیز دیگری نگوید، اگر این شبهه در ذهن من آمد و اگر دشمنان ما آمدند این شبهه را تولید كردند كه آقا وضع خیلی بد می گردد و مشكل می گردد و یك روز ناجوری به نام 13 آبان پیش روی ما است، حالا من بیایم بگویم كه آقا روز 13 آبان هیچ تأثیری نخواهد گذاشت. آمریكا هر كاری خواسته ضد ما انجام داده است نه پیش از 13 آبان پیش از 13 مهر انجام داده و همه كارها را كرده است. چیزی به نام 13 آبانی نیست كه مردم را نگران بكند و همه اش تبلیغات است.

دولت به دنبال توسعه فضای باز مجازی است
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این كه «دولت یازدهم و دوازدهم همواره به دنبال توسعه فضای باز مجازی در جهت تقویت دانشگاه و علم بوده است»، اظهار داشت: در دنیای امروز علم و پیشرفت علمی بدون آشنایی به فن دیجیتال ممكن نیست و باید زیرساخت آن توسط دولت بیشتر فراهم شده و همه سواد فناورانه اش را یاد بگیریم. امروز در كشورهای اروپایی، دانشجوی رده تحصیلات تكمیلی بدون گذراندن دو آزمون نمی تواند در هیچ دانشگاهی وارد شود؛ اول باید مسلط به فضای مجازی باشد و بتواند از این وسیله خوب استفاده نماید و دوم باید شیوه تحقیق را بداند.
وی با اشاره به این كه «امروز در كشور برای برخی از امتحانات باید دانشجو زبان انگلیسی و یا یك زبان خارجی دیگر را امتحان بدهد و اشكالی هم بر آن وارد نیست»، اظهار نمود: اما از زبان مهم تر به نظر من سواد فناورانه برای فضای مجازی است و این شرط اصلی نه برای فارغ التحصیل شدن بلكه برای ورود به كارشناسی ارشد و دكتری است.
وی با اشاره به پیشرفت ها، توسعه و تقویت تسهیلات و زیرساخت ها در فضای مجازی و كمك به رفاه و كسب و كار و زندگی مردم، اضافه كرد: فضای مجازی شمشیر دو لبه است و امروز می بینیم كه بعضی از شایعات چگونه در همین فضای مجازی فربه و بزرگ می گردد و همه را تحت تأثیر قرار می دهد. پس باید در این شرایط حواس مان را جمع نماییم.
رئیس جمهور افزود: باید از امكانات مان به بهترین وجه استفاده نماییم. اینكه گفته شد دانشگاه كوتاه ترین راه و راه مستقیم است، درست است. علم و دانش، راه كوتاه و مستقیم را به ما نشان می دهد؛ باید از این فضا و از این امكانات استفاده نماییم و بتوانیم تحولی در مسایل اقتصادی و زندگی مردم بوجود بیاوریم.

ما آغازگر جنگ اقتصادی نبودیم
وی با بیان این كه «در مسأله مشكلات اقتصادی، ما آغازگر و مقصر این جنگ نبودیم»، اظهار داشت: اگر این دولت در این مقطع سر كار نبود، همین حادثه و مشكلات منتها به دست خودمان رخ می داد و به جای اینكه ما با آمریكا مواجه باشیم، با جهان مواجه می شدیم. یك كار سیاسی دقیق و عمیقی به خوبی انجام گرفته است.


وی با اشاره به این كه «برخی مطرح می كنند كه این مشكلات به مدیریت مربوط می گردد یا به تحریم»، افزود: مگر همه اینهایی كه امروز مدیر هستند، در دولت یازدهم مدیر نبودند. شهادت می دهم راه دولت دوازدهم همان راه دولت یازدهم است. چرا در دولت یازدهم مشكل نداشتیم و در دولت دوازدهم مشكل پیدا كردیم.
روحانی اضافه كرد: شما می گویید مدیریت عوض شده است. به نظر من مدیرهایی كه عوض كردیم اگر از مدیر قبلی قوی تر نبوده مثل مدیر قبلی بوده است. این را نمی پذیرم. نمی خواهم بگویم ما اشكال و نقد نداریم. حتماً مشكل و نقد داریم و حتماً امكان دارد جایی اشتباه كرده باشیم اما مشكل اصلی چیست؟ مشكل اصلی یكی فشار تحریم است، دوم فشار روانی است. این دو تا وارد شده است و تأثیرگذار شده است.
وی بابیان این كه «اگر همه مردم كمك می كردیم اینگونه نمی شد»، تصریح كرد: اگر ارز 4200 تومان برای واردات جنس به كسی دادیم تا در بازار ارزان بفروشد و تقلب نمی كرد ما شرایط دیگری داشتیم. یك عده سوء استفاده گر و افرادی كه منافع شخصی شان را بر كشور، نظام و مردم و ملت ترجیح می دهند متأسفانه داریم. در خیلی از طرح هایی كه داریم امكان دارد سوء استفاده و رانت بوجود بیاید و ناچاریم آن طرح را عوض نماییم و بخاطر همین است كه وقتی می بینیم با مشكلی مواجه می شویم ناچاریم اصلاح نماییم و بخشنامه جدید بدهیم.
وی اضافه كرد: شما مسیری انتخاب كردید یك دفعه یك درنده ای به قافله می زند و ناچارید راه را كج كنید. آن درنده است كه به شما فشار می آورد والا همان راه را شما می رفتید. در این شرایطی كه هستیم اگر امید را در جامعه تولید نماییم و اگر دست به دست هم بدهیم، ما از این مشكلات عبور خواهیم كرد ضمن اینكه این شرایط می تواند در برخی از جهات برای ما فرصت هم باشد.
رییس جمهور تصریح كرد: در دولت یازدهم شرایطی بود كه تولیدگر تولید می كرد و هیچ كس نمی خرید، همه انبارها پر از كالا بود و ناچار شده بودیم به مردم وام بدهیم تا بروند جنس بخرند چون تمام تولید ما بخاطر كاهش تقاضا مانده بود و الان در خیلی از بخش ها وضعیت برعكس است. یعنی چیزی در انبار كارخانه نمی ماند و بلافاصله فروش می رود. پس تولید حركت پیدا كرده و البته تولید مشكلاتی هم پیدا كرده است.
وی اظهار داشت: امروز شرایط در صادرات بهتر شده است به گونه ای كه حتی برخی از كالاهایی را می خواهیم نگذاریم صادر بشود، بخاطر تفاوت قیمت دلار صادر می گردد و خیلی از كالاهایی كه نمی خواهیم صادر شود از مرز قاچاق خارج می گردد. كوله بری معكوس شده است. كوله بر از آن طرف جنس به این طرف می آورد حالا كوله بر از این طرف به آن طرف می برد. ما مسایل و مشكلات جدیدی داریم اما در عین حال فرصت های جدیدی هم داریم.

