در جلسه شورا مطرح شد؛

شورای عالی انقلاب فرهنگی باید سیاست های فرهنگی و علمی جهش تولید را تنظیم كند

شورای عالی انقلاب فرهنگی باید سیاست های فرهنگی و علمی جهش تولید را تنظیم كند زارا: چهاردهمین جلسه هماهنگی ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ هشتم فروردین 1399 با حضور دكتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و به صورت مجازی اجرا شد.


به گزارش زارا به نقل از ایسنا، در این نشست كه به صورت مجازی برگزار شد، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگ ضمن تبریك شروع سال نو، اظهار داشت: سال جدید با همه گیری ویروس كرونا در ۱۹۷ كشور جهان شروع شده است اما در عین حال باتوجه به شعار سال باید توجه داشت كه با هماهنگی و هم افزایی دبیرخانه و كلیه دستگاه های فرهنگی كشور در تحقق این مهم باید كوشید.
وی سپس با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری؛ هدف نهایی جمهوری اسلامی را رسیدن به تمدن نوین اسلامی عنوان و اصرار كرد قوی شدن ایران باید به یك حركت جدی تبدیل گردد.

دكتر عاملی: قدرت ایران یك پیكره به هم پیوسته است كه نمی­ توان به صورت تك نگارانه و تك علتی به آن نگاه كرد
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: لازمه قوی شدن ایران، رشد متناسب و توجه به همه مؤلفه­ های جهش اقتصادی می باشد، در واقع، قدرت ایران یك پیكره به هم پیوسته است كه نمی توان به صورت تك­ نگارانه و تك علتی به آن نگاه كرد.
دكتر عاملی شعار سال را بعنوان یكی از اجزاء و عناصر مهم قدرت و قوی شدن ایران اسلامی دانست و گفت: مناسب می باشد ستاد فرهنگ، ستاد علم و فناوری و شوراهای تخصصی و كمیسیون های شورای ­عالی انقلاب فرهنگی باتوجه به سند ۱۲گانه ابلاغ گردیده بر آن متمركز شوند و سیاست های راهبردی و محوری را جهت طرح در شورای­ عالی انقلاب فرهنگی، ستاد نقشه جامع علمی كشور، ستاد هماهنگی مهندسی فرهنگی تدوین و پیشنهاد كنند.


شورای عالی انقلاب فرهنگی باید سیاست های فرهنگی و علمی جهش تولید را تنظیم كند

در ادامه جلسه، دكتر بصیرنیا مدیركل دفتر نظارت و ارزیابی ستاد فرهنگ اظهار داشت: مقام معظم رهبری سال 1398 را سال رونق تولید نام گذاری كردند و سال 1399 را سال جهش تولید. رونق تولید ناظر به استراتژی جایگزنی واردات است و بیشتر به تامین نیازهای داخلی توجه دارد كه با شعار "اقتصاد مقاومتی" هم راستایی دارد.
وی ادامه داد: اما جهش تولید باتوجه به سیاست كاهش وابستگی به نفت و گردنگیر كشور به كسب درآمد از صادرات غیرنفتی، ناظر به سیاست توسعه صادراتی است.
دكتر بصیرنیا در ادامه اظهار داشت: بدین سبب در جهش اقتصادی ما نیازمند به اصلاح خصوصاً اصلاح فرهنگی در سه چرخه اصلی اقتصادی هستیم؛ اصلاح فرهنگ تولید با هدف تثبیت رونق تولید و دستیابی به جهش اقتصادی، اصلاح الگوی مصرف با هدف كسب سرمایه بیشتر برای جهش تولید و همین طور انباشت بیشتر كالا و خدمات برای صادرات بیشتر و نهایتا اصلاح فرهنگ صادراتی با هدف حضور بیشتر شركت های ایرانی در عرصه جهانی و كسب منافع بیشتر و نفوذ فرهنگی بوسیله حوزه اقتصادیست.
وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید با تنظیم سیاست های فرهنگی و علمی جهش تولید و ایجاد هماهنگی و هم افزایی دستگاه های فرهنگی، علمی و فناوری و با اصلاح فرهنگ كار، زندگی و مصرف، زمینه های جهش تولید را در كنار دستگاه های تنظیم گر سیاست های اقتصادی فراهم آورد.
مدیركل دفتر نظارت و ارزیابی ستاد فرهنگ اظهار داشت: تشویق فرهنگ كارآفرینی، سخت كوشی، رقابت سالم در فعالیت اقتصادی، تشویق روحیه خودباوری در مقابل تحریم ها، ساماندهی نظام تبلیغات بازرگانی و زمینه سازی برای تبلیغات رسانه ای در شبكه های جهانی، افزایش فرهنگ بهره وری و كیفیت، پشتیبانی از ابتكارات و نوآوری و اختراعات، تقویت فرهنگ خوداتكایی در روستاها و حمایت رسانه ای از كارآفرینان، تولیدكنندگان و صادركنندگان مطرح كشور، از اضلاع مختلف سیاست های شورای عالی انقلاب فرهنگی دراین زمینه هستند.


