رئیس دانشگاه فرهنگیان:

در دانشگاه باید شنیدن نظر مخالف را فرصت دانست

در دانشگاه باید شنیدن نظر مخالف را فرصت دانست به گزارش زارا، رئیس دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: باید در دانشگاه ها، باب شنیدن و گفتن را باز نگه داشت و شنیدن نظر مخالف را فرصت دانست.


به گزارش زارا به نقل از ایسنا، رضا مراد صحرایی در کارگاه کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظر دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه را محل علم ورزی و نظریه پردازی دانست و اظهار داشت: به غیر از جریان متعارف علم ورزی که در مقالات و کتاب و کنفرانس متجلی می شود آنچه دانشگاه را گفتمان ساز می کند، برگزاری کرسی های نظریه پردازی به مفهوم عام نقد و کرسی ترویجی و نظریه پردازی است.
وی با اشاره به اینکه باب شنیدن و گفتن را باید باز نگه داشت و شنیدن نظر مخالف را فرصت دانست، اضافه کرد: اگر کرسی های آزاد اندیشی، نقد، مناظره، نظریه پردازی به صورت شایسته ای مورد اهتمام بود، امروز جامعه ای به مراتب بالنده تر داشتیم.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، گفتمان سازی را در گفتگو نه در نوشتن دانست و عنوان کرد: علیرغم آنکه زبان نوشتاری بدون بازخورد یا با تاخیر دریافت بازخورد و به صورت ویراسته عقیده است، در زبان گفتاری با بازخورد آنی و حقیقت یک عقیده مواجه هستیم، صورت اصیل یک ایده در مناظره دیده می شود.
وی نقد را یکی از مقدمات تولید علم و نظریه و خاطرنشان کرد: گفت و گو و دوطرفه بودن باعث انتقال مستقیم، سریع و اصیل جریان علم است، بزرگترین اتفاقات علمی از گپ و گعده های علمی شروع می شود.
صحرایی، ضمن اشاره به مناظره، مذاکره و مباحثه بعنوان منطق حاکم بر نظام آموزشی حوزه، اجرای این منطق را در دانشگاه ضروری خواند و افزود: نخستین اتفاق درگفتگو و نقد انعطاف است؛ عالم باید همواره امادگی نقد و یا نقض نظریاتش را توسط علمی دیگر داشته باشد، در صورت نبود رقیب به تدریج نظریه در مرداب تعصب فرو می رود.
وی ضمن اشاره به کتاب ساختار انقلاب های علمی نوشته تامس کوهن پیرامون شکل گیری انقلاب علمی و فرآیند های آن، خاطرنشان کرد: در این کتاب آمده است که برای انقلاب علمی به علم ورز و نظریه پردازجوان، عرضه حرف جدید در مقابل نظریه موجود و هم عرضه الگو و پارادایم نیاز است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد در عرضه الگو نظریه جدید در مقابل الگوی موجود باید برای هر مساله ای که نظریه قدیم می تواند حل کند راهکار ساده تر و هر مساله ای که نتواند حل کند، راهکار عرضه کند.
وی ضمن اشاره به این که برای انجام فعالیت ها باید به ارتباط آن هم اندیشید، خاطرنشان کرد: برای انجام هرکاری در دانشگاه باید ارتباط آنرا جستجوکرد، هدف کاریست که باید نظریه ی عرضه شده انجام بدهد، اگر مرتبط نباشد اصالت نظریه شکل می گیرد نه اصالت نتیجه.
صحرایی، استخراج نظام مسائل دانشگاه را ضروری برشمرد و عنوان کرد: استخراج و قرار گرفتن نظام مسائل دانشگاه بعنوان مبنای علم ورزی، اولویت راهبردی سطح کلان است.
وی ضمن اشاره به لزوم اصالت حل یک مساله در سیستم ارتقا، تصریح کرد: پویایی علم وجود راهکارهای مختلف برای مساله غایب است و جریان پویایی علم از راه مشاهد، سوال، فرضیه و نظریه هیچگاه بازنخواهد ایستاد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، جریان علم ورزی اصیل را بر اساس علت ها دانست که بر سلسله پیامد ها نمی ایستد و افزود: معاونت پژوهشی دستگاهی مانند دانشگاه فرهنگیان باید ضمن ایجاد نظام مسائل تعلیم و تربیت و تربیت معلم، تمام فعالیت ها را برای حل مسائل جهت دهد.
وی با اشاره به اینکه دو سال و نیم وضعیت کرونایی زیست جوانان را به سمت دیگر سوق داده و امروز متهم اصلی وضعیت موجود نهادهایی هستند که پیشبینی و تحلیل وضعیت نکرده بودند، اظهار داشت: یکی از مسائل مهم جامعه شکاف شناختی، ادراکی و ارتباطی بین نسل دانش آموزی و دانشجویی و نسل قبلی آنها است، باید در این خصوص جلسات نقد و مناظره برگزار کرد و با فراخوان همکاران سراسر کشور که علاقمند به حل مساله هستند به این بپردازیم که برای حل این مورد چه راهکاری وجود دارد.
صحرایی، ضمن اشاره به کتاب "دشمنان سرویس امنیتی" خاطرنشان کرد: در این کتاب که به تحلیل اصلاح نظام امنیتی آمریکا بعد از ۱۱ سپتامبر می پردازد، دشمنان آمریکا به دشمنان درونی، بیرونی و دشمنان بیگناه کسانی که به علت هدایت و جهت دهی شدن از راه دشمن بدون آگاهی در درون و با هدف آنان حرکت می کنند، دسته بندی می کند، امروز جوانان هم به دشمنان بیگناه تبدیل گشته است.
وی بر ضرورت تجزیه و تحلیل گفتمان، هدف کاوی، روانشناسی و دست های پشت پرده فضای مجازی و فیلمهای که ایجاد می شود تصریح کرد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، افزود: همینطور در کتاب آینده قدرت، نوشته جوزف اس نای، جنگ بر سر ابرقدرت بعدی است و ایران به این سمت پیش می رود و دیگران هم این را درک کرده اند.
وی با تکیه بر لزوم پرداختن به حوزه تعلیم تربیت اجتماعی، اظهار داشت: دین و اسلام هم اجتماع را نشانه می گیرد و از امت اسلام حرف می زند.
صحرایی، ایفا نقش دانشگاه فرهنگیان در عرصه گفتمان سازی را با اهمیت و ضروری دانست و اضافه کرد: این دانشگاه آمادگی تبدیل پردیس ها به محل گفتمان و ایحاد نخستین خانه گفتگوی ملی در دانشگاه فرهنگیان را دارد.
وی با اشاره به اینکه اگر تبیینی برای مساله حجاب نباشد ناشی از عدم اهتمام و پژوهش در این حوزه می باشد، تصریح کرد: مساله حجاب در قرآن آمده است، حکم خدا مطابق عقل است لازم است تا در این مورد کرسی نظریه پردازی گذاشته شود، به ابعاد و زوایای این حکم پرداخت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، صحرایی با تکیه بر پاسخگویی به پرسش ها و شبهات، اگاهی دهی و اندیشه گشایی به جوانان، خاطرنشان کرد: باید از این اتفاق و تهدید، فرصتی شایسته برای اعتلای دین، نظام و انقلاب و تعلیم و تربیت ساخت و با برگزاری کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره پاسخگوی سوالات بود تا دانشجو معلمان هم در کلاس بتواند به سوالات دانش آموزان پاسخگو باشد.



1401/07/21
13:11:29
0.0 / 5
315
تگهای خبر: آموزش , تولید , دانشگاه , سرویس
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است