درخواست از دانشگاهها
وی با اشاره به درخواست خود از دانشگاهها اظهار نمود: امروز در این شرایط خاص اقتصادی، برخی از گره هایی كه در اقتصاد وجود دارد را شما می توانید حل كنید. این امكان دارد در داروسازی، در صنعت نساجی و یا در صنعت فولاد باشد در همه مواردی كه بعضی از مواد و بعضی از قطعات را ناچاریم از خارج بیاوریم را می توان در داخل تولید كرد.لذا باید جهت بدهیم كه كارشناسی های ارشد و دكتری دانشگاهها به این مسیر بروند.
رییس جمهور تصریح كرد: اساسا دانشگاه ها باید در رشته هایی كه خیلی نیاز نداریم، پا را عقب بكشند، یعنی دانشگاه در رشته هایی كه خودكفا هستیم و به اندازه كافی فارغ التحصیل داریم نباید دانشجو بپذیرد. در برخی از رشته هایی كه كم داریم باید سرمایه گذاری نماییم. می گویند دانشجو چرا بیكار است این تقصیر همه ماست تقصیر دولت و دانشگاه است. همه باید دست به دست هم بدهیم.
وی با تاكید بر این كه «دانشگاه فقط علم آفرین نیست و دانشگاه باید كارآفرین هم باشد» اظهار نمود: دانشگاه باید هم علم آموز و هم مهارت آموز باشد. خلاقیت باید بوجود بیاورد والا این نیست كه مغز دانشجو تبدیل گردد، به یك حافظه كامپیوتری برای مسایلی كه استاد در سر كلاس گفته و این را نگه دارد. یك زمانی هم كه خسته می گردد. اتوماتیك پاك می گردد و از دستش می رود. دانشگاه برای این بوده كه دانشجو خلاق شود و خلاقیت و مهارت هیچ گاه از بین نمی رود.
وی خاطرنشان كرد: مهم این است كه دانشجو را چگونه تربیت نماییم كه به یك انسان فرهیخته، كاربلد با مهارت و مسئول تبدیل بشود. مغز پر علم چه خاصیتی دارد علمی خوب است كه با رفتار و اخلاق و كار توأم شود.
روحانی اضافه كرد: سال آخر دانشگاه یكسری واحدهای ما آموزش در دادگاه ها بود. تازه آن وقت فهمیدیم این دروسی كه در دانشگاه یاد گرفتیم دادگاه عالم دیگری است. یعنی این همه درس كه یاد گرفتیم آنجا نمی گردد اجرا كرد.
وی اظهار نمود: در واحدهایی كه بعنوان كارآموزی در همه دوره های دادگاه های مختلف می رفتیم و آموزش می دیدیم، معلوم می شد كه بین دانش و عمل ما چقدر فاصله است. ما باید كاری نماییم كه هم مشكلات اقتصادی كشور را حل نماییم و هم در رشته هایی كه نیاز است دانشجو بپذیریم.
وی با بیان این كه «تعبیر آموزش مجانی نسبت به آموزش و پرورش و تربیت بدنی در قانون اساسی است و نسبت به آموزش عالی، تسهیل و تأمین آموزش عالی بیان شده است»، اظهار داشت: هرچند كه لحن قانون اساسی متفاوت می باشد اما آموزش مجانی اشكال ندارد، خیلی هم خوب است و در بحث علم و دانش هر چه كمك نماییم، درست است؛ اما لااقل پول ملت را در جایی كه ملت نیاز دارد صرف نماییم و مردم باید راضی باشند. اگر در رشته ای این همه دانشجو بیاوریم، هم خودشان در رشته ای كه درس خواندند گرفتار می شوند و شغل پیدا نمی كنند و هم معلوم نیست آن پولی كه دولت خرج كرده، چه مقدارش مجاز بوده است.
رییس جمهور با تاكید بر این كه «دانشگاه، صنعت، تولید و فناوری باید در كنار هم قرار داشته باشند»، اظهار داشت: باید پارك های علمی و فناوری با دانشگاه ها مرتبط باشند. اگر این ارتباط را برقرار كردیم و به دانشگاه ها استقلال دادیم موفق خواهیم بود. هر چه ما از استقلال و آزادی دانشگاه بكاهیم، ضرر كردیم. بدون آزادی، علم و پژوهش امكان پذیر نیست چراكه علم چارچوب نمی شناسد.

