رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی:

مطالعات نظری انقلاب اسلامی باید شكل دانشگاهی بگیرد

مطالعات نظری انقلاب اسلامی باید شكل دانشگاهی بگیرد به گزارش زارا رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورایعالی انقلاب فرهنگی در جلسه این شورا تصریح كرد: انقلاب اسلامی یك حقیقت انكارناپذیر است و مطالعات نظری این حقیقت اجتماعی، باید شكل دانشگاهی به خود گیرد.


به گزارش زارا به نقل از ایسنا، دکترغلامعلی حداد عادل در جلسه 186 شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورایعالی انقلاب فرهنگی که به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه این شورا با دستور بررسی سرفصل درسی و برنامه آموزشی رشته "جامعه شناسی انقلاب برگزار شد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی یک حقیقت انکارناپذیر است و پس از گذشت 42 سال از پیروزی انقلاب اسلامی این فرصت بسیار مناسبی است که مطالعات نظری این حقیقت اجتماعی، شکل دانشگاهی به خود گیرد.
وی با تکیه بر این نکته که اصل این برنامه ضروری و مفید می باشد اظهار داشت: آنچه در این برنامه مبارک است این است، که بالاخره مباحث در ارتباط با انقلاب از سطح روزنامه و سخنرانی های معمولی خارج و در چارچوب درس های دانشگاهی و نقدپذیر تبلور پیدا می کند.
دکتر حداد عادل با اشاره به اینکه مبحث رشته جامعه شناسی انقلاب اخص از انقلاب است افزود: در این رشته، انقلاب را از تمام جهات و جوانب نباید در نظر گرفت و بررسی تمام ابعاد انقلاب در عنوان این رشته که جامعه شناسی انقلاب است جا نمی گیرد.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه واکنش ها درون جهان اسلام به مساله انقلاب اسلامی متفاوت می باشد افزود: دنیای اسلام در مقابل انقلاب اسلامی به نحوی غافلگیر شد و به این غافلگیری دو نوع واکنش داشت یک واکنش رد و منفی و دیگری واکنش افراطی نظیر طالبان و داعش و...
رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی خاطرنشان کرد: از دوره رنسانس به این طرف دنیای غرب در راه سکولار شدن حرکت کرد و انقلاب اسلامی بیشترین مخالفت را با سکولاریسم داشت و در مقابل آن موضع گرفت، ازاین رو لازم است در سرفصل های دروس این رشته، رابطه بین انقلاب اسلامی با سکولاریسم که بزرگترین چالش موجود حال حاضر هم است بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
همینطور گزارشی در جلسه پیرامون سرفصل درسی و برنامه آموزشی رشته "جامعه شناسی انقلاب" در مقطع دکترا توسط دکتر علی محمد حاضری مدیر گروه جامعه شناسی انقلاب اسلامی پژوهشکده امام خمینی، عرضه شد.

وی با اشاره به اینکه جامعه شناسی انقلاب از مباحث عمده جامعه شناسی سیاسی است اضافه کرد: در حوزه علوم انسانی، جامعه شناسی انقلاب را می توان مبحثی بین رشته ای قلمداد کرد، که از هر کدام از رشته های جامعه شناسی، علوم سیاسی، روانشناسی، تاریخ و فلسفه بهره می برد.
دکتر حاضری افزود: انقلاب اسلامی ایران بزرگترین رویداد سیاسی و اجتماعی نیمه دوم قرن بیستم است که علاوه برتحولات و تاثیرات بسیار مهم داخلی و خارجی تأثیر بسیار شگرف در رهیافت های نظری و مطالعاتی انقلاب ها داشت.
وی افزود: انجام تحقیقات و پژوهش های عمیق در مورد این پدیده مهم، تربیت نیروهای دانش آموخته و کارآزموده، بسط ادبیات و مبانی نظری بومی و ملهم از مبانی اعتقادی و دینی بخصوص مبانی اعتقادی شیعی همچون مسائلی است که تاسیس این رشته را ضروری می سازد.
در ادامه دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی طی سخنانی اظهار داشت: با عنایت به سرفصل های دروس، منظور رشته جامعه شناسی انقلاب اسلامی بوده و نام جامعه شناسی انقلاب به صورت عام نباید بر آن گذاشته شود.
وی ادامه داد: اگر عنوان رشته جامعه شناسی انقلاب باشد و واحدهای عرضه شده، رشته جامعه شناسی انقلاب اسلامی، این امر سبب سردرگمی استاد و دانشجو خواهد شد، ازاین رو لازم است نام رشته و دروس باهم سازگار باشند.
دکتر سلیمی اظهار داشت: بی گمان رشته جامعه شناسی انقلاب از گرایش های جامعه شناسی سیاسی است، ازاین رو نقد جامعه شناسی سیاسی باید در این رشته مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه جلسه دکتر حسن ملکی عضو شورای تحول و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی طی سخنانی اظهار داشت: اصل وجود این رشته ضروری و لازم است چونکه در تحلیل انقلاب ها به صورت عام و انقلاب اسلامی به صورت خاص، باید به اصول و قواعدی دست پیدا نماییم که رسیدن به آنها مستلزم تحلیل علمی است.
وی ضمن اشاره به رویکردهای مختلف جامعه شناسی اظهار داشت: جامعه شناسی انقلاب یعنی جامعه شناسی نظریه های گوناگون و رویکردهای مختلف، ازاین رو از هر نگاهی که انقلاب را بررسی نماییم امکان دارد به نتایج متفاوتی برسیم، بنابراین در اینجا باید مشخص شود که با کدام رویکرد جامعه شناسی انقلاب را باید بررسی نماییم، تا فارغ التحصیلان این رشته در جمهوری اسلامی ایران در راه درست تحلیل اجتماعی قرار گیرند و حرکت کنند.
دکتر ملکی اضافه کرد: وقتی راجع به جامعه شناسی انقلاب بحث می شود باید اندیشه اجتماعی و مکاتب اجتماعی متفکران مسلمان در این رشته لحاظ شود.
در ادامه اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که مهمترین آن شامل: بررسی تحولات سیاسی ایران معاصر با تکیه بر انقلاب اسلامی، ضرورت توجه به جامعه شناسی دین، پر رنگ شدن نقش گروه های انقلابی مثل روحانیت و دانشجویان در سرفصل دروس، جایگزین شدن درس جامعه شناسی توسعه و انقلاب به جای جامعه شناسی توسعه، بررسی تفاوت پروژه جهانی سازی و فرآیند جهانی شدن، ضرورت جامعیت داشتن سرفصل ها، دروس و منابع بود.
همینطور در این برنامه درسی عنوان درس نقد نظریه های جامعه شناسی معاصر با تکیه بر وجوه سیاسی، به نقد نظریه های جامعه شناسی معاصر و همینطور عنوان درس تحولات جنبش های اسلامی معاصر با تکیه بر دهه های اخیر، به انقلاب اسلامی و تحولات جنبش های اسلامی معاصر تغییر پیدا کرد.
به گزارش مرکز خبر شورایعالی انقلاب فرهنگی، بعد از عرضه نظرات و پیشنهادهای اعضا، کلیات و جزئیات سرفصل آموزشی و برنامه درسی رشته "جامعه شناسی انقلاب" در مقطع دکترا به تصویب رسید.




منبع:

1399/08/22
20:27:34
5.0 / 5
768
تگهای خبر: آموزش , دانشگاه , مد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است