ارزیابی لطمه شناسانه فناوری نرم در اولویت علوم انسانی قرار دارد

ارزیابی لطمه شناسانه فناوری نرم در اولویت علوم انسانی قرار دارد قائم مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی با بیان اهمیت علوم انسانی و نقش آن در رفع مشکلات جامعه اظهار داشت: مسیر بهینه سازی فناوری نرم، ارزیابی لطمه شناسانه و اصلاح آنست و این مهم در اولویت علوم انسانی قرار دارد.


به گزارش زارا به نقل از ایسنا، دکتر محمدجواد هراتی در جمع هیات رئیسه پژوهشگاه «حوزه و دانشگاه» با اشاره به نگاه لطمه شناسانه به فعالیت پژوهشگاه های علوم انسانی در کشور اظهار داشت: در ایران بعد از انقلاب اسلامی برای تحقق «تحول در علوم انسانی» و بمنظور فهم بهتر واقعیت های انسانی و اجتماعی جامعه، مراکز فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، برنامه ریزی و سیاستگذاری تاسیس شده است که در نگاه عقلانیت فعال، این دسته از برساخته های بشری که کار تسهیل در دستیابی به اهداف معرفتی و علمی را انجام می دهند، فناوری نرم یا فناوری انسانی نامیده می شوند.
وی اشاره کرد: فناوری نرم همانند فناروی سخت، برای دستیابی به راهکار رفع مشکلات، ارزیابی و اصلاح صورت می پذیرد. بدین ترتیب مسیر بهینه سازی فناوری نرم، ارزیابی لطمه شناسانه و اصلاح آن و ارزیابی لطمه شناسانه فناوری نرم در اولویت علوم انسانی قرار دارد.
وی ادامه داد: در بیانیه گام دوم انقلاب نیز به موضوع ارزیابی و لطمه شناسی و استفاده از تجربیات گذشته اشاره شده و عرصه فناوری نرم نیز از این مطلب مستثنی نیست. بدین سبب نگاه لطمه شناسانه گام اول در عرصه تحول علوم انسانی باید مد نظر قرار گیرد.
هراتی اشاره کرد: یکی مشکلات این حوزه نداشتن رویکردمحوری مراکزی است که در حوزه تحول علوم انسانی فعالیت می نمایند و به تعبیر تعدادی از اساتید نداشتن مرامنامه ای است که موضوع آنها درباره تحول در علوم انسانی مشخص نماید.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، وی افزود: اگر مراکز علمی شیوه نامه ای داشته باشند و برخی مراکز بعنوان نقطه کانونی عمل کنند و برای دیگر پژوهشگران در حکم یک دستگاه معرفت شناسی و پارادایمی عمل کند و سایر دستگاهها نقش مکمل و منتقد داشته باشند، مسیر بهتری بار تحول ایجاد خواهد شد. متاسفانه وقتی مراکز پژوهشی و آموزشی در ایران را بررسی می نماییم دقیقاْ نمی دانیم که این مراکز مهد کدام اندیشه و برنامه پژوهشی فراگیر و طولانی مدت است.
قائم مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی بیان داشت: در حقیقت اگر نگاهی به فعالیت تعدادی از پژوهشگاه های علوم انسانی وابسته به وزارت علوم نگاهی بیاندازیم فهم این که با چه نگاهی مشغول فعالیت هستند، کاری مشکل است و جامعه علمی نیز نمی تواند تشخیص دهد که رویکرد محوری این مراکز چیست و مهم تر این که پژوهشگاه ها نیز با یکدیگر تعامل کمتری دارند و هریک برای خود مسیری جداگانه را طی می کنند.
رییس مرکز قرآنی و علوم انسانی کشور اضافه کرد: برای رفع چنین مشکلی ضرورت دارد هر یک از پژوهشگاه ها و مراکز آموزشی علوم انسانی بعد از بحث و بررسی درباره رویکرد های درون سازمانی خود و سنجش قابلیت های اعضای هیئت علمی، رویکرد محوری خودرا برگزینند و آنرا محور کارهای پژوهشی و آموزشی خودشان قرار دهند. بدین ترتیب نقشه راه آن مرکز مشخص می شود و این مساله برای تبدیل شدن به قطب علمی آن مرکز نیز کمک خواهدنمود.
دکتر هراتی گفت: ارزیابی و لطمه شناسی از فناوری نرم، رویکرد جدیدی را پیش روی علوم انسانی قرار می دهد و گام موثری در اصلاح این حوزه در جهت تحول در علوم انسانی خواهد بود.



1400/11/29
12:11:06
0.0 / 5
457
تگهای خبر: آموزش , ارز , دانشگاه , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است