نباید دانشگاه مركز فعالیت احزاب باشد
وی با بیان این كه «حزب چارچوب، شعار و تشكیلات دارد و برای همین نباید دانشگاه مركز فعالیت احزاب باشد»، تصریح كرد: دانشگاه باید ضمن اینكه به علوم سیاسی و مسایل اجتماعی توجه كند، مركز علم، پژوهش و تحقیق است. اشكال ندارد دانشجو و دانشگاه كمك نماید به احزاب و حتی عضو حزبی باشد. اما مكان دانشگاه برای این كار نیست؛ علم نگاه چپ چپ و چارچوب ندارد. علم باز است و هر چه شما یاد بگیرید باز كم است و به یك معنا همه ما تا آخر عمر طلبه و دانشجو هستیم و باید بیاموزیم از گهواره تا گور. همه اش باید بیاموزیم.
وی با بیان این كه «یكی از كارهای دولت یازدهم و دوازدهم این بود كه در جهت افزایش تسهیل در تأمین آموزش عالی به گونه ای اقدام نماید تا هر كه می خواهد در رشته ها و مقاطع مختلف درس بخواند با اصول مختلف مواجه نشود»، تصریح كرد: دولت در شهریور امسال لایحه ای را تصویب كرد و به مجلس فرستاد كه مطابق آن اساس سنجش ها و ورودی ها در همه مقاطع جز مسایل علمی چیز دیگری نخواهد بود.
روحانی اضافه كرد: الان در چند مبحث استثناء قائل شده ایم و گفتیم كسی كه در جرایم سنگینی مثل جرایم سازمان یافته، قاچاق انسان، تروریسم، جاسوسی، و جرایمی كه تبعات اجتماعی در احكام دادگاه ها دارد تا زمانی كه تبعات اجتماعی دارد، از تحصیلات تكمیلی محروم بشوند ولی غیر این مورد همه باید آزاد باشند و تمام قوانین و مقررات غیر از این را ملغی اعلام كردیم و امیدواریم در مجلس و شورای نگهبان هم تصویب بشود.
وی اضافه كرد: این یك تحول بزرگ، در دانشگاه های كشور است. ازاین رو شرایط سهلی را برای ورود دانشجویان در مقاطع مختلف با این لایحه تولید كردیم كه كمتر دیدم كه راجع به این لایحه در رسانه های ما یا حتی دانشگاهی ها حرف بزنند. این لایحه مهم ترین لایحه ای است كه دولت دوازدهم برای دانشجویان و دانشگاه ها داده است و این به معنای آن است كه ما فضا را باز نماییم و همانطور كه وعده ما به ملت، دانشجو و اساتید بوده، دانشگاه امن می خواهیم و دانشگاه امنیتی نمی خواهیم.
وی تصریح كرد: ما دانشگاهی قانونمند، با انضباط و نظم می خواهیم؛ دانشگاه حزبی و جناحی نمی خواهیم؛ دانشگاه ما باید از این قیود آزاد باشد؛ دانشگاه محل علم، تحقیق، پژوهش و نقادی و پرسشگری و البته محل پاسخ به خیلی از سوالات است؛البته اگر بگوییم دانشگاه باید به همه سوالات پاسخ بدهد، شاید محال باشد ولی ان شاء الله دانشگاه به اغلب سوالات پاسخ می دهد؛ دوستان نصیحتی كردند و گفتند ارتباط دولت با دانشگاه، رئیس جمهور با دانشگاه، باید بیشتر باشد این حرف به حق و درست است و امیدواریم خدا به ما توفیق بدهد تا عامل به این نصیحت باشیم.
رئیس جمهور در این مراسم از برگزیدگان آزمون سراسری سال 97 دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی، در گروههای آزمایشی ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی قدردانی نمود.
در ادامه این مراسم دكتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی با اشاره به جایگاه نظام آموزش عالی و دانشگاه های كشور اظهاركرد: نظام آموزش عالی و دانشگاه های كشور بنا به شواهد موجود همواره نهادی تغییرآفرین، اثرگذار و متعهد به آرمان های دینی و ملی بوده اند.
دكتر غلامی با اشاره به اینكه نظام آموزش عالی و دانشگاه های كشور بنا به شواهد موجود همواره نهادی تغییر آفرین، اثرگذار ومتعهد به آرمان های دینی و ملی بوده اند، تصریح كرد: نقش آفرینی و سهم این نهاد در تحقق انقلاب اسلامی، ایام جنگ تحمیلی، و در فرایند توسعه و پیشرفت كشور در دوره پس از جنگ تا به امروز سهمی درخورتوجه و محل اعتنا است.
وزیر علوم اضافه كرد: استمرار این نقش آفرینی در گرو بالندگی و حفظ جایگاه و موقعیت ممتاز آن به مثابه نهاد تولید اندیشه و قرار گرفتن در مرزهای دانش و داشتن رقابت و تعامل سازنده با نهاد های علمی جهان و شریك شدن در تولید علم و دانش جهانی است.

نهاد دانشگاه مسئول انتقال سنت های فكری، ارزش های اجتماعی و فرهنگ ملی و دینی است
وی با اشاره به اینكه دانشگاه فقط مركز تولید دانش فنی و مادی نیست؛ بلكه مركزی بی بدیل برای تفكر و تولید دانش، بینش و مسئول انتقال سنت های فكری، ارزش های اجتماعی و فرهنگ ملی و دینی است، اظهار داشت: بر این مبنا جدای از اینكه نهادی علمی است نهادی اجتماعی و فرهنگی با كارویژه جامعه پذیری و فرهنگ پذیری عمل می كند. مهم ترین كار ویژه دانشگاه، تولید انسان دانشگاهی وفرهیخته است. انسانی كه طلایه دار و پیشاهنگ معرفت و فرهنگ است.