جهش تولید مستلزم عزم ملی، مشاركت همگانی جامعه و تقویت هویت جمعی است
دكتر دستگردی مدیركل مطالعات راهبردی ستاد فرهنگ نیز در این نشست با اشاره به این نكته كه جهش تولید در امتداد قوی شدن ایران مستلزم عزم ملی و مشاركت همگانی در جامعه است و این امر نیازمند وجود و تقویت هویت جمعی قوی به خصوص در بین نیروی كار فعلی و آتی است؛ اظهار داشت: هویتی كه افراد را از پوسته محاسبه هزینه - فایده فردی یا خانوادگی بیرون بكشد و ایشان را در جهت ایجاد نفع جمعی و رفع نیازهای جامعه (فراتر از نیازهای فردی) به تلاش وا دارد (زیست هدفمند به مثابه یكی از عناصر معیشت مومنانه).
وی ادامه داد: اگرچه در منابع دینی ما بسیار بر این امر تاكید شده، بنظر می رسد هم اكنون این مولفه حضور شایان توجهی در محاسبات و برنامه ریزی های آحاد جامعه (نوجوانان، جوانان، نیروهای شاغل و …) ندارد، هرچند مدتی است كه رسانه ملی بطور جدی دراین زمینه دست به كار شده است ولی جای خالی توجه به این مهم در متون و برنامه های آموزشی و تربیتی در تمامی مقاطع آموزشی كشور احساس می شود.
دكتر دستگردی اظهار داشت: البته روشن است كه نظام رسانه ای و آموزشی تمام كننده كار نیستند و در عرصه سیاست و اقتصاد نیز باید این نگاه فرهنگی حاكم و مسلط باشد.

میدان فروش ایده های ایرانی طراحی شود

به گزارش مركز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه دكتر محمد آقاسی دبیر ستاد فرهنگ با تاكید بر هم افزایی میان قدرت نرم و نوآوری و خلاقیت كه در صنایع فرهنگی و صنایع خلاقانه می توان مشاهده كرد، گفت: این حوزه می تواند در جهش تولیدات داخلی موثر باشد و در عین حال می تواند قدرت منطقه ای را نیز افزایش دهد كه مناسب می باشد به این حوزه نیز توجه شود؛ در واقع میدان فروش ایده های ایرانی را می توان طراحی كرد.
وی افزود: از دیگر سو این عنصر جذابیت فرهنگ را نیز به وجود می آورد كه هم در حوزه داخلی و هم حوزه های خارجی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
دبیر ستاد فرهنگ از منظر عملیاتی نیز پیشنهاد كرد، كلیه كارهای این حوزه همچون مصوبات و اسناد برای طرح در صحن اصلی شورای عالی آماده سازی شود.
به گزارش مركز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، درانتها جلسه تقسیم كاری جهت عملیاتی سازی نحوه كاربست محورهای دوازده گانه سند آماده شده جهش تولید صورت پذیرفت كه مقرر شد ظرف مدت یك هفته كاری به سرانجام برسد.




منبع:

1399/01/11
21:45:24
5.0 / 5
3096
تگهای خبر: آموزش , ارز , اقتصاد , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است