كسب رتبه اول رشد علمی در جهان در سال ۲۰۱۷
وی اضافه كرد: در سال ۲۰۱۷ در میان ۲۵ كشور برتر تولید كننده علم دنیا، كشور ایران با رشد ۸.۹ درصد رتبه اول رشد علمی را كسب كرده و كشور های روسیه و چین به ترتیب با رشد ۶.۶ و ۴.۳ درصد در رتبه های دوم و سوم قرار گرفته، و با عنایت به جایگاه مكتسبه؛ رقابت علمی ایران دیگر در مجموعه كشورهای در حال توسعه نیست بلكه در گردونه رقابت با كشورهای توسعه یافته است.
وزیر علوم درادامه با اشاره به رشد تولید علم در ایران برمبنای مدارك و مقالات ثبت شده در پایگاه های معتبر جهانی اظهار داشت: این رشد طی سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ صعودی بوده است، به گونه ای كه در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با سال ۲۰۱۲ رشد ۳۴ درصدی را تجربه كرده ایم.

ایران در تولید علم در بین كشور های منطقه و كشورهای اسلامی رتبه اول را دارد
وی با اشاره به اینكه ایران در تولید علم در بین كشور های منطقه و كشورهای اسلامی رتبه اول را دارد و در میان كشورهای جنبش عدم تعهد پس از كشور هند رتبه دوم را دارد، اظهار داشت: شاخص ارزیابی كیفیت تولیدات علمی؛ میزان استناد و ارجاع به تولیدات علمی است كه از این بابت هم موفقیت خوبی داشته ایم و رتبه كشور از رتبه ۳۰ در سال ۲۰۱۲ به رتبه ۲۲ در سال ۲۰۱۷ ارتقا پیداكرده است.
وزیر علوم تغییر جایگاه دانشگاه های كشور در نظام های معتبر بین المللی را حائز توجه دانست و اظهار داشت: دررتبه بندی تایمز در سال ۲۰۱۳ تنها یك دانشگاه از كشور ایران حضور داشت كه در سال ۲۰۱۸ تعداد ۱۸ دانشگاه از ایران در این رتبه بندی حضور دارند و در رتبه بندی لایدن هم در سال ۲۰۱۳ فقط ۵ دانشگاه ایران حضور داشتند كه در سال ۲۰۱۸ این حضور به تعداد ۲۲ دانشگاه افزایش یافته است.

سال گذشته دیپلماسی علمی كشور بسیار فعال بوده است
دكتر غلامی دیپلماسی علمی كشور را در سال قبل بسیار فعال توصیف كرد و اظهار داشت: به لحاظ ارتباطات علمی بین المللی؛ در سال ۱۳۹۶ بیشتر از ۲۱۰۰ دانشمند، رئیس دانشگاه، و عضوهیأت علمی خارجی برای همكاری های دوجانبه، سمینارها و دوره های آموزشی و پژوهشی در ایران حضور پیدا كرده اند، و متقابلاً ۱۴۵۰ تن از اعضای هیأت علمی كشور در قالب حضور در سمینارها وپروژه های پژوهشی در دانشگاه ها وسمینارهای معتبر جهانی حضور پیدا كرده اند كه نشان از فعالیت دیپلماسی علمی كشور دارد.
وی با اشاره به چند مورد از دستاورد های فناورانه و دانش بنیان كشور در سال قبل اظهار داشت: شاخص نوآوری جهانی با آغاز به كار دولت تدبیر و امید، روند تصاعدی داشته، به گونه ای كه جایگاه ایران از رده ۱۲۰ در سال ۱۳۹۳ به رده ۷۵ در سال ۱۳۹۶ ارتقا یافته است.

فعالیت ۴۳ پارك علم و فناوری در سال ۱۳۹۷ در كشور
دكتر غلامی اضافه كرد: این رشد مرهون توجه به حوزه فناوری و نوآوری درمراكز آموزش و پژوهشی و هم شركت های دانش بنیان است كه تعداد این مراكز از ۱۳۱ مورد در سال ۱۳۹۱ به ۱۹۳ مورد در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته و تعداد پارك های علم و فناوری از ۳۳ پارك درسال ۱۳۹۱ به ۴۳ پارك در سال ۱۳۹۷ افزایش پیدا كرده و شاغلان در این پارك ها از ۱۹۰۰۰ نفر به ۴۲۰۰۰ نفر رسیده است.
وی با اشاره به ضرورت اجرای طرح آمایش آموزش عالی در كشور تصریح كرد: آمایش آموزش عالی و لزوم همراهی و توجه مجموعه عناصر نظام در جهت نیل به توازن های لازم فرایند توسعه نظام مند و پایدارو ارتقای كیفی نظام آموزش عالی كشور امری لازم و اجتناب ناپذیر است.

دیپلماسی علمی در تولید و حفظ سرمایه اجتماعی بین المللی نقش به سزایی دارد
وزیر علوم دیپلماسی علمی را از اركان كلیدی مراودات و تعاملات بین المللی دانست و اظهار داشت: دیپلماسی علمی بدون شك در تولید و حفظ سرمایه اجتماعی بین المللی نقش به سزایی دارد و این مهم هم در گرو تلاش و تلاش خستگی ناپذیر عالمان دانشگاهی و دانشجویان تحصیلات تكمیلی است، كه امروزه بخش قابل توجهی از دانشجویان دانشگاه های بزرگ كشور را تشكیل می دهند، و هم نیازمند حمایت دولت درزمینه تأمین منابع ارزی و فراهم سازی فرصت های لازم برای تقویت دیپلماسی علمی است.

آمادگی دانشگاه ها برای كمك به دولت در همه زمینه های دانشی و سیاستی
وی با اشاره به اینكه امروزدانشگاه ها آماده كمك به دولت در همه زمینه های دانشی و سیاستی هستند تا كشور با اقتدار بیشتر در عرصه های داخلی و بین المللی دستاوردهای بیشتری را كسب كند، اظهار داشت: دانشگاه سختی های كار دولت را و اجبار های حاكم به شرایط تحریم را هم می داند و بر این باور است كه در این شرایط هیچ فرصتی را نباید از دست داد، حتی از تحریم، با تلاش و تلاش مجدانه باید دل در گرو نیل به خود اتكائی، رفع وابستگی و تقویت استقلال علمی كشور، استفاده از نیروهای بومی و داخلی داده و پشتیبانی از تولیدات علمی، دانشی و صنعتی داخلی را وجه همت خود قرار دهیم.

ارتقای انسجام و وفاق ملی، سیاست نظام آموزش عالی و دانشگاه ها است
دكتر غلامی در ادامه با اشاره به اینكه سیاست نظام آموزش عالی و دانشگاه ها بر ارتقای انسجام و وفاق ملی است، تصریح كرد: سیاست نظام آموزش عالی و دانشگاه ها در شرایطی كه شاهد هجمه های ناجوانمردانه ای از جانب بعضی از نیروهای خارجی هستیم بر ارتقای انسجام و وفاق ملی است واین مهم با سعه صدر اسلامی، مدارا و تقویت عرصه های همدلی، تفاهم و گفتگو ممكن می گردد كه خود نیازمند همكاری و همراهی مجموعه های مختلف درون دانشگاه و به خصوص مجموعه های بیرون دانشگاه است تا با فراهم سازی فضایی امن و آرام، امكان گفت وگو برپایه اندیشه و در چهارچوب مدنیت در جامعه دانشگاهی كشور مهیا میشود.
وی با تاكید بر اینكه دانشجویان نیازمند داشتن قدرت، معنا، تأثیر، خلاقیت، زایش، تعلق دانشگاهی ومشاركت در دانشگاه و فرایند فرهیختگی هستند، اظهار داشت: حساسیت های سیاسی غیر متعارف؛ مساعد حوزه فعالیت های علمی و فرهنگی دانشگاه ها نیست وبر این باوریم كه فراهم سازی بستر و فرصت برای تقویت توأمان توانمندی های چندگانه مهارتی و حرفه ای؛ اجتماعی و فرهنگی در پرتو فعالیت های آموزشی، پژوهشی و مشاركت فرهنگی و اجتماعی دانشجویان نه تنها به پیامد های روانی- اجتماعی مثبتی چون خود پنداره مثبت، عزت نفس واحساس اثر گذاری و تاثیر بخشی را در فرد به دنبال دارد بلكه مقوم احساس نشاط، امید و تقویت هویت دینی و ملی خواهد بود.

استفاده از ظرفیت تشكل ها و انجمن های دانشجویی در توانمند سازی دانشجویان و تولید رونق، نشاط و امید
وزیر علوم بهره گیری از ظرفیت های حوزه فرهنگی و دانشجویی در قالب تشكل ها و انجمن های دانشجویی را موثر دانست و اظهار داشت: عملكرداین تشكل ها كه در عرصه های علمی، صنفی، دینی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی فعالیت دارند، در توانمند سازی دانشجویان و تولید رونق، نشاط و امید بیشتر در فضاهای آموزشی كارساز است.


وی اضافه كرد: كرسی های آزاد اندیشی، فرصتی مناسب برای دانشجویان و دانشگاهیان است تا در یك فضای علمی و به دور از هیجان، پیرامون مسائل عرصه عمومی جامعه گفتگو كنند. این كرسی ها امكانی برای رشد عقلانیت ارتباطی و گفتگوهای انتقادی و سازنده و از رهگذر آنها میتوان آستانه تحمل و مدارا را بالا برد و در محیط دانشگاهی فضای پرامید و با نشاط تولید كرد.

انجام ۱۲۰۰ طرح مشترك دانشگاه ها و مراكز پژوهشی با وزارت دفاع و بیشتر از ۲۰ طرح كلان با وزارت نفت
دكتر غلامی با اشاره به انجام ۱۲۰۰ طرح مشترك دانشگاه ها و مراكز پژوهشی با وزارت دفاع و بیشتر از ۲۰ طرح كلان با وزارت نفت كه در دست اجراست، اظهار داشت: دانشگاه ها و مراكز پژوهشی و فناوری خویش را متعهد به رفع نیاز های كشور و كمك به حل مسائل و مشكلات كشور در حوزه های مختلف صنعتی، زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و خدماتی می دانند و به این منظور به صورت گسترده و راهبردی با دیگر وزارتخانه ها همكاری كرده ایم.
وی همینطور تقاضا محور ساختن رساله های تحصیلات تكمیلی، رابطه بیشتر با صنعت و جامعه با استفاده از فراهم سازی فرصت حضور اعضای هیأت علمی جوان در بخش های فنی و اجرایی مربوط به رشته و حوزه تخصصی شان را، توجه به امر مهارت های تكمیلی و كمك به فرایندكارآفرینی در محیط های دانشگاهی دانست.
وزیر علوم با اشاره به اینكه رصد مسائل روانی- اجتماعی و شرایط فرهنگی و اقتصادی دانشجویان در قالب طرح هایی چون سنجش سلامت اجتماعی دانشجویان به جد و عالمانه در دست انجام است، اظهار داشت: سیاستگذاری لازم در باب افزایش خدمات دانشجویی به منظور ارتقای كیفیت زندگی تحصیلی دانشجویان در دست انجام است كه موجد افزایش رضایت دانشجویان از خدمات دریافتی بوده است. هر چند كه این تلاش ها باید برای نیل به مطلوب های بیشتر تداوم یابد.
دكتر غلامی در انتهای سخنان خود، بر تلاش در جهت توانمندسازی مجموعه عناصر دانشگاهی در ابعاد علمی، فنی، حرفه ای، اجتماعی و فرهنگی تصریح كرد و تصریح كرد: توجه به تقویت سرمایه های فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی در دانشگاه هامی طلبد كه در نظام بودجه ریزی و تخصیص اعتبار به افزایش سرانه فرهنگی دانشجویان و دانشگاهها اهتمام شو و همینطور برنامه ریزی برای افزایش مهارت و اشتغال پذیری دانشجویان دوره های كارشناسی با هدف توانمند تر ساختن آنها برای ورود به بازار كار از مهم ترین برنامه های سال جاری است كه امید واریم با اجرای آن كاستی های موجود رفع و توانمندی های عملی دانش آموختگان دانشگاه ها افزایش یابد.

امروز متقلبین و انقلابی نماها در دانشگاه ها حضور دارند/مسئولیت گمراهی دانشگاهیان با مسئولان است

سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی هم در سخنانی اظهار كرد: كتمان نمی نماییم كه امروز هزاران سوال از مسئولان نظام و جامعه روحانیت در دانشگاه ها وجود دارد كه بی پاسخ مانده است و بر خلاف سال های ابتدایی انقلاب اسلامی كه بهشتی، مطهری، مفتح، روحانی و آیت الله خامنه ای در دانشگاه ها حضور می یافتند و به سئوالات مختلف پاسخ می دادند امروز متقلبین و انقلابی نماها در دانشگاه ها حضور دارند.
وی با اشاره به اینكه ایكاش سئوالات دانشگاهیان بی پاسخ نماند تصریح كرد: مسئولیت گمراهی دانشگاهیان بر عهده مسئولان كشور است.


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در ادامه صحبت های خود به بیان برخی دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه آموزش و پژوهش پرداخت و اظهار داشت: تعداد دانشجویانی كه در زمان انقلاب در دانشگاه ها حضور داشتند 200 هزار نفر بود اما امروز این تعداد به چهار میلیون نفر رسیده است. تا سال 57 تعداد دانشجویان دوره دكترای حرفه ای 10 هزار نفر بود اما اكنون این تعداد به 70 هزار نفر افزایش یافته است. همینطور دانشجویان در آن دوران در 400 رشته مقطع تحصیل می كردند كه این تعداد امروز به 3000 رشته مقطع افزایش یافته است.
قاضی زاده هاشمی با اشاره به مبحث بی سوادی مدرن در دنیا افزود: ما هم مانند همه دنیا به تربیت افراد كم سواد دارای مدرك تحصیلی آلوده شده ایم اما در حوزه كیفی در چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاه ها بی توجه نبوده اند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد اعضای هیات علمی از 7000 نفر بعد از چهار دهه به 80 هزار نفر رسیده است. همینطور تعداد مقالات ISI كشور از 700 مقاله به بیشتر از 42 هزار مقاله افزایش یافته است. از جانب دیگر سهم جمهوری اسلامی ایران از تولید علم از یك دهم درصد به 1.5 درصد در جهان افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: خوشبختانه در چهار سال قبل و همینطور ابتدای دولت دوازدهم شاهد رشد قابل توجه علمی بوده ایم و از رتبه هجدهم به رتبه شانزدهم ارتقاء یافته ایم و در نیمه اول سال 2018 به رتبه پانزدهم در دنیا دست یافته ایم. از جانب دیگر در تربیت نیروی انسانی در تخصص های مورد نیاز به گونه ای عمل شده كه هم اكنون حداقل در حوزه علوم پزشكی نیازی به اعزام بیمار به خارج برای درمان نداریم و برعكس سال هاست كه روزانه صدها بیمار برای درمان به كشور ما رجوع می كنند.
وزیر بهداشت اظهار نمود: در حوزه دارو و تجهیزات پزشكی اتفاقات بسیاری در چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رخ داده است. در شروع دولت یازدهم از نظر شاخص فناوری در آغاز دولت یازدهم رتبه صد و بیست و هشتم را داشتیم اما امروز در این زمینه به جایگاه شصت و هشتم در دنیا رسیده ایم. در عین حال در مبحث مرجعیت علمی كه همواره مورد تاكید مقام معظم رهبری بوده است، در حوزه تحقیقات علوم پزشكی در دو سال قبل استنادات به مقالات علوم پزشكی، رشد 400 درصدی داشته است.
قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینكه در حوزه تحقیق و پژوهش امروز 56 نفر در دانشگاه های علوم پزشكی حضور دارند كه جزء برترین های دنیا شناخته می شوند تصریح كرد: این در حالیست كه در ابتدای دولت یازدهم تنها هشت نفر جزء برترین های دنیا محسوب می شدند.
وی خاطرنشان كرد: به نظر می آید كه امروز زمانی فرا رسیده كه برای تحقق كامل چشم انداز ایران 1404 در حوزه علوم فناوری بیشتر از گذشته باید تلاش نماییم. باید امروز به گونه ای عمل نماییم تا تعاملات علمی دانشگاه ها و دانشجویان با دنیا افزایش یابد و موانع موجود در برقراری ارتباط با بزرگترین مراكز علمی جهان برداریم و ایران را بعنوان پذیرنده مهم منطقه ای مراكز بزرگ دنیا معرفی نماییم. همینطور باید تلاش نماییم تا با لحاظ مصادیق اقتصاد مقاومتی دستیابی به ثروت را با استفاده از شركت های دانش بنیان جایگزین نفت نماییم.
وزیر بهداشت همینطور ابراز امیدواری كرد كه با همت دانشگاهیان شاهد اعتلای روزافزون علم و دانش در كشور باشیم.

باید فضای نقد سازنده در دانشگاهها تولید شود/كشور نیازمند اصلاحات اساسی در حوزه اقتصاد است
در ادامه مراسم دكتر محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران تصریح كرد: بسیار خوشبختم كه امسال هم شاهد برگزاری این مراسم به میزبانی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشكی تهران هستیم. در واقع حضور رئیس جمهور در مراسم رسمی شروع سال تحصیلی این سنت حسنه را هر ساله تداوم می بخشد.
وی در ادامه به موفقیت های دانشگاه در حوزه علم و فن آوری و دیپلماسی علمی اشاره نمود و اظهار داشت: علی رغم شرایط ویژه ای كه كشور با آن مواجه می باشد اجازه بدهید صحبت هایم را با ذكر موفقیت ها شروع كنم. خوشبختانه تعداد دانشگاههای ایران كه جزء 1000 دانشگاه برتر دنیا هستند طی 5 سال اخیر از یك یا دو دانشگاه به بیشتر از 20 دانشگاه در بعضی از رتبه بندی های مختلف جهان افزایش یافته است.
رئیس دانشگاه تهران همینطور تصریح كرد: ادامه افزایش انتشار مقالات درنشریات معتبر نمایه شده و استنادات كه جایگاه شانزدهم را برای كشور به ارمغان آورده است، گسترش همكاری های علمی و بین المللی در تهران و دانشگاهها و نهادهای علمی معتبر دنیا را می توان همچون دیگر موفقیت های كشور در حوزه علم و فناوری به شمار آورد.


به گفته وی، موفقیت های دیپلماسی كشور و پیروزی در دادگاه بین المللی لاهه را كه سبب محكومیت و انزوای دولت آمریكا در صحنه ی بین المللی شده است را هم بایستی ارج بگذاریم و خوشحالیم كه اساتید برجسته دانشگاه تهران برای به دست آمدن این موفقیت نقش خویش را به خوبی ایفا كرده است.
دكتر نیلی به نقش دیپلماسی علمی و عمومی هم اشاره نمود و اظهار داشت: موفقیت های علمی و درخشان كشور و افزایش تبادلات علمی دانشجویی و هیات علمی سبب گردیده است كه تصویر مثبتی از ایران در ذهن جهانیان بخصوص متفكرین و دانشمندان كشورها شكل گیرد و بطور قطع این مورد یكی از موانع اجماع جهانی ضد ایران بوده اند و ازاین رو دیپلماسی عمومی و سیاسی همچون توانمندیهای دانشگاهها است كه می تواند در خدمت دیپلماسی كشور قرار گیرد.
رئیس دانشگاه تهران همینطور بر لزوم تامین ارز و مابه التفاوت آن در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی از جانب دولت تصریح كرد و اظهار داشت: لازم است به مشكل پیش آمده تامین هزینه های ارزی دانشگاه برای فرصت مطالعاتی دانشجویان دكتری و اساتید، تامین هزینه های مواد و تجهیزات دانشگاهها و شركت در كنفرانس ها و موارد آن اشاره نماییم. البته تجهیزات اساسی خارج از این لیست قرار دارد. بدیهی است شرط حفظ كیفیت علمی پژوهش های دانشگاهها و جایگاه علمی آنها ادامه این تبادلات است. باآنكه امروز تامین كالاهای اساسی و معیشت مردم بخصوص اقشار كم درآمد از اولویت ویژه ای برخوردار می باشند ولی بطور قطع آینده كشور و تضمین كیفیت نیروهای كارشناسی و دانشمند كشور بعنوان ستون اصلی توسعه امنیت و اقتدار كشور بستگی به كیفیت اول دانشگاهها دارد.
به گفته دكتر نیلی همانگونه كه همه كشور و دنیا هم تجربه كرده است به یاد بیاوریم كه حتی در زمان جنگ ارز مورد نیاز دانشگاهها تامین می شد. جنانچه امروز نتیجه آنرا در بخش بزرگی از عملكرد دانشگاهها شاهد می باشیم باآنكه تقاضای دانشگاهها تامین ارز و مابه التفاوت ریالی ارز ناشی از افزیاش قیمت آن است.
رئیس دانشگاه تهران بر لزوم مشاركت دانشگاهها در حل مسایل و چالش های كشور تصریح كرد و اظهار داشت: یكی از مشكلاتی كه امروز از دانشگاهها از جانب مقام معظم رهبری دولت و مردم وجود دارد مشاركت این مراكز در حل مسائل و مشكلات كشور است. این مطالبات را به فال نیك بگیریم. وظیفه خود می دانیم كه حداكثر توان خویش را در خدمت كشور و مردم خود قرار دهیم كه البته فكر می نماییم دانشگاهها در گذشته قبلا در تبیین مشكلات و عرضه چاره اقدامات زیادی را انجام داده اند ولی كمتر مورد توجه و مطالعه سیاست گذاران و مجریان قرار گرفته است.
دكتر نیلی تصریح كرد: من پروژه های زیادی مانند پروژه توان افزایی جوامع محلی قلعه جنگ اشاره نمود در بازسازی فضای اجتماعی و شهری مناطق زلزله زده كرمانشاه، مطالعات جامع غرب كارون برای دستیابی به توسعه متوازن، طرح كلان مطالعه میدان ازادگان را می توانم مثال بزنم كه توسط دانشگاه تهران اجرا شده است.
رئیس دانشگاه تهران همینطور در ادامه به حوادث دی ماه اخیر كشور و دانشگاهها اشاره نمود و اظهار داشت: خوشحال هستم كه به اطلاع برسانم بعنوان یك امر فوری بعد از حوادث دی ماه سال قبل دانشگاههای سطح یك تصمیم به تشكیل خوشه های فكری در حوزه های مختلف بین اساتید فعال و علاقمند خود در بعضی از موضوعاتی نظیر اقتصاد كلان مسائل پولی و بانكی، سرمایه اجتماعی، محیط زیست، انرژی و آب و حمل و نقل گرفته است كه خوشبختانه نگاههای مثبت رئیس مجلس، معاون اول رئیس جمهور و مشاركت مثبت بعضی از دستگاهها مانند سازمان برنامه و بودجه سبب سرعت بخشیدن به این فعالیت ها شده است.
وی تصریح كرد: من امیدوارم این نشست ها و مشاركت ها به نتایج ارزشمندی برای كشور تبدیل گردد و نظریات صاحب نظران در عمل مورد استفاده قرار بگیرد و من مایل هستم از این فرصت بهره برده و بعضی از كلیات نظرات مطروحه در بخشی از نشست ها را به صورت مختصر بیان كنم. البته كه این جلسات به صورت منظم ادامه داشته و از كلیات گذشته، و تلاش در عرضه راهكارهای عمل یبرای حل مشكلات هستند.
دكتر نیلی همینطور به تاثیر تحریم ها در بروز مشكلات اشاره نمود و اظهار داشت: مسائل اقتصادی موجود كشور فقط ریشه اقتصادی نداشته و تنها محصول اقدامات و سیاست های سالهای اخیر نیست بلكه ناشی از انباشته شده نقصان و اقدامات و سیاست های سالهای گذشته هم می باشد. ازاین رو ضمن آنكه لازم است شرایط فعلی را به شكلی بهینه مدیریت كرد و با همكاری همه قوا و مردم این مشكلات را پشت سر گذاشت اما كشور نیازمند اصلاحات اساسی در توسعه اقتصادی دارد. برای برون رفت از این شرایط لازم است راهكارهای ضروری را به كار بگیریم.
رئیس دانشگاه تهران به راهكارهای ضروری برای برون رفت از بحرانهای اقتصادی فعلی كشور اشاره نمود و اظهار داشت: ارتقاء شاخص های حكمرانی خوب به مفهوم ارتقای حاكمیت قانون، شفافیت و عدالت و انصاف، افزایش تعاملات بین المللی و افزایش وفاق ملی ؛ توجه جدی به تامین كالاهای اساسی برای عامه مردم بخصوص اقشار نیازمند، توجه جدی به امر تولید بخصوص شیوه های مدرن خلق ثروت كه بطور قطع یكی از محورهای اصلی آن خواهد بود، توقف ماشین خلق نقدینگی، طراحی و اجرای برنامه های جامع حل و فصل نظام بانكی كشور و برخی موارد دیگر همچون این راهكارها به حساب می آید.
رئیس دانشگاه تهران تصریح كرد: اگر مایل به افزایش نقش دانشگاهها در حل مسائل كشور هستیم و به دنبال افزایش كیفیت آموزش عالی باید اقتدار آموزش عالی در امور مانند برنامه ریزی و سیاست گذاری و نظارت را در آن برگردایم. باید فضای بهتری برای مشاركت قانون مند دانشجویان برای نقد سازنده فراهم نماییم و اجازه دهیم مشاركت و همفكری را در فضای دانشگاه تجربه كنند باآنكه معتقد هستم فضای مشاركت و نقد در دانشگاهها تا حد زیادی بهبود یافته است.
همچنین در این مراسم نادریان دانشجوی سال آخر رشته پزشكی به نمایندگی از دانشجویان در سالن برگزاری مراسم سخنرانی كرد و همینطور دكتر شمیرانی هم مدیركل آموزش غیر دولتی وزارت علوم هم به نمایندگی از اعضای هیات علمی دانشگاه ها نظرات و مطالبات این قشر از دانشگاهیان را به گوش رئیس جمهور رساند.



به گزارش زارا به نقل از ایسنا، پس از آخر سخنرانی رئیس جمهور در مراسم شروع سال تحصیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی یكی از دانشجویان دختر حاضر در این مراسم نسبت به سخنان رئیس جمهور در آن جمع واكنش نشان داد و عنوان نمود، این سخنان نمی تواند مشكلی از مشكلات دانشجویان و دانشگاهیان را رفع كند. سخنان رئیس جمهور كاملا تكرار مكرراتی است كه همواره این مطالب را از جانب ایشان در رسانه های مختلف می شنویم. ازاین رو باید رییس جمهور به صورت رو در رو با دانشجویان نشست و صحبت های آنها را از نزدیك بشنود.






1397/07/23
15:29:18
5.0 / 5
3054
تگهای خبر: آموزش , ارز , ارزان , اشتغال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است